Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
9 20 апр 2017, 17:53, 21904 прочитания

"Струма" през Кресненското дефиле ще струва над 730 млн. лв.

Готов е подробният проект, но не и екооценката на отсечката от магистралата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Да разцепиш Кресна

Преди седмица проектантска фирма спечели конкурс на пътната агенция за проект на отсечката между Крупник и Кресна

28 апр 2017

Ремонтите на тунелите "Витиня" и "Ечемишка" струват над 31 млн. лв. досега

Завършването на ремонтите закъснява, като по план трябваше да приключи през пролетта

23 апр 2017

Втората (почти) магистрала

Строителството на "Струма" изостава сериозно от графика

4 мар 2017

"Струма" през Кресненското дефиле най-вероятно ще минава по два паралелни пътя

Изследване на общественото мнение, поръчано от регионалното министерство, показва, че и ведомството, и обществото подкрепят този вариант

5 дек 2016

Строителството на "Струма" през Кресненското дефиле може да започне от 2018 г.

Регионалното министерство планира да изпрати проекта на трасето в ЕК през следващото лято.

28 окт 2016

Павлова: Близо сме до консенсус за "Струма" през Кресненското дефиле

Природозащитниците все пак настояват трафикът да се изведе изцяло източно от дефилето

20 сеп 2016

Дефилето на мъртвите проекти

Поредната идея за преминаване на Кресна пак сблъска еколози и строители, а време вече няма

2 сеп 2016
Държавата бавно напредва с новия вариант за преминаването на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, след като загърби дългия тунел. В четвъртък беше представен разширеният идеен проект на трасето. Според харесания проект новото ляво платно от почти 24 км и обхода на град Кресна от 5.45 км ще струва малко над 732 млн. лв. без ДДС, т.е. 878 млн. лв.

Все още обаче няма готова оценка за въздействие върху околната среда и подготвен търг за строителство, което ще отнеме поне четири години. Така магистралата може да не е изцяло готова до 2022 г., какъвто е ангажимента на България пред Брюксел.

Победителят проектант

"Пътпроект 2000" спечели конкурса за разширен идеен проект и парцеларен план, по който ще се работи по лот 3.2 от магистрала "Струма" между Крупник и Кресна. Представители на строителните, инженерните браншови организации, университети, Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания към БАН и на самата Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) оцениха с
над 93 точки тяхното предложение. На конкурса се явиха само два кандидата, като другият е "Пътпроект". Тя е получила малко под 90 точки.


Отсечката между Крупник и Кресна предизвика дебати, като основният сблъсък беше с екоорганизациите. Те бяха против изграждането на участъка през Кресненското дефиле заради потенциалното нарушаване на екосистемата в него, затова и подкрепяха идеята за тунел през дефилето. Тази идея обаче беше отхвърлена във времето заради високата прогнозна стойност - около 1.2 млрд. лв., и сложността на проекта.



Конкурсът

Журито, чиито председател беше бившият главен архитект на София Петър Диков (като представител на Сдружение "Български форум за транспортна инфраструктура"), оцени високо предложението на "Пътпроект 2000".

"И двата екипа са се опитали да минимизират броя на съоръженията, които трябва да се изградят, тъй като те оскъпяват построяването на трасето като обем на инвестициите, но въпреки това тунелите и виадуктите са неизбежни поради сложността на терена през Кресненското дефиле", обобщи арх. Диков по време на представянето. В рамките на избрания проект е предложено изграждането на общо седем тунела - пет по лявото платно и два при обхода на град Кресна. За строителството на тази част от "Струма" ще трябва да се отчуждят 1326 дка, като 692 от тях попадат в зони от "Натура 2000", пише mediapool.bg

Другият участник в конкурса - "Пътпроект", е предложил почти същата прогнозна стойност за строителството като победителя - 729 млн. лв. без ДДС. "Пътпроект 2000" обаче предвиждат подобрения на съществуващите в момента напречни връзки между двете платна към бъдещото трасе, обясни арх. Диков.

"Пътпроект 2000", управлявана от Любен Симеонов, е фирмата, направила и предпроектното проучване на същия участък от магистралата. В обединение с още няколко дружества те спечелиха поръчка за изготвяне на алтернативен проект, който да не минава през тунел в Кресненското дефиле.

През 2008 г. беше одобрена идеята за изграждане на 15-километров тунел, който по предварителни изчисления беше около 1.2 млрд. лв. Заради високата цена и сложността на съоръжението държавната НК "Стратегическа инфраструктура" (която беше закрита през май 2016г.) обяви конкурс за идеен проект с алтернатива на този вариант.

За спечелването на конкурса "Пътпроект 2000" получават 2 млн. лв. или 80% от наградния фонд, който е общо 2.5 млн. лв.

Магистрала с ред проблеми

Още през декември 2016 г. бившият регионален министър (а вероятно и бъдещ) Лиляна Павлова коментира, че строителството на отсечката в Кресненското дефиле трябва да започне през 2018 г., за да не загуби България безвъзмездното финансиране по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". Тогава се даде и заявка, че през първото тримесечие на 2017 г. се очаква да се приключи общественото обсъждане на проекта за отсечката, както и да бъде готово предварителното решение по оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС).

Засега такова не е оповестено. В края на февруари от пътната агенция обясниха пред "Капитал", че се изработва доклада по ОВОС, като през март се очакваше той да бъде представен в Министерството на околната среда и водите за оценка на неговото качество. "Капитал" изпрати запитване до АПИ относно прогреса по процедурата за ОВОС, но засега няма отговор.

Следващата стъпка би била да се обяви поръчка за технически проект и строителство на участъка между Крупник и Кресна. Строителството ще отнеме около четири години, обясняват представители на бранша пред mediapool.bg. Заявките са то да започне през 2018г., но засега това изглежда твърде оптимистичен вариант. Големите търгове се оценяваха бавно досега от комисиите в пътната агенция, а след това обикновено се обжалваха пред Комисията за защита на конкуренцията и това бави процедурите допълнително.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 януари 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/ governmentevent

Дванадесета годишна среща на бизнеса с правителството



Акценти в програмата:
Загубата на човешки капитал през последните години - колко голям е проблемът, какви са ефектите за икономиката и какви държавни политики могат да го решат
Какво може да направи правителството за задържане и развитие на човешкия капитал
Докога ще расте европейската икономика и кои политики могат да повлияят на българския пазар на труда
Ще постигне ли България устойчив ръст, докато губи човешки капитал
Как българската икономика да стане атрактивна за работещите в чужбина


Прочетете и това

Депутатите правят бивши ниви вечни терени за строителство Депутатите правят бивши ниви вечни терени за строителство

Комисията по земеделие прие, че веднъж сменено предназначението на земята, само ще се препотвърждава

17 яну 2018, 856 прочитания

Вечерни новини: Алпинистът Боян Петров предлага решение за Пирин, ГЕРБ подкрепи закона "Пеевски за КТБ" Вечерни новини: Алпинистът Боян Петров предлага решение за Пирин, ГЕРБ подкрепи закона "Пеевски за КТБ"

И още: Bitcoin загуби 25% и вече е под 10 000 долара; Борисов обеща да се справи с корупцията в България "до две-три години"

17 яну 2018, 1339 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Огнян Герджиков: Поне половината служебни министри са чудесни

Премиерът в интервю пред "Капитал"

Убийственото начало на европредседателството

Стрелбата по близък до управляващите бизнесмен показва напреженията в модела "ГЕРБ"

Северът отказва да умре

Всички виждат как един регион на страната запада и никой не прави нищо по въпроса. Това ще става все по-голям проблем

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Музика за очите

Мадрид представя Дебора Файнголд, пред чийто обектив са заставали някои от най-големите имена в поп културата през последните няколко десетилетия

Театър: Кралят елен

След силната постановка от Мариус Куркински преди години пиесата отново оживява на българска сцена, заредена с много ентусиазъм

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 13.01.2018 Прочетете
Капитал PRO, Сривът на криптовалутите - пукане на балон или нова нормалност

Емисия

DAILY @7AM // 18.01.2018 Прочетете