Прокуратурата обвини "Мерцедес" за развитите болтове на колата на Лозан Панов
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Прокуратурата обвини "Мерцедес" за развитите болтове на колата на Лозан Панов

Лозан Панов излиза от автомобила си пред сградата на Министерския съвет

Прокуратурата обвини "Мерцедес" за развитите болтове на колата на Лозан Панов

Очаквано, Военна прокуратура отказа да разследва случая, виновен е шофьорът - спрял за гъби

67453 прочитания

Лозан Панов излиза от автомобила си пред сградата на Министерския съвет

© Анелия Николова


Прокуратурата отказа да разследва случая с развитите болтове на задното колело на автомобила на Националната служба за охрана (НСО), ползван от председателя на Върховния касационен съд (ВКС) Лозан Панов.

В понеделник държавното обвинение публикува дългото 14 страници постановление на бившия военноокръжен прокурор на София полк. Спас Илиев, в което се констатира, че няма данни за умишлено повреждане на автомобила, а болтовете на произведената през 2005 г. лимузина "Мерцедес" S-класа са се развили сами от шофирането. Същевременно постановлението за отказа да се образува досъдебно производство е използвано, за да бъдат атакувани Панов и шофьорът му.

Публикуването на прокурорски постановления е рядка практика. Държавното обвинение не само отказва да предоставя достъп до такива документи, но и пази в тайна имената на наблюдаващите прокурори. Този принцип се нарушава само когато прокуратурата има извънпроцесуален интерес. От метаданните на документа се вижда, че той е създаден от Спас Илиев, но впоследствие е редактиран от говорителката на Сотир Цацаров и шеф на звено "Антикорупция" Румяна Арнаудова. Адвокат, работил по множество разследвания на военноокръжна прокуратура коментира, че стилът на постановлението не прилича на този на Спас Илиев.

Информацията за инцидента с колата на Лозан Панов се появи първо в "Правен свят", но впоследствие беше потвърдена от кабинета на председателя на ВКС. Малко преди това Панов допусна, че може да стане обект на атака, като поводът беше акция пред сградата на Висшия съдебен съвет (ВСС), когато маскирани младежи оставиха на земята одрани агнешки главички. "Къде го е страх? В мерцедеса на НСО, там ли го е страх", попита месец по-късно главният прокурор Сотир Цацаров при поредното припомняне на ескалиращата агресия срещу председателя на ВКС.

Срещу Лозан Панов върви кампания, която се развива в няколко направления - статии в медиите, обгрижващи интересите на управляващите, Сотир Цацаров и Делян Пеевски, анонимни пърформънси (като този с агнешки главички, но и анонимни плакати, които се появяват из цяла София) и институционални атаки (във ВСС, съдебния инспекторат и прокуратурата).

полк. Спас Илиев
Фотограф: Надежда Чипева

Проверката на случая с развитите болтове е извършена от Военно-окръжната прокуратура, тъй като НСО е военизирана структура. Тя е започнала преди 12 дни, след самосезиране по публикацията за инцидента в "Правен свят". От постановлението, публикувано днес, става ясно, че на първо място прокуратурата е направила детайлна проверка на цялото трудово досие на шофьора на Лозан Панов, който е централно действащо лице в документа. През последните шест години той трикратно е причинил щети на служебните автомобили, които е управлявал, като два от тези случаи са ожулена броня в автомивка. След това разследването е установило, че Лозан Панов и шофьорът му се познавали "от детски години" и поради тази причина точно този водач бил назначен при Панов след избора му за председател на ВКС.

Установено е движението на автомобила в деня на инцидента - от гаража на НСО, през дома на Лозан Панов, сградата на Висшия съдебен съвет, Съдебната палата, Берковица (където Панов е бил на церемония по встъпване на длъжност на новия председател на съда) и обратно в София. Според прокуратурата шофьорът е установил още на потегляне в София, че има проблем, защото чул непривичен шум, но не е предприел необходимите действия. Поради тази причина срещу него е започнало дисциплинарно производство.

Всъщност описаната фактическа обстановка е малко по-различна. Панов и шофьорът му действително чули шум при потеглянето от София, шофьорът спрял, но не установил нищо притеснително. Чак на връщане към столицата, когато Лозан Панов поискал да спрат до сергии за гъби, водачът установил, че два от болтовете липсват, а другите три са разхлабени. След това той сигнализирал на началниците си, а директорът на НСО ген. Ангел Антонов се обадил на Лозан Панов, за да научи повече за инцидента, но - по неговите думи - не успял да разбере какво точно се е случило. От своя страна Лозан Панов обяснил пред прокурорите, че е подробно е разказал за случилото се на шефа на службата.

В крайна сметка прокуратурата се допитва до анонимни експерти (имената им са заличени от постановлението), които казали, че е възможно при движение по път с неравности и множество завои с малък радиус на завиване болтовете да се разхлабят сами. Всъщност прокуратурата не е направила нищо, за да разбере причината, довела до развиването на болтовете и износването на резбата. Наказателен адвокат с дългогодишна практика коментира, че е трябвало да бъде назначена експертиза, което може да стане само при образувано досъдебно производство, а не в рамките на предварителна проверка. След това вещите лица е трябвало да направят оглед на износените елементи, както и необходимите измервания и т.н. Няма как при подобна експертиза да се използват данни от огледа, направен в гаража на НСО, който има за цел само да изясни кои части трябва да се сменят коментира още източника ни.

"От изключителна важност е фактът, че причината за спиране в района на с. Бързия не е шум, а желанието на г-н Панов да си купи гъби от крайпътна сергия. Тогава именно, без да е предшествана от потропване или почукване, случайно е забелязана повредата", пише още полк. Илиев. Той определя показанията на шофьора от НСО като "непоследователни, нелогични" и неподкрепящи се от мнението на експертите. Надълго се обяснява какви шумове е трябвало да чуе водачът при един вид повреди и какви - при друг вид. Шофьорът е критикуван, че не е заснел веднага с личния си телефон падналите болтове. Военните прокурори са иззели двата телефона на водача и направили внимателен анализ на получените и изпратените обаждания и съобщения, като специален акцент е поставен на факта, че служителят на НСО е комуникирал с Лозан Панов чрез viber, без да става ясно какво общо има това с инцидента.

Според военния магистрат "предположенията на г-н Панов за евентуално извършено престъпление срещу него не намират опора в предприетите от него действия за запазване на следите от произшествието и даване възможност на разследващите органи и прокурора за обективно и пълно изследване и оценка на събитието".

Тук не става ясно защо директорът на службата Ангел Антонов не е предприел действия по сигнализиране на прокуратурата и МВР, след като е разбрал за инцидента. Ангел Антонов беше назначен на поста през май 2014 г. (по време на правителството на Орешарски) след договорка с ДПС.

Любопитен анализ прави прокуратурата на назначаването на точно този офицер от НСО за шофьор на Лозан Панов, тъй като двамата били познати от деца. Длъжностните лица на ръководни постове, които са извършили назначението, не са направили никакво нарушение на закона, то не е и престъпление, пише в постановлението. От друга страна обаче, това назначение е "укоримо", макар че не става ясно към кого точно е укорът. Но на две места в постановлението изрично се посочва, че всъщност назначението е по молба на Лозан Панов, който обаче няма как да има вина за действия на ръководни лица в НСО.

На практика прокуратурата приема, че автомобилът е бил в техническо изправно състояние и че няма данни някой да е разхлабвал болтовете. Остава единственото логично обяснение, че при този модел автомобили болтовете се разхлабват сами в движение. "Капитал" изпрати въпроси до представители на "Мерцедес" за България за това дали този модел има фабричен дефект и дали разхлабването на болтове е често срещано явление.

Прокуратурата отказа да разследва случая с развитите болтове на задното колело на автомобила на Националната служба за охрана (НСО), ползван от председателя на Върховния касационен съд (ВКС) Лозан Панов.

В понеделник държавното обвинение публикува дългото 14 страници постановление на бившия военноокръжен прокурор на София полк. Спас Илиев, в което се констатира, че няма данни за умишлено повреждане на автомобила, а болтовете на произведената през 2005 г. лимузина "Мерцедес" S-класа са се развили сами от шофирането. Същевременно постановлението за отказа да се образува досъдебно производство е използвано, за да бъдат атакувани Панов и шофьорът му.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    frank_ninov avatar :-|
    Нинов



    Значи голяма част от световния елит се вози в автомобил, чийто болтове се развиват от самосебе си.

  • 2
    n.youroukov avatar :-|
    Един препатил

    Прокуратурата или Летящият цирк на "Монти Пайтън".

  • 3
    dexter4o avatar :-|
    VeLikoV

    Тези германци така и не се научиха да правят качествени автомобили! Всяка седмица в сервиза срещу офиса виждам по 4 - 5 такива лимузини. На едни болтовете им се изгубили, на други спирачките им не работят, а трети идват на една гума... трагедия.

  • 4
    svd avatar :-P
    не на безразличието

    тия даже не могат да излъжат като хората...така е като търсиш теле под вол...интересно ми е тия 'експерти' слизат ли чат пат да си завиват болтовете на джантите...и то на S-класа...

  • 5
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Ама време е вече и немският посланник да се включи ...
    И да покаже още "гнили ябълки" ...
    Щом засягат немска фирма, при това Мерцедес!

  • 6
    briton avatar :-|
    briton

    По тази логика на БиБито на каляската трябва да са и нонстоп разхлабени болтовете. То не бяха села, не бяха паланки да се пътува да се откриват чешмички, все по разнебитени пътища.

  • 7
    fkr55482911 avatar :-|
    султана глаушева

    За начало: да плащат телефонните измами на родителите си! От собствения си бюджет.Защото не са кадър да се справят с нещо, дето репортерка на НОВА се справя! Справят ли се, да говорят. Не могат ли, не искат ли, да мълчат! А пишещите, ако не ви е срам, пишете си. СПРЕТЕ ТЕЛЕФОННИТЕ ИЗМАМИ! ПОЗОР ЗА ЦЯЛАТА ДЪРЖАВА!

  • 8
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Абе казали, ама повече вярвам на Мерцедес...

  • 9
    mul1426175987394222 avatar :-|
    Milen Stefanov

    Утре, недай Боже, като успеят да ликвидарат физически някой опонент, пак ще докажат "по безпорен начин" че е било инцидент. Егати държавата, щом могат да твърдят, че на една кола могат сами да и паднат болтовете от джантите, по същата логика могат да изкарат един очевиден убиец невинен! Това вече не е съд и прокуратура, а новата бухалка на старите мутри!

  • 10
    val1320 avatar :-|
    val1320

    Смешник-прокурор!А какво ще каже за гумаджията на НСО,а?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK