С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 21 юни 2017, 9:52, 30066 прочитания

КЗК не видя нищо нередно в срока от един ден за търга за тол-системата

Регулаторът отхвърли и последните жалби, които бяха подадени срещу кратките срокове на пътната агенция

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за пореден път подкрепи Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в битката за търга за изграждане на тол-система и въвеждане на електронни винетки. Поръчката буксува от повече от година заради непрестанни жалби до КЗК и е спирана неколкократно. Повечето от тях са заради прекомерно кратките срокове по поръчката.
Последния път, в който АПИ поднови търга на стойност 200 млн. лв., беше на 18 май, но с най-краткия срок досега - около 24 часа. Още на следващия ден три компании подадоха жалби срещу решението на пътната агенция и поръчката беше спряна.

Регионалният министър Николай Нанков се надява, че внедряването на системата може да започне още през 2018г. Той си обясняваше жалбите с лобито на превозвачите, които се съпротивлявали срещу по-високите цени, които ще дойдат с тол-системата.

Фотограф: Анелия Николова



Дискриминация и други мотиви

Жалбоподателите са "Толлнет", "Ерба 96" и "Алтима България". "Ерба 96" е унгарска компания с близо 20-годишен опит зад гърба си и изпълнител на електронната винетка за леки автомобили, използвана в Унгария. По тяхната жалба обаче регулаторът отказа да образува производство на база чл.201, ал.1, т.2 от Закона за обществени поръчки (ЗОП) с аргумент, че не са отстранени нередовностите в жалбата в срок.

Чешката "Толлнет" и преди е обжалвала търга. "Прави впечатление, че дружеството "Толлнет" АД, което за трети път подава жалба, е подало и оферта за участие в процедурата в обявения от възложителя срок – 19.05.2017 г., а същевременно в жалбата си твърди, че срокът, с който е удължена процедурата, е крайно недостатъчен за изготвяне на оферта", отбелязаха преди около месец от АПИ в отговор до "Капитал" (което вероятно е нарушение на чл.39, ал.6 от ЗОП, където се гарантира конфиденциалност на документите до момента на отваряне на офертите).



Жалбата на "Толлнет" гласи: "Актовете на възложителя и особено последното негово решение противоречат на закона, недобросъвестни са, дискриминационни и целенасочено увреждащи равнопоставеността и свободната конкуренция в процедурата." Според дружеството поръчката още през септември е трябвало да се възобнови със срок от 17 дни и счита, че определянето на срок от 24 часа за подаване на оферта в процедура на такава голяма стойност повдига съмнения за незаконосъобразност на действията на възложителя и за вероятна злоупотреба с права от негова страна.

Третата жалба е на "Алтима България", която е собственост на хърватското дружество "Мрезне технология версо". В предмета й на дейност са предоставяне на компютърни услуги, изграждане на телекомуникационна инфраструктура и др.

Дружеството изтъква, че ЗОП се основава на принципи на публичност и прозрачност, свободна и лоялна конкуренция, равнопоставеност и недопускане на дискриминация, които не са спазени с решението за еднодневен срок за подаване на оферти. Те добавят: "Удължаването се извършва за безпрецедентния срок от часове, в края на седмицата и при официален празник 24 май, когато много от работниците и служителите на участниците биха получили отпуск, за да използват и училищните празници за децата си."

Компанията е изтъкнала и аргумента, че тъй като в България не е изграждана тол-система досега и "най-вероятно българско предприятие не е участвало в проект за изграждане на електронна система за събиране на тол-такси", нормално е да се предположи, че ще участват чужди фирми, които имат нужда от повече време за комуникация и подготовка. Не на последно място дружеството отбелязва, че голямата банкова гаранция от 1 млн. лв. трудно може да се осигури за такъв кратък срок.

Какво им отговаря КЗК

Георгица Стоянова е била наблюдаващият проучването член на КЗК.

Фотограф: Цветелина Белутова


Накратко, регулаторът смята, че всичко в жалбите е неоснователно. Например КЗК смята, че е въпрос на преценка на пътната агенция колко време ще даде за подаване на оферти, "доколкото в разпоредбата на чл.27а, ал.9, т.2 от ЗОП (отм.) не е предвиден конкретен минимален срок, с който е необходимо да се удължат сроковете по провеждане на процедурата".

КЗК не е съгласна и с това, че краткият срок нарушава принципите за публичност, прозрачност и свободна конкуренция. Относно аргумента на "Алтима България" за пречки пред кандидати от чужди държави КЗК отговаря, че жалбоподателите могат да излагат твърдения, свързани с евентуално засягане на тяхната правна сфера, но не и такива, касаещи правната сфера на други стопански субекти". Тъй като дружеството е регистрирано в България, то "не разполага с процесуалната легитимация да защитава интересите на въпросните икономически оператори, установени в други страни на Европейския съюз". Или, иначе казано: компанията няма този проблем, затова не трябва да действа като защитник на други кандидати.

И двете компании трябва да платят по 200 лв. разноски на пътната агенция.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: АПИ жалби КЗК търг

Прочетете и това

Вечерни новини: Пощите поемат дистрибуцията на вестници от март, сенатор от САЩ опитва да спре продажбата на bTV на Келнер Вечерни новини: Пощите поемат дистрибуцията на вестници от март, сенатор от САЩ опитва да спре продажбата на bTV на Келнер

И още: Коронавирусът вече се разпространява по-бързо извън Китай, в България няма случаи; Съпругата на Божков остава постоянно в ареста; Преговори с Албания и Северна Македония за членство може да започнат до седмици

27 фев 2020, 985 прочитания

Борисов се отказа да купува нов правителствен самолет 5 Борисов се отказа да купува нов правителствен самолет

Средствата ще бъдат насочени към стадионите на пловдивските "Локомотив" и "Ботев", както и за училищни физкултурни салони

27 фев 2020, 1179 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Бившият шеф на пътната агенция е обвинен в безстопанственост

Според прокуратурата Лазар Лазаров е ощетил държавата с 41 млн. лв. с поръчка за отводняване на отсечка от магистрала "Марица", спечелена от "Пътища Пловдив"

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10