Първата едра задача на управляващите: Нови правила за концесиите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Първата едра задача на управляващите: Нови правила за концесиите

Целта е законът да бъде гласуван възможнонай-бързо в пленарната зала. Причината е, че със законасе въвеждат европейски директиви, а България критичноизостава със сроковете и е заплашена от санкции.

Първата едра задача на управляващите: Нови правила за концесиите

Бързането е заради евродиректива, но този път има подкрепа и от Обединените патриоти и ДПС

26790 прочитания

Целта е законът да бъде гласуван възможнонай-бързо в пленарната зала. Причината е, че със законасе въвеждат европейски директиви, а България критичноизостава със сроковете и е заплашена от санкции.

© Shutterstock


Най-спорният текст - за безсрочните концесииq остава
Новият проект беше внесен от председателя на правната комисия Данаил Кирилов и група депутати от ГЕРБ
Фотограф: Надежда Чипева

Концесиите явно са приоритет на новите управляващи. Една от първите им едри законодателни стъпки е новият закон, който позволява държава и общини да предоставят на частни стопани активи и дейности за безкрайно много години. Проектът, който е готов от миналия кабинет и вече гласуван от депутатите, но отхвърлен от президента, сега почти не е променен. В основата му стоят нови европейски правила за този тип процедури, но безкрайният срок е само опция. Извън това заявката е, че новите правила ще направят концесионирането по-прозрачно.

Бързо, бързо

Проектът беше внесен от група депутати от ГЕРБ във вторник. Още на следващия ден предложението беше обсъдено и одобрено от водещата правна комисия, но ще трябва да мине и през още 10 други. Целта е законът да бъде гласуван възможно най-бързо в пленарната зала. Причината е, че със закона се въвеждат европейски директиви, а България критично изостава със сроковете и е заплашена от санкции.

Пет промени

Проектозаконът е внесен от Данаил Кирилов и група народни представители от ГЕРБ и почти изцяло преповтаря предложението на Министерския съвет от миналата година. Като се изключат редакционните и технически поправки в текстовете, основните промени са пет на брой. Те са и причината законът да получи подкрепата на новия коалиционен партньор на ГЕРБ - Обединените патриоти. "Този проект е много по-добър. Всичко, което сме имали като възражения в предишния парламент, сега е взето предвид", каза Емил Димитров от групата на патриоти и член на правната комисия при обсъжданията в сряда.

Първата промяна е свързана с т.нар. запазени концесии - по програми за създаване на защитени работни места на хора с увреждания или хора в неравностойно положение. При тях концесионер може да бъде само икономически оператор, на когото най-малко 70% от работниците и служителите са с увреждания или в неравностойно положение. В стария проект лимитът беше 30%. "Това щеше неминуемо да доведе до злоупотреба, особено в общините", посочи зам.-председателят на правната комисия от Обединени патриоти Христиан Митев.

По отношение на публично-частните дружества промяната е, че публичният съдружник (държава или община) вече задължително ще участва в управлението. Предишната ревизия само даваше възможност за това, но разпоредбата не беше императивна. Въвежда се и изрична забрана да се извършват разпоредителни сделки с недвижими имоти, които са апортирани от публичния съдружник в публично-частните дружества. Задължително става и заплащането на концесионни възнаграждения за строителство и услуги. В първоначалния вариант на МС това беше предвидено само като възможност.

Последната промяна е във връзка с най-спорния въпрос със срока на концесиите, но практически не въвежда таван за продължителността на договорите, което беше основното искане на опозицията в предишния парламент. Това, което се изменя сега, е задължителният характер на вземане на решения от Народното събрание при концесии със срок над 35 години. Формулировката в предишния вариант беше, че парламентът "може" да вземе такова решение.

За и против

От БСП възразиха срещу бързото придвижване на закона. Правилникът на парламента по принцип позволява в особени случаи разглеждане да се прави 24 часа след внасянето. В случая проблемът е, че на 15 юни ще има мониторинг по изпълнението на евродирективите. "Важно е дотогава законопроектът поне да е минал първо четене", каза Данаил Кирилов. Забавянето може да донесе на страната санкции от порядъка на 850 хил. евро на месец.

На практика законът в почти същия си вид (както беше внесен от Министерския съвет) мина през цялата процедура на обсъждания и консултации. Процедурата започна с изработване на концепция, след това проектът дълго остана в портала за обществени консултации, а по думите на директора на "Икономическа и социална политика" в МС Мариета Немска са получени много бележки и всички те са отразени. Съгласуван е и с всички кметове на общини.

Основното възражение на левицата по проекта са сроковете на концесионните договори, които според Валери Жаблянов могат да се договарят. "Няма договаряне, а състезание по срокове", отговори Даниел Кирилов и уточни: "Срокът е елемент на състезанието. Абсолютно изключено е срокът по финансово-икономическия анализ да бъде надхвърлен. Ще спечели кандидатът, който слезе най-ниско под чертата."

Проектът получи подкрепа и от ДПС. "Имаме някои забележки, които ще внесем между първо и второ четене. Аз лично ще предложа двойно по-голям размер на наказанията", каза зам.-председателят на правната комисия Хамид Хамид. В крайна сметка проектът беше приет на първо четене в комисия с 14 гласа "за", 8 "против" и 0 "въздържали се".

Какво ново

- Законът се прави, за да се въведат изискванията на Директива 2014/23/ЕС на Европейския парламент и Съвета от 26 февруари 2014 г. за възлагане на договори за концесия. С него се отменят действащите Закон за концесии и Закон за публично-частното партньорство.

- Проектът предлага две основни форми на концесия - публично-частно партньорство, с което държавата или община възлага строителство или услуги на икономически оператор, и концесията за ползване, която е като по сегашния действащия закон.

- Концесии на стойност над 5.225 млн. евро се определят като такива с трансграничен интерес и при тях концесионер се търси на европейско ниво. Останалите концесии за строителство и услуги, както и за ползване са дефинирани като концесии без трансграничен интерес.

- Концесиите ще се възлагат от министрите и кметовете, но Министерският съвет и общинските съвети запазват правомощията си да одобряват предварително определени решения.

- Формално са определени максимални срокове за концесиите, но законът позволява те да бъдат и по-дълги при определени условия. Така за държавните концесии таванът е 35 години, като над този срок е необходимо разрешение от парламента. За общинските концесии максималният срок е 20 години. За по-дългите се изисква одобрение с 2/3 от общинския съвет, а ако срокът е над 35 години - от парламента.

- Новото в сравнение със сега действащия закон са и процедурите за концесии. Освен открита проектът въвежда още състезателна процедура с договаряне и състезателен диалог.

- В концесионния регистър ще се публикува както информация относно изпълнението на договорите, така и информация относно провеждането на процедурите за възлагане на концесии. Офертите ще се подават електронно.
Най-спорният текст - за безсрочните концесииq остава
Новият проект беше внесен от председателя на правната комисия Данаил Кирилов и група депутати от ГЕРБ
Фотограф: Надежда Чипева

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Личи си, че г-жа Филипова дори не е прочела текста на законопроекта и явно преразказва някакво прессъобщение. Иначе не би се спирала само на сроковете на концесиите. Биха й направили впечатление и други скандални неща.

    Като това, че със скандалния лобистки Закон за концесиите ГЕБР прави нов опит да съживи логиката на отменения закон за публично-частното партньорство, който беше отменен в миналото НС, защото даваше възможност за напълно законна корупция, скрита зад пищната формулировка "преговори с потенциален инвеститор".

    Трябва да е ясно, че новият опит за закон не се занимава с концесиите върху природните богатства, които са решени с едноименен закон, но пък за пръв път опитва да направи възможни „концесии” в области като: „Услуги, свързани със задържане и превъзпитание на криминално проявени лица” , „Услуги на правораздаването на съдебната дейност”, „Услуги на държавното управление за обществото като цяло” !!.

    Зад тези мътни формулировки се крият публични услуги, които са задължения на държавата в областта на здравеопазването, образованието, социалната политика, правосъдието.
    Герб се гласи да отдава задължения на държавата спрямо обществото на концесия! Частни затвори, частна полиция, частна прокуратура, а защо не и частен съд? И като се видят и сроковете, явно завинаги...

    Скандално е и друго: Законът за концесиите е пример за отдаване на концесия дори на законодателната дейност, защото проектозаконът е сътворен не от депутатите и техните сътрудници, експерти и т.н., а от... адвокатска кантора, която печели обществена поръчка за „предоставяне на юридически услуги, свързани с разработването и защита при приемането на нов Закон за концесиите"!!!!!!!!

    В сайта на въпросната кантора е отбелязано, че тя има опит в концесията на ски-зона...
    Дали на става дума за кантора, приближена до една нашенска банка, която формално е собственост на кипърската офшорка на бедняка Георгиу Георгиу?

    Нарочно ли пропускате тази информация в дописката си, г-жо Филипова?



  • 2
    vaticana avatar :-|
    vaticana

    ГЕРБ бързат със закона, за да шитнат на безценица летище София.
    Единствения ход на опозицията да предотврати тая далавера на Борисов е да обяви, че идвайки - когато - на власт, ще прекрати концесията и ще публикува изцяло договора с Борисов.

  • 3
    sjf18531334 avatar :-(
    Чоко

    Летище София-поредната "перла" в короната на БХ и Домусчиев.

  • 4
    knb avatar :-|
    knb

    Само не мога да разбера разликата между продаване и даване под концесия завинаги. Например Гуантанамо е дадено на САЩ завинаги, Гибралтар е даден на Великобритания завинаги. Тук става дума за продаване на България завинаги.

  • 5
    beky avatar :-?
    beky

    Защо се трудите, а не давате просто линкове към сайтовете, от които преписвате?

  • 6
    bai_toz avatar :-|
    Без коз

    Мечтата на Пеевски и ДПС с пълната подкрепа на ГЕРБ се сбъдва,държава в държавата. Историята помни причините за падането на България под турско робство. Малки държавички,всеки за себе си,никакъв общ интерес!

  • 7
    skitnikapozemqta avatar :-|
    skitnikapozemqta

    "Този проект е много по-добър. Всичко, което сме имали като възражения в предишния парламент, сега е взето предвид", каза Емил Димитров от групата на патриоти и член на правната комисия при обсъжданията в сряда. Разбирайте - в миналото нс ни се опълчиха ама сега имахме време да извъртиме всичко да ни е удобно

  • 8
    heavymetal avatar :-|
    heavymetal

    И това са коментарите по темата в "Капитал"?! Нещата стават все по зле...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK