С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 17 май 2017, 14:05, 45014 прочитания

Одит на Сметната палата: Центърът за градска мобилност е управляван некомпетентно

Поскъпването на билета за градски транспорт не е аргументирано, а приходите от синя зона не са събирани ефективно, показва проверката на дружеството за периода 2014 - 2016 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Увеличаването на цената на билета за градски транспорт в София не е аргументирано, приходите от синя зона не са събирани ефективно, а бизнес плановете и отчетите на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) са под съмнение. Това са част от заключенията в одита на Сметната палата за дейността на дружеството, който беше публикуван в сряда.

Проверката беше назначена миналата година след оставките на тогавашния директор на ЦГМ Симеон Арнаудов, на съвета на директорите на общинската фирма, както и на заместник-кмета по транспорта Любомир Христов. Формалната причина за напускането на практически всички важни ръководни кадри в транспорта на столицата беше обществена поръчка за 200 хил. лв., дадена на съпруга на депутата от ГЕРБ Ирена Коцева.


Сметната палата започна проверка за дейността на ЦГМ за годините между 2014 и 2016. Одитът обхваща шест области: управление на дружеството, финансиране на градския транспорт, анализ на приходите от синя зона, анализ на разходите на ЦГМ, възлагане на обществени поръчки и отдаване и наемане на имоти. Проверката засяга законността на управленските решения и състоянието на системите за финансово управление в дружеството. Сметната палата отчита сериозни нарушения във всяка от тях.

Нередности в управлението на ЦГМ

Назначението на съвета на директорите, който управляваше ЦГМ до август 2014 г., е без проведен конкурс, а проведеният през 2014 г. е бил незаконен. Тогава Столичният общински съвет не е поставил бизнес задача за изготвяне на стратегия за развитие на дружеството към бъдещите кандидати и критериите към участниците не отговарят на нормативните изисквания. Същите проблеми има и при последния конкурс за избор на съвет на директорите на ЦГМ през 2016 г. "Не е разработена стратегия за развитие на дружеството, бизнес задача за целия срок на управление, както и бизнес задача за 2015 г.", се казва още в доклада на Сметната палата. "Това поставя под съмнение адекватността и ефективността на изпълняваните бизнес планове и отчитаните резултати в Центъра за градска мобилност".



След оставката на предишния директор на дружеството Симеон Арнаудов през лятото на миналата година той беше временно заместен от бившия началник на "Паркинги и гаражи" Румяна Милова. Тя е заемала длъжността без сключен договор, което противоречи на Търговския закон, показва още одитът.

ЦГМ има неиздължени плащания към "Столичен електротранспорт", "Столичен автотранспорт" и "Метрополитен", за които Столичният общински съвет е възложил на изпълнителните директори на общинските фирми да извършат обезценки на вземанията. "Тези решения не са сред компетентностите и правомощията на СОС", заключават от Сметната палата.

През 2014, 2015 и 2016 г. ЦГМ не е представял междинни отчети за първото полугодие пред Столичната община и собственикът на капитала не е бил навременно уведомяван за съществуващи проблеми в дружеството, става още ясно от доклада.

Проблеми със счетоводството на градския транспорт

През последните три години ЦГМ има вземания за съответно 166 млн. лв., 147 млн. лв. и 150 млн. лв., които не са правилно доказани и осчетоводени, показва проверката на Сметната палата. Ако финансовите операции не бъдат признати от Столичната община, общинското дружество може да се окаже във фалит, тъй като вземанията от общината съставляват 90% от активите му. Във финансовия отчет на ЦГМ за 2015 г. представените вземания от СО са с 22 млн. лв. по-малко, без да са доказани причините за това.

При създаване на икономическите рамки на ЦГМ за 2015 и 2016 г. не са спазени правилата и процедурите по договорите на общинското транспортно дружество. При плановете за всяка нова година не е анализирано изпълнението на икономическите рамки от предходната година. Няма анализ на "системно натрупващия се недостиг на средства за разплащане с транспортните оператори". При изпълнение на икономическите рамки не са прилагани процедури за контрол, се казва още в доклада на Сметната палата.

В предложението за увеличение на цената на билета няма информация за механизма, по който е определена новата цена. Няма и анализ на ефекта от предложение мерки, отчитат от Сметната палата. "Това, което се казва в одита, специално за цената на билета е, че механизмът не е достатъчно експлицитен", коментира пред журналисти директорът на Центъра за градска мобилност Християн Петров.

"Действията на СОС не са ефективни и не предлагат устойчиво решение на проблема със системно формиращия се недостиг на средства за разплащане на изпълнената от транспортните оператори дейност", се казва още в доклада.

Разминаване в отчетите за синя зона

Според проверката на Сметната палата до октомври 2015 г. трите мобилни оператора системно са отчитали по-ниски приходи от sms-и за платено паркиране, отколкото Центъра за градска мобилност. "Това е индикатор, че редът за отчитане на приходите не е бил достатъчно ефективен и в полза на интересите на дружеството", обобщават от одитиращия орган. През одитирания период ЦГМ не е прилагал контрол върху приходите от служебен абонамент в синя и зелена зона, посочват още от Сметната палата.

При организацията на поставянето на "скоби" на неправилно паркирали автомобили също има съществени проблеми, твърди проверката. Процесът не може да бъде проследен и контролиран адекватно, защото не е планиран правилно според закона и указанията на Министерството на финансите.

Разходи без правила

В Центъра за градска мобилност няма ясно разписани правила за допълнителните възнаграждения на контрольорите и на екипите, които поставят "скоби" на автомобилите в синя зона, показва проверката. В дружеството няма и определен таван на допълнителните възнаграждения и през 2014 и 2015 г. служители са получавали по-високи заплати от членовете на съвета на директорите на ЦГМ.

В последните три години без обществена поръчка са извършвани разходи за електрическа и топлинна енергия, пътни принадлежности, правни услуги и доставка на бланки и формуляри. "Не е осъществяван ефективен контрол върху разходите", се казва в одитния доклад на Сметната палата.

Изпълнение на обществени поръчки

Общинското транспортно дружество не е спазвало сроковете и изисквания формат при възлагането на обществени поръчки. В един от случаите ЦГМ е сключил договор с участник, който не отговаря на посочените в документацията изисквания. В много от процедурите по Закона за обществените поръчки Сметната палата открива различни несъответствия. Фирмата е пускала процедури за конкретни модели продукти, поставяла е ограничителни условия, не е посочвала минимални изисквания и е сключвала договори, без избраният участник да е предоставял всички необходими документи. В някои от случаите не са начислявани неустойки по договори, изпълнители са доставяли по-големи количества от договорените, извършвани са плащания след изтичане на договори, сключвани са незаконосъобразни допълнителни споразумения към договори.

Очаквайте още по темата
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно? Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно?

Възможностите за бъдещето на старите жп линии в София се разделят на две, но могат и да се обединят

20 окт 2019, 478 прочитания

Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово

Обектът се строи от шест години и се забави по ред неочаквани причини. Трябва да е готов през ноември

19 окт 2019, 2636 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Пет общини са получили финансова помощ от бюджета

Просрочените задължения на местната власт намаляват с 8.6 млн. лв. спрямо края на 2016 г.

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10