Кабинетът обмисля отпадане на удостоверението за съдимост и край на опашките за талони в КАТ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кабинетът обмисля отпадане на удостоверението за съдимост и край на опашките за талони в КАТ

В търсене на мерки за намаляване на административната тежест - работна среща на МС в петък в Гранитната зала с представители на институциите и браншовите организации. Снимка Министерски съвет

Кабинетът обмисля отпадане на удостоверението за съдимост и край на опашките за талони в КАТ

Работна среща на правителството с местната власт и браншовите организации набелязва мерки за намаляване на административната тежест

9948 прочитания

В търсене на мерки за намаляване на административната тежест - работна среща на МС в петък в Гранитната зала с представители на институциите и браншовите организации. Снимка Министерски съвет


• Свидетелството за съдимост може да отпадне до няколко седмици, ако не са необходими допълнителни промени в нормативната база;

• Договорът за покупко-продажба на автомобил може да се изпраща електронно от нотариалната кантора направо в КАТ, където служебно да направят проверка и да издадат талон на новия собственик;

• Изискването в Закона за обществените поръчки да се удостовери липсата на задължения на кандидатите трябва да се прави по служебен път, а не с хартиена справка, още повече, че възложителите са публични институции.

Това са част от примерите, които вицепремиерът Томислав Дончев даде за възможни конкретни мерки за намаляване на административната тежест, обсъждани на днешната работна среща на МС с представители на местната власт, държавните институции и браншови организации. В срещата участваха още министърът на правосъдието Цецка Цачева, министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, заместник-министърът на финансите Кирил Ананиев, кметове, представители на Националното сдружение на общините в България, представители на Агенцията по вписванията, Агенцията по геодезия, картография и кадастър, Камарата на архитектите, Нотариалната камара, Висшия адвокатски съвет и Държавната агенция по електронно управление.

"Искаме да поставим гражданите и бизнеса в положение да се реди на гише след гише", каза Борисов след заседанието. Когато хората губят дни да си извадят един документ, "това създава усещане и за тревожност, и за корупция, и за напрежение в обществото", добови той. Политиците знаели това и всички го поставяли във фокуса на предизборното си говорене, но вече нямало време за анализи, трябвало да се действа.

Всъщност идеята за услуги на едно гише се лансира отдавна като неотложен ангажимент на администрацията и то - напълно осъществим в днешно време. През 2014 г. даже в Административно-процесуалния кодекс бе записан нов текст: "Административните органи прилагат комплексно административно обслужване при предоставяне на административни услуги", чието значение бе именно това - да въведе "услуги на едно гише".

Вицепремиерът Томислав Дончев днес обясни защо това не се е случило - съществува "консенсусна съпротива" срещу отпадането на някои режими, защото дадената администрация губи власт. "Когато издаваш документ, си силен, а иначе губиш приходи от такси, които са съществено перо за администрациите. Когато имаш достъп по електронен път, трябва да бъдат съкратени служители. Това е една от причините за тихата консенсусна съпротива", коментира Дончев.

"Процесът по редуциране на административната тежест е текла по следния начин. Идва ново политическо ръководство, адресира проблема с експерти от администрацията, те му казват, че е много сложно и да се направи анализ. Той се възлага 7 месеца, прави се 1 година и в най-добрия случай на втората година имаме продукта", каза Дончев цитиран от "Фокус". И добави, че този път нещат няма да се изчерпят с "просто повишаване на качеството на административното обслужване, боядисване или освежаване на един информационен център".

Ядрото на реформата се базира на служебен достъп до данни от регистри, каза Томислав Дончев е обяви, че още следващата седмица ще бъде стартирана една процедура с общините. Ще бъдат задължени всички да престанат да искат документ от гражданина за услугата, когато има електронни регистри, които са годни да дават справки по служебен път. Тук Дончев даде пример със свидетелствата за съдимост - регистърът, който позволява справки по служебен път, е наличен. Действително, за администрацията това означава 3,8 млн. лева по-малко приходи от таксите за издаване на тези удостоверения, но това не е аргумент - като не се предоставя услуга, няма и разходи.

• Свидетелството за съдимост може да отпадне до няколко седмици, ако не са необходими допълнителни промени в нормативната база;

• Договорът за покупко-продажба на автомобил може да се изпраща електронно от нотариалната кантора направо в КАТ, където служебно да направят проверка и да издадат талон на новия собственик;


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    jjw1432150901431354 avatar :-P
    Bobi Manolov

    да но трябва всичко администрации

  • 2
    b_eco avatar :-|
    б_еко - върнете стария Дневник

    " Договорът за покупко-продажба на автомобил може да се изпраща електронно от нотариалната кантора направо в КАТ, където служебно да направят проверка и да издадат талон на новия собственик;"

    Защо въобще договора за покупко-продажба на автомобил трябва да минава при нотариус??? За да храним юридическата мафия ли? Да лапкат едни лесни парички, нали? За да продам стара кола струваща 2000 лв трябва да мина при нотариус и да платя 2.5% такса/данък продажба. Един смартфон или телевизор струва толкова. В коя развита държава има подобен рекет? ГЕРБавата измет е един примитивен башибозук.

  • 3
    mul1426175987394222 avatar :-|
    Milen Stefanov

    Пример как се купува кола във Франция. Продавача и купувача подписват договор - изтеглен от интернет утвърден от държавата образец в три еднакви екземпляра - по един за двете страни и 1 за префектурата ( все едно КАТ). Продавача предава оригиналният талон на купувача като изписва върху него " продаден на еди коя си дата" и се поддписва. Купувача в рамките на един месец предоставя на префектурата: 1)Формуляр за покупка на автомобил ( 1 страница само с личните данни и номера на колата) 2)договора за покупко-продажба, 3)оригинала на талона 4)копие от личната си карта и копие от фактура за платени ток или телефон ( с цел доказване че живее на посоченият адрес). 5) документ за валиден технически преглед 6) Плаща данъка за придобиване на автомобила който варира според мощността и годините на колата, но данъка е ЕДНОКРАТЕН!!! Грубо за кола над 10г. 100к.с е около 100евро; 240к.с. е 300евро, и край никакви данъци повече през следващите години - само застраховка и технически преглед ( на всеки 2 години) До 2 работни дни по куриер си получава оригинала на новият талон ! PS Ако колата е нов внос следва да се сменят номерата. Това става много лесно: с новият талон отива в някой супермаркет или автосервиз където правят номера ( както ключарите правят ключове) и за по-малко от 3 минути номера му е направен и може да си го монтираш сам, или да ти го монтират срещу още 3-5 евро! Няма нотариуси, канали за сверка на номера на двигател и рама, гишета за подаване, взимане на талони. Еко такси и прочие щуротии. Няма държавни поръчки за изработка на табели! Какво ни липсва да стане така и в България ..... ? Липсва желание!

  • 4
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Всичко може да се направи, ама после откъде ще дойдат послушковците, които да гласуват за поредните/същите народни избранници? А кинти за администрацията откъде? А властта им, с която мачкат обикновените хорица? Не е лесно да работиш като навъсена лелка зад някое общинско гише и да се правиш на велика...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK