С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 24 апр 2017, 18:10, 16032 прочитания

КЗК отхвърли жалбите срещу поръчката за магистрала "Хемус"

Отсечката между Ябланица и Боаза ще се строи от "Хидрострой", заедно с две дъщерни фирми, за 2.5 г. срещу 54.9 млн. лв

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
910 дни е срокът за завършване на отсечката между Ябланица и Боаза

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отхвърли жалбите на шест от участниците в търга за 9-километрова отсечка от магистрала "Хемус" от Ябланица до Боаза.


В началото на януари стана ясно, че обединението "ХВП Ябланица" с участници "Хидрострой" на Велико Желев и дъщерните й компании "Пътстрой Бургас" и "Водстрой 98" печели търга с цена от 54.9 млн. лв. при прогнозна 80 млн. лв. Строителството на отсечката трябва да отнеме 910 дни, но първо трябва да минат всички обжалвания.


В повечето жалби се отбелязва фактът, че обосновката за предложените от "Хидрострой" цени е приета, докато на другите - не. Победителят предложи втората най-ниска цена в търга, но в него се разглеждаха и единичните цени като критерий, като именно те създаваха предпоставка за лесно елиминиране на кандидатите.

От 11 участници в търга девет бяха отстранени. Логично повечето от тях обжалваха търга. Активното обжалване пред КЗК тогава (и нападките срещу поръчката в медиите, свързани с Делян Пеевски) обаче беше сметнато за знак, че картелът в строителството се разклаща. Например в края на 2015 г., когато отсечката на "Хемус" между Ябланица и Угърчин (сега разбита на по-малки участъци) беше възложена на "ПСТ Хемус 2", включващо "ПСТ груп", "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели", само чуждите кандидати се осмелиха да обжалват.

Отхвърлените жалби



Единият жалбоподател е Обединение "АМ Хемус 1 - 2016", в което влиза АБ, сочена като новия строител на Делян Пеевски, испанската "Асигния инфраструктурас" и "Мега инвест холд". Обединението на АБ предложи най-ниската цена - 54.6 млн. лв. Те обаче бяха изключени заради липса на доказателства в обосновката си за ниската цена.

В жалбата си обединението директно напада победителя в търга. "АМ Хемус 1 - 2016" твърди, че "ХВП - Ябланица" не покрива изискванията за опит, минимален общ оборот или налични инструменти, съоръжения и техническо оборудване. Освен това обединението на АБ обжалва отстраняването си на база неприета обосновка на цените, като изтъква, че обосновката на победителя е била приета неправилно. Според жалбоподателя мотивите на комисията срещу неговото предложение са "бланкетни, с общо съдържание, лишени от конкретика и действителен анализ". КЗК обаче отговаря, че не може да се "намесва в оперативната самостоятелност на оценителната комисия, извършвайки нова преценка за наличие на обективност", защото така ще стане помощен орган на всички възложители в страната.

Жалба е подало и ДЗЗД "Строители АМ Хемус", включващо "Интегрирани строителни системи" , "Интерпром", "Тодини Централ Азия" и "Трансконсулт-22". Обединението обжалваше на основание, че "липсата на оферирана единична цена не е основание за отстраняване съгласно предварително обявените условия", но регулаторът не е съгласен. Жалбоподателят твърди, че комисията е можела да поиска разяснение заради липсващата цена, но според КЗК това е правна възможност и помощният орган може да не се възползва от нея. Освен това регулаторът е сметнал, че това би "довело до допълване и промяна в ценовото предложение на участника".

От друга страна, изглежда, че е имало двоен стандарт за допълването на липсите в офертите. В жалбата на обединението на АБ се твърди, че победителят "не е предложил нито едно лице, което да заема позицията "Ръководител на обект". Комисията е констатирала липсата и е дала възможност да бъде отстранена, като с допълнително представения ЕЕДОП от "Водстрой 98" пропускът е бил запълнен.

КЗК отхвърля и другите жалби - на консорциум ДЗЗД "Хемус Верде" ("Автомагистрали Черно море" и "Пътпроект"), на обединение "Геопът - Хемус" ("Геострой" и дъщерната "Пътстрой 92"), на "Д/В Актор – Аер" ДЗЗД (между гръцката "Актор" и българската "Атоменергоремонт", близка до Христо Ковачки) и на "ПСТ груп".

Отхвърлените кандидати най-вероятно ще обжалват поръчката и на втора инстанция пред Върховния административен съд, което ще отложи стартирането на строителството.
Казусът "Единични цени"

Въвеждането на показател "единични цени" беше странно решение в поръчка за инженеринг, която включва проектиране и строителство, каквато е и тази за "Хемус", твърдяха двама независими източници с познания в областта пред "Капитал". Причината е, че проектът не е предварително изготвен, съответно и количествата не са ясни, тоест да се оценяват единични цени е безсмислено.

В търга за "Хемус" обаче те се взимат предвид, и то с най-голяма тежест - 50%. Повечето участници в търга са отстранени именно по тази причина. Въпреки това има и странно високи единични цени, които победителят е посочил. Например за почистване на строителна площ от дървета е предложил стойност от 3600 лв. на дка при цени между 100 и 400 лв. на другите кандидати (с изключение на АБ - 15 900 лв). Цената за премахването на единични дървета на "Хидрострой" е 130 лв. при предложени от другите между 11 и 150 лв., а за шахта с два капака - 5000 лв., при конкурентни стойности между 300 и 800 лв.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава

И още: Миграционен натиск на границата между Турция и Гърция, VW - или Турция, или никъде

15 дек 2019, 954 прочитания

ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми 4 ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми

Според "Спаси София" управляващите са изтрили проекторешението от вътрешната система

15 дек 2019, 2067 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Борислав Сарафов оттегли номинацията си за ВСС в името на "интересите на прокуратурата"

Заместникът на Цацаров реши това след разговор с главния прокурор

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10