С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 19 май 2017, 16:17, 24939 прочитания

Градовете на бъдещето вървят на ток

Ускореният спринт на електроавтомобилите неизбежно ще повлияе на шума и замърсяването в градската среда

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Нашествието на електромобилите

Въпрос на батерии

Ако се запази темпът на поевтиняване на батериите, след по-малко от десет години електромобилите може да се окажат конкурентни на бензиновите и дизеловите си събратя

Ток в резервоара

До 2040 г. продажбите на електромобили ще достигнат около 35% от всички, или към 41 млн. коли

Ще стигне ли токът

За да се приспособят електромобилите към съществуващите електромрежи, шофьорите трябва значително да променят навиците си

Електрически и яростни

Електромобилите ще дойдат по-бързо, отколкото очакваме

"Защо са им резервирали място за паркиране, да не са инвалиди", възмущава се типичен български автомобилист на десетките зелени паркоместа в Ротердам, които са запазени само за електромобили. "На всичкото отгоре зареждат без пари", извива се гласът му в кресчендо.

Като във всеки голям холандски град паркирането в центъра е не само кошмарно трудно, но и доста скъпо - осем евро за два часа. Така че мярката за въвеждане на масово безплатно паркиране на електромобили в центъра на Амстердам и Ротердам със сигурност е била спорна, но холандците, които са традиционно толерантни и към други возила освен колите - като велосипедите, бързо я приемат. Всъщност, откакто са били въведени мерките за предимство при паркиране, Холандия отбелязва най-големия ръст на новорегистрираните електромобили в света.


Това е само един пример за промените, които електромобилите налагат на градското планиране. Освен системата за паркиране новата автотехнология налага и съвсем други изисквания към достъпността на зарядни устройства, предвиждане на стоянки за shared car services и ако продължи досегашната политика за подкрепа на електромобилите, запазване на задръстванията в центъра.

Всичко ток

"Стимулираме употребата на електробуси в общинския автопарк, като засега имаме два автобуса с горивна клетка и желаем да имаме изцяло беземисионни автомобили", споделя пред "Капитал" Луцке Линдеман, проектов мениджър на електрическия парк на Ротердам.



"До 2030 всички автобуси в нашия парк трябва да бъдат беземисионни. Новите ни концесии започват през 2019 г. В период от 11 години ние трябва да сменим всички наши превозни средства. Това е доста амбициозно", продължава тя. От разговора с нея става ясно и че тази висока скорост на иновации от страна на Ротердам съвсем не се появява внезапно: "Първите ни инициативи за електромобили започнаха през 2005, а нашата първа зарядна станция беше през 2008, при това със само една или две коли", продължава Линдеман. "Продължихме да развиваме зарядната инфраструктура и вече можем да се похвалим с над 2000 станции."

"Работим също и с магазините в центъра на града, за да ги убедим, че е изгодно за тях да ползват електрически превозни средства и да имаме нулеви емисии в центъра също до 2025."

На практика Ротердам и Амстердам, двата най-големи холандски града, са решили изцяло да подменят парка на публичния транспорт. Основната причина за решението е намаляването на замърсяването, което в двата пристанищни града е минимално в сравнение със столици като София или Париж.

През 2016 Холандия привлече вниманието на медиите от цял свят с парламентарната инициатива да забрани продажбата на бензинови и дизелови автомобили до 2025. Дори Столична община, която обикновено рядко може да се похвали с лидерство в добрите статистики, също предявява силно желание да разшири употребата с и на по-чисти електробуси в най-скоро време.

Холандия вече се доказва като един от световните лидери в налагането на електрически превозни средства

Холандия вече се доказва като един от световните лидери в налагането на електрически превозни средства

[Reuters]


20 метра дълъг, 200 метра пушек

"Продължаваме напред към обявяване на процедура за придобиване на електробуси, планираме до 20 броя да бъдат доставени в следващата година, така че да можем да оборудваме до две линии на автобусния градски транспорт", казва заместник-кмета на Софийска община по транспорт Евгени Кръстев. Това е сравнително малко на фона на общо 632 автобуса в София (без частните линии), но все пак е някакво начало.

"Електромобилите, или ЕПС (електрическите превозни средства), ще променят изцяло начина ни на придвижване в градската среда", споделя Илия Левков, председател на УС на национална браншова организация за електрическа мобилност – Икем.
Новите коли вероятно ще наложат и нов модел на собственост.

"Те не само ще заместят сегашните МПС, а ще бъдат използвани под формата на услуга за придвижване от една точка до друга, а не като собственост. Системата за тяхното използване ще бъде част от градската транспортна схема", допълва той.

"Това, което ще се промени в следващите 10 - 20 години, е, че хората ще имат все по-малко стимули да притежават автомобили", споделя Никола Газдов, основател на "Ренерджи", която се занимава с проекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници (ВЕИ).

"Защото той (автомобилът - бел. ред.) има висока цена, има разходи по поддръжка и не запазва стойност през годините. По куп причини, най-вече културни, дори поведенчески, а не икономически обосновани, си купуваме автомобили все още."

Тази силна тенденция потвърждава и Линдеман в разговора си с "Капитал": "В Холандия близо 40% от всички автомобили са всъщност под наем."

Никола Газдов, основател на "Ренърджи" очаква влизането на електромобилите основно под формата на услуга.

Никола Газдов, основател на "Ренърджи" очаква влизането на електромобилите основно под формата на услуга.

Фотограф: Анелия Николова


Такси без таксиметров шофьор

"Ще бъде достатъчно евтино и удобно да се ползва споделен транспорт on-demand, тоест, когато човек има нужда да се придвижи от А до Б, да си погледне телефона, да види къде има свободни електрически автомобили, скутер или велосипед и да си го запази в следващите 10 минути. Взима съответното превозно средство, ползва го, плаща цена, сравнима или по-ниска от цената на такси, и оставя автомобила, където си паркира, за да продължи своя път", коментира Никола Газдов

Заместник-кметът по транспорт в Столична община Евгени Кръстев казва, че общината вече работи точно в такава посока. "В момента водим проучвания, които да покажат дали има инвеститорски интерес към краткосрочно предлагане на електроавтомобили в центъра на града", споделя тя.

"Идеята е да се разположат няколко десетки такива автомобила в началото. Проучванията показват, че стотина коли ще са достатъчни", допълва той.

Зареди спокойствие

Най-вероятно един нов израз предстои скоро време да придобие широка популярност – това е range anxiety, или буквално преведено – "тревожност за пробега". Изразът дори стигна второ място през 2013 за "израз на годината" на Норвежкия езиков институт. И идва да покаже, че електроавтомобилите все още са повод за съмнения – в техният пробег, скоростта им на зареждане и достатъчен брой станции в градовете.

Един от начините със справянето с тази психологическа бариера е именно увеличаването на станциите за зареждане в градската среда.

"Франкфурт е за мен пример за внедряване на електроавтомобилите", сподели пред "Капитал" Кристиан Кръстев, министър на транспорта в служебното правителство през 2013 г. "Съвсем наскоро те изградиха цял един квартал в близост до панаира в града, който има цялостна инфраструктура за зареждане на електромобили и нормалната им експлоатация. Това неизбежно се отразява на качеството на въздуха", казва той.

Според Кристиан Кръстев, бивш министър по транспорта в служебното правителство през 2013, България все още има доста да наваксва спрямо развитите Западни държави по отношение на внедряването на електроавтомобилите.

Според Кристиан Кръстев, бивш министър по транспорта в служебното правителство през 2013, България все още има доста да наваксва спрямо развитите Западни държави по отношение на внедряването на електроавтомобилите.

Фотограф: Мария Съботинова


Най-новото допълнение в Наредба No2 на регионалното министерство също отразява желанието да се обърне повече внимание на електромобилите – новите сгради с над десет паркоместа ще трябва да имат отделен паркинг за ЕПС, като всяко място ще трябва да има своя отделна зарядна станция
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Хеликоптер не е успял да излети за тежко пострадала туристка в Пирин Хеликоптер не е успял да излети за тежко пострадала туристка в Пирин

Жената с черепно-мозъчна травма и фрактури на крайници и таза е била носена на ръка от спасителите с часове

17 сеп 2019, 10 прочитания

Държавният мегатърг за лекарства за 1.3 млрд. лв. няма да донесе спад в цените Държавният мегатърг за лекарства за 1.3 млрд. лв. няма да донесе спад в цените

Първо ще има рамкови споразумения на максимални цени, после заложените рискове едва ли ще свалят офертите

17 сеп 2019, 263 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
"ПСТ груп" предложи най-ниска цена за отсечка от "Хемус"

Половината кандидати са отстранени от търга за магистралата между Буховци и Белокопитово

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език