С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 27 май 2017, 13:15, 19580 прочитания

Като в щастливия соц

Седмица след публикуването на одитa на управлението на Центъра за градска мобилност в София общината все още не е коментирала резултатите от него

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
- Седмица след публикуването на одитa на управлението на Центъра за градска мобилност в София общината все още не е коментирала резултатите от него
- Финансите на обществения транспорт не са управлявани ефективно, приходите от паркиране не се използват по предназначение, показва проверката на Сметната палата
- Столичният общински съвет не е предложил устойчиво решение за системния недостиг на средствата за градския транспорт




Седем дни след като Сметната палата обяви, че Центърът за градска мобилност (ЦГМ) е управляван некомпетентно от 2014 г. до 2016 г., в Столичната община цари тишина. Няма съобщения, пресконференции, интервюта или обещания за промяна и подобрение. Градската управа се отнася към темата сякаш в най-голямото й дружество изобщо не е имало одит, камо ли той да е показал катастрофални резултати. Вместо това вниманието се фокусира върху ретротрамвай - библиотека, който тръгва по софийските улици.

Тишината не е учудваща за системата от общински дружества в София, която е обвита в мъгла от десетилетия. Дори намирането на пълен списък на тези фирми е предизвикателство, а достъпът до подробна информация за финансите и управлението им е почти невъзможен. Случаят с Центъра за градска мобилност обаче е различен. Това е общинското прасе - касичка, което събира пари от билети, паркиране и общински и държавни субсидии и ги преразпределя към транспортните оператори. С други думи, тук се върти една от най-апетитните бизнес дейности в управлението на един град, достойна да се конкурира само със сметосъбирането.


През 2009 г. София създаде ЦГМ, за да изчисти трупаните дотогава пороци в управлението на "Столична компания за градски транспорт" (СКГТ) и "Паркинги и гаражи". Одитът отпреди седмица показа, че за 8-те години от своето съществуване най-голямото общинско дружество не е успяло да изчисти някои основни бизнес и административни процеси, а управлението и отчетността му "оставят съмнения".

Критика в 160 страници

Няма и година, откакто София се раздели с всички по-важни хора в управлението на градския транспорт. Ресорният заместник-кмет Любомир Христов, изпълнителният директор на ЦГМ Симеон Арнаудов и целият съвет на директорите на дружеството подадоха оставки в рамките на няколко седмици. Формалната причина беше поръчка за около 200 хил. лв. за навеси на спирки, която бе възложена на съпруга на депутатката от ГЕРБ Ирена Коцева. Историята за договора заглъхна, а Христов и Арнаудов тихомълком изчезнаха от публичното пространство.



Проверката на Сметната палата обаче показва, че проблемите от тяхното време далеч не свършват с дребния търг. Най-мекото определение за управлението на градския транспорт в този период е "много слабо". От одита става ясно например, че през 2014 г. - 2016 г. ЦГМ има ръководство, което е избрано извън правилата и работи без дългосрочна стратегия и краткосрочни бизнес задачи (виж списък на по-важните изводи в карето). В отчетността на дружеството има дупки. Парите му системно не достигат, заради което има и заем от ББР. Много от дейностите не се контролират. Фирмата не събира адекватно неустойки и не използва по предназначение приходите от паркиране. Изпълнението на плановете от минали години не се анализира. Не се анализират и трупащите се задължения. Дружеството излиза на печалба (6.1 млн. лв за 2015), но с нея покрива част от стари задължения към доставчици. Като цяло дружеството изглежда като соц предприятие от края на 80-те: субсидирано, неефективно и с неясен бюджет.

На този фон за известен период от време центърът си е начислявал почти тройно по-голяма от позволената комисиона върху държавната субсидия за намалени и безплатни карти за градския транспорт - 8.5% при позволени 3%. Сметната палата потвърждава и съмнението, че предложението за увеличение на цената на билета до 1.60 лв. е направено от изпълнителния директор на ЦГМ без каквато и да е обосновка.

Проверяващите посочват и ролята на общинския съвет по отношение на ЦГМ. "Предприетите през одитирания период действия и решенията на Столичния общински съвет (СОС) не са ефективни и не предлагат устойчиво решение на проблема със системния недостиг на средства за разплащане" на транспортната задача, обобщават от Сметната палата.

Транспортното табу на София

В управата на София обаче засега никой не изразява мнение по тези въпроси. "Капитал" потърси новия заместник-кмет по транспорта Евгени Крусев, който все още не се беше запознал в детайли с доклада и не пожела да го коментира. Същата беше и позицията на едно от основните действащи лица в Комисията по транспорт на Столичната община - Зафир Зарков от ГЕРБ. "Ние винаги сме се старали да има максимална прозрачност. Важното е обществените поръчки и дребните детайли да бъдат изяснени, за да не будят съмнения", каза само Зарков. Според изпълнителния директор на ЦГМ Христиан Петров някои от откритите нарушения са чисто административни. Някои от критиките вече са отразени, обясни той пред "Дневник".

"СОС като орган има своята вина за това, че не е предотвратил тези проблеми и не е видял къде може да има гафове", коментира общинският съветник от БСП Борис Цветков. "Общината в лицето на бившия заместник-кмет на практика беше абдикирала от управлението на транспорта. ЦГМ беше удобен параван. Те първи съобщиха лошата новина за увеличението на цената на билета вместо Любомир Христов и Йорданка Фандъкова", е мнението на представителя на опозицията в столицата. Неговото предложение е ЦГМ да бъде закрит. "Това е паразитно дружество, което е механичен сбор от СКГТ и "Паркинги и гаражи", коментира Цветков. Паркирането трябва да се контролира от общинско предприятие, което и да провежда политика, като например, ако градът иска да намали трафика на определени места и да го пренасочи на други.

По мнението на Цветков всичко, свързано с градския транспорт, трябва да премине в дирекция на общината. "Тя да решава транспортната задача и да се разплаща с дружествата, да е по-гъвкава и да може да обслужва например нови квартали", обяснява той. Идеята му вече веднъж беше отхвърлена от общинския съвет. Неофициално от ГЕРБ признават, че едно от предимствата на съществуването на ЦГМ като общинско дружество е регистрацията му по ДДС. Това улеснява значително разплащанията.

Защо е важно да има промяна

Дори и да не се стигне до радикалното решение за закриване, в ЦГМ очевидно трябва да има промяна. Зад добрите новини за новия лъч на метрото бъдещите поръчки за няколко електробуса и европроектите за трамвайни трасета тази година градският транспорт на София все още влачи стари проблеми. Подобрение на качеството на въздуха няма, заради което има осъдителна присъда от Съда на Европейския съюз. Обяснение за цената на билета все още няма, но за сметка на това Административният съд в София вече я обяви за незаконна.

На този фон Сметната палата препоръчва ЦГМ да анализира защо е натрупала задължения между 2008 г. и 2016 г. и да измисли мерки как да се справи с това. "Значителната концентрация на кредитен риск в "ЦГМ" ЕАД от СО, свързан със задължението на дружеството да се разплаща с транспортните оператори за изпълнената от тях дейност и непотвърдената възстановимост на вземанията от СО, представляващи около 90% от активите на "ЦГМ" ЕАД, поражда риск за дружеството от неспазване на принципа за действащо предприятие", обясняват витиевато одиторите. По-интересното им откритие е, че други столични дружества, като "Метрополитен" например, обезценяват свои вземания към дружеството по нареждане на общинския съвет, въпреки че той няма такива правомощия.

Първите видими тестове дали има промяна в начина на управление на дружеството и във финансирането на градския транспорт ще са доста скъпи. Още десет години ЦГМ ще изплаща 81 млн. лв. заем към Българската банка за развитие, а до месеци фирмата ще поеме нов десетгодишен ангажимент - за система за таксуване на пътниците, която ще струва около 88 млн. лв. И двете ще изискват от ЦГМ да е прозрачно и ефективно в управлението на средства - каквото общинското дружество до момента не е показало, че може да бъде.
По-важните изводи от одита
- първоначалният състав на съвета на директорите на ЦГМ е избран незаконно - без публичен конкурс
- в конкурсите за ново управление на дружеството през 2014 г. и 2016 г. на участниците не е поставена бизнес задача
- общинското транспортно дружество няма стратегия за развитие в средносрочен или дългосрочен план
- през 2015 г. общината не е поставила бизнес задача на ЦГМ
- през 2014, 2015 и 2016 г. ЦГМ не е представял междинни отчети за дейността си
- общинският съвет е разпореждал на "Метрополитен", "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт" да обезценяват свои вземания към ЦГМ, без да има право на това
- общината не е записала в договор възможността да иска обезщетения и да налага санкции, ако ЦГМ не спазва задълженията си
- докато е трупало задължения към транспортните фирми, ЦГМ не е използвало изцяло планираните приходи от паркиране за целта без обяснение защо
- през 2014 - 2016 г. Столичният общински съвет не е предложил устойчиво решение на проблема със системния недостиг на средства за разплащане с транспортните оператори
- годишната икономическа рамка на ЦГМ се прави без вътрешни правила и без възможност за проследимост и контрол
- няма доказателства ЦГМ да е проверявал или анализирал бизнес планирането на транспортните фирми и правилното определяне на параметрите и разходите за работата им
- няма достатъчно прозрачност как се определят цените на километър пробег на общинските транспортни оператори
- още при планирането на Икономическата рамка за 2014 г. няма баланс между приходи и разходи и е заложен недостиг от 19 млн. лв.
- към юни 2016 г. няма договор между общината и ЦГМ за това как и колко от приходите от паркиране да се използват за разплащане с транспортните фирми
- ЦГМ не обяснява механизма, по който е избрано увеличението на цената на билета с 60%, както и очаквания ефект
- общинската фирма не е анализирала изпълнението на икономическите си рамки от предходни години, нито трупащия се недостиг на средства
- от 2014 до средата на 2015 г. ЦГМ е начислявала комисиона от 8.5% върху държавната субсидия за намалени и безплатни карти за градския транспорт и е ощетявала транспортните оператори
- транспортните оператори не са се отчитали за жалбите на граждани и ЦГМ не е получавал обратна връзка за качеството на транспорта в София
- ЦГМ не е контролирал адекватно събирането на такси от "Служебен абонамент"

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Великобритания и ЕС се договориха за Brexit, СЕМ уволни директора на БНР Вечерни новини: Великобритания и ЕС се договориха за Brexit, СЕМ уволни директора на БНР

И още: Слави Трифонов е купил старозагорска телевизия, Меркел поиска Германия да дава по-малко пари в бюджета на ЕС; Каталунският лидер поиска нов референдум на фона на нестихващи безредици

17 окт 2019, 2185 прочитания

България засега явно няма да спира износа на оръжие за Турция 1 България засега явно няма да спира износа на оръжие за Турция

Премиерът Бойко Борисов каза, че обмисля въпроса, но е категоричен, че не може да е солидарен към някой, който води война

17 окт 2019, 999 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Прокурорският "изпит" за съдебния съвет мина вяло

Следващата събота обвинителите трябва да изберат 4 свои представители в новия ВСС сред 12 кандидати

Още от Капитал
Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10