Държавни коли за шофьорските изпити
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавни коли за шофьорските изпити

От ведомството на министър Московски казаха, че нямат разчети колко ще струва на държавата закупуването на автомобилите

Държавни коли за шофьорските изпити

Предложението на министър Ивайло Московски е с неясен ефект

Велина Господинова
18940 прочитания

От ведомството на министър Московски казаха, че нямат разчети колко ще струва на държавата закупуването на автомобилите

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Един призрак броди из коридорите на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" (ДАИ) - призракът на корупцията. Мине се не мине полицаи арестуват служители на ведомството за вземане на подкупи. Преди седмица 14 инспектори бяха изведени с белезници по подозрение за корупция при провеждането на шофьорски изпити. Шестима от тях бяха обвинени за участие в организирана престъпна група, а тази седмица началникът на областния отдел на ДАИ - София Кънчо Димитров беше уволнен от министъра на транспорта Ивайло Московски. През март миналата година при подобна акция беше арестуван бившият директор на ДАИ Цветелин Цветанов заедно с още 13 служители по обвинения за вземане на подкуп. (Повече за акциите на МВР вижте тук)

Сегашната акция на МВР за борба с корупцията по етажите на ДАИ идва след свиканото от премиера Борисов ранно заседание в събота преди две седмици за "войната по пътищата".

И сега има видео

Никой не отрича, че има корупция с шофьорските книжки и че това също е една от причините за катастрофите по пътищата. Засега обаче няма работещо решение за проблема. Министър Московски, на чието подчинение е ДАИ, лансира тези дни предложения в тази посока. Най-спорното е изпитите по кормуване да се провеждат изцяло от ДАИ, т.е. частните автошколи да бъдат отстранени от тях, като за целта министерството ще закупи или вземе на лизинг автомобили. Идеята е да бъдат оборудвани с видеокамери и устройства за запис на всяко действие на кандидат-шофьора и изпитващия го. Така според министъра ще се знае дали последният е помагал.

Експертът по пътна безопасност и бивш директор на КАТ Алекси Стратиев смята, че трябва да се приветстват опитите на транспортното министерство да се справи с проблема с корупцията, но това не трябва да става на принципа "проба - грешка". "Странно ми звучи това предложение, защото и сега в колите има видеонаблюдение при провеждането на изпита. Проблемът е, че няма след това кой да го гледа", казва той. Стратиев цитира статистика, според която в България 1000 автошколи обучават между 100 000 и 110 000 души годишно, от които около 60 000 получават свидетелство за управление. Той не вижда никаква гаранция, че ако изпитите се държат в държавни автомобили корупционните практики ще спрат.

Липсващите сметки

Според председателя на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов в нито една европейска държава няма подобна практика. Той вижда няколко проблема в идеята. Единият е, че курсистите ще се обучават в един модел автомобил, а ще бъдат изпитвани на друг. "Кой ще е виновен за крайния резултат и дали това не означава, че ние от автошколите ще трябва да купим същите автомобили, които се предполага, че ще са от една и съща фирма и тук възниква логичният въпрос къде ще отиде комисионата", коментира със серия риторични въпроси Иванов.

В транспортното министерство не са правени разчети, свързани с разходите по снабдяването на областните дирекции на ДАИ с необходимия брой оборудвани със скъпа техника автомобили, но според него само за София ще са нужни около 25 от различни видове. "Имаме категории на превозните средства - камиони, трактори, мотори, които са три класа. И ако един автомобил струва 20 хил. лв, то един камион струва 200 000", посочи Иванов. Според неговите изчисления сметката само за колите ще е над 20 млн. лв., без тази за поддръжката им. "Ако финансовият министър е съгласен, може да извади тези милиони, но те няма да доведат до нищо", обобщи шефът на браншовата организация.

Коя е логиката

Алекси Стратиев посочи, че има експерти, които смятат, че изпитите трябва да са изцяло в ръцете на частна фирма. Логиката според него е, че "когато частникът изпитва, той би трябвало да си пази фирмата, която му осигурява доходите. Когато държавният служител изпитва, той гледа да припечели над заплатата". Бившият директор на КАТ изрично уточни, че тази фирма не трябва да е свързана с автошколите и да се контролира от автомобилната администрация, каквато е и практиката в Европа. С подобно предложение излезе и Съюзът на българските автомобилисти.

Йонко Иванов обаче е на мнение, че ако държавата не може да се справи с този въпрос, то и частната фирма няма да успее. Той смята, че проблемът е в автомобилната администрация. "Още преди десет месеца изпратихме нашите предложения, които, ако бяха взети под внимание, ситуацията щеше да е различна. Ние предложихме да се промени учебната документация, която е доста остаряла. Предложихме да се даде възможност за онлайн обучение, защото хората са ангажирани и не могат да посещават часовете по теория.", казва той. Иванов е на мнение и, че ръководството на автомобилната администрация бездейства и повече от година и половина отказва да реши проблема с нелоялните автошколи, за които съюзът е информирал транспортното министерство, но досега не са предприети никакви мерки. Другият проблем според него е, че автомобилната администрация не осъществява необходимия мониторинг. "Ако те следят как се провеждат изпитите, няма да има нужда държавата да купува автомобили", казва Иванов. Не на последно място според него трябва да се увеличи заплатата на служителите в ДАИ, която сега е 500 лв., и заедно с това да се приемат строги наказания, ако някой от тях бъде уличен в корупция.

Депутатите от траспортната комисия в парламента засега отказват да коментират предложението на миниснтър Московски държавата да изземе дейността по провеждането на шофьорските изпити. Георги Свиленски от БСП е на мнение, че корупцията не е в автомобилите, а в хората. Председателят на комисията Халил Летифов от ДПС смята, че първо трябва да се проведе широк обществен дебат как да се реши въпроса с корупцията в автомобилната администрация и стъпките, които трябва да се предприемат за намаляване на жертвите по пътищата. "В този дебат трябва да участват всички заинтересовани страни, за да не се създаде впечатление, че лобираме в една или друга посока. Трябва да преценим и ефектите от евентуалното преминаване на изпитите като държавна дейност - дали решаваме тези проблеми, или създаваме по-големи. Факт е, че има проблем, но ние първо трябва да видим неговия генезис", казва Летифов.

Един призрак броди из коридорите на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" (ДАИ) - призракът на корупцията. Мине се не мине полицаи арестуват служители на ведомството за вземане на подкупи. Преди седмица 14 инспектори бяха изведени с белезници по подозрение за корупция при провеждането на шофьорски изпити. Шестима от тях бяха обвинени за участие в организирана престъпна група, а тази седмица началникът на областния отдел на ДАИ - София Кънчо Димитров беше уволнен от министъра на транспорта Ивайло Московски. През март миналата година при подобна акция беше арестуван бившият директор на ДАИ Цветелин Цветанов заедно с още 13 служители по обвинения за вземане на подкуп. (Повече за акциите на МВР вижте тук)

Сегашната акция на МВР за борба с корупцията по етажите на ДАИ идва след свиканото от премиера Борисов ранно заседание в събота преди две седмици за "войната по пътищата".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Изпитите трябва да се провеждат от независими фирми с личната отговорност на изпитващите, за които трябва да се водят досиета на нарушенията на шофьорите, които са си взели изпита при тях.

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Да се направи един фонд, който да заделят средства от школи и транспортни дружества за по-високи заплати на ДАИ-джиите. Така хем ще си имат надбавка към заплатата, хем ще има взаимен контрол на взаимоотношенията.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK