С тайни критерии служебният кабинет избра шведските изтребители Gripen
Сделката за нови военни самолети на стойност 1.5 млрд. лв. трябва да бъде одобрена и от парламента


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
На едно от последните си заседания преди съставянето на редовен кабинет служебното правителство реши, че доставката на нови изтребители за армията за 1.5 млрд. лв. е най-добре да бъде извършена от SAAB, шведският производител на самолетите Gripen. Решението е взето на закрито заседание, като разгледаният документ е с гриф за класифицирана информация. Изборът бе потвърден неофициално от източници в правителството пред различни медии. На практика кабинетът е одобрил класирането и анализа на офертите, извършен от военното министерство. Още в понеделник от ведомството съобщиха, че работната група е приключила работата и ще предостави резултатите на Министерския съвет. Подробните оферти, както и критериите за оценяване на работната група не са публично известни.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Вече съм абонат Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
46 коментара
"Например не е ясно дали в цената на шведските машини се включва въоръжението, докато американските се предлагат с боекомплекта си."
Това не е коректно - всички отговарят на едно и също запитване. Иначе няма как да се прави каквото и да е сравнение.
Ако пък имате конкретни данни за нещо подобно, кажете го ясно. Защото това ще бъде грандиозен скандал. Ако не ...
До коментар [#2] от "Bira":
Всяка една статия на Капитал за военна авиация смърди на Фалконско лоби от километри...
До коментар [#3] от "Ivan Manolov":
не съм сигурен. Може би в един момент навикът - напълно основателен - да подлагаш на тежко съмнение всяко действие на властта те кара да си "дописваш" нещата.
А напълно възможно е да се допитват до някого, който пък да им подава подобни невчесани мисли. Такива хора има бол; и дърпат чергата както в едната, така и в другата посока.
Но във всеки случай, това конкретно нещо е написано през пръсти и прави цялата статия потенциално недостоверна.
Едва ли братята американци ще изпуснат сделката.
Ще се вземе друг модел
Не мога да разбера, защо наистина да не са шведските самолети?!? Ф-16 са морално остарели толкова, колкото и руските таралясници МиГ-29! Защо да купуваме стара техника, която така или иначе имаме и след това да започне едно наливане на милиони за увеличаване на ресурса им?!? Грипен-а по нищо не отстъпва на споменатите самолети, а за условията и екстрите към самолетите всичко може да се договори. Т.е. може да се заложат в договора изгодни за България условия за поддръжка, ъпгрейдване и поддържане на техниката! Стига да има сериозни и отговорни, умни и грамотни хора -които да водят преговорите!! Всичко опира първо до това дали шведите достатъчно силно искат да ни продадат техника и дали ние сме готови да я купим с по-добри условия за нас!!Не е нещо сложно за договаряне-видно е , че тези изстребители са най-изгодни откъм съотношение "цена-качество", освен това са нови и може да бъдат доставени в рамките на 18 месеца!! Всичко друго се договаря!!
Спекулирам, но може би шведите предлагат най-добрата офсетна програма. Те са царе на това. СааБ е част от шведски концерн който контролира сума ти северноевропейски фирми като АББ. Нека Капитал си припомнят че АББ дойде в Раковски и стана ядро на любимата за репортажи Пловдивска индустриална зона не заради сините очи на шефа на Сиенит, а именно по друга страшно корупционна военна сделка. От сделката не излезе нищо, но като теглиш чертата след неколкратни разраствания на АББ, България като цяло спечели. То и сега е ясно че тези хвърчила ни трябват само да викат "Къш" към руски изтребители единаци, нещо за което МиГ-21 бяха идеални!
До коментар [#2] от "Bira":
ulgaria
"Това не е коректно - всички отговарят на едно и също запитване. Иначе няма как да се прави каквото и да е сравнение."
Така пише и в Уикипедия - че и двете оферти (за Грипен и за F-16) са се отнасяли само за самолетите, без въоръжението:
https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_39_Gripen#B
Интересно все пак, дали става въпрос за най-новия модел Е на Грипен, който вече се произвежда от 2016 г.
След доставката на "Грипен"-и за Унгария, СААБ има инвестиции в страната за около 1 млрд. евро - най-голямата база на "Електролукс" например.
Швеция в продължение на десетилетие е в първата тройка на света за противодействие и липса на корупция. Така че, при сделка с тях няма да има далавери, докато със САЩ ще последват безкрайни анекси от договори за доработка.
Един самолет има живот около 50 години. Ако вземем 34-годишните Ф-16, след 10-12 години ще се сбогуваме с 1.5 млрд. лева.
От wikipedia:
On the export market, the Gripen has achieved moderate success in sales to nations in Central Europe, South Africa and Southeast Asia; bribery has been suspected in some of these procurements, but authorities closed the investigation in 2009.
Демек шведите умеят да говорят на Балкански и Африкански, знаят как се случват нещата на юг :-)
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.
Вход