Магистрала "Марица" вкара ДАНС отново в пътната агенция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Магистрала "Марица" вкара ДАНС отново в пътната агенция

Отсечката от магистрала "Марица" трябваше да струва 133 млн. лв., но поскъпна с 43 млн. лв. заради съмнително овлажняване на почвите. Основен строител беше "Пътища Пловдив" - собственост първо на Георги Герго, после на "Агромах"

Магистрала "Марица" вкара ДАНС отново в пътната агенция

При второто за месец влизане в АПИ се проверява индиректно поръчка на Георги Гергов или "Агромах"

Мила Чернева
20964 прочитания

Отсечката от магистрала "Марица" трябваше да струва 133 млн. лв., но поскъпна с 43 млн. лв. заради съмнително овлажняване на почвите. Основен строител беше "Пътища Пловдив" - собственост първо на Георги Герго, после на "Агромах"

© Мария Съботинова


Прокуратурата и ДАНС за втори път за по-малко от месец влязоха в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). От официалната информация стана ясно единствено, че действието е по сигнал на Европейската служба за борба с измамите (OLAF) и е свързано с първата отсечка на магистрала "Марица".

От обясненията на прокурор Магдален Маринов пред журналисти се разбра, че той е получил задачата във вторник и ще разследва както голямата поръчка за строителството, така и допълнително дадените 50 млн. лв. за отводняване, а и магистрали по принцип. В първия случай проверката ще е по оста Георги Гергов - Лазар Лазаров, във втория - благоевградската "Агромах", която изпадна в немилост миналата година покрай нецензурна реплика за премиера Борисов и кмета на Симитли. И двете обществени поръчки са стари - от 2011 г. и 2015 г.

Според документи, с които "Капитал" разполага, се вижда, че информацията, която OLAF са получили през 2014 г. и по която е проведено разследване, се коментира участието на Георги Гергов в процеса по изпълнение на обществената поръчка за лот 1 на "Марица".

ДАНС влиза в АПИ за втори път през последния месец. В началото на април се оказа, че на 31 март оценителната комисия по търга за най-дългия и скъп тунел у нас - "Железница", е открила, че липсват документи от техническа оферта на кандидат. После се оказа, че в дома на експерт са намерени части от оферта на друг участник.

Стара поръчка с участие на Гергов

Строителството на лот 1 от "Марица" между Оризово и Димитровград (с дължина 31.4 км) беше спечелена от италианската компания "Чи Ем Чи ди Равена" с цена от 133 млн. лв. без ДДС през далечната 2011 г. Реално обаче работата по трасето беше възложена на "Пътища Пловдив", тогава собственост на бизнесмена и политик от БСП Георги Гергов, а сега - на благоевградската "Агромах". Според Търговския регистър смяната в собствеността се случва през 2014 г., когато собственици на "Пътища Пловдив" стават Асен Савев и Маргарита Попиванова. Синът на Асен Савев - Христо Савев, е собственикът на "Агромах".

Още през 2013 г. италианското дружество е имало претенции за оскъпяване на строителството на лот 1 от "Марица", тъй като работата по отсечката беше забавена, и то не по тяхна вина. Първо възникват проблеми с отчужденията. Археологическите проучвания не бяха приключени, а впоследствие се оказа, че на мястото има останки от античен град, който трябва да бъде консервиран. Исковете на компанията строител растяха от 20 млн. лева на 45 млн. лева, за да достигнат 76 млн. лева. През 2014 г. тогавашният шеф на пътната агенция Лазар Лазаров призна, че оскъпяването на лот 1 на "Марица" е неизбежно заради сбъркани проекти - пропуснати инженерни съоръжения и неточни геоложки проучвания.

Важен детайл е, че от октомври 2013 г. Лазар Лазаров става главен директор на Пловдивския панаир, контролиран отново от Георги Гергов. Тогава в строителния сектор се твърдеше, че Лазаров по-скоро участва в управлението на "Пътища Пловдив", а не на панаира. По време на правителството на Пламен Орешарски Лазаров излезе от АПИ, но с връщането на ГЕРБ на власт той отново застана начело на пътната агенция.

50 млн. лв. за отводняване за "Агромах"

Оскъпяване все пак имаше - през много спорна обществена поръчка. През февруари 2015 г. АПИ обяви поръчка за укрепване на трасето и отводнителен канал по част от отсечката от Оризово до Димитровград с прогнозна стойност 43 млн. лева без ДДС, т.е. над 50 млн. лв. На търга формално се явиха четири фирми - "Инжстройинженеринг", "Иса 2000", "Пътища Пловдив" и "ГБС Инфраструктурно строителство". Участието на "Пътища Пловдив" беше очаквано, тъй като се явяваше подизпълнител на строителството на същия участък от "Марица". Два от кандидатите бяха отстранени от търга. Впоследствие "Пътища Пловдив" спечели поръчката с цена, малко по-ниска от прогнозната - 42.78 млн. лв. без ДДС. На второ място беше "ГБС Инфрастуктурно строителство" с удобно малко по-висока оферта от 42.95 млн. лв.

Нечестно състезание

Друг проблем е, че търгът за тази отсечка от "Марица" всъщност обезсмисля състезанието през 2011 г. заради въпросното оскъпяване. Тогава в поръчката участваха седем кандидата, а финансирането беше от ЕС. Оскъпяването доведе до това, че новополучената обща стойност на лота стана общо 176 млн. лв. Така излиза, че състезанието е било спечелено с много ниска цена, а впоследствие са изникнали допълнителни плащания, които се поемат от държавния бюджет.

Позната схема

Похватът с оскъпяване чрез поръчки за отводняване е традиционен. При 4-километровия участък от лот 1 на магистрала "Струма" (Долна Диканя – Дупница) ситуацията е аналогична. Поръчката отново е за укрепване на преовлажнени почви, като е разделена на две части – за стабилизация на земната основа и за допълнително насипване със скален материал. Индикативната стойност е 6 млн. лв. без ДДС, а максималният срок за изпълнение – 90 дни. Изпълнител на 17-километровото трасе между Долна Диканя и Дупница е консорциум между "Главболгарстрой", "Пътстрой 92" и италианската Impressa. Поръчката за влагата беше спечелена от "Пътстрой 92" срещу 5.7 млн. лв.

При един от лотовете на АМ "Тракия", изграждан от строителните фирми на "Холдинг Пътища" (тогава контролирани от Васил Божков, после от ПИБ и Делян Пеевски), също се случи нещо подобно. Първо имаше претенции за сбъркани проекти и нестабилен терен, след което пътната агенция и "Напоителни системи" бяха принудени да обявят два търга за стабилизиране на почвите по трасето на "Тракия" за над 25 млн. лева, като и двата бяха спечелени от фирми на Васил Божков.

"Агромах" и прокуратурата

През март 2016 г. специализираната прокуратура, ГДБОП и служители на НАП извършиха претърсвания в Пловдив, Благоевград, Лом и София в рамките на разследване на дейността на "Агромах" и "Пътища Пловдив". Проверени бяха и дъщерни дружества на двете предприятия, които са участвали като подизпълнители при изграждането на строителни обекти.

Според прокуратурата дружествата от групата на "Агромах" и "Пътища Пловдив" са ползвали доставки от буферни дружества, през които са били предоставяни фалшиви документи (вероятно фактури за покупки). По този начин те са укривали ДДС – през представянето на фалшиви документи за данъчен кредит към буферните фирми, заявиха тогава от прокуратурата. Самите буферни дружества пък получавали от своя страна фалшиви документи за схемата от кухи фирми, регистрирани на социално слаби лица. Според прокуратурата общата щета за бюджета от тези действия на "Агромах" и "Пътища Пловдив" е в размер на 14 млн. лв. Досега резултати от проверката на прокуратурата не са обявени.

Прокуратурата и ДАНС за втори път за по-малко от месец влязоха в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). От официалната информация стана ясно единствено, че действието е по сигнал на Европейската служба за борба с измамите (OLAF) и е свързано с първата отсечка на магистрала "Марица".

От обясненията на прокурор Магдален Маринов пред журналисти се разбра, че той е получил задачата във вторник и ще разследва както голямата поръчка за строителството, така и допълнително дадените 50 млн. лв. за отводняване, а и магистрали по принцип. В първия случай проверката ще е по оста Георги Гергов - Лазар Лазаров, във втория - благоевградската "Агромах", която изпадна в немилост миналата година покрай нецензурна реплика за премиера Борисов и кмета на Симитли. И двете обществени поръчки са стари - от 2011 г. и 2015 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Италианците - проформа, с цел Гергов да покрие техническите изисквания

    "Пътища Пловдив" на Гергов - партийна каса, взема 20% аванс и зачезва. После обяснява на завлечените подизпълнители, че от тези пари били "партийни и не му е оставено реално нищо, с което да работи"

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    И разбира се, за пореден път възниква въпросът за смисъла от ДАНС - 110 милиона бюджет годишно заради антикорупционни "постижения" като опраскания кмет на Перущица за 1 тон стара ограда, предадена на пункта за скрап без търг или кметовете на Видин и Трявна, "уличени", че купували кофичката кисело мляко за детските градини с 8 стотинки по-скъпо от пазарната цена.

    Но какво друго да постигне организация, създадена от Тройната с цел да възпроизведе успехите на бившата ДС и нейните остатъци, реализирани благодатния период на '80-те и '90-те, изразяващи се в чадър или директна организация на операции по източване на държавата, провеждане на чужди влияния, отслабване на държавата с цел външнополитическо подчинение, търговия със забранени стоки под прикритието на дипломатически мисии и външнотърговски фирми, компроментиране и физическа разправа срещу опълчилите се от гражданска съвест срещу тези серии саботажи и подривна дейност срещу собствения народ.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK