Въпрос на батерии
Ако се запази темпът на поевтиняване на батериите, след по-малко от десет години електромобилите може да се окажат конкурентни на бензиновите и дизеловите си събратя
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Най-същественото ограничение пред електрическите автомобили е обемът на техния резервоар - акумулаторните батерии. За да достигнат разпространението на класическите си конкуренти с двигател с вътрешно горене, електромобилите трябва да осигуряват приблизително същия пробег с едно зареждане, а скоростта на "пълненето" на батерията трябва да не е много по-различна от тази, с която шофьорите са свикнали на бензиностанциите. Въпреки всички успехи дотук това е сериозно предизвикателство. През последните години новините за нови стартъпи и чудо открития, които трябва да предизвикат революция в батериите, валят, но тя така и не се появява. Единственото сериозно нововъведение в областта е изграждането на големи заводи за производството им – като "Гигафабриката" на Тесла или новите заводи на FOXCONN, BYD и Boston Power в Китай. Тези заводи ще намалят цената на батериите поради икономиите в мащаба, но нищо не променят във физиката на батерията, т.е. колко заряд на единица тегло и обем може да побере тя.
Простото сравнение показва, че най-добрите литиево-йонни батерии в момента имат специфична енергия от 0.875 мегаджаула на един килограм. В същото време килограм дизел отдава 46.2 мДж/кг енергия. Електромоторите обаче имат около 5 пъти по-голяма ефективност в преобразуването на първичната в кинетична енергия, така че, за да се изравнят дизелът и батериите като енергоносители, последните трябва да удесеторят енергията, която се съхранява на един килограм тегло. Разбира се, механиката на електроавтомобилите е доста по-лека и компактна от тази на колите с двигатели с вътрешно горене, така че батериите могат да бъдат с по-голямо тегло и да заемат по-голям обем. Но дори и с това допускане пред електроенергията има още доста път, преди да се пребори с фосилните горива за правото да е единственият енергоносител за автомобилите.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
9 коментара
Хайде де, откога ви чакам значи... Засега си връткам само електровелосипеда, ама живот и здраве в следващото десетилетие може и да подкарам някой електромобил:-)
Илин Станев, всъщност сте прочели наистина нещо покрай преводите, които правите...
Затова са топ-нотч в момента хибридите - КПД на ДВГ се вдига със паралелното зареждане.. кратки турове стават без да се гори..
Въпросът е - колко ВсъщноСТ индиректно замърсява ел-двигателя...
Как се прави ел-енергия най-вече?.. - въглища 38%, био/газ 14%, хидро/атом - 32% ВЕИ .. 16%.. повечето лежат на земеделска земя в БГ.. ЕРП от едната страна - НЕК на другата..
А как се рециклират батерии?.. дори оловни.. а.. отровите в ни-ме-хидрид или ли-йон?
Кое е по-опасно в подпочвените води - лития на депото край града или.. радона и урана в Хасково?
Иначе Фокскон има и в Унгария, в чехия.. в Калининград..
Все убави места Запада да си изнесе замърсяването.. и са лоу-кост ландс също..
До коментар [#2] от "Da be.. da..":
ective_2009
Стига консервативни глупости!!!
Как се прави ток, не е проблем на електрически автомобили. Нима няма аварии с танкери в океана и спукани нефтопроводи?
Има държави в Северна Европа, в които вече над 50% от тока се произвежда от възобновяеми източници. За справка https://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_Energy_Dir
Точно.. ...Норвегия например /67%/ добива голямя част ел-енергия от ...хидрокаскади.. кликни там..
Проблем е.. електронния боклук надхвърля петролния.. но за некои като вас - като си хвърлите боклука зад оградата не е вече боклук..
Батериите замърсяват, но се рециклират. Няма перфектна технология, но всяка следваща е по-добра и затова не трябва да се спира прогреса.
Започнали сме с въглища и петрол, които замърсяват много, но ако сме били консвервативни и не сме ги ползвали, сега нямаше да сме технологични развити.
Батериите са проблемната част от електромобилите, но ако има голямо търсене на електромобили, това ще доведе до множество компании инвестиращи в Research and Development и в търсене на по-добри, по-ефективни и по-малко замърсяващи батерии.
Ето един пример за батерии за дома, които са на изцяло друг принцип и с друг химичен състав - https://www.youtube.com/watch?v=4OHstY_kKUY
Батерия та батерия. Голяма гюрултия. Би било добре колата сама да си прави тока. Като пример - комуна в Швейцария сама си прави ток от електростатична машина. Един наш комшия от Турция прави магнитен мотор и го демонстрира по разни иновационни форуми. Това е интересното.
До коментар [#6] от "petkata1":
Пич, аре прочети пак кво си написал.. "колата сама да си прави тока.."
Перпетум мобиле и награда от Алфред Нобел..
Засега получаваш кифла аин ранд и усмивка от кварталното куче. ;)
В графиката се показват данни за старите батерии, а от тази година Тесла и Панасоник работят с нов вид 2170. За нея твърдят, че удвоява капацитета при около 50% по-голям обем спрямо 18650 и са по-евтини за производство. Самсунг също ползват новият формат : http://www.valuewalk.com/2017/01/samsung-battery-c ell-vs-tesla .
me-of-its-batteries-four-years-ahead-of-schedule .
Освен това в нормалните страни се инвестира сериозно в наука и развойна дейност. Пример от преди няколко седмици : https://futurism.com/tesla-just-doubled-the-lifeti
Някъде четох за електромобили с резервоар !
Само , че в резервоара се налива някакъв йонен р-р вместо бензин или дизел ...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.