Проект предлага по-високи такси при обжалване по административни дела
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Проект предлага по-високи такси при обжалване по административни дела

Проект предлага по-високи такси при обжалване по административни дела

Управляващите внесоха промени в Административнопроцесуалния кодекс

6185 прочитания

© Юлия Лазарова


Осем депутати от ГЕРБ начело с председателя на правната комисия на парламента Данаил Кирилов внесоха законопроект за промени в Административнопроцесуалния кодекс, който предвижда доста сериозни новости - въвеждане на електронно правосъдие с акцент върху електронно призоваване, прецизиране на текстовете за административния договор и споразумение, механизъм за установяване на съдържанието на мълчаливото съгласие, промяна в подсъдността с цел облекчаване на Върховния административен съд (ВАС) и др. Сред промените е и драстично увеличение на съдебните такси за касационно обжалване по административни дела.

Още във входящия текст на мотивите вносителите дават да се разбере, че законопроектът всъщност е писан от съдии от ВАС начело със зам.-председателя на съда Боян Магдалинчев, които са най-заинтересованите от промените, заедно с малка група професори по административно право.

Промените

Мотивът за увеличението на таксите е, че така ще се създадат гаранции за по-ефективно и бързо правораздаване, ще се предотврати често срещаната в практиката злоупотреба с правото на жалба, без да се препятства достъпът до правосъдие на гражданите. Същевременно изрично се подчертава, че се предлага увеличение само на таксите в касационното производство по административни дела, а размерът на първоинстанционните такси остава същият. Увеличението при касационното производство е в две насоки - увеличават се простите такси ("умерено" според вносителите) и се въвежда пропорционална такса по дела, където има определяем материален интерес.

Предлага се простата такса, която предварително трябва да бъде внесена, да стане 90 лв., ако жалбоподателят е гражданин, едноличен търговец, държавен и общински орган. Ако се жалва обаче организация или държавен орган, сумата да е 450 лв. Ако няколко граждани подадат обща касационна жалба, дължимата такса да е като за един гражданин, същият принцип важи и когато няколко организации са обединени в обща жалба. Такси няма да с плащат от граждани, които доказано нямат достатъчно средства за това, предвижда проектът.

Той въвежда и пропорционална такса от 1% от материалния интерес (ако има такъв) при касационното обжалване и при производства за отмяна. Така максималната такса за дела с интерес до 10 млн. лв. става 3400 лв., а ако интересът надхвърля 10 млн. лв., таксата е 9 хил. лв. Вносителите дават за пример Унгария, където има пропорционални такси при наличие на имуществен интерес, които достигат до 6%.

При касационното обжалване по дела за пенсионно, здравно и социално осигуряване обаче няма да има значение дали има определяем материален интерес или не. Таксите са фиксирани до 30 лв. за граждани и еднолични търговци и 200 лв. за организациите, държавните органи и общините. Таксите вече ще се отнасят за всички страни по производството. Отпада възможността държавата да бъде освободена от такса.

Законопроектът предвижда и имуществен праг за подаване на касационни жалби срещу ревизионни актове - 900 лв. за граждани и 5 хил. лв. за юридически лица. Мотивът е ВАС да не се "задръства" с дела с малък материален интерес.

БСК е против

На предложенията във вторник реагираха от Българската стопанска камара. Според тях те "са продиктувани от фискални съображения и такива за облекчаване работата на съдилищата" и "в значителна степен ограничават процесуалните възможности за защита на гражданите и юридическите лица от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на администрацията". Освен това от организацията твърдят, че таксите са дискриминационни и поставят жалбоподателите в неравностойно положение, като облагодетелстват тези с по-голяма платежоспособност.

Осем депутати от ГЕРБ начело с председателя на правната комисия на парламента Данаил Кирилов внесоха законопроект за промени в Административнопроцесуалния кодекс, който предвижда доста сериозни новости - въвеждане на електронно правосъдие с акцент върху електронно призоваване, прецизиране на текстовете за административния договор и споразумение, механизъм за установяване на съдържанието на мълчаливото съгласие, промяна в подсъдността с цел облекчаване на Върховния административен съд (ВАС) и др. Сред промените е и драстично увеличение на съдебните такси за касационно обжалване по административни дела.

Още във входящия текст на мотивите вносителите дават да се разбере, че законопроектът всъщност е писан от съдии от ВАС начело със зам.-председателя на съда Боян Магдалинчев, които са най-заинтересованите от промените, заедно с малка група професори по административно право.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата трибуна

Новата трибуна

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK