С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
27 19 юни 2017, 17:05, 64650 прочитания

Прокуратурата обвини "Мерцедес" за развитите болтове на колата на Лозан Панов

Очаквано, Военна прокуратура отказа да разследва случая, виновен е шофьорът - спрял за гъби

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Прокуратурата отказа да разследва случая с развитите болтове на задното колело на автомобила на Националната служба за охрана (НСО), ползван от председателя на Върховния касационен съд (ВКС) Лозан Панов.

В понеделник държавното обвинение публикува дългото 14 страници постановление на бившия военноокръжен прокурор на София полк. Спас Илиев, в което се констатира, че няма данни за умишлено повреждане на автомобила, а болтовете на произведената през 2005 г. лимузина "Мерцедес" S-класа са се развили сами от шофирането. Същевременно постановлението за отказа да се образува досъдебно производство е използвано, за да бъдат атакувани Панов и шофьорът му.


Публикуването на прокурорски постановления е рядка практика. Държавното обвинение не само отказва да предоставя достъп до такива документи, но и пази в тайна имената на наблюдаващите прокурори. Този принцип се нарушава само когато прокуратурата има извънпроцесуален интерес. От метаданните на документа се вижда, че той е създаден от Спас Илиев, но впоследствие е редактиран от говорителката на Сотир Цацаров и шеф на звено "Антикорупция" Румяна Арнаудова. Адвокат, работил по множество разследвания на военноокръжна прокуратура коментира, че стилът на постановлението не прилича на този на Спас Илиев.

Информацията за инцидента с колата на Лозан Панов се появи първо в "Правен свят", но впоследствие беше потвърдена от кабинета на председателя на ВКС. Малко преди това Панов допусна, че може да стане обект на атака, като поводът беше акция пред сградата на Висшия съдебен съвет (ВСС), когато маскирани младежи оставиха на земята одрани агнешки главички. "Къде го е страх? В мерцедеса на НСО, там ли го е страх", попита месец по-късно главният прокурор Сотир Цацаров при поредното припомняне на ескалиращата агресия срещу председателя на ВКС.

Срещу Лозан Панов върви кампания, която се развива в няколко направления - статии в медиите, обгрижващи интересите на управляващите, Сотир Цацаров и Делян Пеевски, анонимни пърформънси (като този с агнешки главички, но и анонимни плакати, които се появяват из цяла София) и институционални атаки (във ВСС, съдебния инспекторат и прокуратурата).
полк. Спас Илиев

Фотограф: Надежда Чипева

Проверката на случая с развитите болтове е извършена от Военно-окръжната прокуратура, тъй като НСО е военизирана структура. Тя е започнала преди 12 дни, след самосезиране по публикацията за инцидента в "Правен свят". От постановлението, публикувано днес, става ясно, че на първо място прокуратурата е направила детайлна проверка на цялото трудово досие на шофьора на Лозан Панов, който е централно действащо лице в документа. През последните шест години той трикратно е причинил щети на служебните автомобили, които е управлявал, като два от тези случаи са ожулена броня в автомивка. След това разследването е установило, че Лозан Панов и шофьорът му се познавали "от детски години" и поради тази причина точно този водач бил назначен при Панов след избора му за председател на ВКС.



Установено е движението на автомобила в деня на инцидента - от гаража на НСО, през дома на Лозан Панов, сградата на Висшия съдебен съвет, Съдебната палата, Берковица (където Панов е бил на церемония по встъпване на длъжност на новия председател на съда) и обратно в София. Според прокуратурата шофьорът е установил още на потегляне в София, че има проблем, защото чул непривичен шум, но не е предприел необходимите действия. Поради тази причина срещу него е започнало дисциплинарно производство.

Всъщност описаната фактическа обстановка е малко по-различна. Панов и шофьорът му действително чули шум при потеглянето от София, шофьорът спрял, но не установил нищо притеснително. Чак на връщане към столицата, когато Лозан Панов поискал да спрат до сергии за гъби, водачът установил, че два от болтовете липсват, а другите три са разхлабени. След това той сигнализирал на началниците си, а директорът на НСО ген. Ангел Антонов се обадил на Лозан Панов, за да научи повече за инцидента, но - по неговите думи - не успял да разбере какво точно се е случило. От своя страна Лозан Панов обяснил пред прокурорите, че е подробно е разказал за случилото се на шефа на службата.

В крайна сметка прокуратурата се допитва до анонимни експерти (имената им са заличени от постановлението), които казали, че е възможно при движение по път с неравности и множество завои с малък радиус на завиване болтовете да се разхлабят сами. Всъщност прокуратурата не е направила нищо, за да разбере причината, довела до развиването на болтовете и износването на резбата. Наказателен адвокат с дългогодишна практика коментира, че е трябвало да бъде назначена експертиза, което може да стане само при образувано досъдебно производство, а не в рамките на предварителна проверка. След това вещите лица е трябвало да направят оглед на износените елементи, както и необходимите измервания и т.н. Няма как при подобна експертиза да се използват данни от огледа, направен в гаража на НСО, който има за цел само да изясни кои части трябва да се сменят коментира още източника ни.

"От изключителна важност е фактът, че причината за спиране в района на с. Бързия не е шум, а желанието на г-н Панов да си купи гъби от крайпътна сергия. Тогава именно, без да е предшествана от потропване или почукване, случайно е забелязана повредата", пише още полк. Илиев. Той определя показанията на шофьора от НСО като "непоследователни, нелогични" и неподкрепящи се от мнението на експертите. Надълго се обяснява какви шумове е трябвало да чуе водачът при един вид повреди и какви - при друг вид. Шофьорът е критикуван, че не е заснел веднага с личния си телефон падналите болтове. Военните прокурори са иззели двата телефона на водача и направили внимателен анализ на получените и изпратените обаждания и съобщения, като специален акцент е поставен на факта, че служителят на НСО е комуникирал с Лозан Панов чрез viber, без да става ясно какво общо има това с инцидента.

Според военния магистрат "предположенията на г-н Панов за евентуално извършено престъпление срещу него не намират опора в предприетите от него действия за запазване на следите от произшествието и даване възможност на разследващите органи и прокурора за обективно и пълно изследване и оценка на събитието".

Тук не става ясно защо директорът на службата Ангел Антонов не е предприел действия по сигнализиране на прокуратурата и МВР, след като е разбрал за инцидента. Ангел Антонов беше назначен на поста през май 2014 г. (по време на правителството на Орешарски) след договорка с ДПС.

Любопитен анализ прави прокуратурата на назначаването на точно този офицер от НСО за шофьор на Лозан Панов, тъй като двамата били познати от деца. Длъжностните лица на ръководни постове, които са извършили назначението, не са направили никакво нарушение на закона, то не е и престъпление, пише в постановлението. От друга страна обаче, това назначение е "укоримо", макар че не става ясно към кого точно е укорът. Но на две места в постановлението изрично се посочва, че всъщност назначението е по молба на Лозан Панов, който обаче няма как да има вина за действия на ръководни лица в НСО.

На практика прокуратурата приема, че автомобилът е бил в техническо изправно състояние и че няма данни някой да е разхлабвал болтовете. Остава единственото логично обяснение, че при този модел автомобили болтовете се разхлабват сами в движение. "Капитал" изпрати въпроси до представители на "Мерцедес" за България за това дали този модел има фабричен дефект и дали разхлабването на болтове е често срещано явление.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Комисията на Ревизоро за малко да не гласува отлагането на закона за горивата Комисията на Ревизоро за малко да не гласува отлагането на закона за горивата

Първо точката се отложи заради липсващ министър, но депутатите бяха призовани повторно и гласуваха "за"

17 яну 2019, 997 прочитания

Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка

И още: САЩ заплашват да се оттеглят от договора за ракетите със среден обсег; Какво показва пазарният тест за бъдещо продължение на "Турски поток" през България

17 яну 2019, 513 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Референдумът в Стара Загора: Над 85% искат "Бедечка" да е парк

Въпреки че допитването е невалидно, общината ще се съобрази с желанието на хората

Лекарствата, които напускат България

Над 1500 медикамента са дерегистрирани заради ценовия натиск от страна на държавата

Данъци, доходи и осигуровки - какво ново

Собствениците на автомобили, на имоти в курорти и тези с високи доходи ще плащат повече

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

20 въпроса: Елена Розберг

Заедно с Ива Дойчинова и Евелина Павлова тя започна новия медиен проект Triple Eye

Дунавски маршрути

Пътеводител "От Балкана до Дунав. Идеи за пътешествия в Дунавска България"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка

Емисия

DAILY @7PM // 17.01.2019 Прочетете