ГЕРБ внесе първия си законопроект - за мажоритарни избори (Обновена)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ГЕРБ внесе първия си законопроект - за мажоритарни избори (Обновена)

ГЕРБ внесе първия си законопроект - за мажоритарни избори (Обновена)

Предлага се и намаляване на партийната субсидия от 11 лева на глас на 1 лев според препоръките на референдума

17350 прочитания

© Юлия Лазарова


Както обеща в неделя председателят на парламентарната група на ГЕРБ и зам.-председател на партията Цветан Цветанов, първият внесен законопроект на управляващите е за въвеждане на мажоритарно гласуване на парламентарни изброи в два тура в 240 едномандатни избирателни района. Законопроектът предвижда, че разделянето на страната на 240 изборни района ще става с указ на президента - държавният глава ще определя наименованията, границите и номерацията на едномандатните райони въз основа на единна норма на представителство за цялата страна в зависимост от броя на населението по данни от последното преброяване на НСИ и паралелно - от ГРАО. Районирането на страната е особено важен акцент на мажоритарната система, затова би било политически неоправдано една единствена партия да го предложи, то следва да бъде извършено от политически независими органи - пише в мотивите към законопроекта.

Самите мотиви обаче са обидно оскъдни за такъв важен законопроект - по-малко от две странички и половина, запълнени с общи фрази с доста двусмислен контекст. Промяната е продиктувана от референдума, суверенът е изразил волята си, трябва да се отговори на исканията на гражданското общество, пише там. След което се казва, че предлаганите промени ще "реализират възможността участниците в изборите, (т.е. партиите, б.р.) да издигат личности за кандидати, които притежават високи професионални и нравствени качества и са приемливи за обществото". Така написан, текстът означава, че досега такава възможност - за издигане на високонравствени личности - не е съществувала или не се е използвала от партиите. По-нататък в същия смисъл се изброяват основните предимства на мажоритарната система - "нейната разбираемост", по-тясната връзка на кандидат-депутатите с "регионалните и социалните нужди и проблеми на своите избиратели", а най-вече - че на преден план излиза личността на кандидата, личните му качества, а не партийната идеология и принадлежност.

Законопроектът почти изцяло се покрива с внесения от ГЕРБ непосредствено преди разпускането на предишния парламент, включително и мотивите, които са почти буквално преписани. Но има и някои съществени различия.

Той предвижда, при избор на депутат за министър да се провеждат частични избори в съответния едномандатен район, които президентът насрочва за не по-късно от 40 дни след съобщението на ЦИК, че мястото в парламента се опразнило. Това означава, че всяко разместване на позициите на депутат във властта ще означава около два месеца празно място в парламента. При попълване на правителство това ще е сериозен временен дефицит. Една партия или коалиция може да предлага в един едномандатен район само един кандидат, а един кандидат може да се състезава само в един едномандатен район и само с една партия.

В предишния законопроект на ГЕРБ, внесен през януари, се предвиждаше, че когато един народен представител бъде избран за министър, мястото му остава незаето до края на пълномощията на Народното събрание; тези текст предизвика силно смущение, доколкото практически не съществува ограничение за смяната на правителства или отделни членове на кабинета в рамките на един парламентарен мандат.

Другата съществена промяна в законопроекта, в сравнение с този през януари, е отношението към партийната субсидия. В януарския законопроект се предлагаше въобще премахване на държавната субсидия като понятие в Закона за политическите партии. В публикувания днес законопроект се предвижда само корекция на тазгодишната субсидия в Закона за държавния бюджет за 2017 г. - с преходни разпоредби се предлага намаляването й точно според параметрите, предложени на референдума - от 11 лева за получен глас да стане на 1 лев за глас. Предвижда се също така, законът да влезе в сила в деня на обнародването му в "Държавен вестник", което означава, че субсидиите ще бъдат редуцирани още тази година, но само за тази година - ако, разбира се, промените бъдат приети. Съществуват основателни подозрения, че законопроектът се внася единствено с пиар ефект, а в хода на обсъждането му той може да се протака практически неограничено време, както е ставало с други законопроекти, докато се намери подходящ начин да се отхвърли.

Изборите се провеждат на два тура, като за избран още на първия тур се счита народен представител, който е получил над 50 % от гласовете в едномандатния район. Ако никой не получи толкова, то се провежда втори тур между първите двама. Ако повече кандидати са получили най-много, но равен брой гласове, явяват се на втори тур; печели този с най-много действителни гласове.

Както и в предишния законопроект, и в сегашния липсват избирателни райони в чужбина, а българските граждани извън страната гласуват за народен представител в района, в който са записани по лична карта. Въвежда се активна регистрация за българите в чужбина, които трябва да подават заявления за гласуване извън страната чрез интернет страницата на ЦИК, в която избирателят вписва и настоящия си адрес в съответната държава и мястото извън страната, където желае да гласува и да бъде вписан в избирателния списък.

Целия законопроект вече е публикуван на сайта на парламента.

Както обеща в неделя председателят на парламентарната група на ГЕРБ и зам.-председател на партията Цветан Цветанов, първият внесен законопроект на управляващите е за въвеждане на мажоритарно гласуване на парламентарни изброи в два тура в 240 едномандатни избирателни района. Законопроектът предвижда, че разделянето на страната на 240 изборни района ще става с указ на президента - държавният глава ще определя наименованията, границите и номерацията на едномандатните райони въз основа на единна норма на представителство за цялата страна в зависимост от броя на населението по данни от последното преброяване на НСИ и паралелно - от ГРАО. Районирането на страната е особено важен акцент на мажоритарната система, затова би било политически неоправдано една единствена партия да го предложи, то следва да бъде извършено от политически независими органи - пише в мотивите към законопроекта.

Самите мотиви обаче са обидно оскъдни за такъв важен законопроект - по-малко от две странички и половина, запълнени с общи фрази с доста двусмислен контекст. Промяната е продиктувана от референдума, суверенът е изразил волята си, трябва да се отговори на исканията на гражданското общество, пише там. След което се казва, че предлаганите промени ще "реализират възможността участниците в изборите, (т.е. партиите, б.р.) да издигат личности за кандидати, които притежават високи професионални и нравствени качества и са приемливи за обществото". Така написан, текстът означава, че досега такава възможност - за издигане на високонравствени личности - не е съществувала или не се е използвала от партиите. По-нататък в същия смисъл се изброяват основните предимства на мажоритарната система - "нейната разбираемост", по-тясната връзка на кандидат-депутатите с "регионалните и социалните нужди и проблеми на своите избиратели", а най-вече - че на преден план излиза личността на кандидата, личните му качества, а не партийната идеология и принадлежност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    qch09356398 avatar :-|
    qch09356398

    Ами сега? Дългия няма повече да виси /седи пред парламента. А така хубаво се вписваше...

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    "Законопроектът предвижда, че разделянето на страната на 240 изборни района ще става с указ на президента - държавният глава ще определя наименованията, границите и номерацията на едномандатните райони въз основа на единна норма на представителство за цялата страна в зависимост от броя на населението по данни от последното преброяване на НСИ и паралелно - от ГРАО."
    Това дава огромна власт на президента. Законопроектът почти сигурно няма да мине с много голяма разлика в парламента. Ще си измият ръцете.

    Парадоксалното е, че така ще отрпищят много повече гняв, от колкото ако бяха игнорирали темата. Най-лошото е, че политиците вече си изградиха опит как се бламира един от последните козове на обществото срещу корупцията.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK