С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 29 май 2017, 17:06, 9921 прочитания

Този път слагаме край на катастрофите, каза Борисов отново

Идеите за справяне с войната по пътищата отново са инцидентни и без задълбочен анализ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Какво е обяснението премиерът да свика спешно заседание на кабинета в събота призори по проблеми, които са известни от десетилетия и нямат бързо разрешение – огромния процент катастрофи по пътищата и двойното качество на храните в България и Евросъюза?

Горе-долу същото, каквото е обяснението и за гръмотевичната новина, която ни споходи пък в неделя откъм Министерството на младежта и спорта, придружена с много снимки – "Премиерът Бойко Борисов спечели суперфинала на тенис турнира "Асикс мастърс". За четвърти път.


Сигурно за четвърти път премиерът повдига и въпроса за безопасността по пътищата. Проблемът с катастрофите в България наистина е огромен и заслужава специално внимание. Въпросът е дали сега за разлика от предишните пъти ще има някакъв резултат.

Извънредното заседание на правителството от събота, освен че съвмести две несъвместими теми - "войната по пътищата" и качеството на храните, но си има и своята кратка предистория. Преди десетина дни премиерът Бойко Борисов повдигна темата за ситуацията по пътищата на бала на КРИБ. Поводът - наскоро кортежът му бил изпреварен от мотористи. "Поръчал съм да издирят кои са, нямаха номера", заяви той. "Правителството прави всичко необходимо за подобряване на пътищата. Средства няма да се пестят, но не трябва да има компромиси към нарушителите на правилата за движение", обяснява тогава Борисов.

Възмущението на премиера на бала на КРИБ изумително напомня на един случай от октомври 2015 г., когато темата отново излезе на дневен ред... по същата причина. Тогава Борисов разказа как наскоро кортежът му бил задминат от мотористи, които "караха с над 200 км/ч всичките, просто безобразно". И отново министър-председателят призова за строги мерки срещу водачите и за бърз процес.



Всъщност през годините, в които ръководи изпълнителната власт, Бойко Борисов нееднократно и винаги много афектирано повдига темата за пътната безопасност (вижте карето по-долу). И всеки път реакциите му остават на ниво атракция, без реален практически ефект - ако се съди по факта, че ежегодно тези реакции се повтарят с едни и същи констатации.

"Не може да говорим за демография, а в същото време всеки ден да има по две-три и повече жертви. Интересува ме какво може да направим по линия на регионалното министерство – мантинели, кръгови, легнали полицаи, промяна в инфраструктурата. Всеки човешки живот ни е важен. Правим толкова много да се повиши раждаемостта и толкова лесно загиват отгледани деца", каза Борисов в събота. А след заседанието на кабинета стана ясно, че МВР подготвя поредният проект за промени Закона за движение по пътищата, който трябва да бъде готов днес. Текстовете вероятно ще имат същата съдба на крутите мерки, подхвърляни през годините и едва ли ще доведат до промяна. Дори само затова, че, както и в предишните случаи, те няма да са базирани на обективен и задълбочен анализ на причините за пътнотранспортни произшествия. По правило в България подобен анализ просто липсва.

На ниво ЕС например, при подобни анализи се взимат предвид демографски и икономически фактори (големият спад на жертвите през 2010-2012 г., например е резултат от икономическата криза). В България дори няма анализ за връзката между причините за катастрофи и пътния контрол - проверките и санкциите са предимно за превишена скорост и шофиране след употреба на алкохол, които далеч не са сред основните причини за пътнотранспортни произшествия, а не за неправилно изпреварване например. Бутикови остават въпроси като отчетността на пътната полиция, противодействието на корупцията и т.н.

Вместо информирано законодателният процес в тази сфера става на парче - според инвенциите на премиера и когато темата завладее обществения дебат след някой тежък инцидент. А това, както се вижда от статистиката, не е работеща стратегия. Но пък ни остават интересните прозрения на премиера, като например това от 2015 г. "явно демокрацията не работи в сферата на движение по пътищата".
Октомври 2016 г.
Бойко Борисов се среща с роднини на загинал при катастрофа млад мъж. По време на заседанието на Министерския съвет повдига темата:
Преди малко беше майката, семейството на убито дете на пътя. 23-годишно момче, снимало се навремето с мен, като съм бил главен секретар, тогава е било малко. Сега един го застига с 200 километра в час и го пребива. Такава трагедия!
Казвам това, защото няма да пожалим и един лев за превенция. А и законодателно ще затегнем нещата. Казах и на майката, че готвим промени, които, ако бъдат приети в Народното събрание (ние от ГЕРБ ще настояваме за това, надявам се да бъдат подкрепени) – при тежки катастрофи, с пострадали, с настъпила смърт, ще искаме отнемане веднага на шофьорските книжки. Трябва да спрат тези убийства по пътищата!

Септември-октомври 2015 г.
След катастрофа в Лесидрен, при която загиват двама младежи, темата за пътната безопасност отново вълнува Министерски съвет на две поредни заседания.
"Аз искам да хващате по един на нощ и на другия ден да се озовават без кола за една година. Ефектът ще е сто пъти по-голям, отколкото да констатираме 3 хиляди души, каращи без книжка. Хващайте във всеки град по един пиян, по един без книжка, по един с над 60 километра Безкомпромисно! Днес това да е факт и да го знам."
***
"В момента, в който ги задържат патрулите – има дежурен прокурор, има дежурен съдия. За превишена скорост има санкции в Закона за движение по пътищата, за хулиганството – също има. Ако искате да има превенция, то може да се направи. Не спорете за това, а го направете.
Другото е разковничето – веднага съдопроизводство, незабавно, и сваляне на колата от движение. Така ще ги заболи и ще разберат, че това не е правилно. Иначе не може да им надделеете. Само ще констатирате все по-ужасни и по-ужасни работи."
***
"Не може да продължава с това безогледно шофиране и неспазване на закона! Не може! Явно демокрацията не работи в сферата на движение по пътищата, не работи. Вече започвам да се замислям дали да правим нови булеварди, дали да правим магистрали. Както ги пуснем - отидат и се преследват, карат нагло, брутално. Всяка сутрин помитат мантинелите. Виждате всеки ден – хиляди, хиляди километри подменихме мантинели и няма спирка. Чисто нови слагаме, на другата сутрин на пет места на Южната дъга – смазани."
***
"Поне мен ме вбесява. И нощно време, като засвирят гуми по кварталите и хората не могат да спят. С добро правихме, правихме – не става. След като не става – слагаме този драстичен закон и го приключваме. И тогава вече полицията, като отиде вечерта и загради гонката, като приберем 6-7 поршета и BMW-та на паркинга, да видим другата вечер с какво ще се гонят. С пет операции ще приключим с колите. На жандармерията паркингът е голям, задължаваме ги да плащат наем за колите, да ги пази."

Ноември 2014 г.
В медиите излиза клип с катаджия, който е заснет да взима пари от проверяван шофьор.
"Подобни неща стават на улицата и затова се избиват. Вчера минах на околовръстното – шест платна сме направили, Москов, с теб, няма една здрава мантинела. Катастрофа след катастрофа! Какво беше едно време – дупки, две платна само, много дупки, едва пълзят колите – няма катастрофи. Дали спукана гума, счупен амортисьор, а сега се избиват. То и да не строим – на шест платна им е тясно. Но това е именно, защото вземат лесно книжки, пият и карат. Знаят, че като ги спре, си носят готови пари. И след това отиват при Калфин да плаща за болни и нетрудоспособни. Колко инвалиди имаме вследствие на катастрофи – средно по десет хиляди на година произвеждаме. Москов нека да направи една справка в Министерството на здравеопазването за лечението от катастрофи. Аз съм сигурен, че стотици милиони, не десетки, а стотици милиони се харчат за това, стотици."

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Кандидатът за правосъден комисар разследван за корупция, БСП избра кметове Уикенд новини: Кандидатът за правосъден комисар разследван за корупция, БСП избра кметове

Саудитска Арабия намали производството на петрол след атака с дронове, фоторепортер на "Клуб Z" е арестуван

15 сеп 2019, 536 прочитания

БСП окончателно утвърди кандидатурата на Мая Манолова за кмет на София БСП окончателно утвърди кандидатурата на Мая Манолова за кмет на София

След скандал с местната структура Националният съвет на БСП номинира Анелия Клисарова за кмет на Варна

15 сеп 2019, 534 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Незаконен строеж е започнал в двора на бившия ресторант "Крим" в София

Новият собственик Емил Хърсев твърди, че не знае какво се случва, тъй като е отдал имота под наем

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"