С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 19 май 2017, 16:09, 8640 прочитания

Въпрос на батерии

Ако се запази темпът на поевтиняване на батериите, след по-малко от десет години електромобилите може да се окажат конкурентни на бензиновите и дизеловите си събратя

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въпрос на батерии

Преглед на оригинала

Автор: Капитал

Част от темата

Нашествието на електромобилите

Ток в резервоара

До 2040 г. продажбите на електромобили ще достигнат около 35% от всички, или към 41 млн. коли

Градовете на бъдещето вървят на ток

Ускореният спринт на електроавтомобилите неизбежно ще повлияе на шума и замърсяването в градската среда

Ще стигне ли токът

За да се приспособят електромобилите към съществуващите електромрежи, шофьорите трябва значително да променят навиците си

Електрически и яростни

Електромобилите ще дойдат по-бързо, отколкото очакваме

Най-същественото ограничение пред електрическите автомобили е обемът на техния резервоар - акумулаторните батерии. За да достигнат разпространението на класическите си конкуренти с двигател с вътрешно горене, електромобилите трябва да осигуряват приблизително същия пробег с едно зареждане, а скоростта на "пълненето" на батерията трябва да не е много по-различна от тази, с която шофьорите са свикнали на бензиностанциите. Въпреки всички успехи дотук това е сериозно предизвикателство. През последните години новините за нови стартъпи и чудо открития, които трябва да предизвикат революция в батериите, валят, но тя така и не се появява. Единственото сериозно нововъведение в областта е изграждането на големи заводи за производството им – като "Гигафабриката" на Тесла или новите заводи на FOXCONN, BYD и Boston Power в Китай. Тези заводи ще намалят цената на батериите поради икономиите в мащаба, но нищо не променят във физиката на батерията, т.е. колко заряд на единица тегло и обем може да побере тя.

Простото сравнение показва, че най-добрите литиево-йонни батерии в момента имат специфична енергия от 0.875 мегаджаула на един килограм. В същото време килограм дизел отдава 46.2 мДж/кг енергия. Електромоторите обаче имат около 5 пъти по-голяма ефективност в преобразуването на първичната в кинетична енергия, така че, за да се изравнят дизелът и батериите като енергоносители, последните трябва да удесеторят енергията, която се съхранява на един килограм тегло. Разбира се, механиката на електроавтомобилите е доста по-лека и компактна от тази на колите с двигатели с вътрешно горене, така че батериите могат да бъдат с по-голямо тегло и да заемат по-голям обем. Но дори и с това допускане пред електроенергията има още доста път, преди да се пребори с фосилните горива за правото да е единственият енергоносител за автомобилите.


Въпреки че по аналогия с микропроцесорите често се говори за съществуването на "закон на Мур", според който капацитетът на батериите се увеличава експоненциално на определен период от време – примерно удвоява се на всеки 10 години, това не е точно така. В едно от най-често цитираните изследвания в областта - "Термодинамичен анализ на енергийната плътност на батериите" на Чен-Кси Зу и Хонг Ли, се посочва, че за последните 60 години енергийната плътност на батериите се е увеличила от 25 Втч/кг на 210 Втч/кг, т.е. средният ръст е с малко над 3.5% годишно. Това дава основание за изчисления, че капацитетът на батериите се удвоява на всеки 20 - 22 години. Това обаче е измамно, тъй скоростта на подобрението пада и без откритието на нови материали и процеси това някак как това да се промени. Технологичните пробиви обаче отнемат време. Например принципът на литиево-йонните батерии е открит в началото на 80-те години, но първите комерсиални продукти излизат чак през 1991 г., а технологията се налага едва в новото хилядолетие. Литиево-йонната батерия се качва на кола през 2005 г. (Tesla Roadster), т.е 24 години след като са произведени първите образци за масовия пазар. С тази скорост едва ли в следващите 20 години ДВГ ще се сбогува с автомобила.

В същото време обаче цената на батериите наистина пада драматично, което всъщност движи напредъка в областта на електромобилността. Както се вижда от графиката, за десет години тя е намалена с 81%. А плановете на Tesla (или по-скоро на Panasonic, които произвеждат батериите за калифорнийската компания), BYD и FOXCONN са в следващите няколко години цената да падне с поне още толкова. Спадът в цените ще направи електромобилите много по-достъпни. А ако страните, които сега дават субсидии за тяхната покупка, ги запазят, много скоро колите на ток всъщност може да се окажат по-евтината алтернатива на автомобили с двигател с вътрешно горене.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Хотелите започват да се свързват онлайн с НАП, МВР и общините Хотелите започват да се свързват онлайн с НАП, МВР и общините

До 1 октомври бизнесът има гратисен период, в който няма да бъдат налагани глоби

19 фев 2019, 2912 прочитания

Вечерни новини: Горанов отлага най-проблемната част за касовите апарати, ГЕРБ ремонтира ремонта на Изборния кодекс Вечерни новини: Горанов отлага най-проблемната част за касовите апарати, ГЕРБ ремонтира ремонта на Изборния кодекс

И още: Тереза Мей отново отива в Брюксел в опит да предоговори Brexit; Почина легендарният Карл Лагерфелд

19 фев 2019, 1652 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Ще стигне ли токът

За да се приспособят електромобилите към съществуващите електромрежи, шофьорите трябва значително да променят навиците си

КЗК в страната на петролните складове

Антимонополната комисия изследва детайлно базите за горива. Целите може да са две - най-накрая качествен анализ на пазара или предизборна проверка срещу "Лукойл" за злоупотреба с монопол

Човек с минало

Комисията по досиетата е обявила с решение принадлежността на Емилиян Гебрев към ДС

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

Дивото зове

Трима утвърдени български приключенски фотографи и техните "работни дни" на открито

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Чуждите инвестиции скочиха временно заради банкова сделка, Карина Караиванова напуска КФН

Емисия

DAILY @7AM // 20.02.2019 Прочетете