С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 19 май 2017, 16:09, 9477 прочитания

Въпрос на батерии

Ако се запази темпът на поевтиняване на батериите, след по-малко от десет години електромобилите може да се окажат конкурентни на бензиновите и дизеловите си събратя

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въпрос на батерии

Преглед на оригинала

Автор: Капитал

Част от темата

Нашествието на електромобилите

Градовете на бъдещето вървят на ток

Ускореният спринт на електроавтомобилите неизбежно ще повлияе на шума и замърсяването в градската среда

Ще стигне ли токът

За да се приспособят електромобилите към съществуващите електромрежи, шофьорите трябва значително да променят навиците си

Ток в резервоара

До 2040 г. продажбите на електромобили ще достигнат около 35% от всички, или към 41 млн. коли

Електрически и яростни

Електромобилите ще дойдат по-бързо, отколкото очакваме

Най-същественото ограничение пред електрическите автомобили е обемът на техния резервоар - акумулаторните батерии. За да достигнат разпространението на класическите си конкуренти с двигател с вътрешно горене, електромобилите трябва да осигуряват приблизително същия пробег с едно зареждане, а скоростта на "пълненето" на батерията трябва да не е много по-различна от тази, с която шофьорите са свикнали на бензиностанциите. Въпреки всички успехи дотук това е сериозно предизвикателство. През последните години новините за нови стартъпи и чудо открития, които трябва да предизвикат революция в батериите, валят, но тя така и не се появява. Единственото сериозно нововъведение в областта е изграждането на големи заводи за производството им – като "Гигафабриката" на Тесла или новите заводи на FOXCONN, BYD и Boston Power в Китай. Тези заводи ще намалят цената на батериите поради икономиите в мащаба, но нищо не променят във физиката на батерията, т.е. колко заряд на единица тегло и обем може да побере тя.

Простото сравнение показва, че най-добрите литиево-йонни батерии в момента имат специфична енергия от 0.875 мегаджаула на един килограм. В същото време килограм дизел отдава 46.2 мДж/кг енергия. Електромоторите обаче имат около 5 пъти по-голяма ефективност в преобразуването на първичната в кинетична енергия, така че, за да се изравнят дизелът и батериите като енергоносители, последните трябва да удесеторят енергията, която се съхранява на един килограм тегло. Разбира се, механиката на електроавтомобилите е доста по-лека и компактна от тази на колите с двигатели с вътрешно горене, така че батериите могат да бъдат с по-голямо тегло и да заемат по-голям обем. Но дори и с това допускане пред електроенергията има още доста път, преди да се пребори с фосилните горива за правото да е единственият енергоносител за автомобилите.


Въпреки че по аналогия с микропроцесорите често се говори за съществуването на "закон на Мур", според който капацитетът на батериите се увеличава експоненциално на определен период от време – примерно удвоява се на всеки 10 години, това не е точно така. В едно от най-често цитираните изследвания в областта - "Термодинамичен анализ на енергийната плътност на батериите" на Чен-Кси Зу и Хонг Ли, се посочва, че за последните 60 години енергийната плътност на батериите се е увеличила от 25 Втч/кг на 210 Втч/кг, т.е. средният ръст е с малко над 3.5% годишно. Това дава основание за изчисления, че капацитетът на батериите се удвоява на всеки 20 - 22 години. Това обаче е измамно, тъй скоростта на подобрението пада и без откритието на нови материали и процеси това някак как това да се промени. Технологичните пробиви обаче отнемат време. Например принципът на литиево-йонните батерии е открит в началото на 80-те години, но първите комерсиални продукти излизат чак през 1991 г., а технологията се налага едва в новото хилядолетие. Литиево-йонната батерия се качва на кола през 2005 г. (Tesla Roadster), т.е 24 години след като са произведени първите образци за масовия пазар. С тази скорост едва ли в следващите 20 години ДВГ ще се сбогува с автомобила.

В същото време обаче цената на батериите наистина пада драматично, което всъщност движи напредъка в областта на електромобилността. Както се вижда от графиката, за десет години тя е намалена с 81%. А плановете на Tesla (или по-скоро на Panasonic, които произвеждат батериите за калифорнийската компания), BYD и FOXCONN са в следващите няколко години цената да падне с поне още толкова. Спадът в цените ще направи електромобилите много по-достъпни. А ако страните, които сега дават субсидии за тяхната покупка, ги запазят, много скоро колите на ток всъщност може да се окажат по-евтината алтернатива на автомобили с двигател с вътрешно горене.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нещо ново, много от същото и едно неизвестно в екипа на Фандъкова Нещо ново, много от същото и едно неизвестно в екипа на Фандъкова

Идеите за нови звена и лица в общината звучат красиво, но въпросът е доколко ще са ефективни на практика

7 дек 2019, 2217 прочитания

Подчинен на главния прокурор ще може да го разследва 4 Подчинен на главния прокурор ще може да го разследва

Предложението на правителството е това да е началникът на отдел "Инспекторат" във ВКП, което не кореспондира с препоръките на Венецианската комисия

7 дек 2019, 3131 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Ще стигне ли токът

За да се приспособят електромобилите към съществуващите електромрежи, шофьорите трябва значително да променят навиците си

Още от Капитал
Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10