Третият лъч на метрото получи още 173 млн. лв. еврофинансиране
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Третият лъч на метрото получи още 173 млн. лв. еврофинансиране

През април Йорданка Фандъкова инспектира строежа на метрото в Красно село

Третият лъч на метрото получи още 173 млн. лв. еврофинансиране

Средствата ще бъдат използвани за изграждането на четири станции между Красно село и Горна баня

Мария Манолова
35497 прочитания

През април Йорданка Фандъкова инспектира строежа на метрото в Красно село

© Юлия Лазарова


Европейската комисия одобри и последния транш от 173 млн. лв. (86.6 млн. евро) за изграждане на третия лъч на софийското метро, стана ясно от съобщение на комисията в четвъртък. С парите ще бъде финансирано изграждането на четири метростанции между Красно село и Горна баня - "Никола Мушанов", "Монтевидео", "Овча купел 2" и "Горна баня". Общата дължина на отсечката, която получава финансиране, е четири километра.

Миналата година Европейската комисия одобри първия транш от 736 млн. лв. С парите беше обезпечено строителството на третия метролъч между кварталите "Хаджи Димитър" и "Красно село" през центъра на града. С новата сума одобрените средства стават общо 909 млн. лв. Цялата дължина на третата линия на метрото е 16 км, на които са разположени 19 станции.

Кой ще строи

Отсечката до кв. "Горна баня", която получава финансиране, е разделена на две позиции и ще бъде изпълнена от две различни строителни фирми. Изпълнител за първите две станции е обединение "Метробилд-запад", в чийто състав влизат "Джи Пи груп", "Станилов" ЕООД, "Интерпро", "Биас-М"ЕООД, с подизпълнител - "Старт инженеринг". "Метробилд-запад" трябва да изгради общо 2336 м тунел (км 11+941 до км 14+277) и две подземни станции в квартал "Овча купел" срещу 81 млн. лв. без ДДС, или с около 10 млн. лв. под първоначалната прогнозна стойност на Столичната община.

Другата половина от отсечката ще бъде построена от обединение "Метро Горна баня" - "Трейс груп холд", "Интегрирани строителни системи", "Евро алианс тунели" и "Мармет". Те спечелиха обществената поръчка с цена от 95 млн. лв., която беше с около девет милиона лева над прогнозите на възложителя.

Докъде е третият лъч

Строителството на третия лъч от софийското метро започна в началото на 2016 г. с най-тежкия участък между "Красно село" и "Малък градски театър Зад канала" в центъра на града. Първата отсечка от близо три километра - между станциите 14 (ул. "Житница" и бул. "Цар Борис III") и 12 (бул. "Акад. И. Гешов" и бул. "България") беше поверена на "Метро 2014" срещу 48 млн. лв. В обединението влизат "Балканстрой", "Балканстрой София" и "Монолит София".

Следващата отсечка от 2.4 км и станциите 11 (при "Петте кьошета"), 10 (при НДК) и 9 (при "Попа") отиде при "Метробилд център" срещу почти 94 млн. лв. В обединението влизат компаниите "Джи Пи груп", "Станилов" ЕООД, "Интерпро", "Биас-М"ЕООД, които ще строят и част от новофинансирания участък.

Лот 3 от третия метролъч от "Орлов мост" до "Малък градски театър Зад Канала" е с изпълнител "Метро строителство", в който влизат фирмите "Трейс груп холд", "Евро алианс тунели" и "Инжпроект".

Заради строителните работи няколко ключови кръстовища в центъра на София бяха с ограничен капацитет или изцяло блокирани. До средата на юни движението в столицата поетапно ще бъде възстановено с отварянето на кръстовищата при "Попа", при бул. "България" и "Акад. И. Гешов", както и при "Цар Борис III" и "Житница".

Европейската комисия одобри и последния транш от 173 млн. лв. (86.6 млн. евро) за изграждане на третия лъч на софийското метро, стана ясно от съобщение на комисията в четвъртък. С парите ще бъде финансирано изграждането на четири метростанции между Красно село и Горна баня - "Никола Мушанов", "Монтевидео", "Овча купел 2" и "Горна баня". Общата дължина на отсечката, която получава финансиране, е четири километра.

Миналата година Европейската комисия одобри първия транш от 736 млн. лв. С парите беше обезпечено строителството на третия метролъч между кварталите "Хаджи Димитър" и "Красно село" през центъра на града. С новата сума одобрените средства стават общо 909 млн. лв. Цялата дължина на третата линия на метрото е 16 км, на които са разположени 19 станции.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    София "намаза" много откъм евросредста! Но провинцията? Според мен освен за метрото (прекалено е скъпо това строителство за бюджета на София), столицата не трябва да получава други европари. София има най-много приходи и би трябвало да може да финансира инфраструктурата си сама! Нека повече пари отидат за намаляване та разликиге с провинцията!

  • 2
    mkk45523961 avatar :-|
    mkk45523961

    С парите на цела България и Европа софиянци си построиха едно метро за лично софийска употреба. За да стигне един гражданин от централна ЖП или автогара до един от двата терминала на летището ще трябва да се прекачва, да върви пеш с куфарите в прекрасното софийско време, и пак нема да стигне до самия терминал. Затова всеки пътник от провинцията който е за летището ползва такси или превоз от приятел. Умните софийски тикви нали искаха метрото да е алтернатива на леките автомобили? Защо не можеш да се качиш на скапаното ви метро от скапаната централна гара и да стигнеш директно до шибания терминал бе, заплатаджии некадърни? Какво мислихте толко години, какво сметахте, какво чертахте, накрая сътворихте едно нищо.

  • 3
    mkk45523961 avatar :-|
    mkk45523961

    До коментар [#1] от "vassilun":

    Ти остави европарите, но и от държавния бюджет пренасочват немалко средства за строеж на метрото! С парите на всички българи си направиха метро, което обаче е удобно за ползване само от софиянци.

  • 4
    starlighter avatar :-|
    starlighter

    Ами успяха да намерят механизма за ......., а иначе с тези пари (около 1 млрд.) щяха да изправят Северозападна България

  • 5
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#4] от "starlighter":


    [quote#4:"starlighter"]щяха да изправят Северозападна България[/quote]

    Кого точно? Останалите по-малко от 50 000 пенсионера и циганите в Лом ли имаш предвид? Точно в момента пиша оттам, та знам за какво говоря. Това което е нужно на региона е път до моста на Видин, трафика се е увеличил в пъти за последните години.

  • 6
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#3] от "mkk45523961":


    [quote#3:"mkk45523961"]С парите на всички българи си направиха метро, което обаче е удобно за ползване само от софиянци.[/quote]

    1. София генерира над 35% от БВП на БГ.
    2. По твоята логика петричани и саднаскалии са единствените ползватели на АМ Струма.
    3. София е задръстена от т. нар. "всички българи" и минаването от единия до другия край отнема над час и половина. Ти навит ли си към 8 часа работен ден да загубиш минимум още 3 в път?
    4. Сметни какъв трафик минава на ден през Красно село - това е годишния на Тутрака-Силистра. По твоята логика пътя там трябва да си го плащат тутракаци :-) Е толкова ще има и път, нали, максимум козя пътека.
    Мога още поне 10 да ти изброя, ама дай отговор на тези като начало.
    Апропо, София е най-мръсната столица в ЕС. Доста по-мръсна от Стара Загора, заради ТЕЦ-оевте в която отново платихме и ние, дето уж сме ви подяли. Не по-малко пари, поинтересувай се за договорите на Марици-те.

  • 7
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#1] от "vassilun":


    [quote#1:"vassilun"]столицата не трябва да получава други европари[/quote]

    Казваш, не че някой друг ще ги вземе, ама да не е София?!? Иди кажи на Жан Клод Юнкер. Сигурно не му достига акъл.

  • 8
    misho73 avatar :-|
    misho73

    ЕС инвестира в проекти, които засягат най-много хора. И те живеят в 5-те града. Хайде да сложим и Стара Загора. Трудно ли е да се проумее че на Балканите хората се съсредоточават в 2-3 града на страна? Със или без метро. Същото е в Гърция, Сърбия и т.н. Единственото изключение е Румъния, която е с диверсифицирано население. Престанете да мерите с мерките от времената на жителството. Доста се измениха нещата.

  • 9
    mkk45523961 avatar :-|
    mkk45523961

    До коментар [#6] от "misho73":

    Ще отговоря на некомпетентните ти глупости, макар че нема смисъл и не знам защо ги пишеш на мен, но виждам че тия форумни опорки се повтарят всеки път щом стане въпрос за София.

    1. БВП на София е такъв, защото централите на всички големи компании, работещи у нас, се намират в София и там отчитат оборотите си. Реалната икономическа дейност в тая държава - промишлеността, туризма, селското стопанство и пр., се извършва извън София. В столицата освен вътрешно-софийски услуги (т.е. въртят си едни пари и си цъкат такси и комисионни) и армия от чиновници, които всички храним, друго нема. Т.е. България храни София, България работи за София. София е като един паразит, не произвежда нищо. Освен боклук. Но и с боклука дълги години не можеше да се оправи и пак опря до държавата.
    2. Магистралите са държавни, ако не знаеш, а софийското метро е общинско. Магистралите обслужват всички българи, а метрото само софиянци. Можеха поне да го направят удобно и за останалите българи, които са принудени да минават през София за да стигнат до летището, но и това не направиха.
    3. Хем софийските правителства правят всичко възможно да струпат целата икономика в София, и то от десетилетия, хем после ревете че имало задръствания. За да се намали трафикът просто държавата требва да спре да угажда на София и да помисли за другите градове. Така нема да се стига до струпване на населението.
    4. В Северна България пътища нема, така че сравнението ти е неуместно. А нема пътища защото всичкипари отиват за софийски околовръстни и магистрали от София до близките морета, за метро и пр. Не знам защо си си наумил, че където живеят повече хора, там държавата требва да им плаща, а където са малко - да се оправяли сами. Щом ще има държавни пари за общинско метро в София, тогава редно е да има и държавни пари за градски автобуси и тролейбуси в другите градове, за да има баланс.

  • 10
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#1] от "vassilun":

    София СПЕЧЕЛИ евросредства след като кандидатства за тях със смислсени проекти. Както направиха Бургас, Габрово и т.н. Защо кметовете от северозапада например не положиха дори минимални усилия ?. Отделно, ако искаме да бъде съвсем справедливо, трябва 50% от собтвените приходи на общините да остават за тях а не да отиват в централния буждет откъдето да се финансират общини със затихващи функции.Така София няма да има нужда от еврофондове ама тогава на Видин няма да му стигнат парите дори за ток в детските градини !!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK