Идва времето на големите поръчки в ЖП строителството
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Идва времето на големите поръчки в ЖП строителството

Национална компания "Железопътна инфраструктура" става най-големият бенефициент за този програмен период с близо наличен 1 млрд. евро, който има възможност да изразходва, поясни Галина Василева от транспортното министерство.

Идва времето на големите поръчки в ЖП строителството

Проблемната и неефективна НКЖИ управлява 1 млрд. евро през този период

Мила Чернева
13948 прочитания

Национална компания "Железопътна инфраструктура" става най-големият бенефициент за този програмен период с близо наличен 1 млрд. евро, който има възможност да изразходва, поясни Галина Василева от транспортното министерство.

© Мария Съботинова


Някои от големите инфраструктурни планове изостават, а трябва да бъдат приключени до 2022г., за да усвоим европейското финансиране. Това беше един от основните изводи на част от конференцията "Стратегическа инфраструктура и инвестиции, България 2017", организирана от "Градът".

Докато железопътното строителство ще е може би най-сериозно финансирано през настоящия програмен период 2014-2020г., то във ВиК сектора се отчита сериозен финансов недостиг, смятат министри и експерти.

Източници на финансиране за транспорт

По оперативна програма "Транспорт" за периода 2014-2020г. се предвиждат 220 км жп линии, изграждане и модернизиране на шест ЖП гари, 67 км нови автомагистрали и съответно 12 метростанции и 12 км нови метролинии, отчете Галина Василева от Министерство на транспорта.

48% от парите по Оперативна програма "Транспорт" са договорени, 10% са разплатени към изпълнителите на обществени поръчки, като близо половината от тях са авансови плащания, уточни тя.

Механизмът "Свързана Европа" е другият източник на финансиране за инфраструктура, като фокус там е железопътното строителство. "От наличния бюджет, който България има право да получи, от 406 млн.евро към момента са договорени 294 млн.евро", обясни Василева, която е директор на дирекция "Координация на програми и проекти". От договорената сума около 285 млн.евро са за одобрените ЖП проекти, като така Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) става най-големият бенефициент за този програмен период с близо наличен 1 млрд. евро, който има възможност да изразходва, поясни Василева. Това е същата компания, която не успя да се справи в срок с много от проектите по предишния програмен период и поръчките на която са обвити в подозрения за огромна корупция.

В началото на 2018г. се очаква пълният технически проект за пътя Видин-Враца-Монтана с дължина 126 км да бъде готов, докато за автомагистрала Русе-Велико Търново се изпълняла подготовката за идеен проект. Няма все още търг за проучване за автомагистрала "Черно море", но от Агенция "Пътна инфраструктура" подготвяли документацията, уточни Василева.

Василева изтъкна и някои трудности при изпълнение на бюджетката рамка за настоящия период. Сред основните проблеми са закъснелите тръжни процедури, например за тунел "Железница" на магистрала "Струма" и "съществен финансов недостиг" от около 500 млн. евро, заради изграждането на лот 3.2. от "Струма" - през Кресненското дефиле.

Време на големите железопътни поръчки

"В железниците най-важно е до края на 2017 г. да бъдат обявени тръжни процедури, за да може в началото на 2018 г. строителството да започне", каза транспортният министър Ивайло Московски.

Иво Янакиев, ръководител "Подготовка на проекти" в НКЖИ , обясни, че е одобрено финансиране за модернизация и изграждане на съоръжения по отсечката Елин Пелин - Костенец за около 1 млрд. лв. и предстои обявяването на поръчката. В края на юни ще бъде обявена поръчката за модернизация на жп линия Костенец- Септември.

Освен това ще се обявят поръчки за изграждане на системи за управление на влаковото движение, модернизация на жп възел София и ремонти на подстанции и гарови комплекси. Някои от тези поръчки трябваше да бъдат обявени още миналата година, но имаше за пореден път сериозно забавяне в подготовката на тръжната документация.

Галина Василева посочи, че през следващите седмици ще бъдат обявени търгове за отсечката "Оризово - Михайлово", която е част от фаза 2 на жп линията "Пловдив - Бургас".

Ще се изграждат и ETCS системи, като индикативната стойност на процедурите ще е 40 млн.лв.

Недостатъчно пари за ВиК и изоставащи региони

Необходими са над 11.7 млрд.лв. на този етап във водния сектор, каза регионалният зам.-министър Малина Крумова. Парите за водни проекти по оперативна програма "Околна среда" (ОПОС) все още са концентрирани върху големите агломерации с население над 10 хил.жители.

Според Крумова намаляващото население в различни части на страната е основно предизвикателство за ВиК отрасъла, тъй като прави инфраструктурата все по-неефективна. Тя обяви, че в момента се работи активно по един от политическите ангажименти на настоящото правителство - създаването на фонд за финансиране на ВиК проекти в по-малките агломерации с население между 2 и 10 хил. жители.

Зам.-министърът на околната среда и водите Атанаска Николова уточни, че над 2.3 млрд. лв. от финансирането от настоящия програмен период по ОПОС са за сектор "Води".

"Въпреки реализираните инвестиции през последните години откакто ползваме европейски фондове, за жалост пет от шестте ни региона все още показват изключително ниски резултати и слабо развитие - около 30-40% от средното за Европейския съюз", обясни Малина Кумова. Тук трябва да се отбележи, че шестият регион движи напред само заради София, която ако бъде извадена като отделен регион, ще поправи тази статистика.

Изграждането на пътната инфраструктура, ВиК инфраструктурата и интелигентните градове биха могли да са вдигател на икономически растеж, отбеляза Крумова.

Метрото върви по график

За изграждане на трите етапа от третата линия на метрото финансирането не е било достатъчно, но с увеличеното местно съфинансиране и одобрената от Европейската комисия апликационна форма са осигурени пари за два от етапите, уточни Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен". Единият етап е между бул. Владимир Вазов и Красно село с дължина 8 км и осем станции, а другият - Красно село - Овча купел с дължина четири км и четири станции. В началото на юли започва същинското строителство на втория етап, обясни Братоев. Той увери, че няма изоставане от графика, като засега са построени 32% от третата линия.

Някои от големите инфраструктурни планове изостават, а трябва да бъдат приключени до 2022г., за да усвоим европейското финансиране. Това беше един от основните изводи на част от конференцията "Стратегическа инфраструктура и инвестиции, България 2017", организирана от "Градът".

Докато железопътното строителство ще е може би най-сериозно финансирано през настоящия програмен период 2014-2020г., то във ВиК сектора се отчита сериозен финансов недостиг, смятат министри и експерти.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK