С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 21 май 2017, 16:58, 54834 прочитания

Пътната агенция опита да приключи търга за тол-системата за ден

Шест оферти и три жалби срещу краткия срок бяха подадени при форсираната процедурата за 200 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Регионалният министър Николай Нанков защити решението на АПИ
Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) се опита да приключи подновения търг за въвеждане на електронната система за платено преминаване по пътищата за рекордно краткия срок от 24 часа. АПИ даде абсурдния един ден на кандидатите да подадат офертите си – петък до 17.00 часа, а регионалният министър Николай Нанков защити това решение с аргумента, че срокът е справедлив. От година търгът за тол-системата, който е на стойност 200 млн. лв., е пускан и спиран няколко пъти заради жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). В последните няколко случая причината за жалбите, които бяха отхвърлени, бяха именно за кратките срокове.

Повечето кандидати с опит са чуждестранни и въпреки че всички са запознати с процедурата и документацията отдавна, е логично да имат нужда от време за реакция за комуникация с централите си, превод и получаване на одобрения. Така излиза, че конкуренцията може да се ограничи чисто механично. Освен това с подобни екстремни срокове се отглеждат и потенциално корупционни практики, като например търговия с предварителна информация за датата, което да даде предимство за по-добра подготовка на офертата. В петък, след изтичането на новия краен срок, от АПИ обявиха, че са били подадени шест оферти, без да посочва имената на кандидатите.


Нови жалби срещу краткия срок

Екстремно краткият срок за оферти в толкова мащабна поръчка накара три компании да внесат жалби в петък в КЗК, което значи, че най-вероятно ще има ново подаване на предложения. Две от жалбите са с искане за временно спиране на процедурата. И трите жалбоподателя са възразявали срещу поръчката и преди. Това са "Толлнет", "Ерба 96" и "Алтима България". Жалбите са все от дружества с чуждестранна собственост и предмет на дейност, свързан с изграждане на тол-система.

"Ерба 96", която е унгарска компания с близо 20-годишен опит зад гърба си и изпълнител на електронната винетка за леки автомобили, използвана в Унгария, подаде жалба и през септември и ноември. През ноември и януари пък чешката "Толлнет" обжалва търга. Третата жалба е на "Алтима България", които също са възразявали срещу търга в началото на тази година. Фирмата е собственост на хърватското дружество "Мрезне технология версо", сочи справка в Търговския регистър. В предмета й на дейност са предоставяне на компютърни услуги, изграждане на телекомуникационна инфраструктура и др.



Всички жалби дотук бяха отхвърляни от КЗК.

Къс, но справедлив

Още с назначаването му на поста министър на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков обяви, че един от приоритетите му ще бъде възобновяването на търга. Предвид вече едногодишната сага около него обаче няма никакво логично обяснение какво налага такова форсиране.

"Ако срокът е кратък и няма подадени оферти днес до 17.00 часа, както е обявена процедурата, отново ще удължим срока. Той беше удължен с един ден, защото трябва да се подадат оферти и всеки ден е ценен", обясни Николай Нанков в петък сутринта, цитиран в прессъобщение на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).
Според него лобито, което иска България да не въвежда модела на електронно таксуване и да се продължи със сегашната система на винетно облагане, търси процедурни хватки, пише в съобщението на МРРБ. Нанков отдаде забавянето на търга на факта, че тол-системата ще бъде инструмент за борба с контрабандата, защото ще е свързана със системите на митниците, на Националната агенция за приходите и МВР.

Министърът е цитирал решение на Върховния административен съд, според което АПИ може да удължи срока за получаване на оферти, но не е уточнено точно с колко, пише mediapool.bg. Според него 24 часа е достатъчен срок за подаване на офертите, тъй като търгът продължава година и 45 дни.

От друга страна обаче, компаниите, които са потенциални участници, не са съгласни. "Финансирането, което се изисква в този търг, изисква такова вътрешно одобрение от организация като нашата, което отнема време. Чужденците могат да мислят за един търг, когато той е отворен", обясни Пламен Тютюнков, мениджър "Продажби, публичен сектор и здравеопазване България" в T Systems, пред "Капитал". Компанията е проявявала интерес към участие в търга.

Освен това той уточни, че понякога производителите, които ще се използват за доставчици на устройства в рамките на търга, подменят някои продукти през времето, затова винаги е необходимо малко време да се прегледа офертата, за да не остане някой неуточнен елемент и офертата да бъде изпипана. Не на последно място той дава за пример това, че един от хората, подписали готовата им оферта, напуска от 1 юни тази година, съответно те имат нужда от преработка на документацията, за която 24 часа може да не стигнат.

Поръчката

Тол-системата ще замени сегашните винетки за събиране на пътни такси. Целият проект ще трябва да бъде изпълнен за 19 месеца, а монтажът, въвеждането в експлоатация, тестовете, обучението и др. ще обхванат поне 12 от тях. Изискванията на АПИ към кандидатите са високи - те трябва да разполагат с финансов ресурс от поне 100 млн. лв.

Избраната фирма ще трябва да изгради системата за своя сметка, а чак след като тя влезе в експлоатация и започнат да се събират таксите, ще започне да получава парите си, обясни министър Лиляна Павлова през декември. В описанието на търга пише, че първото плащане ще е за 40% от стойността и ще се извърши "след доказване на ефективността, функционалността и постигането на заложените параметри в частта, свързана с електронното събиране на такси".

Изпълнителят ще трябва да достави софтуер и апаратура за новата система: камери, радари, датчици за контрол, устройства за установяване категорията на автомобила, пунктове за плащане, устройства за проверка на таксите, бордови устройства за камионите. Системата трябва да предлага различни опции за плащане: онлайн, чрез приложение, на гише, през ПОС терминал и др. Тя трябва да е съвместима с чуждестранни устройства. За следене на автомобилите ще се използват съществуващите съоръжения за контрол на трафика, ще се изградят и нови. Достъп до базата данни ще имат АПИ, МВР, Агенция "Митници", НАП и др.

С последното форсиране на процедурата, вместо да даде седмица или две за оферти, държавата с абсурдното си бързане ще забави наново въвеждането на тол-системата, докато КЗК и съдът се произнесат по жалбите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Иван Тотев се отказа от кметската надпревара за Пловдив Иван Тотев се отказа от кметската надпревара за Пловдив

В ГЕРБ-Пловдив започват номинациите за кмет и общински съветници в града за местните избори

22 юли 2019, 210 прочитания

Заместникът на Цацаров Иван Гешев ще е следващият главен прокурор 5 Заместникът на Цацаров Иван Гешев ще е следващият главен прокурор

Номинацията му беше издигната от цялата прокурорска колегия на Висшия съдебен съвет

22 юли 2019, 1967 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
От юли започва прием на проекти от програмата за селските райони

През лятото предстои прием за малки и млади производители

Напрежението около Кипър: Газ, санкции и геополитика

Конфронтацията между Анкара и Никозия е лоша новина за възможността за алтернативни доставки за Европа, включително за България

Кой взима летище София

Изненадващо обединението между фонда Meridiam и Strabag беше обявено за концесионер. Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Арх. Стефка Георгиева и елегантният брутализъм

Виена се запознава с наследството на една изключителна българска архитектка. Ние също.

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността