Оперa ли, панаир ли...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Оперa ли, панаир ли...

Оперa ли, панаир ли...

Как идеята Пловдив да има Дом на операта стана заложник на политическите пируети на Бойко Борисов

Зорница Стоилова
12898 прочитания

© Капитал


Истинска опера-буфа в най-добрите традиции на италианския комичен жанр се играе в последните седмици в Пловдив. Главните роли в нея се пеят и танцуват от Бойко Борисов (баритон), Георги Гергов (бас) и Иван Тотев (тенор). В нея имаше, както си му е редът, и драма, и абсурди, и трагикомични обрати.

Всичко започна по време на втория мандат на кабинета "Борисов". Тогава беше сключена политическата сделка между премиера и бившия вече член на Изпълнителното бюро на БСП и мажоритарен собственик на Международния панаир в Пловдив Георги Гергов общините Варна и Пловдив (контролирани от ГЕРБ) да изкупят държавните акции на Панаира. Защо и какъв беше залогът на това - остана зад кулисите. Подозренията бяха, че двете общини ще заменят акциите си в "Международен панаир" срещу имоти и Гергов ще стане практически едноличен собственик на дружеството. Без за това държавата да е получила и лев от него.

Но тогава дойде първата завръзка в действието - общинските съветници на ГЕРБ и пловдивският кмет Иван Тотев отказаха да се подчинят на правителствената повеля и отхвърлиха идеята да станат съдружници на Гергов.

В началото на април тази година обаче в неочакван пирует и с висящо разследване в прокуратурата Тотев поведе мнозинството в обратната посока и те гласуваха да станат собственици на 21% от акциите на Панаира. В сюжета незнайно защо кметът намеси идеята в Пловдив да бъде изграден Дом на операта - с държавни пари, но върху собствеността на Гергов. Тази история живя само две седмици.

След като Гергов игра посредник между главния прокурор и бизнесмен в друга опера, Борисов възложи на Иван Тотев и на групата общински съветници да отменят решението си и да се разведат с Герговия панаир. Мотивът му - "опитите за публични внушения, които свързват ГЕРБ със знаков бизнесмен от средите на БСП". "Няма да позволя името, авторитетът и честта на ГЕРБ да бъдат петнени заради лични икономически интереси", заяви Борисов. (Повече за взаимоотношенията на Гергов с властта виж тук.)

Единственото, което стана ясно накрая, е, че сграда на Операта може и да няма, но панаирът си беше гарантиран. Цялата история остави пловдивчани с лош вкус, защото беше опорочена една смислена гражданска инициатива - градът да има модерно управлявано пространство за култура, което да се издържа самостоятелно и да не зависи от държавни субсидии и политически схеми. Но за да подредим парчетата в този неразбираем пъзел, да започнем от първо действие.

В началото бе идеята

Инициативата Пловдив да има собствен Дом на операта всъщност възниква спонтанно и е изцяло гражданска. В инициативния комитет (ИК) влизат местни бизнес лица, архитект, икономист - всички с позиция и отношение към културния живот в града.

Причината е, че от шестте града в страната, които имат собствени оперни трупи, единствено тази в Пловдив не разполага със сграда. Но не само. Инициаторите виждат потенциал за интересен бизнес модел на оперна сграда, която създава качествен културен продукт, но в същото време има самостоятелна финансова устойчивост и не зависи от държавна субсидия или политическа конюнктура.

Както разказва един от тях, икономистът и управляващ партньор в Industry Watch Георги Стоев: "Представяхме си модел, в който Дома на операта има самостоятелен живот. Разбира се, с добре структурирани отношения със самата продукция на операта. Оперната трупа получава приоритетен календар, в който да запише цялата си продукция за следващите три години. През останалото време обаче залата може да бъде използвана за други сценични изкуства, музейни експозиции, конференции, ад хок събития и хепънинги", изброява той. Идеята е към сградата да има и търговска част - ресторант, кафе, магазин за сувенири.

Предложението на Стоев е стопанин на тази сграда да бъде акционерно дружество с широк спектър от акционери - граждани и корпорации, които биха искали да вложат собствени средства; общината със свои активи; самата Държавна опера, ако се намери механизъм да не се товари финансово. Една от идеите е например да се секюритизират и вкарат като вноска в капитала бъдещи вземания от билети.

Мнението на икономиста е, че това би бил много по-добър вариант за управление на сградата, отколкото тя да е собственост на самата опера с принципал Министерството на културата, или пък на община Пловдив, тъй като това би означавало съществуването й да носи тежък политически риск.

Затова предложението на ИК към общината е да определи общински терен, да влезе с апорт в акционерното дружество чрез самата земя и да участва с миноритарен дял в дружеството. Тъкмо с тази покана инициаторите за Дом на операта се свързват с местните власти през лятото на 2016 г. "Когато за първи път влязохме в официални разговори с община Пловдив, то беше по повод това, че бихме искали общината да прегледа своите налични имоти, да прецени кои не се използват ефективно и да кажe кои от тях са подходящи за разгръщане на такъв публичен проект", разказва Георги Стоев.

Паралелно в Пловдив тече гражданска подписка в подкрепа на проекта, която събира 13 хиляди подписа и в която пловдивчани също дават идеи къде би могъл да се помещава бъдещият Дом на операта. Сред тях са например сградата на Централната поща (която обаче е частна собственост) и бившият Партиен дом в града. Инициаторите на проекта се надяват, че тези 13 хиляди подписа ще послужат като стимул на общинските съветници да сформират работна група и да проучат възможностите за терен, но нищо подобно не се случва.

Защо в Панаира

Темата отлежава, докато текат предизборните кампании - първо за президент и после за парламент, докато кметът на града Иван Тотев не решава да я възроди преди две седмици в напълно неочакван контекст. На пресконференция, на която от двете му страни стоят мажоритарният собственик на Пловдивския панаир Георги Гергов и бившият министър на културата Вежди Рашидов, Тотев обявява, че с разширения председателски съвет на общинския съвет са взели решение да приемат предложението община Пловдив да придобие 21% от акциите на Панаира от Министерството на икономиката. Предложение, което само девет месеца по-рано беше отхвърлено от местния общински съвет, и то с решаващите гласове на ГЕРБ.

Кметът на Пловдив обясни пълния завой в позицията им с две неща - първо, защото кредитор по дълговете на Международния панаир вече е държавата чрез Българската банка за развитие (ББР) и, второ, защото Панаирът разполага с благоприятен терен за изграждане на Дом на операта.

За изненада както на инициативния комитет, така и на общинските съветници, Иван Тотев обясни, че през изминалите шест месеца са били обследвани 8-9 възможни терена за Пловдивска опера и като най-подходящ се е отличил този на територията на Панаира. Кметът обяви, че ще бъде подписано тристранно споразумение между общината, държавата и панаира за отредяване на право на строеж на мястото на Палата №1, като инвестициите в сградата ще дойдат изцяло от Министерството на културата. Тук се намеси Вежди Рашидов (уж в ролята му на депутат от ГЕРБ, избран от Пловдив), който се ангажира да осигури финансиране за проекта от 50 млн. лева. А Георги Гергов добави, че ръководството на панаира е готово да подпише споразумение, но и че ако на това място не се построи опера, то си остава собственост на Панаира. "Защото утре може да се смени властта, да дойде някой и лицето на панаира да замине в неправилната посока", обясни той.

Инициативният комитет е уведомен за този строен план впоследствие. Но е категоричен, че няма да подкрепи вариант, при който Панаирът остава собственик на земята под сградата на бъдещата Опера. "Единственият възможен вариант, в който ние да продължим да говорим с общината за нейния терен, е този терен да стане нейна собственост", казва Георги Стоев от ИК.

Нескопосан PR ход

Три дни след публичното обявяване на тази идея Общинският съвет на Пловдив с гласовете на ГЕРБ, БСП, "Кауза за Пловдив" и земеделците гласува приемането на 21% от акциите на Международния панаир. Тази сделка вбеси опозицията в града, която открито заяви, че това е цената, която Иван Тотев плаща, за да остане кмет на града. Както и че обвързването на приемането на акциите с построяването на Дом на операта е откровен популизъм и криворазбран PR ход на местната власт.

Според общинския съветник от БСП Иван Петков (единственият от групата на социалистите, гласувал против приемането на акциите - бел. авт.) коренната промяна в поведението на кмета е забележителна. През лятото на 2016 г. кметът е бил категорично против. Сега е на обратната позиция, след като беше временно отстранен от власт и разследван за ремонта на зоологическата градина. "Явно това е цената да остане на поста. Изведнъж стана много, много мек", твърди Петков. "Идеята е Георги Гергов да вземе напълно панаира", коментира той. На въпрос каква би била ползата на ГЕРБ, кметът Тотев и Бойко Борисов да направят услуга на Гергов, предположението му беше, че става дума за лична уговорка на лидера на ГЕРБ с Гергов още от лятото на миналата година. Въпреки че бизнесменът и бивш член на Изпълнителното бюро на БСП отговаряше за коалиционните отношения, Петков не допуска отношенията му с Борисов да обвързват "Позитано" 20. "Гергов е бил винаги близък с властта - по времето на управлението на Иван Костов получи ЦУМ и Слънчев ден. По времето на кмета от СДС Иван Чомаков взе част от панаира, а по времето на последното правителство на ГЕРБ започна опита да се направи тази сделка", припомни още Петков.

"Това, темата за Дом на операта да бъде преплетена с интересите покрай казуса за панаира, за мен е проява на лош вкус", заяви пред "Капитал" и общинската съветничка от РБ Пепа Деведжиева. "Вероятно някой от вносителите е решил, че така по-лесно ще бъде преглътнато от обществеността в Пловдив. Но ако пловдивският дух е отворен към реализирането на такава идея, пловдивчани са крайно скептично настроени към добронамереността на лицето Георги Гергов", категорична бе тя.

Деведжиева нарече юридически уродливо и евентуалното тристранно споразумение за построяване на Дом на операта върху парцел от Панаира заради неясния статут на земята и обвързаността й с тежести. "Предвид че целият панаир е ипотекиран в полза на ББР, как ще се вдигне тежестта само върху това петно от пет декара", пита риторично тя. Но това е по-малкият проблем, смята Деведжиева. "По-големият е защо намесиха Операта, за да пробутат приемането на акциите на Панаира и да станем съдружник на Гергов. Това източване на община Пловдив гледаме вече 10 години", възмути се тя.

Самият Георги Гергов отказа коментар пред "Капитал" по темата. А Вежди Рашидов заяви, че ако наистина Гергов даде от Панаира, за да се построи опера на град Пловдив, не би било лошо и държавата трябва да предвиди средства от бюджета или от проектни програми. "Но никой не е казал, че ще има опера. Нищо конкретно няма", лаконичен беше той.

Думите на Рашидов се оказаха пророчески. Защото както Бойко Борисов вече е доказал многократно през годините - както умее да сключва сделки с политическите си противници, така и умее бързо да ги разваля. За пловдивчани остава разочарованието, че иначе смислената идея да има иновативно управляван Дом на операта в града стана заложник на тъпа политическа игра.

По темата работи и Елена Старидолска

Истинска опера-буфа в най-добрите традиции на италианския комичен жанр се играе в последните седмици в Пловдив. Главните роли в нея се пеят и танцуват от Бойко Борисов (баритон), Георги Гергов (бас) и Иван Тотев (тенор). В нея имаше, както си му е редът, и драма, и абсурди, и трагикомични обрати.

Всичко започна по време на втория мандат на кабинета "Борисов". Тогава беше сключена политическата сделка между премиера и бившия вече член на Изпълнителното бюро на БСП и мажоритарен собственик на Международния панаир в Пловдив Георги Гергов общините Варна и Пловдив (контролирани от ГЕРБ) да изкупят държавните акции на Панаира. Защо и какъв беше залогът на това - остана зад кулисите. Подозренията бяха, че двете общини ще заменят акциите си в "Международен панаир" срещу имоти и Гергов ще стане практически едноличен собственик на дружеството. Без за това държавата да е получила и лев от него.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    naffoo avatar :-|
    naffoo

    Много грозна и пошла "пиеса"!
    Всичко е само и единствено схема и далавера!

  • tedif

    Само се поразровете в гюбрето и ще разберете на чия хранилка са в момента всичките онези,наврели половин Пловдив в ръцете на свинаря!Цялата тази *ЗЗделка* беше връх на наглост от страна на червените толупи,чийто представител във Филибето е гочето и комуто най-редовно се отчитат другите *големи бизмИсмЙЕни* - той е главния раздавач на пари!И това ако не го знаят съответните органи - наличието на мафиотска структура с капо ди тути,за какво ми ядат парите за заплати?!?

  • 3
    Bramasole avatar :-|
    Bramasole

    "Оперa ли, панаир ли..."

    Нито е опера, нито пък панаир, а е грозно политическо позорище.
    Финалът му няма как да е оптимистичен и ще е за сметка на всички нас, зрителите.

  • 4
    dabeda avatar :-|
    Da be.. da..

    Еми тва от ДС Лахана.. Пловдив от Филипопол замяза на Фелибе..
    Въпреки ЕУ фондовете, въпреки индустриализацията, аборигените са два пъти по бедни от... китайците.. корупцията убива... като лампа в тунел..

  • georgebigster

    От една ФБ страничка са го изразили много точно цялото това оперно изпълнение в клипче - https://www.facebook.com/Kakdavida-1014837108660108/

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Че кой гледа опера?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK