Въпрос на батерии

Ако се запази темпът на поевтиняване на батериите, след по-малко от десет години електромобилите може да се окажат конкурентни на бензиновите и дизеловите си събратя

Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Най-същественото ограничение пред електрическите автомобили е обемът на техния резервоар - акумулаторните батерии. За да достигнат разпространението на класическите си конкуренти с двигател с вътрешно горене, електромобилите трябва да осигуряват приблизително същия пробег с едно зареждане, а скоростта на "пълненето" на батерията трябва да не е много по-различна от тази, с която шофьорите са свикнали на бензиностанциите. Въпреки всички успехи дотук това е сериозно предизвикателство. През последните години новините за нови стартъпи и чудо открития, които трябва да предизвикат революция в батериите, валят, но тя така и не се появява. Единственото сериозно нововъведение в областта е изграждането на големи заводи за производството им – като "Гигафабриката" на Тесла или новите заводи на FOXCONN, BYD и Boston Power в Китай. Тези заводи ще намалят цената на батериите поради икономиите в мащаба, но нищо не променят във физиката на батерията, т.е. колко заряд на единица тегло и обем може да побере тя.

Простото сравнение показва, че най-добрите литиево-йонни батерии в момента имат специфична енергия от 0.875 мегаджаула на един килограм. В същото време килограм дизел отдава 46.2 мДж/кг енергия. Електромоторите обаче имат около 5 пъти по-голяма ефективност в преобразуването на първичната в кинетична енергия, така че, за да се изравнят дизелът и батериите като енергоносители, последните трябва да удесеторят енергията, която се съхранява на един килограм тегло. Разбира се, механиката на електроавтомобилите е доста по-лека и компактна от тази на колите с двигатели с вътрешно горене, така че батериите могат да бъдат с по-голямо тегло и да заемат по-голям обем. Но дори и с това допускане пред електроенергията има още доста път, преди да се пребори с фосилните горива за правото да е единственият енергоносител за автомобилите.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo
    • + 3

    Хайде де, откога ви чакам значи... Засега си връткам само електровелосипеда, ама живот и здраве в следващото десетилетие може и да подкарам някой електромобил:-)

    Нередност?
  • 2
    dabeda avatar :-?
    Da be.. da..
    • - 5
    • + 4

    Илин Станев, всъщност сте прочели наистина нещо покрай преводите, които правите...
    Затова са топ-нотч в момента хибридите - КПД на ДВГ се вдига със паралелното зареждане.. кратки турове стават без да се гори..

    Въпросът е - колко ВсъщноСТ индиректно замърсява ел-двигателя...
    Как се прави ел-енергия най-вече?.. - въглища 38%, био/газ 14%, хидро/атом - 32% ВЕИ .. 16%.. повечето лежат на земеделска земя в БГ.. ЕРП от едната страна - НЕК на другата..
    А как се рециклират батерии?.. дори оловни.. а.. отровите в ни-ме-хидрид или ли-йон?
    Кое е по-опасно в подпочвените води - лития на депото край града или.. радона и урана в Хасково?
    Иначе Фокскон има и в Унгария, в чехия.. в Калининград..
    Все убави места Запада да си изнесе замърсяването.. и са лоу-кост ландс също..

    Нередност?
  • Станислав
    • - 2
    • + 6

    До коментар [#2] от "Da be.. da..":

    Стига консервативни глупости!!!

    Как се прави ток, не е проблем на електрически автомобили. Нима няма аварии с танкери в океана и спукани нефтопроводи?

    Има държави в Северна Европа, в които вече над 50% от тока се произвежда от възобновяеми източници. За справка https://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_Energy_Directive_2009

    Нередност?
  • 4
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..
    • - 3
    • + 3

    Точно.. ...Норвегия например /67%/ добива голямя част ел-енергия от ...хидрокаскади.. кликни там..
    Проблем е.. електронния боклук надхвърля петролния.. но за некои като вас - като си хвърлите боклука зад оградата не е вече боклук..

    Нередност?
  • 5
    istani123 avatar :-|
    Станислав
    • + 3

    Батериите замърсяват, но се рециклират. Няма перфектна технология, но всяка следваща е по-добра и затова не трябва да се спира прогреса.

    Започнали сме с въглища и петрол, които замърсяват много, но ако сме били консвервативни и не сме ги ползвали, сега нямаше да сме технологични развити.

    Батериите са проблемната част от електромобилите, но ако има голямо търсене на електромобили, това ще доведе до множество компании инвестиращи в Research and Development и в търсене на по-добри, по-ефективни и по-малко замърсяващи батерии.

    Ето един пример за батерии за дома, които са на изцяло друг принцип и с друг химичен състав - https://www.youtube.com/watch?v=4OHstY_kKUY

    Нередност?
  • 6
    petkata1 avatar :-|
    petkata1
    • - 2
    • + 1

    Батерия та батерия. Голяма гюрултия. Би било добре колата сама да си прави тока. Като пример - комуна в Швейцария сама си прави ток от електростатична машина. Един наш комшия от Турция прави магнитен мотор и го демонстрира по разни иновационни форуми. Това е интересното.

    Нередност?
  • 7
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#6] от "petkata1":

    Пич, аре прочети пак кво си написал.. "колата сама да си прави тока.."
    Перпетум мобиле и награда от Алфред Нобел..
    Засега получаваш кифла аин ранд и усмивка от кварталното куче. ;)

    Нередност?
  • 8
    georgi_mihailov avatar :-|
    georgi_mihailov
    • + 3

    В графиката се показват данни за старите батерии, а от тази година Тесла и Панасоник работят с нов вид 2170. За нея твърдят, че удвоява капацитета при около 50% по-голям обем спрямо 18650 и са по-евтини за производство. Самсунг също ползват новият формат : http://www.valuewalk.com/2017/01/samsung-battery-cell-vs-tesla .

    Освен това в нормалните страни се инвестира сериозно в наука и развойна дейност. Пример от преди няколко седмици : https://futurism.com/tesla-just-doubled-the-lifetime-of-its-batteries-four-years-ahead-of-schedule .

    Нередност?
  • 9
    ss avatar :-|
    SS

    Някъде четох за електромобили с резервоар !

    Само , че в резервоара се налива някакъв йонен р-р вместо бензин или дизел ...

    Нередност?
Нов коментар