Парите за образование не са обвързани с резултати

Част от заплатата на учителите може да зависи от постигнатото на матурите, според Института за пазарна икономика

Бюджетните средства "купуват" много различен продукт в отделните училища: тези с малко деца, разположени в по-малките населени места, се представят по-зле на матурите.
Бюджетните средства "купуват" много различен продукт в отделните училища: тези с малко деца, разположени в по-малките населени места, се представят по-зле на матурите.    ©  Георги Кожухаров
Бюджетните средства "купуват" много различен продукт в отделните училища: тези с малко деца, разположени в по-малките населени места, се представят по-зле на матурите.
Бюджетните средства "купуват" много различен продукт в отделните училища: тези с малко деца, разположени в по-малките населени места, се представят по-зле на матурите.    ©  Георги Кожухаров

Системата на делегираните бюджети не предоставя механизми, които да награждават постиженията на учениците и учителите. В същото време в нея е заложен финансов стимул за задържане на деца на всяка цена. Това са част от изводите, посочени в изследване на Института за пазарна икономика (ИПИ), което разглежда системата на училищно образование, нейното финансиране и качество. Според икономистите определен процент от парите в системата трябва да са обвързани с постигане на определени резултати. Например една част от заплащането на педагозите може да зависи от оценките, които получават техните ученици на матурите, както и от резултатите от национални и международни състезания.

От ИПИ откриват и друга зависимост – малките общини и малките училища постигат доста по-ниски резултати както на матурите след 7-и клас, така и на държавните зрелостни изпити.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал

Снимка на седмицата

Снимка на седмицата