КЗК отхвърли жалбите срещу поръчката за магистрала "Хемус"

КЗК отхвърли жалбите срещу поръчката за магистрала "Хемус"

Отсечката между Ябланица и Боаза ще се строи от "Хидрострой", заедно с две дъщерни фирми, за 2.5 г. срещу 54.9 млн. лв

Мила Чернева
16696 прочитания

© Цветелина Белутова


910 дни е срокът за завършване на отсечката между Ябланица и Боаза

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отхвърли жалбите на шест от участниците в търга за 9-километрова отсечка от магистрала "Хемус" от Ябланица до Боаза.

В началото на януари стана ясно, че обединението "ХВП Ябланица" с участници "Хидрострой" на Велико Желев и дъщерните й компании "Пътстрой Бургас" и "Водстрой 98" печели търга с цена от 54.9 млн. лв. при прогнозна 80 млн. лв. Строителството на отсечката трябва да отнеме 910 дни, но първо трябва да минат всички обжалвания.

В повечето жалби се отбелязва фактът, че обосновката за предложените от "Хидрострой" цени е приета, докато на другите - не. Победителят предложи втората най-ниска цена в търга, но в него се разглеждаха и единичните цени като критерий, като именно те създаваха предпоставка за лесно елиминиране на кандидатите.

От 11 участници в търга девет бяха отстранени. Логично повечето от тях обжалваха търга. Активното обжалване пред КЗК тогава (и нападките срещу поръчката в медиите, свързани с Делян Пеевски) обаче беше сметнато за знак, че картелът в строителството се разклаща. Например в края на 2015 г., когато отсечката на "Хемус" между Ябланица и Угърчин (сега разбита на по-малки участъци) беше възложена на "ПСТ Хемус 2", включващо "ПСТ груп", "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели", само чуждите кандидати се осмелиха да обжалват.

Отхвърлените жалби

Единият жалбоподател е Обединение "АМ Хемус 1 - 2016", в което влиза АБ, сочена като новия строител на Делян Пеевски, испанската "Асигния инфраструктурас" и "Мега инвест холд". Обединението на АБ предложи най-ниската цена - 54.6 млн. лв. Те обаче бяха изключени заради липса на доказателства в обосновката си за ниската цена.

В жалбата си обединението директно напада победителя в търга. "АМ Хемус 1 - 2016" твърди, че "ХВП - Ябланица" не покрива изискванията за опит, минимален общ оборот или налични инструменти, съоръжения и техническо оборудване. Освен това обединението на АБ обжалва отстраняването си на база неприета обосновка на цените, като изтъква, че обосновката на победителя е била приета неправилно. Според жалбоподателя мотивите на комисията срещу неговото предложение са "бланкетни, с общо съдържание, лишени от конкретика и действителен анализ". КЗК обаче отговаря, че не може да се "намесва в оперативната самостоятелност на оценителната комисия, извършвайки нова преценка за наличие на обективност", защото така ще стане помощен орган на всички възложители в страната.

Жалба е подало и ДЗЗД "Строители АМ Хемус", включващо "Интегрирани строителни системи" , "Интерпром", "Тодини Централ Азия" и "Трансконсулт-22". Обединението обжалваше на основание, че "липсата на оферирана единична цена не е основание за отстраняване съгласно предварително обявените условия", но регулаторът не е съгласен. Жалбоподателят твърди, че комисията е можела да поиска разяснение заради липсващата цена, но според КЗК това е правна възможност и помощният орган може да не се възползва от нея. Освен това регулаторът е сметнал, че това би "довело до допълване и промяна в ценовото предложение на участника".

От друга страна, изглежда, че е имало двоен стандарт за допълването на липсите в офертите. В жалбата на обединението на АБ се твърди, че победителят "не е предложил нито едно лице, което да заема позицията "Ръководител на обект". Комисията е констатирала липсата и е дала възможност да бъде отстранена, като с допълнително представения ЕЕДОП от "Водстрой 98" пропускът е бил запълнен.

КЗК отхвърля и другите жалби - на консорциум ДЗЗД "Хемус Верде" ("Автомагистрали Черно море" и "Пътпроект"), на обединение "Геопът - Хемус" ("Геострой" и дъщерната "Пътстрой 92"), на "Д/В Актор – Аер" ДЗЗД (между гръцката "Актор" и българската "Атоменергоремонт", близка до Христо Ковачки) и на "ПСТ груп".

Отхвърлените кандидати най-вероятно ще обжалват поръчката и на втора инстанция пред Върховния административен съд, което ще отложи стартирането на строителството.

Казусът "Единични цени"

Въвеждането на показател "единични цени" беше странно решение в поръчка за инженеринг, която включва проектиране и строителство, каквато е и тази за "Хемус", твърдяха двама независими източници с познания в областта пред "Капитал". Причината е, че проектът не е предварително изготвен, съответно и количествата не са ясни, тоест да се оценяват единични цени е безсмислено.

В търга за "Хемус" обаче те се взимат предвид, и то с най-голяма тежест - 50%. Повечето участници в търга са отстранени именно по тази причина. Въпреки това има и странно високи единични цени, които победителят е посочил. Например за почистване на строителна площ от дървета е предложил стойност от 3600 лв. на дка при цени между 100 и 400 лв. на другите кандидати (с изключение на АБ - 15 900 лв). Цената за премахването на единични дървета на "Хидрострой" е 130 лв. при предложени от другите между 11 и 150 лв., а за шахта с два капака - 5000 лв., при конкурентни стойности между 300 и 800 лв.
910 дни е срокът за завършване на отсечката между Ябланица и Боаза

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отхвърли жалбите на шест от участниците в търга за 9-километрова отсечка от магистрала "Хемус" от Ябланица до Боаза.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Те да се помотаят още малко с обжалваници и току виж лятото си отишло и работа свършена йок!!!

  • 2
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    Две години и отгоре - 910 дни, за девет километра? Оставям на страна стойността, защото това наистина зависи от много фактори, а и всички останали са дали доста по-високи оферти.
    Просто факторът време не ми се вижда ок, та дори и тези 9 км да са всичките като тунел!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход