Еврофинансирането за две отсечки и тунел от "Струма" е одобрено
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Еврофинансирането за две отсечки и тунел от "Струма" е одобрено

Служебният регионален министър Спас Попниколов даде заявка, че в рамките на мадата си ще подаде апликационната форма за финансиране на "Струма", и в крайна сметка изпълни обещанието си.

Еврофинансирането за две отсечки и тунел от "Струма" е одобрено

Става дума за строителство за над 600 млн. лв. преди и след Кресна и тунела "Железница"

Мила Чернева
26833 прочитания

Служебният регионален министър Спас Попниколов даде заявка, че в рамките на мадата си ще подаде апликационната форма за финансиране на "Струма", и в крайна сметка изпълни обещанието си.

© Анелия Николова


На 27 април апликационните форми за три участъка от магистрала "Струма" са били одобрени от звеното към Европейската комисия JASPERS, става ясно от съобщение на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Става дума за отсечките между Благоевград и Крупник, между Кресна и Сандански и тунел "Железница".

"Това е основание България вече реално да се възползва от европейско финансиране за изграждането на посочените обекти", се казва още в съобщението. Формата за финансирането е подадена на 19 април, обясниха от МРРБ за "Капитал". Сега тя подлежи на одобрение от Управляващия орган на Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. и от Европейската комисия, уточниха от министерството.

Крайният срок за построяване на магистралата е краят на 2022 г., като това е условие, за да бъде получено безвъзмездното европейско финансиране. Одобряването на апликационната форма е ключова стъпка напред и може да се счита за едно от значимите и успешни постижения на служебния кабинет.

Наследство от служебния министър

До момента строителството на въпросните отсечки от "Струма" се финансираше със средства от държавния бюджет. Всъщност единствено "Главболгарстрой" строи по трасето, докато "Агромах" все още не е започнал.

За подаването на апликационни форми се говори от месеци, като в началото на февруари представители на транспортното министерство, пътната агенция и Европейската комисия (ЕК) бяха на среща в Брюксел, за да обсъдят въпросното финансиране.

"Основна задача за краткосрочния ми мандат е да ускоря осигуряването на европейско финансиране на обектите в изпълнение на автомагистрала "Струма", а именно лот 3.1. от Благоевград до Крупник, лот 3.3. от Кресна до Сандански и тунел "Железница", които до момента се разплащат с национален бюджет", каза служебният регионален министър Спас Попниколов пред журналисти през февруари. След това, в началото на април, даде заявка, че ще подаде формата след Великден.

Според съобщението на МРРБ заслуги за подаването на апликационната форма има и служебният вицепремиер по европейските фондове Малина Крумова.

Проклятието на "Струма"

Финансирането за строителството на магистрала "Струма" е деликатна тема, тъй като търговете за нея срещат сериозни спънки през последните месеци. От една страна, поръчката за най-дългия и скъп тунел "Железница" беше спряна след установена липсва на части от офертите на два кандидата. Освен разследване сега тече подготовка за подновяването на търга.

От друга страна, строителството на отсечката между Благоевград и Крупник все още не е започнало. Изпълнител е обединение с основен участник "Агромах". Поръчката беше спечелена през декември 2015 г., но все още предстои одобрение на техническия проект след допълване от страна на изпълнителя, а след това издаване на разрешение за строеж, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" за "Капитал". Очаква се строителството да започне през август тази година, което значи, че участъкът ще бъде готов някъде през пролетта на 2021 г., тъй като срокът за изпълнение е три години и половина.

Апликационната форма за финансиране на най-сложната и скъпа част от магистралата - между Крупник и Кресна, не е подадена все още, като основната причина е, че няма окончателно решение как да минава пътят през Кресненското дефиле. Въпреки че от години проектът буксува, напоследък все по-категорично се подкрепя идеята за използване на съществуващия път в посока Гърция и построяване на ново платно с виадукти и тунели източно от Кресненското дефиле в посока София. Еколозите обаче смятат, че този вариант няма да бъде одобрен от ЕК, тъй като не спазва изискванията за опазване на околната среда.

На 27 април апликационните форми за три участъка от магистрала "Струма" са били одобрени от звеното към Европейската комисия JASPERS, става ясно от съобщение на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Става дума за отсечките между Благоевград и Крупник, между Кресна и Сандански и тунел "Железница".

"Това е основание България вече реално да се възползва от европейско финансиране за изграждането на посочените обекти", се казва още в съобщението. Формата за финансирането е подадена на 19 април, обясниха от МРРБ за "Капитал". Сега тя подлежи на одобрение от Управляващия орган на Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. и от Европейската комисия, уточниха от министерството.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • Чичи (Ice Man's fan)

    Добре де, Еколози!
    Не става с две трасета, не става и с най-дългият тунел на света, не става и да се остави сегашното положение!!! Какво искате и предлагате всъщност, защото позицията "против всичко" не е позиция, а съботаж на инфраструктурен обект от европейски и национален приоритет. И при трите варианта вие все намирате за какво да се хванете. И в сегашният си вид, трафикът застрашава както животински, растителни, така и човешкият вид! Колко още живота искате да вземе това трасе? Отговорността за това става конкретно ваша вече! Ако не се построят тези отсечки, матистралата ще остане недостроена - огромен срам за България, ще понесем тотална финансова щета - трябва да се върнат парите платени ДО СЕГА, ще продължат да гинат хора и животни.
    КОЙ ЛИЧНО ще понесе отговорността за този тотален провал???
    Искам имена!

  • 2
    aman avatar :-|
    aman

    Чичи, правителствата и АПИ (+строителната мафия) са тези, които години наред се противопоставят на магистралата извън дефилето (тунел - нашите баш майстори не могат без чуждо ноу хау, трасе от изток - щяло да ги забави и нямало да стигнат парите), защото държат да минат през дефилето, което е свързано с неспазване на законите.

  • 3
    baj_ganyo avatar :-(
    Бай Ганьо

    Ако не се построи тази магистрала много хора ще погинат през годините. Отделно ще е много глупаво нашите строители да изгубят толкова много пари. Щом има български строители, които да правят метрото, значи имаме ноу хау и как да се прокопае много по-къс тунел.

  • 4
    freakecon avatar :-P
    FvH

    Ако дините престанат да блокират проекта, може и да стане нещо... ако не, голям праз - ще има 20км двулентов път в средата и толкова. Това ще е изключително полезно за хабитата на дъждовния червей


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK