С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 19 май 2017, 16:09, 9355 прочитания

Въпрос на батерии

Ако се запази темпът на поевтиняване на батериите, след по-малко от десет години електромобилите може да се окажат конкурентни на бензиновите и дизеловите си събратя

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въпрос на батерии

Преглед на оригинала

Автор: Капитал

Част от темата

Нашествието на електромобилите

Градовете на бъдещето вървят на ток

Ускореният спринт на електроавтомобилите неизбежно ще повлияе на шума и замърсяването в градската среда

Ток в резервоара

До 2040 г. продажбите на електромобили ще достигнат около 35% от всички, или към 41 млн. коли

Ще стигне ли токът

За да се приспособят електромобилите към съществуващите електромрежи, шофьорите трябва значително да променят навиците си

Електрически и яростни

Електромобилите ще дойдат по-бързо, отколкото очакваме

Най-същественото ограничение пред електрическите автомобили е обемът на техния резервоар - акумулаторните батерии. За да достигнат разпространението на класическите си конкуренти с двигател с вътрешно горене, електромобилите трябва да осигуряват приблизително същия пробег с едно зареждане, а скоростта на "пълненето" на батерията трябва да не е много по-различна от тази, с която шофьорите са свикнали на бензиностанциите. Въпреки всички успехи дотук това е сериозно предизвикателство. През последните години новините за нови стартъпи и чудо открития, които трябва да предизвикат революция в батериите, валят, но тя така и не се появява. Единственото сериозно нововъведение в областта е изграждането на големи заводи за производството им – като "Гигафабриката" на Тесла или новите заводи на FOXCONN, BYD и Boston Power в Китай. Тези заводи ще намалят цената на батериите поради икономиите в мащаба, но нищо не променят във физиката на батерията, т.е. колко заряд на единица тегло и обем може да побере тя.

Простото сравнение показва, че най-добрите литиево-йонни батерии в момента имат специфична енергия от 0.875 мегаджаула на един килограм. В същото време килограм дизел отдава 46.2 мДж/кг енергия. Електромоторите обаче имат около 5 пъти по-голяма ефективност в преобразуването на първичната в кинетична енергия, така че, за да се изравнят дизелът и батериите като енергоносители, последните трябва да удесеторят енергията, която се съхранява на един килограм тегло. Разбира се, механиката на електроавтомобилите е доста по-лека и компактна от тази на колите с двигатели с вътрешно горене, така че батериите могат да бъдат с по-голямо тегло и да заемат по-голям обем. Но дори и с това допускане пред електроенергията има още доста път, преди да се пребори с фосилните горива за правото да е единственият енергоносител за автомобилите.


Въпреки че по аналогия с микропроцесорите често се говори за съществуването на "закон на Мур", според който капацитетът на батериите се увеличава експоненциално на определен период от време – примерно удвоява се на всеки 10 години, това не е точно така. В едно от най-често цитираните изследвания в областта - "Термодинамичен анализ на енергийната плътност на батериите" на Чен-Кси Зу и Хонг Ли, се посочва, че за последните 60 години енергийната плътност на батериите се е увеличила от 25 Втч/кг на 210 Втч/кг, т.е. средният ръст е с малко над 3.5% годишно. Това дава основание за изчисления, че капацитетът на батериите се удвоява на всеки 20 - 22 години. Това обаче е измамно, тъй скоростта на подобрението пада и без откритието на нови материали и процеси това някак как това да се промени. Технологичните пробиви обаче отнемат време. Например принципът на литиево-йонните батерии е открит в началото на 80-те години, но първите комерсиални продукти излизат чак през 1991 г., а технологията се налага едва в новото хилядолетие. Литиево-йонната батерия се качва на кола през 2005 г. (Tesla Roadster), т.е 24 години след като са произведени първите образци за масовия пазар. С тази скорост едва ли в следващите 20 години ДВГ ще се сбогува с автомобила.

В същото време обаче цената на батериите наистина пада драматично, което всъщност движи напредъка в областта на електромобилността. Както се вижда от графиката, за десет години тя е намалена с 81%. А плановете на Tesla (или по-скоро на Panasonic, които произвеждат батериите за калифорнийската компания), BYD и FOXCONN са в следващите няколко години цената да падне с поне още толкова. Спадът в цените ще направи електромобилите много по-достъпни. А ако страните, които сега дават субсидии за тяхната покупка, ги запазят, много скоро колите на ток всъщност може да се окажат по-евтината алтернатива на автомобили с двигател с вътрешно горене.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Приходите от винетки достигнаха 325 млн. лв. до средата на септември Приходите от винетки достигнаха 325 млн. лв. до средата на септември

Близо 14 млн. лв. отиват в частни ръце, а предвидените 215 млн. лв. от тол-такси ги няма

19 сеп 2019, 373 прочитания

"Софийски имоти" с оферти на забележително ниски цени "Софийски имоти" с оферти на забележително ниски цени

Търсят се наематели на хотел "Щъркелово гнездо", двуетажна къща в кв. "Иван Вазов", офис на две нива във "Витоша" и почивни бази

19 сеп 2019, 552 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Ще стигне ли токът

За да се приспособят електромобилите към съществуващите електромрежи, шофьорите трябва значително да променят навиците си

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг