С тайни критерии служебният кабинет избра шведските изтребители Gripen
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

С тайни критерии служебният кабинет избра шведските изтребители Gripen

България избираше между три предложения – новите шведски самолети Gripen, изтребители втора ръка F-16 от Португалия и САЩ и изтребители втора ръка Eurofighter от Италия

С тайни критерии служебният кабинет избра шведските изтребители Gripen

Сделката за нови военни самолети на стойност 1.5 млрд. лв. трябва да бъде одобрена и от парламента

31737 прочитания

България избираше между три предложения – новите шведски самолети Gripen, изтребители втора ръка F-16 от Португалия и САЩ и изтребители втора ръка Eurofighter от Италия

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Според служебния военен министър окончателното решение ще е на редовния кабинет. След подобен публичен избор евентуална промяна би се оправдала трудно.

На едно от последните си заседания преди съставянето на редовен кабинет служебното правителство реши, че доставката на нови изтребители за армията за 1.5 млрд. лв. е най-добре да бъде извършена от SAAB, шведският производител на самолетите Gripen. Решението е взето на закрито заседание, като разгледаният документ е с гриф за класифицирана информация. Изборът бе потвърден неофициално от източници в правителството пред различни медии. На практика кабинетът е одобрил класирането и анализа на офертите, извършен от военното министерство. Още в понеделник от ведомството съобщиха, че работната група е приключила работата и ще предостави резултатите на Министерския съвет. Подробните оферти, както и критериите за оценяване на работната група не са публично известни.

Както служебният премиер, така и служебният министър на отбраната Стефан Янев отрекоха кабинетът им да е предрешил сделката. И двамата бяха категорични пред журналисти след заседанието, че сегашното правителство е оставило на следващото да преговаря с кого да се сключи сделката. "Окончателното решение дали изтребителите да бъдат купени от Швеция, от Португалия или от Италия ще бъде на следващия кабинет", посочи Янев. Сделката трябва да получи одобрение и от парламента, тъй като става дума за междудържавен договор на стойност по-голяма от 100 млн. евро. След като обаче беше направен публичен избор, следващият кабинет трудно ще оправдае евентуална промяна.

Изборът

България избираше между три предложения – новите шведски самолети Gripen, изтребители втора ръка F-16 от Португалия и САЩ и изтребители втора ръка Eurofighter от Италия. Според "Медиапул" основната причина за избора е по-изгодната оферта на шведския производител - в рамките на 1 млрд. лв., както и разсрочено плащане за по-дълъг период. Според в. "Сега" пък влияние е оказал и по-късият срок на доставка - 18 месеца от времето на подписване на договора.

Тъй като нито критериите за избор, нито офертите са публични, всъщност е много трудно да се каже какво точно е надделяло за мнението на работната група. Например не е ясно дали в цената на шведските машини се включва въоръжението, докато американските се предлагат с боекомплекта си. Ясно е само, че доскорошният командващ на ВВС и сегашен президент Румен Радев настояваше за закупуване на нови самолети.

Дълъг път

След две десетилетия на обсъждане и обмисляне инвестиционният проект за придобиване на нов тип боен самолет най-накрая бе утвърден на 1 април 2016 г. и предвижда придобиването на 8 самолета в периода 2018 - 2020 г. за цена до 1.5 млрд. лева. Това е първата от три предстоящи големи военни сделки. Другите две са за нови кораби и бронирани машини, които ще струват общо над 2 млрд. лева. Те ще се изплащат разсрочено по схема през следващите няколко години.

В края на 2016 г. без много шум военното министерство, тогава под управлението на кабинета "Борисов 2" в оставка, премина към първата реална фаза от процедурата по закупуване на нова ескадрила западни многоцелеви бойни самолети. Ведомството изпрати директно до посолствата на четири държави - Италия, Швеция, Португалия и САЩ, искане за обвързваща оферта. Плюсът на това пряко договаряне с други държави е, че процедурата е по-бърза и няма как да се стигне до безкрайни обжалвания по Закона за обществените поръчки. Минусът е, че решението може да е силно политизирано и да не се взима по честни и ясни правила.

Искането на държавата съдържаше конкретните параметри и изисквания към въпросните изтребители, както и начина, по който ще бъдат оценявани офертите. На базата на него четирите държави са изпратили своите параметри на евентуалната бъдеща сделка.

В началото на седмицата стана ясно, че служебният екип на военното министерство вече е "приключил анализа, оценката и обобщението" на офертите и ще представи резултатите от конкурса, т.е. избраната оферта, за одобрение от Министерския съвет. Така в сряда служебното правителство одобри избрания доставчик, което трябва да направи и парламентът.

Вариантите

Доскорошният фаворит бяха американските F-16, които макар и стари, са модернизирани и имат познати характеристики. Въпреки че предлаганите машини бяха дори по-възрастни от наличните в България МиГ-29, а в САЩ по-старите бройки вече се използват за въздушни мишени, те са поддържани и имат доста високи характеристики откъм оборудване. Тъй като Румъния вече изкупи предлаганите от Португалия F-16, за България трябваше да се намерят самолети от резервите на САЩ, които тепърва да бъдат основно ремонтирани и модернизирани. Основното им предимство обаче е, че зад тях заставаха САЩ с целия им ресурс и компетентност.

Gripen безспорно са по-модерни самолети, но за да реализират пълните си предимства, България трябва да инвестира много допълнителни средства. Например те могат да използват сензорите на танкове и други наземни машини, но в българската армия просто няма толкова хай-тек оборудване. Поддръжката на машините освен това трудно може да бъде извършвана на местно ниво и дори по-дребни ремонти трябва да бъдат извършвани в Швеция, както сочи опитът на Чехия и Унгария. Eurofighter пък без никакво съмнение са изключително скъпи за родните ВВС.

Тези анализаторски оценки обаче засега са само спекулации. За разлика от много страни като Белгия или Норвегия, които публикуват доста подробни сведения за начина на избор на бойните си самолети, родните военни, над които винаги тегне сянката на съмнението, предпочетоха да действат на тъмно.

Според служебния военен министър окончателното решение ще е на редовния кабинет. След подобен публичен избор евентуална промяна би се оправдала трудно.

На едно от последните си заседания преди съставянето на редовен кабинет служебното правителство реши, че доставката на нови изтребители за армията за 1.5 млрд. лв. е най-добре да бъде извършена от SAAB, шведският производител на самолетите Gripen. Решението е взето на закрито заседание, като разгледаният документ е с гриф за класифицирана информация. Изборът бе потвърден неофициално от източници в правителството пред различни медии. На практика кабинетът е одобрил класирането и анализа на офертите, извършен от военното министерство. Още в понеделник от ведомството съобщиха, че работната група е приключила работата и ще предостави резултатите на Министерския съвет. Подробните оферти, както и критериите за оценяване на работната група не са публично известни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

46 коментара
  • 2
    bira avatar :-|
    Bira

    "Например не е ясно дали в цената на шведските машини се включва въоръжението, докато американските се предлагат с боекомплекта си."

    Това не е коректно - всички отговарят на едно и също запитване. Иначе няма как да се прави каквото и да е сравнение.

    Ако пък имате конкретни данни за нещо подобно, кажете го ясно. Защото това ще бъде грандиозен скандал. Ако не ...


  • 3
    koo53312065 avatar :-|
    Ivan Manolov

    До коментар [#2] от "Bira":

    Всяка една статия на Капитал за военна авиация смърди на Фалконско лоби от километри...

  • 4
    bira avatar :-|
    Bira

    До коментар [#3] от "Ivan Manolov":

    не съм сигурен. Може би в един момент навикът - напълно основателен - да подлагаш на тежко съмнение всяко действие на властта те кара да си "дописваш" нещата.

    А напълно възможно е да се допитват до някого, който пък да им подава подобни невчесани мисли. Такива хора има бол; и дърпат чергата както в едната, така и в другата посока.

    Но във всеки случай, това конкретно нещо е написано през пръсти и прави цялата статия потенциално недостоверна.

  • 5
    jxj24394852 avatar :-|
    jxj24394852

    Едва ли братята американци ще изпуснат сделката.
    Ще се вземе друг модел

  • 6
    yrz55483612 avatar :-|
    miltaka

    Не мога да разбера, защо наистина да не са шведските самолети?!? Ф-16 са морално остарели толкова, колкото и руските таралясници МиГ-29! Защо да купуваме стара техника, която така или иначе имаме и след това да започне едно наливане на милиони за увеличаване на ресурса им?!? Грипен-а по нищо не отстъпва на споменатите самолети, а за условията и екстрите към самолетите всичко може да се договори. Т.е. може да се заложат в договора изгодни за България условия за поддръжка, ъпгрейдване и поддържане на техниката! Стига да има сериозни и отговорни, умни и грамотни хора -които да водят преговорите!! Всичко опира първо до това дали шведите достатъчно силно искат да ни продадат техника и дали ние сме готови да я купим с по-добри условия за нас!!Не е нещо сложно за договаряне-видно е , че тези изстребители са най-изгодни откъм съотношение "цена-качество", освен това са нови и може да бъдат доставени в рамките на 18 месеца!! Всичко друго се договаря!!

  • 7
    yez18383939 avatar :-|
    Pronto

    Спекулирам, но може би шведите предлагат най-добрата офсетна програма. Те са царе на това. СааБ е част от шведски концерн който контролира сума ти северноевропейски фирми като АББ. Нека Капитал си припомнят че АББ дойде в Раковски и стана ядро на любимата за репортажи Пловдивска индустриална зона не заради сините очи на шефа на Сиенит, а именно по друга страшно корупционна военна сделка. От сделката не излезе нищо, но като теглиш чертата след неколкратни разраствания на АББ, България като цяло спечели. То и сега е ясно че тези хвърчила ни трябват само да викат "Къш" към руски изтребители единаци, нещо за което МиГ-21 бяха идеални!

  • 8
    ijj avatar :-|
    ijj

    До коментар [#2] от "Bira":

    "Това не е коректно - всички отговарят на едно и също запитване. Иначе няма как да се прави каквото и да е сравнение."

    Така пише и в Уикипедия - че и двете оферти (за Грипен и за F-16) са се отнасяли само за самолетите, без въоръжението:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_39_Gripen#Bulgaria

    Интересно все пак, дали става въпрос за най-новия модел Е на Грипен, който вече се произвежда от 2016 г.

  • 9
    ucs03374001 avatar :-?
    Flogger

    След доставката на "Грипен"-и за Унгария, СААБ има инвестиции в страната за около 1 млрд. евро - най-голямата база на "Електролукс" например.
    Швеция в продължение на десетилетие е в първата тройка на света за противодействие и липса на корупция. Така че, при сделка с тях няма да има далавери, докато със САЩ ще последват безкрайни анекси от договори за доработка.
    Един самолет има живот около 50 години. Ако вземем 34-годишните Ф-16, след 10-12 години ще се сбогуваме с 1.5 млрд. лева.

  • 10
    jgn1426160930394193 avatar :-|
    Shiznitz

    От wikipedia:
    On the export market, the Gripen has achieved moderate success in sales to nations in Central Europe, South Africa and Southeast Asia; bribery has been suspected in some of these procurements, but authorities closed the investigation in 2009.

    Демек шведите умеят да говорят на Балкански и Африкански, знаят как се случват нещата на юг :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK