Депутатите приеха на първо четене измененията в Закона за движение по пътищата, които предвиждат премахване на знаците пред камерите по пътя. Народните представители от ДПС се въздържаха, а тези от "Воля" заявиха, че ще гласуват "против", но впоследствие нямаше нито един отрицателен глас. Проектът бе внесен от 20 депутати от ГЕРБ и бе приет със 166 гласа "за" и 26 "въздържали се".
До изменението се стигна, след като премиерът Бойко Борисов свика извънредно заседание на кабинета в края на май, на което нареди вземането на спешни мерки за намаляване катастрофите. Основният мотив на вносителите е, че поправките ще имат "превантивен и възпиращ ефект" върху всички шофьори.
В парламентарната зала стана известно, че се е обмисляло предложението промените да се гласуват и на първо, и на второ четене в сряда, но председателят на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов заяви, че са се отказали от идеята, защото от другите партии искат да правят предложения между двете четения.
Мотивите
Вносителите от ГЕРБ смятат, че когато водачите са уведомявани предварително за камерите, те намалят скоростта само в зоната на знака и след това продължават движението си с превишена скорост. Посочва се, че по този начин се губи възпитателният ефект върху всички шофьори и се развива чувство за безнаказаност. Според статистиките на МВР в последните години основната причина за тежки катастрофи е именно превишената скорост.
Зам.-председателят на ГЕРБ от своя страна призова промените да бъдат приети, защото ще имат смисъл дори и ако един човешки живот бъде спасен.
Въпреки че партията му подкрепя промените, Красимир Янков от БСП все пак нарече поправките "пожарникарски" и се обърна към Цветанов с думите, че "това, че говори дълго, не значи, че говори аргументирано". А колегата му Николай Тишев заяви, че тези промени не решават всички проблеми по пътищата.
Искрен Веселинов от "Обединени патриоти" говори в подкрепа на промените и заяви, че да се слага табелка преди контролен орган е все едно данъчният закон да се спазва само в данъчните администрации. Единствено ДПС обявиха съмнения в мярката. Според Рамадан Аталай законът за безполезен и прибързан и текстовете няма да намалят жертвите или да дисциплинират шофьорите. Той смята, че това би станало, ако условията по пътищата да бъдат подобрени.
Затягане и на други санкции
Законопроектът също така предлага промени, които целят според вносителите да попречат на хора без шофьорски книжки да управляват чужд автомобил или друго превозно средство. Те предвиждат по-тежки санкции за собствениците на автомобили, които ги дават на неправоспособни шофьори. За момента наказанието за тях е лишаване от книжка за един месец, а предложението сега е автомобилите им да бъдат спирани от движение за срок от 6 месеца до 1 година.
Вносителите цитират статистика на пътната полиция, според която от началото на годината има над 9000 случая на лица, засечени да шофират без книжка, като 90% от тях са управлявали чужд автомобил.
Обсъждат се промени при изпитите за книжка
Министерство на транспорта е започнало обсъждания какви промени да бъдат направени при провеждането на практическите изпити за шофьорска книжка след акцията в столичната агенция "Автомобилна администрация", при която бяха задържани нейни служители за корупция.Пред "24 часа" ресорният министър Ивайло Московски посочва някои от предложенията:
- кандидатът сам да избира маршрута на изпита и колко учебни часове са му нужни
- засилване на видеонаблюдението в учебните коли
- поставяне на звукови и светлинни датчици на педалите на изпитващия, които ще засичат дали изпитващият помага на кандидат-шофьора
- държавата да купи или вземе на оперативен лизинг коли, за да не се провеждат изпитите в автомобили на инструкторите.
Депутатите приеха на първо четене измененията в Закона за движение по пътищата, които предвиждат премахване на знаците пред камерите по пътя. Народните представители от ДПС се въздържаха, а тези от "Воля" заявиха, че ще гласуват "против", но впоследствие нямаше нито един отрицателен глас. Проектът бе внесен от 20 депутати от ГЕРБ и бе приет със 166 гласа "за" и 26 "въздържали се".
До изменението се стигна, след като премиерът Бойко Борисов свика извънредно заседание на кабинета в края на май, на което нареди вземането на спешни мерки за намаляване катастрофите. Основният мотив на вносителите е, че поправките ще имат "превантивен и възпиращ ефект" върху всички шофьори.
7 коментара
Ако ги махнат ползвайте Waze :)
Вместо да наслагат знаци без камери, където пътят е най-опасен, че ще излезе и по-евтино, тъпанарите вече точат лиги за рушвети...
Поредната мярка за отклоняване на вниманието от истинските причини за броя катастрофи - лоша инфранструктура.
До коментар [#3] от "zangief":
В колко от случаите става въпрос за лоша инфраструктура?! Погледни статистиката - републиканската мрежа се подобри много от 2007-ма, а катастрофите са си все същите. Проблема си е в шманталитета на шофьорите и докато не се научите да карате със съобразена скорост, няма какво да спре катастрофите.
До коментар [#4] от "Георги Георгиев":
Последният път, когато пътуват извънградско, си направих експеримент.
Карах структно в рамките на ограниченията на скоростта.
Нямаше нито един друг, който да си спази. Някои дори нервно ми свиреха, когато ме изпреварваха. Едва ли някой от тях дори имаше усещането, че прави нещо нередно.
Малко след това намаляваха от 110-120 на 50, където знаят, че има камери или полицаии... Иначе са големи мъжкари...:)
Трябва да призная, че понякога има безумни ограничения или забравени знаци, които и аз не спазвам...
До коментар [#5] от "tie_interceptor":
Това е друг въпрос. Не може да не се съгласиш, че при сблъсък с 50 км/ч е много по-различно от сблъсък със 140 (или 180).
До коментар [#6] от "Георги Георгиев":
Съгласявам се, но какво е връзката?