С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 19 май 2017, 16:09, 7846 прочитания

Въпрос на батерии

Ако се запази темпът на поевтиняване на батериите, след по-малко от десет години електромобилите може да се окажат конкурентни на бензиновите и дизеловите си събратя

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въпрос на батерии

Преглед на оригинала

Автор: Капитал

Част от темата

Нашествието на електромобилите

Ток в резервоара

До 2040 г. продажбите на електромобили ще достигнат около 35% от всички, или към 41 млн. коли

Ще стигне ли токът

За да се приспособят електромобилите към съществуващите електромрежи, шофьорите трябва значително да променят навиците си

Градовете на бъдещето вървят на ток

Ускореният спринт на електроавтомобилите неизбежно ще повлияе на шума и замърсяването в градската среда

Електрически и яростни

Електромобилите ще дойдат по-бързо, отколкото очакваме

Още по темата

София одобри план за градски зарядни станции за електромобили

Засега е ясно къде ще бъдат поставени устройствата, но не и как ще бъдат финансирани и стопанисвани

19 сеп 2017

Европа ще конкурира Tesla с гигафабрики за батерии

Daimler започна изграждането на завод за литиево-йонни пакети

25 май 2017

Ток в резервоара

До 2040 г. продажбите на електромобили ще достигнат около 35% от всички, или към 41 млн. коли

20 май 2017

Samsung: Уроците след "изпепеляващата" криза

Каква беше спасителната комуникационна стратегия на технологичния гигант, която го преведе през скандала със запалимите батерии на Galaxy Note 7

12 май 2017

Volkswagen си постави за цел лидерството при електромобилите

Компанията иска да надмине Tesla и да продава по 1 млн. електрически коли до 2025 г.

10 май 2017

Tesla увеличи приходите, но и загубата

Илън Мъск се притеснява за продажбите на по-скъпия Model S заради новия Model 3

8 май 2017
Най-същественото ограничение пред електрическите автомобили е обемът на техния резервоар - акумулаторните батерии. За да достигнат разпространението на класическите си конкуренти с двигател с вътрешно горене, електромобилите трябва да осигуряват приблизително същия пробег с едно зареждане, а скоростта на "пълненето" на батерията трябва да не е много по-различна от тази, с която шофьорите са свикнали на бензиностанциите. Въпреки всички успехи дотук това е сериозно предизвикателство. През последните години новините за нови стартъпи и чудо открития, които трябва да предизвикат революция в батериите, валят, но тя така и не се появява. Единственото сериозно нововъведение в областта е изграждането на големи заводи за производството им – като "Гигафабриката" на Тесла или новите заводи на FOXCONN, BYD и Boston Power в Китай. Тези заводи ще намалят цената на батериите поради икономиите в мащаба, но нищо не променят във физиката на батерията, т.е. колко заряд на единица тегло и обем може да побере тя.

Простото сравнение показва, че най-добрите литиево-йонни батерии в момента имат специфична енергия от 0.875 мегаджаула на един килограм. В същото време килограм дизел отдава 46.2 мДж/кг енергия. Електромоторите обаче имат около 5 пъти по-голяма ефективност в преобразуването на първичната в кинетична енергия, така че, за да се изравнят дизелът и батериите като енергоносители, последните трябва да удесеторят енергията, която се съхранява на един килограм тегло. Разбира се, механиката на електроавтомобилите е доста по-лека и компактна от тази на колите с двигатели с вътрешно горене, така че батериите могат да бъдат с по-голямо тегло и да заемат по-голям обем. Но дори и с това допускане пред електроенергията има още доста път, преди да се пребори с фосилните горива за правото да е единственият енергоносител за автомобилите.

Въпреки че по аналогия с микропроцесорите често се говори за съществуването на "закон на Мур", според който капацитетът на батериите се увеличава експоненциално на определен период от време – примерно удвоява се на всеки 10 години, това не е точно така. В едно от най-често цитираните изследвания в областта - "Термодинамичен анализ на енергийната плътност на батериите" на Чен-Кси Зу и Хонг Ли, се посочва, че за последните 60 години енергийната плътност на батериите се е увеличила от 25 Втч/кг на 210 Втч/кг, т.е. средният ръст е с малко над 3.5% годишно. Това дава основание за изчисления, че капацитетът на батериите се удвоява на всеки 20 - 22 години. Това обаче е измамно, тъй скоростта на подобрението пада и без откритието на нови материали и процеси това някак как това да се промени. Технологичните пробиви обаче отнемат време. Например принципът на литиево-йонните батерии е открит в началото на 80-те години, но първите комерсиални продукти излизат чак през 1991 г., а технологията се налага едва в новото хилядолетие. Литиево-йонната батерия се качва на кола през 2005 г. (Tesla Roadster), т.е 24 години след като са произведени първите образци за масовия пазар. С тази скорост едва ли в следващите 20 години ДВГ ще се сбогува с автомобила.

В същото време обаче цената на батериите наистина пада драматично, което всъщност движи напредъка в областта на електромобилността. Както се вижда от графиката, за десет години тя е намалена с 81%. А плановете на Tesla (или по-скоро на Panasonic, които произвеждат батериите за калифорнийската компания), BYD и FOXCONN са в следващите няколко години цената да падне с поне още толкова. Спадът в цените ще направи електромобилите много по-достъпни. А ако страните, които сега дават субсидии за тяхната покупка, ги запазят, много скоро колите на ток всъщност може да се окажат по-евтината алтернатива на автомобили с двигател с вътрешно горене.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бизнесът настоява за по-високи прагове за задължителен одит Бизнесът настоява за по-високи прагове за задължителен одит

Против се обявиха дипломираните експерт-счетоводители с основен аргумент изсветляване на капиталовите потоци

23 сеп 2018, 119 прочитания

Парламентът открива сезона за избор на конституционни съдии Парламентът открива сезона за избор на конституционни съдии

Броени дни преди изтичане на срока все още няма публично обявени номинации

23 сеп 2018, 300 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Ще стигне ли токът

За да се приспособят електромобилите към съществуващите електромрежи, шофьорите трябва значително да променят навиците си

Как работи "мекият фашизъм" на Орбан

Унгария е предупреждение за това какво може да се случи, когато безскрупулен популист е оставен да управлява безконтролно

Няма дим без огън

Защо двама журналисти бяха задържани в полето край Радомир

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

10 Corso Como в Ню Йорк

Концептуалният милански магазин на Карла Соцани вече стъпи и в Америка

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Капитал Градове: Приказка за два града

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.09.2018 Прочетете