Корковата индустрия в Португалия се измъква от кризата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Корковата индустрия в Португалия се измъква от кризата

Износът на продукти от корк за Китай се е увеличил с 22% през 2016 г., заявява ръководителят на Португалската асоциация на производителите APCOR Жоау Руи Ферейра

Корковата индустрия в Португалия се измъква от кризата

Износът на световния лидер се върна към пика си отпреди 15 години

8580 прочитания

Износът на продукти от корк за Китай се е увеличил с 22% през 2016 г., заявява ръководителят на Португалската асоциация на производителите APCOR Жоау Руи Ферейра

© Reuters


Преди 10 години акциите на Corticeira Amorim - най-големият производител на коркови изделия в света, не изглеждаха привлекателни за инвестиции. Най-големият ѝ клиент - винарската индустрия, флиртуваше с евтини заместители, заплашващи господството на корка. Мнозина водещи винарни започнаха да използват пластмасови тапи или бутилки с капачки на винт, като обвиняваха корка, че понякога променял вкуса на виното им. Това вече е минало. Корковата индустрия се завръща на пазара. Акциите на търгуваната на борсата в Лисабон Corticeira Amorim вече струват 6 пъти повече, а износът на корк от Португалия - доминиращият производител в света - се върна към пика си отпреди 15 години.

"Преди 12, 14, 15 години прогнозите за корка изобщо не бяха оптимистични. Днес сме на съвършено различна позиция в сравнение с това, което навремето хората смятаха, че е възможно", казва Карлуш Жезуш, маркетинг директор на компанията.

Американският Съвет за качеството на корка изчисли, че през 2009 г. в страната продажбите на пластмасови тапи и алуминиеви капачки за бутилки, произвеждани от имена като австралийската Amcor, са заели почти половината пазар. Капачките на винт доминират австралийския пазар и се използват също в Чили и Южна Африка.

Но интересът към корка се засилва, отчасти заради инвестирането в методи за откриване и премахване на онези части от корковите кори с микроскопична гъба, които може да придадат особен вкус на виното. В САЩ днес делът на корка достига 60%, а на световния пазар, който според Corticeira Amorim възлиза на 1.3 млрд. долара годишно, наближава 70%. И това е само началото на битката за пазарен дял.

Битката за Китай

Китай се въздига като огромен нов пазар, тъй като хората със стандарт на средна класа са повече от 100 млн. души и развиват вкус към виното. Затова от корковата индустрия и конкурентите им водят битка за спечелването на тези китайци. Засега изглежда, че коркът печели.

"Това е традиция. Тя е символ на престиж", казва Матю Гонг, базиран в Шанхай говорител на големия китайски вносител на вино ASC Fine Wines. Все пак, добавя той, китайските потребители постепенно ще спрат да се вълнуват толкова от запечатването на бутилките, защото пазарът се разраства към младите хора, които не са претенциозни и пият евтини вина.

Износът на продукти от корк за Китай се е увеличил с 22% през 2016 г., съобщава асоциацията на производителите APCOR. Като най-голям купувач на австралийски вина Китай има потенциал да влияе върху това как се запечатва виното в страна, където доминират бутилките с капачки на винт.

От федерацията на винарите в Австралия настояват, че коркът не разширява позициите си при тях. "Със сигурност няма такава тенденция в Австралия и Нова Зеландия. Все още правим предимно капачки на винт", казва председателят Тони Баталини. Според него винтовите капачки се използват в около 90% от бутилките.

Роботи и лазери

Във войната с пластмасата и винтовите капачки Amorim използва роботи, лазери и уреди за хроматографски анализ. С тяхна помощ се засича най-невидимият елемент, предизвикващ промяна във вкуса на виното. Това е химическото съединение ТСА (2,4,6-трихлороанизол), което е с концентрация от няколко части за трилион, или еквивалентът на капка в такова количество вода, че да се запълнят 20 плувни басейна с олимпийски размери.

Процесът за индивидуален контрол на качеството NDTech, разработен от Amorim, е резултат от повече от 700 млн. евро, инвестирани от португалската коркова индустрия в ново оборудване и изследвания. Други компании се надяват скоро да ги догонят.

Индустрията започва да изработва за по-евтините вина и по-евтини тапи без ТСА, които се правят от накълцан корк. Това вече е практика в Amorim и във френско-португалската група Lafitte Group. Инвестициите в разработки и изследвания са отговор на кризата, достигнала пика си в началото на ХХI век, когато дори елитни европейски винари започнаха да преминават на винтови капачки.

Жоау Руи Ферейра, ръководител на APCOR и главен изпълнителен директор на производителя на коркови тапи WFScork, казва, че целта не е да си върнат доминиращото положение от края на миналия век, когато световният дял на тази индустрия е бил 95%. Вместо това те се фокусират върху елитните вина, които днес са значително по-голяма част от пазара. "Тенденциите са съвсем ясни - световното потребление на вино се мести от количество към качество", казва Ферейра.

Авторитети в бизнеса с вино още не са убедени, че е намерено решение, и смятат, че коркът продължава да създава сериозен проблем, като променя вкуса. Според APCOR до 1.2% от бутилките с вино са засегнати от проблема с ТСА, но някои производители и критици твърдят, че има откъслечни данни за по-голям дял.

Преди 10 години акциите на Corticeira Amorim - най-големият производител на коркови изделия в света, не изглеждаха привлекателни за инвестиции. Най-големият ѝ клиент - винарската индустрия, флиртуваше с евтини заместители, заплашващи господството на корка. Мнозина водещи винарни започнаха да използват пластмасови тапи или бутилки с капачки на винт, като обвиняваха корка, че понякога променял вкуса на виното им. Това вече е минало. Корковата индустрия се завръща на пазара. Акциите на търгуваната на борсата в Лисабон Corticeira Amorim вече струват 6 пъти повече, а износът на корк от Португалия - доминиращият производител в света - се върна към пика си отпреди 15 години.

"Преди 12, 14, 15 години прогнозите за корка изобщо не бяха оптимистични. Днес сме на съвършено различна позиция в сравнение с това, което навремето хората смятаха, че е възможно", казва Карлуш Жезуш, маркетинг директор на компанията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK