Одит на Сметната палата: Центърът за градска мобилност е управляван некомпетентно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Одит на Сметната палата: Центърът за градска мобилност е управляван некомпетентно

Симеон Арнаудов беше директор на Центъра за градска мобилност през по-голямата част от одитирания период.

Одит на Сметната палата: Центърът за градска мобилност е управляван некомпетентно

Поскъпването на билета за градски транспорт не е аргументирано, а приходите от синя зона не са събирани ефективно, показва проверката на дружеството за периода 2014 - 2016 г.

Мария Манолова
46253 прочитания

Симеон Арнаудов беше директор на Центъра за градска мобилност през по-голямата част от одитирания период.

© Георги Кожухаров


Увеличаването на цената на билета за градски транспорт в София не е аргументирано, приходите от синя зона не са събирани ефективно, а бизнес плановете и отчетите на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) са под съмнение. Това са част от заключенията в одита на Сметната палата за дейността на дружеството, който беше публикуван в сряда.

Проверката беше назначена миналата година след оставките на тогавашния директор на ЦГМ Симеон Арнаудов, на съвета на директорите на общинската фирма, както и на заместник-кмета по транспорта Любомир Христов. Формалната причина за напускането на практически всички важни ръководни кадри в транспорта на столицата беше обществена поръчка за 200 хил. лв., дадена на съпруга на депутата от ГЕРБ Ирена Коцева.

Сметната палата започна проверка за дейността на ЦГМ за годините между 2014 и 2016. Одитът обхваща шест области: управление на дружеството, финансиране на градския транспорт, анализ на приходите от синя зона, анализ на разходите на ЦГМ, възлагане на обществени поръчки и отдаване и наемане на имоти. Проверката засяга законността на управленските решения и състоянието на системите за финансово управление в дружеството. Сметната палата отчита сериозни нарушения във всяка от тях.

Нередности в управлението на ЦГМ

Назначението на съвета на директорите, който управляваше ЦГМ до август 2014 г., е без проведен конкурс, а проведеният през 2014 г. е бил незаконен. Тогава Столичният общински съвет не е поставил бизнес задача за изготвяне на стратегия за развитие на дружеството към бъдещите кандидати и критериите към участниците не отговарят на нормативните изисквания. Същите проблеми има и при последния конкурс за избор на съвет на директорите на ЦГМ през 2016 г. "Не е разработена стратегия за развитие на дружеството, бизнес задача за целия срок на управление, както и бизнес задача за 2015 г.", се казва още в доклада на Сметната палата. "Това поставя под съмнение адекватността и ефективността на изпълняваните бизнес планове и отчитаните резултати в Центъра за градска мобилност".

След оставката на предишния директор на дружеството Симеон Арнаудов през лятото на миналата година той беше временно заместен от бившия началник на "Паркинги и гаражи" Румяна Милова. Тя е заемала длъжността без сключен договор, което противоречи на Търговския закон, показва още одитът.

ЦГМ има неиздължени плащания към "Столичен електротранспорт", "Столичен автотранспорт" и "Метрополитен", за които Столичният общински съвет е възложил на изпълнителните директори на общинските фирми да извършат обезценки на вземанията. "Тези решения не са сред компетентностите и правомощията на СОС", заключават от Сметната палата.

През 2014, 2015 и 2016 г. ЦГМ не е представял междинни отчети за първото полугодие пред Столичната община и собственикът на капитала не е бил навременно уведомяван за съществуващи проблеми в дружеството, става още ясно от доклада.

Проблеми със счетоводството на градския транспорт

През последните три години ЦГМ има вземания за съответно 166 млн. лв., 147 млн. лв. и 150 млн. лв., които не са правилно доказани и осчетоводени, показва проверката на Сметната палата. Ако финансовите операции не бъдат признати от Столичната община, общинското дружество може да се окаже във фалит, тъй като вземанията от общината съставляват 90% от активите му. Във финансовия отчет на ЦГМ за 2015 г. представените вземания от СО са с 22 млн. лв. по-малко, без да са доказани причините за това.

При създаване на икономическите рамки на ЦГМ за 2015 и 2016 г. не са спазени правилата и процедурите по договорите на общинското транспортно дружество. При плановете за всяка нова година не е анализирано изпълнението на икономическите рамки от предходната година. Няма анализ на "системно натрупващия се недостиг на средства за разплащане с транспортните оператори". При изпълнение на икономическите рамки не са прилагани процедури за контрол, се казва още в доклада на Сметната палата.

В предложението за увеличение на цената на билета няма информация за механизма, по който е определена новата цена. Няма и анализ на ефекта от предложение мерки, отчитат от Сметната палата. "Това, което се казва в одита, специално за цената на билета е, че механизмът не е достатъчно експлицитен", коментира пред журналисти директорът на Центъра за градска мобилност Християн Петров.

"Действията на СОС не са ефективни и не предлагат устойчиво решение на проблема със системно формиращия се недостиг на средства за разплащане на изпълнената от транспортните оператори дейност", се казва още в доклада.

Разминаване в отчетите за синя зона

Според проверката на Сметната палата до октомври 2015 г. трите мобилни оператора системно са отчитали по-ниски приходи от sms-и за платено паркиране, отколкото Центъра за градска мобилност. "Това е индикатор, че редът за отчитане на приходите не е бил достатъчно ефективен и в полза на интересите на дружеството", обобщават от одитиращия орган. През одитирания период ЦГМ не е прилагал контрол върху приходите от служебен абонамент в синя и зелена зона, посочват още от Сметната палата.

При организацията на поставянето на "скоби" на неправилно паркирали автомобили също има съществени проблеми, твърди проверката. Процесът не може да бъде проследен и контролиран адекватно, защото не е планиран правилно според закона и указанията на Министерството на финансите.

Разходи без правила

В Центъра за градска мобилност няма ясно разписани правила за допълнителните възнаграждения на контрольорите и на екипите, които поставят "скоби" на автомобилите в синя зона, показва проверката. В дружеството няма и определен таван на допълнителните възнаграждения и през 2014 и 2015 г. служители са получавали по-високи заплати от членовете на съвета на директорите на ЦГМ.

В последните три години без обществена поръчка са извършвани разходи за електрическа и топлинна енергия, пътни принадлежности, правни услуги и доставка на бланки и формуляри. "Не е осъществяван ефективен контрол върху разходите", се казва в одитния доклад на Сметната палата.

Изпълнение на обществени поръчки

Общинското транспортно дружество не е спазвало сроковете и изисквания формат при възлагането на обществени поръчки. В един от случаите ЦГМ е сключил договор с участник, който не отговаря на посочените в документацията изисквания. В много от процедурите по Закона за обществените поръчки Сметната палата открива различни несъответствия. Фирмата е пускала процедури за конкретни модели продукти, поставяла е ограничителни условия, не е посочвала минимални изисквания и е сключвала договори, без избраният участник да е предоставял всички необходими документи. В някои от случаите не са начислявани неустойки по договори, изпълнители са доставяли по-големи количества от договорените, извършвани са плащания след изтичане на договори, сключвани са незаконосъобразни допълнителни споразумения към договори.

Очаквайте още по темата

Увеличаването на цената на билета за градски транспорт в София не е аргументирано, приходите от синя зона не са събирани ефективно, а бизнес плановете и отчетите на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) са под съмнение. Това са част от заключенията в одита на Сметната палата за дейността на дружеството, който беше публикуван в сряда.

Проверката беше назначена миналата година след оставките на тогавашния директор на ЦГМ Симеон Арнаудов, на съвета на директорите на общинската фирма, както и на заместник-кмета по транспорта Любомир Христов. Формалната причина за напускането на практически всички важни ръководни кадри в транспорта на столицата беше обществена поръчка за 200 хил. лв., дадена на съпруга на депутата от ГЕРБ Ирена Коцева.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    htg30391107 avatar :-|
    Atrium

    Мафия... това са си субектите от ЦГМ

  • geordgeo

    След прочитането на статията искам да попитам:

    ЦГМ освен, че е разпределял едни пари за някои хора и е скубел безпричинно гражданите, нещо друго свършил ли е? Щото на тези, виновните "другари" трябва да им се потърси (и) съдебна отговорност за безстопанственост, безхаберие и шуробаджанащината. Докога ще продължават назначенията на "калинки" в СОС, докога? За цената на билетчето от 1.60 да не говорим, наглост не, ами... А ние защо си мълчим и позволяваме да ни правят на маймуни?

  • 3
    radost.petrova avatar :-|
    radost.petrova

    Какво следва след одит на Сметната палата? Време е дружеството да бъде изцяло реформирано, както и да бъде потърсена отговорност на управлявалите го и лицата допуснали пропуските. Това е изцяло в правомощията на Столичния общински съвет, прокуратурата ...
    За съжаление сме били свидетели и на други одити на Сметната палата, след които не следва нищо, въпреки отбелязваните нарушения.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    "Бате к*ре, дзнаеш си шо ти дзвоним ън поьар! Кой ги е изтървал тия капути у цметната палата ъ пишат ткиа раоти? Нали се радзбрахме нешо ънвреето - там си, за ъ кааш кфо цтаа!.... Не бе, бате к*ре, прав си, тоя Арнаудов го дзабраихме вече - пИши к'фо си искаш дза нео....Уаче че дзее ъ флезе некой от твоите у дзаводо за боклуко и тогаа ч' стае мадзало...."

  • 5
    starlighter avatar :-|
    starlighter

    Отговорност? ?


    време за одит и на общ, поръчки (ако ги има) за табла и светофари и автобуси

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#3] от "radost.petrova":

    Това е общинско дружество. За всички висящи вземания, необслужени дългове, непризнати разходи и пр. общината е била в течение или направо си е била страна по договора със своето си дружество. Пълна глупост е някой да вярва, че с този доклад сметната палата е отворила очите на общинарите, а градските управници са потърпевш вместо причинител и отговорен за проблемите.

  • 7
    easy63 avatar :-|
    Storm Rider

    Да се каже, че Центъра за градска мобилност се управлява некомпетентно, е изключително дипломатично изявление. По всеобщо мнение и имайки предвид видимия начин на работа, човек спокойно може да стигне до извода, че тази компания се управлява от пълни олигофрени.
    Дори и с пословичната корупция не може да се обясни защо 50 години след навлизането на компютрите в транспорта, в ерата на мобилния интернет и онлайн разплащанията, ЦГМ не е в състояние да продава единна дневна карат за целия транспорт в София, защо непрекъснато нещо трябва да се валидира при касиерка, защо няма таксуване по време или по разстояние, защо продължаваме да дупчим разни бележки в разбити и ръждясали перфоратори, защо човек е принуден да си купува тези хартийки от разни мръсни и разбити павилиони, облепени с всякакви хартии и прозорчета с размера на капачка от бира. Не смея дори да си помисля за някакви упътвания, информация, чужд език....

    Единственото обяснение е покъртителната простотия. Просто не е възможно да е друго!!!

  • 8
    drilldo avatar :-?
    Георги Георгиев

    Как не са ги уволнили тея от сметната палата още? Как може да си позволяват такава фриволност в анализите си? Тоталитарна република ли сме или какво?

  • 9
    t3stizz avatar :-P
    ХЪ ХЪ ХЪ

    Център за градска дебилност.

  • 10
    id_1 avatar :-|
    !D !калпав е новия вид Дневник!

    Според проверката на Сметната палата до октомври 2015 г. трите мобилни оператора системно са отчитали по-ниски приходи от sms-и за платено паркиране, отколкото Центъра за градска мобилност. "Това е индикатор, че редът за отчитане на приходите не е бил достатъчно ефективен и в полза на интересите на дружеството", обобщават от одитиращия орган.
    При организацията на поставянето на "скоби" на неправилно паркирали автомобили също има съществени проблеми, твърди проверката. Процесът не може да бъде проследен и контролиран адекватно, защото не е планиран правилно според закона и указанията на Министерството на финансите.
    Тук е заровено кучето а и това обяснавя нездравото 'озъбване' ,пардон обслужване от служителите с пикапчетата,готови на бой или дори на повече само за се докопат до безотчетната 50 -тачка.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK