Градовете на бъдещето вървят на ток
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Градовете на бъдещето вървят на ток

Холандия вече се доказва като един от световните лидери в налагането на електрически превозни средства

Градовете на бъдещето вървят на ток

Ускореният спринт на електроавтомобилите неизбежно ще повлияе на шума и замърсяването в градската среда

25694 прочитания

Холандия вече се доказва като един от световните лидери в налагането на електрически превозни средства

© Reuters


"Защо са им резервирали място за паркиране, да не са инвалиди", възмущава се типичен български автомобилист на десетките зелени паркоместа в Ротердам, които са запазени само за електромобили. "На всичкото отгоре зареждат без пари", извива се гласът му в кресчендо.

Като във всеки голям холандски град паркирането в центъра е не само кошмарно трудно, но и доста скъпо - осем евро за два часа. Така че мярката за въвеждане на масово безплатно паркиране на електромобили в центъра на Амстердам и Ротердам със сигурност е била спорна, но холандците, които са традиционно толерантни и към други возила освен колите - като велосипедите, бързо я приемат. Всъщност, откакто са били въведени мерките за предимство при паркиране, Холандия отбелязва най-големия ръст на новорегистрираните електромобили в света.

Това е само един пример за промените, които електромобилите налагат на градското планиране. Освен системата за паркиране новата автотехнология налага и съвсем други изисквания към достъпността на зарядни устройства, предвиждане на стоянки за shared car services и ако продължи досегашната политика за подкрепа на електромобилите, запазване на задръстванията в центъра.

Всичко ток

"Стимулираме употребата на електробуси в общинския автопарк, като засега имаме два автобуса с горивна клетка и желаем да имаме изцяло беземисионни автомобили", споделя пред "Капитал" Луцке Линдеман, проектов мениджър на електрическия парк на Ротердам.

"До 2030 всички автобуси в нашия парк трябва да бъдат беземисионни. Новите ни концесии започват през 2019 г. В период от 11 години ние трябва да сменим всички наши превозни средства. Това е доста амбициозно", продължава тя. От разговора с нея става ясно и че тази висока скорост на иновации от страна на Ротердам съвсем не се появява внезапно: "Първите ни инициативи за електромобили започнаха през 2005, а нашата първа зарядна станция беше през 2008, при това със само една или две коли", продължава Линдеман. "Продължихме да развиваме зарядната инфраструктура и вече можем да се похвалим с над 2000 станции."

"Работим също и с магазините в центъра на града, за да ги убедим, че е изгодно за тях да ползват електрически превозни средства и да имаме нулеви емисии в центъра също до 2025."

На практика Ротердам и Амстердам, двата най-големи холандски града, са решили изцяло да подменят парка на публичния транспорт. Основната причина за решението е намаляването на замърсяването, което в двата пристанищни града е минимално в сравнение със столици като София или Париж.

През 2016 Холандия привлече вниманието на медиите от цял свят с парламентарната инициатива да забрани продажбата на бензинови и дизелови автомобили до 2025. Дори Столична община, която обикновено рядко може да се похвали с лидерство в добрите статистики, също предявява силно желание да разшири употребата с и на по-чисти електробуси в най-скоро време.

Холандия вече се доказва като един от световните лидери в налагането на електрически превозни средства
Източник: Reuters

20 метра дълъг, 200 метра пушек

"Продължаваме напред към обявяване на процедура за придобиване на електробуси, планираме до 20 броя да бъдат доставени в следващата година, така че да можем да оборудваме до две линии на автобусния градски транспорт", казва заместник-кмета на Софийска община по транспорт Евгени Кръстев. Това е сравнително малко на фона на общо 632 автобуса в София (без частните линии), но все пак е някакво начало.

"Електромобилите, или ЕПС (електрическите превозни средства), ще променят изцяло начина ни на придвижване в градската среда", споделя Илия Левков, председател на УС на национална браншова организация за електрическа мобилност – Икем.

Новите коли вероятно ще наложат и нов модел на собственост.

"Те не само ще заместят сегашните МПС, а ще бъдат използвани под формата на услуга за придвижване от една точка до друга, а не като собственост. Системата за тяхното използване ще бъде част от градската транспортна схема", допълва той.

"Това, което ще се промени в следващите 10 - 20 години, е, че хората ще имат все по-малко стимули да притежават автомобили", споделя Никола Газдов, основател на "Ренерджи", която се занимава с проекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници (ВЕИ).

"Защото той (автомобилът - бел. ред.) има висока цена, има разходи по поддръжка и не запазва стойност през годините. По куп причини, най-вече културни, дори поведенчески, а не икономически обосновани, си купуваме автомобили все още."

Тази силна тенденция потвърждава и Линдеман в разговора си с "Капитал": "В Холандия близо 40% от всички автомобили са всъщност под наем."

Никола Газдов, основател на "Ренърджи" очаква влизането на електромобилите основно под формата на услуга.
Фотограф: Анелия Николова

Такси без таксиметров шофьор

"Ще бъде достатъчно евтино и удобно да се ползва споделен транспорт on-demand, тоест, когато човек има нужда да се придвижи от А до Б, да си погледне телефона, да види къде има свободни електрически автомобили, скутер или велосипед и да си го запази в следващите 10 минути. Взима съответното превозно средство, ползва го, плаща цена, сравнима или по-ниска от цената на такси, и оставя автомобила, където си паркира, за да продължи своя път", коментира Никола Газдов

Заместник-кметът по транспорт в Столична община Евгени Кръстев казва, че общината вече работи точно в такава посока. "В момента водим проучвания, които да покажат дали има инвеститорски интерес към краткосрочно предлагане на електроавтомобили в центъра на града", споделя тя.

"Идеята е да се разположат няколко десетки такива автомобила в началото. Проучванията показват, че стотина коли ще са достатъчни", допълва той.

Зареди спокойствие

Най-вероятно един нов израз предстои скоро време да придобие широка популярност – това е range anxiety, или буквално преведено – "тревожност за пробега". Изразът дори стигна второ място през 2013 за "израз на годината" на Норвежкия езиков институт. И идва да покаже, че електроавтомобилите все още са повод за съмнения – в техният пробег, скоростта им на зареждане и достатъчен брой станции в градовете.

Един от начините със справянето с тази психологическа бариера е именно увеличаването на станциите за зареждане в градската среда.

"Франкфурт е за мен пример за внедряване на електроавтомобилите", сподели пред "Капитал" Кристиан Кръстев, министър на транспорта в служебното правителство през 2013 г. "Съвсем наскоро те изградиха цял един квартал в близост до панаира в града, който има цялостна инфраструктура за зареждане на електромобили и нормалната им експлоатация. Това неизбежно се отразява на качеството на въздуха", казва той.

Според Кристиан Кръстев, бивш министър по транспорта в служебното правителство през 2013, България все още има доста да наваксва спрямо развитите Западни държави по отношение на внедряването на електроавтомобилите.
Фотограф: Мария Съботинова

Най-новото допълнение в Наредба No2 на регионалното министерство също отразява желанието да се обърне повече внимание на електромобилите – новите сгради с над десет паркоместа ще трябва да имат отделен паркинг за ЕПС, като всяко място ще трябва да има своя отделна зарядна станция

Неочаквано бързо електромобилите започнаха да намират своето място в градовете, като формите на тяхното присъствие са повече от изненадващи.
Източник: Reuters
Желанието на Евгени Крусев, заместник кмет по транспорта в Столична общна е все по-голяма част от транспорта в столицата да бъде с електрически превозни средства.
Фотограф: Мария Съботинова

"Защо са им резервирали място за паркиране, да не са инвалиди", възмущава се типичен български автомобилист на десетките зелени паркоместа в Ротердам, които са запазени само за електромобили. "На всичкото отгоре зареждат без пари", извива се гласът му в кресчендо.

Като във всеки голям холандски град паркирането в центъра е не само кошмарно трудно, но и доста скъпо - осем евро за два часа. Така че мярката за въвеждане на масово безплатно паркиране на електромобили в центъра на Амстердам и Ротердам със сигурност е била спорна, но холандците, които са традиционно толерантни и към други возила освен колите - като велосипедите, бързо я приемат. Всъщност, откакто са били въведени мерките за предимство при паркиране, Холандия отбелязва най-големия ръст на новорегистрираните електромобили в света.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Датският архитект Ян ....(не му помня фамилията) каза, че бъдещето не е на автомобила. И аз съм на същото мнение. Автомобилите нямат повече много бъдеще - това е едно огромно разхищение на ресурси, което Земята няма скоро да може да поема. Електромобилите са само един заместител, но тези дни четох една статия, че всъщност само 1% от енергията идва от наистина възобновяеми източници - тоест ВЕЦ, слънчеви панели и вятър. Останалата част от енергията от възобновяеми източници идва от горене на дървета и т.н., което пак води до консумация на кислород и т.н.

  • 2
    istani123 avatar :-|
    Станислав

    До коментар [#1] от "rainbou1":
    По-добре се информирай по-добре. Има множество държави, в които над 50% от токът се произвежда от възобновяеми източници.

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_electricity_production_from_renewable_sources

    https://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy_in_the_European_Union

  • 3
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    До коментар [#2] от "Станислав":
    Това е едно добро начало, дума да няма. Но останалите 50%? Ами батериите, химията, производството? Откъде, защото "зелени" не са със сигурност? А, че новия 3 тона СУВ хибрид джип, - возещ от сила, 2ма души, но по-скоро един - по влиянието си над околната среда в крайна сметка не е твърде по-малко вреден от стария си дизелов събрат? Последния не мъкне постоянно (което също не е безплатно) 1 тон ужасно токсична и трудно рециклируема батерия. Крайно време е да се разбере, че "електрическо" не е синоним на "зелено". Трябва нещо да се промени коренно и в съзнанието на хората. Кел файда, че си с електрическа кола, като се качваш в нея едва ли не като отиваш до клозета?
    И освен това, rainbou1 е прав в един аспект, който е толкова отдавна известен, че сигурно съперничи на ябълката на Нютон по давност: триене. Автомобилите са страшно неефективни! Голяма част от изразходваната енергия е само заради сцеплението гума/път. Затова и влаковете са къде по-икономични. А на върха на класацията безспорно са летящите апарати. Въздухът трие най-малко. Така, че, в перспектива, най-добре "да се научим да летим", отново.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Навлизането на споделените и наетите автомобили у нас не е възпрепятствано от липсата на електрически двигател под капака, защото същите бизнес модели са приложими и за колите с ДВГ. Предимството е в това, че не се налага да "държиш" собствен автомобил. При нас обаче собствеността е съществено облекчена от благоприятен данъчен режим, изразяващ се в 18 лв местен данък МПС за пушещ дарак 1990 г., безнаказано паркиране на когото където му хареса в нарушение на закона и накрая специален бонус - след грохването на бракмата, същата може да си остане пред блока още 10 години, за да служи на гордия собственик като уличен килер за вехтории, велосипеди, гуми от противоположния сезон, празен амбалаж и за съжаление - ски и сноубордове. Последното показва, че расте младо поколение, пропито от същата измекярска култура, на каквато родителите се приучиха под светлото слънце на последните 3-ма кмета на София.

  • 5
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Чешете си езиците, по-убаво от тандем Тесла + PowerWall нема! :) да живее Off the grid!

  • 6
    fve avatar :-P
    Федор Езерский

    Най-хубаво е да ползваш споделен транспорт - да си наемеш Тесла от Юбер, докато отиваш към хостела предложен от АИРбнб. Нали трябва да сме куул?

  • 7
    rutci avatar :-|
    rutci

    Тойота разработва летящ автомобил.Щом са го почнали ще го завършат.Холандия се ориентира в електромобили..ние се бием в гърдите с магистралите-слънце..Магистралите са нещо нормално.По мое мнение България трябваше да иновира компютърния завод в Правец,хладилен завод и да се ориентира в производството на електомобили.Бази е имало,можело е да стане.А аз се чувствам предадена и ограбена от шепа мъгляви политици...

  • 8
    jasentcho avatar :-|
    jasentcho

    Тъжно ще стане за доста хора, свързани с петролните автомобили и със старата енергетика. Петрола, газта, газа, въглищата са на изживяване. Който иска да е в крак, трябва наново да се усъвършенства, защото ще плаче след 10-15 години, че са му взели хляба, а иначе е голям капацитет и специалист. Иначе казано, светът си върви в дадена посока и хич не го е еня, че няма вече файтонджии, мечкадари, грънчари, копанари, часовникари, демирджии и други изчезнали професии, заедно с инвентара и знанията си.

  • 9
    kirka80286 avatar :-?
    kirka80286

    Към всички интелигентни читатели на Економедия - ако не сте гледали Who Killed the Electric Car? / Кой уби електромобила? - поправете тази своя грешка. Това са големи пари, големи лобита, голямо нещо...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK