АПИ: Нов директор със стари връзки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

АПИ: Нов директор със стари връзки

Дончо Атанасов влиза в агенцията на фона на две прокурорски проверки: за липсващи части от оферта по "Струма" и за ненужно отводняване по магистрала "Марица"

АПИ: Нов директор със стари връзки

Дончо Атанасов е бивш депутат от БСП, а през последните години е сочен до близък на премиера Борисов

Мила Чернева
46305 прочитания

Дончо Атанасов влиза в агенцията на фона на две прокурорски проверки: за липсващи части от оферта по "Струма" и за ненужно отводняване по магистрала "Марица"

© Надежда Чипева


Първото действие на новия регионален министър Николай Нанков е факт - той смени шефа на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Начело на структурата, която разпределя милиарди чрез държавни поръчки, застава Дончо Атанасов. Той има няколкогодишен престой в ръководството на агенцията, т.е. радикална промяна в АПИ едва ли може да се очаква. Освен това Атанасов е хем бивш депутат от БСП, хем близък до лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, така че опозиция към действията му едва ли ще има. А точно пътните поръчки са сочени като сектора с най-голяма обвързаност между бизнес и политици.

Ротации през последните месеци

Номинацията на инж. Дончо Атанасов е била представена от Нанков пред министър-председателя Бойко Борисов и е приета от премиера, съобщиха от Министерство на регионалното развитие (МРРБ).

Смяната беше очаквана, тъй като досегашният председател на управителния съвет, Пирин Пенчев, беше назначен на 8 февруари от служебния министър Спас Попниколов. Формалната причина за назначаването на Пенчев и понижаването на Атанасов в член на съвета беше инцидента в тунел "Ечемишка", при който паднал елемент уби жена. Нотариалната заверка на декларацията за оттегляне на Пенчев от фирмата му обаче беше от 31 януари, т.е. седмица преди инцидента в "Ечемишка".

Самият Дончо Атанасов всъщност е в управлението на АПИ от 2013 г. Той беше начело на агенцията за кратко, след като Лазар Лазаров подаде оставка в края на ноември миналата година. Назначаването обратно на Лазаров стана неудобно, след като прокуратурата започна разследване за поръчки, когато той е бил начело на ведомството.

Смяна, но не съвсем

Инж. Дончо Атанасов влиза в ръководството на АПИ през ноември 2013 г. по време на управлението на кабинета на Пламен Орешарски. Преди това е бил народен представител от БСП в 37-ото Народно събрание в периода 1995 - 1997 г. След това е заемал ръководни постове в различни търговски дружества. В периода 2008-2009 г. е бил и директор на "Оперативен контрол и управление на риска" в Национална агенция "Пътна инфраструктура".

Според няколко източника на "Капитал" въпреки миналото си в БСП и назначението му от кабинета "Орешарски" от няколко години Атанасов е близък до премиера Бойко Борисов.

Предизвикателствата пред новото ръководство

В петък е било и решено министър Нанков да предложи промени в структурата на агенцията, които ще бъдат оповестени в близките дни, като тогава ще се обявят и другите нови членове на ръководството.

Новото управление на АПИ ще завари няколко сериозни казуса пред себе си. Като начало доверието към агенцията е сериозно разклатено. ДАНС влязоха в АПИ два пъти само в рамките на април. Единият път това се случи по сигнал отвътре заради изчезнали документи по тръжната процедура за най-скъпия тунел у нас - "Железница" на магистрала "Струма". Сега АПИ трябва да подготви и да обяви новата тръжна процедура. Важно е бързо да се избере нов изпълнител и строителството да започне, за да може магистралата да бъде завършена в срок.

Втората проверка на прокурори, следователи и ДАНС обаче е свързана с лот 1 на магистрала "Марица", както и за допълнителна поръчка за 50 млн. лв. за отводняване пак по същата отсечка. Въпросните поръчки са изпълнявани преди няколко години, но едва сега институциите реагираха. Това вдигна вниманието към пътната агенция в момента. От години се говори за нагласени поръчки и вътрешни договорки в АПИ, но двете проверки извадиха на светло проблемите във ведомството, макар и само частично.

Освен това трябва да се задвижи отсечката от "Струма", която минава през Кресненското дефиле. В момента се изчаква докладът за оценка на въздействието на околната среда, за да се разбере кой вариант за минаване през дефилето ще е най-щадящ за природата. След това предстои и друга важна стъпка - да се подаде апликационната форма за европейско финансиране за въпросния лот.

Не на последно място, при приемането на министерския пост вчера Николай Нанков даде заявка, че ще се бори за въвеждането на тол-система у нас. И този търг буксува от година заради непрекъснати обжалвания в Комисията за защита на конкуренцията.

Първото действие на новия регионален министър Николай Нанков е факт - той смени шефа на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Начело на структурата, която разпределя милиарди чрез държавни поръчки, застава Дончо Атанасов. Той има няколкогодишен престой в ръководството на агенцията, т.е. радикална промяна в АПИ едва ли може да се очаква. Освен това Атанасов е хем бивш депутат от БСП, хем близък до лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, така че опозиция към действията му едва ли ще има. А точно пътните поръчки са сочени като сектора с най-голяма обвързаност между бизнес и политици.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK