Пакетните услуги и интернетът движат телеком операторите
21 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пакетните услуги и интернетът движат телеком операторите

Пакетните услуги и интернетът движат телеком операторите

Най-многобройна е конкуренцията в телевизията и при фиксирания интернет

Весислава АНТОНОВА
20028 прочитания

Бързият интеренет, пакетиран с мобилна гласова услуга, и телевизията, най-често в комбинация с интернет, са услугите, които клиентите предпочитат и които водят до ръст в бизнеса на телеком операторите. Това показват данните в становището на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) по предварителния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за състоянието на пазара през 2016 г. Документът се подготвя от секторния регулатор всяка година и бизнесът го припознава като ключов анализ за развитието на пазара. Изводът на КЗК от числата е, че конкуренцията в сектора се засилва, което ще доведе до насърчаване на инвестициите и ще увеличи ползите за потребителите.

Всички обичат интернет

На най-многолюдния сегмент - доставката на интернет, конкуренцията леко спада. Броят на компаниите, предоставящи пренос на данни и достъп до мрежата, през 2016 г. намалява с 19 компании спрямо предходната 2015 г., но остава висок – 674. Продължава възходящата тенденция на развитие на пазара, като спрямо предходната година приходите се увеличават със 17.1%, броят на абонатите на фиксиран интернет – с 5.1%, абонатите на мобилен интернет – с 12.5%, а клиентите на пакетни услуги с включен фиксиран и/или мобилен интернет – с 12%.

Данните, очаквано, показват бум при бързия мобилен интернет. Причината е, че трите мобилни оператора - "Мобилтел", "Теленор" и БТК, започнаха да предоставят такъв достъп чрез LTE технология през миналата година. В резултат на това делът на LTE абонатите достига 33% в сравнение с 0.5% през 2015 г. По отношение на фиксирания достъп до интернет най-популярен и през 2016 г. продължава да бъде достъпът чрез оптични мрежи с 62.6%. Следващата най-използвана технология е CaTV - достъпът (кабелна мрежа за осигуряване на радио- и телевизионни програми - бел. ред.) с 16.6%. Продължава тенденцията на спад на предоставяния само от БТК ADSL достъп до 11.3% дял поради прехвърлянето на тези абонати към оптичния продукт на телекома. Абонатите на LAN достъп продължават да намаляват до 5.6% дял. В резултат на тези тенденции абонатите на фиксиран широколентов интернет, използващи високоскоростен достъп чрез мрежи от следващо поколение (NGA), достигат 76.9% от общия брой абонати.

По-цифрова телевизия

При доставката на телевизия и радио ръстът е с 4%. Направо бум има при IP разпространението - то расте шест пъти, вероятно заради миграция на клиенти към по-качествения вариант. Увеличение има и при сателитната услуга, но то е с едва 7.3%. На пазара на едро също има скок - с почти 18%. Очаквано спад има при кабелната телевизия - с 11.5%, и при IPTV услугите на едро - с 14.5%. (виж графиката)

През 2016 г. продължава тенденцията на намаляване на компаниите, разпространители на радио- и телевизионни програми на дребно до 267. Спадът е в резултат на намаляване на броя на реално предоставящите кабелна телевизия – 243, което е с 29 по-малко спрямо 2015 г. За поредна година броят на кабелните оператори намалява поради конкурентния натиск, оказван от предоставящите сателитна и IP телевизия участници на пазара. Три са компаниите със сателитни оферти: "Булсатком", БТК и "Мобилтел". Предприятията, които предоставят IP телевизия през изминалата година, са 28. Четири нови са заявили, че имат такова намерение за 2017 г.

Броят на абонатите на платена телевизия на дребно за периода 2014-2016 г. нараства с 3.7%, като наблюдаваният ръст през 2016 г. спрямо предходната година е 2.4%. За поредна година най-голямо е увеличението на абонатите на IP телевизия спрямо 2015 г. – 20.8%, като те достигат 15.7% от общия брой клиенти на платена телевизия. За четвърта година темпът на нарастване намалява, което според КРС показва, че междуплатформената конкуренция в сегмента по отношение на качеството и разнообразието на предоставяните услуги се задълбочава. Отбелязва се и слаб ръст на потребителите на сателитна телевизия – с едва 2.2% спрямо 2015 г. Но точно тук са най-многото клиенти - 51.1% от общия брой абонати на платена телевизия.

Спадът в броя на абонатите на кабелна телевизия е 4.3% за едногодишен период, като делът им в общия брой се нарежда след този на абонатите на сателитна с 33.2%.

Приходите в сегмента разпространение на едро падат с 9.6%. Приходите от пренос (спътников, радиорелеен и оптичен) на радио- и телевизионни програми нарастват с почти 18% спрямо 2015 г., а при услугите на едро има спад от 14.5%. През 2016 г. най-голям дял в общия обем на приходи от услуги на едро за пренос и разпространение на радио- и телевизионни програми продължава да заема наземното радиоразпръскване със 71.75%.

Повече пакети

Всъщност истинският бум е при пакетните услуги: за година приходите от тях растат с почти 22%, а абонатите – с 29.1%. Най-използваният вариант е "мобилен глас и мобилен достъп до интернет", като тук увеличението е с 42.1% спрямо 2015 г., за да достигне 75.4% дял от общия брой абонати на пакетни услуги.

Втората по популярност пакетна услуга е "телевизия и фиксиран достъп до интернет" с 12.6% дял. КЗК счита, че увеличаващото се предлагане на пакетни услуги, които са по-изгодни за потребителите, е предпоставка за засилване на конкуренцията.

Иначе в доклада се вижда нов спад във фиксираната телефония. И силно намаление на приходите от мобилна - с 24%, но всъщност числото е подвеждащо, защото тези клиенти са преминали на пакет с глас и интернет. Малко намаление все пак идва от свалянето на тарифите в роуминг. Намаляват и потребителите на предплатени карти - с почти 10%.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK