Градовете на бъдещето вървят на ток
Ускореният спринт на електроавтомобилите неизбежно ще повлияе на шума и замърсяването в градската среда


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
"Защо са им резервирали място за паркиране, да не са инвалиди", възмущава се типичен български автомобилист на десетките зелени паркоместа в Ротердам, които са запазени само за електромобили. "На всичкото отгоре зареждат без пари", извива се гласът му в кресчендо.
Като във всеки голям холандски град паркирането в центъра е не само кошмарно трудно, но и доста скъпо - осем евро за два часа. Така че мярката за въвеждане на масово безплатно паркиране на електромобили в центъра на Амстердам и Ротердам със сигурност е била спорна, но холандците, които са традиционно толерантни и към други возила освен колите - като велосипедите, бързо я приемат. Всъщност, откакто са били въведени мерките за предимство при паркиране, Холандия отбелязва най-големия ръст на новорегистрираните електромобили в света.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
9 коментара
Датският архитект Ян ....(не му помня фамилията) каза, че бъдещето не е на автомобила. И аз съм на същото мнение. Автомобилите нямат повече много бъдеще - това е едно огромно разхищение на ресурси, което Земята няма скоро да може да поема. Електромобилите са само един заместител, но тези дни четох една статия, че всъщност само 1% от енергията идва от наистина възобновяеми източници - тоест ВЕЦ, слънчеви панели и вятър. Останалата част от енергията от възобновяеми източници идва от горене на дървета и т.н., което пак води до консумация на кислород и т.н.
До коментар [#1] от "rainbou1":
_electricity_production_from_renewable_sources
the_European_Union
По-добре се информирай по-добре. Има множество държави, в които над 50% от токът се произвежда от възобновяеми източници.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by
https://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy_in_
До коментар [#2] от "Станислав":
Това е едно добро начало, дума да няма. Но останалите 50%? Ами батериите, химията, производството? Откъде, защото "зелени" не са със сигурност? А, че новия 3 тона СУВ хибрид джип, - возещ от сила, 2ма души, но по-скоро един - по влиянието си над околната среда в крайна сметка не е твърде по-малко вреден от стария си дизелов събрат? Последния не мъкне постоянно (което също не е безплатно) 1 тон ужасно токсична и трудно рециклируема батерия. Крайно време е да се разбере, че "електрическо" не е синоним на "зелено". Трябва нещо да се промени коренно и в съзнанието на хората. Кел файда, че си с електрическа кола, като се качваш в нея едва ли не като отиваш до клозета?
И освен това, rainbou1 е прав в един аспект, който е толкова отдавна известен, че сигурно съперничи на ябълката на Нютон по давност: триене. Автомобилите са страшно неефективни! Голяма част от изразходваната енергия е само заради сцеплението гума/път. Затова и влаковете са къде по-икономични. А на върха на класацията безспорно са летящите апарати. Въздухът трие най-малко. Така, че, в перспектива, най-добре "да се научим да летим", отново.
Навлизането на споделените и наетите автомобили у нас не е възпрепятствано от липсата на електрически двигател под капака, защото същите бизнес модели са приложими и за колите с ДВГ. Предимството е в това, че не се налага да "държиш" собствен автомобил. При нас обаче собствеността е съществено облекчена от благоприятен данъчен режим, изразяващ се в 18 лв местен данък МПС за пушещ дарак 1990 г., безнаказано паркиране на когото където му хареса в нарушение на закона и накрая специален бонус - след грохването на бракмата, същата може да си остане пред блока още 10 години, за да служи на гордия собственик като уличен килер за вехтории, велосипеди, гуми от противоположния сезон, празен амбалаж и за съжаление - ски и сноубордове. Последното показва, че расте младо поколение, пропито от същата измекярска култура, на каквато родителите се приучиха под светлото слънце на последните 3-ма кмета на София.
Чешете си езиците, по-убаво от тандем Тесла + PowerWall нема! :) да живее Off the grid!
Най-хубаво е да ползваш споделен транспорт - да си наемеш Тесла от Юбер, докато отиваш към хостела предложен от АИРбнб. Нали трябва да сме куул?
Тойота разработва летящ автомобил.Щом са го почнали ще го завършат.Холандия се ориентира в електромобили..ние се бием в гърдите с магистралите-слънце..Магистралите са нещо нормално.По мое мнение България трябваше да иновира компютърния завод в Правец,хладилен завод и да се ориентира в производството на електомобили.Бази е имало,можело е да стане.А аз се чувствам предадена и ограбена от шепа мъгляви политици...
Тъжно ще стане за доста хора, свързани с петролните автомобили и със старата енергетика. Петрола, газта, газа, въглищата са на изживяване. Който иска да е в крак, трябва наново да се усъвършенства, защото ще плаче след 10-15 години, че са му взели хляба, а иначе е голям капацитет и специалист. Иначе казано, светът си върви в дадена посока и хич не го е еня, че няма вече файтонджии, мечкадари, грънчари, копанари, часовникари, демирджии и други изчезнали професии, заедно с инвентара и знанията си.
Към всички интелигентни читатели на Економедия - ако не сте гледали Who Killed the Electric Car? / Кой уби електромобила? - поправете тази своя грешка. Това са големи пари, големи лобита, голямо нещо...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.