Когато пътищата се разделят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Когато пътищата се разделят

Допълнителна поръчка за отводняване по лот 1 от АМ "Марица" беше поводът прокуратурата да влезе в АПИ миналата седмица. За проблемите около тази поръчка обаче се говори от около две години.

Когато пътищата се разделят

Прокурорските проверки в пътната агенция от преди седмица бяха насочени и към бизнесмена Георги Гергов и още повече към "Агромах"

Мила Чернева
32732 прочитания

Допълнителна поръчка за отводняване по лот 1 от АМ "Марица" беше поводът прокуратурата да влезе в АПИ миналата седмица. За проблемите около тази поръчка обаче се говори от около две години.

© Мария Съботинова


Благоевградската строителна компания е пример как от любимец в търговете може да се превърнеш в аутсайдер за поръчките в пътния бранш.

След като тя и дъщерното й дружество спечелиха поръчки за над 200 млн. лв., сега фирмата е отстранявана от всеки държавен търг и така съществуването й е застрашено.

Последната половин година не е добра за Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Първо се видя, че не поддържа адекватно тунелите и заради това директорът й си отиде. После агенцията показа, че не може да пази и документи и изгуби част от оферта за тунел "Железница", заради което стана обект на прокурорска проверка. А миналата седмица звеното "Антикорупция" заедно с ДАНС отново влязоха в пътното ведомство и взеха документи, свързани с отсечка от магистрала "Марица" заради съмнения за измама.

Въпросната поръчка е свързана с една от любимите доскоро фирми на властта - благоевградската "Агромах". Нейният възход и падение са доста показателни за това как работи АПИ, как се раздават поръчките в строителството и колко много преплетени интереси има там.

Когато АПИ те харесва

На 25 април прокурори и следователи от Специализирано звено "Антикорупция" заедно с ДАНС влязоха в пътната агенция и изискаха документи, свързани с лот 1 на магистрала "Марица", както и за допълнителна поръчка за 50 млн. лв. за отводняване, пак по същата отсечка. По информация на "24 часа" разследващите са поискали и информация за ремонт на пътя до Пампорово. От АПИ не потвърдиха, нито отрекоха дали това е така.

Има няколко интересни неща около тези поръчки. Изпълнител по всичките е "Агромах" и дъщерната "Пътища Пловдив". До март 2014 г. "Пътища Пловдив" е собственост на пловдивския бизнесмен и политик от БСП Георги Гергов, след което той я продава на "Агромах". През последните две седмици Гергов е главен герой в друг едър скандал - като организатор на срещата на главния прокурор Сотир Цацаров и бизнесмена Сашо Дончев.

"Пътища Пловдив" е и реалният изпълнител на отсечката между Оризово и Димитровград от "Марица", въпреки че поръчката е спечелена от италианската компания "Чи Ем Чи ди Равена" през 2011 г. Още през 2013 г. италианското дружество имаше претенции за оскъпяване на участъка. През февруари 2015 г., година след като "Пътища Пловдив" е станала собственост на "Агромах" и едва няколко месеца след като Лазар Лазаров се е върнал на работа в АПИ (като преди това е работил за Георги Гергов), агенцията обявява поръчка за укрепване на трасето и отводнителен канал с прогнозна стойност над 50 млн. лв. "Пътища Пловдив" очаквано спечели търга, като конкуренцията не беше голяма - имаше едва трима други кандидати, двама от които бяха отстранени.

Инж. Илия Запрянов, бивш зам.-ръководител на надзора на Лот 1 от "Марица", обясни пред bTV, че въпросната поръчка за отводняването е направена, за да може да се компенсират неизвършени, но заплатени предишни дейности по строителството на лота. "Тази стабилизация, това укрепване и преовлажняване е пълна измишльотина за публиката... Ако се появи форсмажор, трябва да се появи нов водоизточник в България, да бликне някакъв гейзер в магистралата и тогава, о чудо, да правим такива мероприятия", твърди инженерът. "Има 22 млн. платени изкопи и бетони, но не и извършени, затова се принудиха АПИ да правят допълнителна сметка, за да ги покрият тези милиони", добави той относно причината да се обяви въпросната поръчка, от която не е имало смисъл.

Подобен пример е и въпросният път в област Смолян, който според "24 часа" е предизвикал интереса на прокуратурата. Той е възложен през юли 2015 г. на обединение между "Агромах" и дъщерната им "Пътища Пловдив". Поръчката е на стойност над 23 млн. лв. с ДДС и става въпрос за рехабилитация на отсечки, дълги общо 26 км. Видимо от информацията в Агенцията за обществени поръчки са подадени само две оферти в търга, а обединението печели с цена около 900 хил. лв. под прогнозната. В края на годината обаче е обявена процедура за договаряне без обявление и са изплатени още близо 2 млн. лв. на дружеството. Причината за новите плащания е, че отново, както при "Марица", са възникнали "непредвидени обстоятелства" за дефекти в настилката, които трябва да се отстранят.

И когато внезапно любовта умре

2015 г. всъщност е особено печеливша за "Агромах", които тогава достигат пика си. Тогава те и дъщерното "Пътища Пловдив" печелят поръчки за над 200 млн. лв. от пътната агенция. За същата година отчитат повече от двоен ръст на приходите спрямо предходната - 190 млн. лв., а печалбата им е 517 хил. лв.

Финансово състояние

Според финансовия отчет за 2015 г. "Агромах" пък имат общо задължения към доставчици за 11 млн. лв., а общите им задължения са 81.7 млн. лв. Приходите им за 2015 г. спрямо 2014 г. също са се увеличили почти двойно и са достигнали 109 млн. лв., а печалбата - 2.7 млн. лв. "Пътища Пловдив" имат 2.2 млн. лв. заем от Българската банка за развитие от 2015 г.

И не става дума само за двете разследвани поръчки. "Агромах" явно умее да прави услуги, защото след призив на Бойко Борисов се притече на помощ за отсечката от магистрала "Струма" след Сандански, където строеше гръцката фирма "Актор". Строителството се забави драматично и именно благоевградската фирма беше привлечена да спаси положението, тъй като имаше риск да се загуби еврофинансирането за магистралата. "Агромах" завърши пътя, подписа се встрани и лично премиерът Борисов откри отсечката през септември 2015 г. Как беше платена услугата не стана ясно, а в строителния сектор слухът беше, че отводняването на "Марица" е компенсация за активността по "Струма".

Годината завърши и със спечелването на търга за трасето от "Струма" между Благоевград и Крупник от обединение, в което основен участник е "Агромах", с прогнозна стойност между 139 и 155 млн. лв.

Миналата година обаче ситуацията рязко се промени. През март 2016 г. ГДБОП и Националната агенция за приходите проведоха акция срещу дружеството. Според съобщението на прокуратурата тогава строителната компания беше ощетила бюджета с 14 млн. лв. ДДС. Схемата включваше създаване на дъщерни дружества, използвани за договори с подизпълнители, които после синхронно са прехвърлени на малоимотни лица. Тоест фирмата не е била изрядна към държавата и партньори и уязвимостта й по тази линия е улеснила тъмните сделки с властта. В строителния сектор пък обяснението за проверката на ГДБОП и НАП беше, че атаката е поръчана от Делян Пеевски, тогава все още с интереси в строителния сектор. Сега, година по-късно, няма информация за развоя на разследването.

В края на август 2016 г. обаче се случи и нещо друго: местен новинарски сайт публикува клип, на който се вижда, че Методи Бачев (който формално не участва в управлението на "Агромах", но се смята за неформален съсобственик на дружеството) отправя нецензурен коментар, свързан с кмета на Симитли и премиера Бойко Борисов, по време на събор в село Черниче. Ден по-късно Бачев беше привикан в районното полицейско управление. Районният прокурор на Благоевград Борислав Ковачки обясни тогава, че Бачев е проверяван за хулиганство, а предмет на проверката ще бъде разпространеният клип. След този случай започна началото на края за победоносния път на "Агромах".

Оттогава насам фирмата не е печелила голяма поръчка и губи вече спечелени. Например в края на 2015 г. е открит търг за свързване на "Марица" и "Тракия" за 1.6 млн. лв. Критериите са срок за изпълнение и ценовата оферта. Явяват се четирима кандидати, единият от които е именно "Пътища Пловдив". Компанията предлага невероятно краткия срок за изпълнение - шест дни, като другите участници са посочили, че ще построят детелината за между 19 и 45 дни. Видимо от протокол от 24 февруари 2016 г., дружеството печели с голяма преднина, с предложена малко под прогнозната цена. През септември обаче, точно след клипа, се случва рязка смяна в състава на комисията, а през октомври първоначалният победител е отстранен от търга. Новата комисия не приема обосновките на "Пътища Пловдив" за краткия срок. Съответно - те отпадат, а поръчката печели "ПСТ Груп".

Показателни бяха и поръчките за близо 10-километровата отсечка на магистрала "Хемус" между Ябланица и Боаза, както и за ремонтите на 15 участъка по оперативна програма "Региони в растеж". И в двете състезания АПИ отстранява "Агромах" на ранен етап, тъй като не им признава строителството на отсечката до Сандански от магистрала "Струма" като професионален опит. Това е жестока ирония, предвид вкарването им на пожар, за да завършат лота. Гръцката компания е издала удостоверение, че са действали като подизпълнител, но в протокола агенцията е отбелязала, че това не личи в извършените плащания. Година по-рано този опит стигаше на агенцията, за да се вземе следващ лот от "Струма".

"Агромах" не отговориха на въпросите на "Капитал" за това дали виждат тенденциозност от събитията през последните месеци.

От немилост към неизпълнение

Последното, което връхлетя "Агромах", е глоба от 70 хил. лв. за неспазен срок за представяне и одобрение на пълен технически проект на новата отсечка по "Струма". Компанията все още не е започнала работата по магистралата преди Кресна. Въпреки че поръчката е възложена още в края на 2015 г., строителството се планира да започне през август, заявиха от АПИ, като от обяснението им става ясно, че отчуждителните процедури бавят процеса. В момента предстои одобрение на техническия проект след допълване от страна на изпълнителя и след това издаване на разрешително за строеж.

Не е ясно колко още ще издържи финансово-строителната компания, ако продължи да зависи от милостта на управляващите и да не печели поръчки. Случващото се сега в АПИ прилича много на търсене на изкупителни жертви - удар по "Агромах", който е едновременно свързан с Гергов в миналото и с ГЕРБ в настоящето. Сигналите до европейската служба ОЛАФ и разследването за "Марица" не са от вчера и задействането им точно сега е очевидно търсен ефект.

Именно пътищата бяха един от основните символи на управлението на ГЕРБ. В сряда сутрин секретарят на парламентарната им група Александър Ненков заяви, че изграждането на инфраструктура в последните години винаги е било олицетворение на последното правителство на ГЕРБ и в тази посока няма от какво да се притесняват. Това се случи точно след като Народното събрание отхвърли предложението на БСП за Временна комисия за проучване на строителството на магистрали и пътища.

Благоевградската строителна компания е пример как от любимец в търговете може да се превърнеш в аутсайдер за поръчките в пътния бранш.

След като тя и дъщерното й дружество спечелиха поръчки за над 200 млн. лв., сега фирмата е отстранявана от всеки държавен търг и така съществуването й е застрашено.

Последната половин година не е добра за Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Първо се видя, че не поддържа адекватно тунелите и заради това директорът й си отиде. После агенцията показа, че не може да пази и документи и изгуби част от оферта за тунел "Железница", заради което стана обект на прокурорска проверка. А миналата седмица звеното "Антикорупция" заедно с ДАНС отново влязоха в пътното ведомство и взеха документи, свързани с отсечка от магистрала "Марица" заради съмнения за измама.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Изглежда, че последния (и поредния) тематичен съюзник на Цацата е Радев и заедно ще борят конкуренцията с цел контрол над партиите и сменяне на паравана пред #Кой.

  • 2
    indiana avatar :-|
    Индиана

    След изцепката с "кмета на Симитли", очаква бизнесът на Агромаха бавно и кротко да потъва. Да целува ръка, ако се размине само с това. Оня е злопаметен.

  • 3
    evg1494221962522602 avatar :-|
    Filip Filipov

    Защо не проверите най-крадливия кмет на Пловдив Иван Борисов Тотев за колко милиона е давал поръчки на "Пътища Пловдив" и в момента продължава да работи с тях на смайващи цени в кв. Остромила.Какво е общото между Гергов и майка му и Менда Стоянова

  • 4
    k_ avatar :-|
    k_

    Когато се споменава Гергов е задължително да се споменава - РУСКИЯТ КОНСУЛ в Пловдив Георги Гергов.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#3] от "Filip Filipov":

    Ами като погледнеш редакционната политика по отношение на Тотев в последните няколко месеца ще разбереш защо. Даже бяха включили минусохвъргачката в желанието си да го направят ангел при проблемите около зоопарка.

    Парадоксално, но точно зоопарка му беше от по-чистите сделки.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.