Пътната агенция търси кой да отпечата винетките за следващите 4 години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Пътната агенция търси кой да отпечата винетките за следващите 4 години

Търгът за отпечатване на винетни стикери за периода 2018г.-2021г. е с прогнозна стойност 35 млн.лв.

Пътната агенция търси кой да отпечата винетките за следващите 4 години

Търгът е обявен за 2018 - 2022 г., въпреки заявките да се въведе тол система

Мила Чернева
28592 прочитания

Търгът за отпечатване на винетни стикери за периода 2018г.-2021г. е с прогнозна стойност 35 млн.лв.

© Георги Кожухаров


На 4 май се случиха две ключови неща, свързани с пътната инфраструктура на страната. От една страна, агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви търг за отпечатване и пакетиране на винетки за следващите четири години (въпреки че самата документация е публикувана на 9 май в сайта й). В същия ден новият министър на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков пое поста от служебния министър Спас Попниколов и по време на представянето заяви, че един от приоритетите му е въвеждането на тол-система и електронни винетки в най-близко бъдеще.

Тол-системата и електронните винетки са обратното на системата, която се използва у нас в момента. Това значи, че въвеждането на нов вариант за събиране на пътни такси би влязло в разрез с поръчката за хартиени винетки за 35 млн. лв. АПИ все пак е предвидила и тази възможност - в обявлението за търга за хартиени винетки е уточнила, че може да прекрати договора с едномесечно предизвестие без неустойки, в случай че бъдат въведени електронни винетки.

Една година обжалвания

Още с встъпването си в длъжност новият регионален министър Нанков посочи като един от приоритетите си продължаване на търга за изграждане на тол-система. Поръчката на стойност 200 млн. лв. беше първоначално обявена през април 2016 г., но оттогава той буксува заради жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Както самият Нанков подчерта пред "Нова телевизия", процедурата е обжалвана осем пъти.

Според министъра има голямо лоби против внедряването на тол-таксите. "Това лоби не може да направи друго, освен да забави процеса и да саботира провеждането на обществената поръчка", коментира Нанков пред "Нова телевизия". Интересът към търга наистина е голям, като потенциални кандидати са и много чуждестранни компании, някои от които също обжалваха процедурата.

Той обясни, че ще най-вероятно търгът ще бъде продължен, а не изцяло подновен, като обясни, че това би било законно. Въпреки това последните жалби в КЗК бяха основани именно на кратките срокове, с които се подновяваше търгът, след като беше спрян. Например при последното му обявяване срокът беше едва четири работни дни от подновяването. Тогава от АПИ оправдаваха кратките си срокове с аргумента, че поръчката е обявена първоначално още през април 2016 г., а условията не са променяни.

Регионалният министър обясни, че постъпленията в бюджета на АПИ след въвеждане на тол-система биха били над 500 млн. лв. повече на година. Към края на ноември 2016 г. приходите от винетки са били 317.5 млн. лв. Целият проект ще трябва да бъде изпълнен за 19 месеца, а монтажът, въвеждането в експлоатация, тестовете, обучението и др. ще обхванат поне 12 от тях.

Настоящият търг

Настоящата поръчка включва производството и пакетирането на годишни и краткосрочни винетни стикери, които се залепват в долния десен ъгъл на вътрешната страна на предното стъкло на превозните средства.

Прогнозната стойност на търга е 35 млн. лв. без ДДС, а договорът се сключва за периода от 2018 до 2022 г. Приблизителното общо количество винетни стикери, които се очаква да се отпечатат за този период, е 50 млн. Това е прогнозна стойност, а конкретните количества ще се определят в писмени заявки от АПИ според потребностите. Пътната агенция ще плаща на изпълнителя след всяка направена доставка.

Единственият критерий за оценка на офертите е цената. Сред изискванията за участниците са да имат минимален оборот от 10 млн. лв., изкаран от отпечатване на ценни книжа, както и да притежават валидни разрешения за достъп до класифицирана информация (РДКИ) с минимално ниво "Поверително". Крайният срок за подаване на оферти е 8 юни 2017 г.

На 4 май се случиха две ключови неща, свързани с пътната инфраструктура на страната. От една страна, агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви търг за отпечатване и пакетиране на винетки за следващите четири години (въпреки че самата документация е публикувана на 9 май в сайта й). В същия ден новият министър на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков пое поста от служебния министър Спас Попниколов и по време на представянето заяви, че един от приоритетите му е въвеждането на тол-система и електронни винетки в най-близко бъдеще.

Тол-системата и електронните винетки са обратното на системата, която се използва у нас в момента. Това значи, че въвеждането на нов вариант за събиране на пътни такси би влязло в разрез с поръчката за хартиени винетки за 35 млн. лв. АПИ все пак е предвидила и тази възможност - в обявлението за търга за хартиени винетки е уточнила, че може да прекрати договора с едномесечно предизвестие без неустойки, в случай че бъдат въведени електронни винетки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    plf avatar :-|
  • 2
    domakinq avatar :-|
    Bramasole

    От края на 2004 г. едни и същи компании изработват винетните стикери. Едва ли ще има изненада и сега.
    Интересно е дали участниците в търга ще реагират срещу следния текст в обявлението - че АПИ "може да прекрати договора с едномесечно предизвестие без неустойки, в случай че бъдат въведени електронни винетки". За всеки "случаен" победител, дал най-ниска цена, срокът за предизвестие е много кратък, доколкото материалите са твърде специфични и заявката им, както и отказът от доставка, би следвало да отнема по-дълго време.
    Но такива казуси в добре поддържаната схема не се предвиждат.

  • 3
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Ще печата я, българина обича да трие... а и ако е електронна, няма как да печаташ фалшиви стикери и да продаваш евтино.

  • 4
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Тези стикери са огромна глупост и голяма далавера! В други страни (Унгария, например) такива лепенки няма от години!

  • 5
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Тези стикери са огромна глупост и голяма далавера! В други страни (Унгария, например) такива лепенки няма от години!

  • 6
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    И в Румъния няма стикери. Винетката е електронна.

    Ама нали сме по-напред в далаверите...

  • 7
    kokoto2 avatar :-?
    kokoto2

    Ако АПИ наистина иска да въведе ТОЛ система, никой не може да ги спре! Просто вместо тръжни процедури ще си закупят оборудването парче по парче (камери, сървъри, четци и т.н.) и ще си изградят системата. Ако ги усетят и пак има обжалване, отново има начин - оборудването ще бъде закупено от друга агенция/министерство/община, което после ще се окаже "че не им трябва" и ще го дарят на АПИ - подобно на схемата с джиповете на горското.

  • 8
    freakecon avatar :-|
    FvH

    Дори и в момента няма абсолютно никаква нужда да има физически стикери, които да се лепят... но нали едни хора трябва да приберат едни 35 млн лева (по 70ст на стикер!!)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK