С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
16 28 апр 2017, 18:34, 24618 прочитания

Да разцепиш Кресна

Преди седмица проектантска фирма спечели конкурс на пътната агенция за проект на отсечката между Крупник и Кресна

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Срокът 2022 г. остава под все по-голям въпрос.
Ще ви дадем задача. Кое е по-евтино и лесно за поддържане: тунел от 15.4 км или път със 17 виадукта и 5 тунела? Второто, казват строителите и МРРБ. Представете си тунел "Ечемишка" на "Хемус", но дълъг 15 километра, и ще добиете представа каква заплаха е това. Затова преди седмица Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) възложи изработването на разширен идеен проект за преминаването на Кресненското дефиле по склона на Пирин, от източната страна на съществуващия сега път.

Това всъщност е аргумент с две остриета - "Хемус" е добър пример и за това в какво може да се превърнe новата 24-километрова отсечка от "Струма", с огромните си виадукти и петте тунела, ако не се поддържа.


Но блокиран в този спор, който продължава вече години наред, пътят под или над дефилето ще се окаже преди всичко друго кошмар за строителите и за държавата. Защото едно е почти сигурно: магистралата вече почти няма шанс да бъде изцяло завършена до края на 2022 г., което е условието да запазим еврофинансирането за нея.

Проектът победител, засега

Решението от миналата седмица ознаменува стъпка напред към реално строителство. През ноември 2016 г. АПИ обяви конкурс за разширен идеен проект на отсечката, при който се прави нов скоростен път източно от дефилето в посока Гърция, а в посока София се използва съществуващият път, като се достроява обход на град Кресна. До края на февруари бяха подадени две предложения, а преди седмица стана ясно, че проектантите от "Пътпроект 2000" са победители в конкурса. "Пътпроект 2000", управлявана от Любен Симеонов, е фирмата, направила и предпроектното проучване на същия участък от магистралата.



Ако един от аргументите срещу тунела беше, че е сложен за строителство, то същото може да бъде казано и за настоящия проект. Платното, което се намира източно от Кресненското дефиле, е дълго 24 км, но по него има голям брой съоръжения - 17 виадукта и пет тунела. Виадуктите са близо 6 км общо и са около една четвърт от общата му дължина, а тунелите - близо 4 км. Скоростта по горния път ще е до 90 км/ч. "В тежките участъци от дължината на трасето се прави и трета лента за товарните автомобили. Съществуващият сега път остава за посока София - Кулата, еднопосочен, също с две ленти, без да се разширява или да се нарушава нещо от околния терен", обясни пред "Капитал" инж. Йордан Прашанов, ръководител ателие в "Пътпроект 2000".

В посока София - Кулата ще продължи да се използва сегашният път Е79, като ще се построи обход около Кресна, дълъг 5.45 км и ще има още три моста, два тунела и един виадукт. "Ние сме разработили вариант за източното платно да става двупосочно, ако е необходимо. И обратният случай: ако там горе стане авария, да може да се насочи движението през дефилето", каза Прашанов.

Другият аргумент - за цената, също не издържа особено. Според "Пътпроект 2000" прогнозната стойност на отсечката в този вариант е 732 млн. лв. без ДДС - между 130 и 150 млн. лв. за обхода около Кресна и близо 600 млн. лв. за пътя от източната част на дефилето. Прогнозната цена за тунела беше между 1.2 и 1.6 млрд. лв. (въпреки че така и не стана ясно на какво се основава тя), но той вадеше целия трафик извън дефилето. Изваждането на второто платно горе на платото може да направи сегашния вариант толкова или дори по-скъп, а е напълно възможно ЕК да не одобри екологичната оценка, ако в нея не влиза идеята все някога целият трафик да излезе извън дефилето.

Отсечката на раздора

Именно това кара еколозите да не харесват сегашния вариант. Андрей Ковачев се занимава с Кресненското дефиле от 20 години и твърди, че целият трафик трябва да бъде изнесен от него, като движението е двупосочно по трасето източно от дефилето. Ковачев цитира решение на Министерство на околната среда и водите (МОСВ) от 2008 г. относно оценка за въздействието на околната среда (ОВОС) за строителството на "Струма" и обясни пред "Капитал", че в него се твърди, че използването на съществуващия път през дефилето е противопоказно. "Мониторинговите данни показват, че увеличеният трафик е унищожил популациите между 5 и 15 пъти на различните видове. Някои от тези видове в зоната от Натура 2000 не се откриват изобщо", споделя екологът.

"Капитал" се запозна с въпросното решение и там е посочено, че участъкът трябва да се проектира "с цел предотвратяването на оставане на "нулев вариант" при влезли в експлоатация други отсечки на автомагистралата". Изглежа, че "нулев вариант" значи да се остави целият трафик в дефилето - нещо, което няма да се случи. Според Ковачев обаче дори използването в една посока на сега съществуващия път между Крупник и Кресна е този нулев вариант. "Трябваше строителството на магистралата да започне с тази отсечка, а не с другите, и трафикът да бъде изведен извън Кресненското дефиле. Това не е изпълнено", казва екологът.

Относно варианта с изнасянето на движението изцяло на изток инж. Прашанов смята, че е възможно на теория. "На еколозите, които изготвят ОВОС-а, сме дали вариант, когато това може да стане на две платна. Сега е едно с три ленти, може да стане на две платна в близко или далечно бъдеще, когато се осигурят и парите", казва той. Добавя обаче, че две платна щели да влияят още по-зле на околната среда и в тази насока се правели проучвания. "Когато едното платно е долу, а другото - горе, това е нaй-балансираното решение с най-малко нарушения на околната среда. В дефилето двойно ще намалее движението, цялата Кресна ще бъде опазена", казва инженерът. Ковачев отхвърля това твърдение.

Задъненият тунел

Преди година Камарата на строителите в България (КСБ) обяви, че "изграждането на 15-километров тунел през Кресненското дефиле е нецелесъобразно, нереалистично, екологично и икономически необосновано". Не беше особено трудно да се види зад това решение ръката на мощните пътни строители, много малко от които имат опит в тунелното строителство. Изплъзването на най-голямата пътна поръчка в последното десетилетие от тази група компании не беше нещо, което те могат да преглътнат лесно.

Инж. Прашанов смята, че основният проблем с тунелния вариант е трудната и скъпа поддръжка. Както вече стана дума, стопанисването на тунелите в България не е особено успешно, а осветлението и вентилацията в 15-километров тунел е доста по-сложно от тези с дължина 500-1000 м. Прашанов добавя обаче още един аргумент: в случай че се построи тунел, той ще бъде единствен вариант за пътя към и от Гърция. "Ако се случи авария там, оставаме без път и се връщаме на съществуващия сега", казва проектантът. Ремонтът на подобно съоръжение ще изисква и изключително много пари и време, смята той.

Всъщност през 2014 г. представители на Българската асоциация по геотехническо и тунелно строителство обясниха, че прокопаването на тунела ще струва максимум 400 млн. евро - тоест малко повече от стойността на варианта с две платна, който се разглежда в момента. Фирмите "Станилов" и "Евро Алианс тунели" твърдяха, че са способни да изградят съоръжението. Това също не беше доказано с никакви разчети.

Календарът показва проблем

МОСВ трябва да излезе с окончателно решение след доклада за ОВОС (виж карето). След това идва тръжна процедура, която най-вероятно ще бъде за инженеринг - проектиране и строителство. Според инж. Прашанов проектирането на варианта с платно, източно от дефилето, и обход на Кресна ще отнеме близо година, а самото строителство - още четири. Това означава, че строителството трябва да започне най-късно през лятото на 2018 г., за да бъде готов лот 3.2. до 2022 г., когато изтича сегашният програмен период.

Съдейки по досегашната работа на оценителните комисии в АПИ, търгът ще отнеме поне няколко месеца. А след това може да се очаква дежурното обжалване на отстранени или неспечелили участници пред Комисията за защита на конкуренцията, което добавя още няколко месеца към процедурата. И това е, ако не стане нищо извънредно, както с изчезналите папки при тунел "Железница", или самата АПИ не бъде блокирана от разследванията на ДАНС.

Накратко, шансовете да разцепим Кресна до 31 декември 2022 г. са минимални. По принцип за големи инфраструктурни проекти има възможност страната да поиска допълнителен гратисен период от Европейската комисия, ако дейностите са забавени по извънредни причини. Друг е въпросът доколко корупцията в АПИ, картелът на строителите и неясните екооценки са извънреден фактор.
А околната среда?

В момента се изготвя доклад за ОВОС с приложение оценка на степента на въздействие върху защитените зони. Фирмата, спечелила поръчката за изготвяне на доклада, е "Данго проект консулт". "В него ще бъдат равностойно сравнени и оценени предложените възможни алтернативи за трасе в участъка на Кресненското дефиле. Докладът с предложен от експертите вариант за трасе е пред финализиране и предстои да бъде представен в Министерството на околната среда и водите за оценка на неговото качество съгласно нормативните изисквания", казаха от АПИ пред "Капитал".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица 1 Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Скандалът с апартаментите заплашва правителството на Борисов, СДС прегърна ГЕРБ за евроизборите, натиск за оставка на Тереза Мей

24 мар 2019, 1299 прочитания

Политическото ехо след скандала с апартаментите - ще издържи ли Борисов? 4 Политическото ехо след скандала с апартаментите - ще издържи ли Борисов?

За Валери Симеонов оставките са "просташки лов на вещици", за Томислав Дончев скандалът "има потенциал да нанесе щети", а ДПС не вижда проблем

24 мар 2019, 1727 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Враг във водата

Откъде идва уранът, как въздейства и какъв е проблемът в момента

Формула за пенсионна буря

Серия промени в начина за изчисляване на пенсиите бързо генерира недоволство и се превърна в потенциално политическо оръжие

Уикенд в Матера

Бързо и лесно пътуване до древното градче, което заедно с Пловдив споделя титлата Европейска столица на културата 2019

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кино: "Зелената книга"

Сантиментален урок по приятелство в среда без толерантност

Агнешка Холанд има да ви каже нещо

Легендата на полското кино за новия си филм и защо обществото повтаря грешките от миналото

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Емисия

DAILY @7PM // 24.03.2019 Прочетете