Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 22 юни 2017, 14:38, 26341 прочитания

Свидетелството за съдимост: прибързано обещание

Правителството обяви пореден старт на реформата "на едно гише". И за пореден път ще се спъне.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Петко Петков, съдия в Софийския районен съд: "Предложението на премиера Бойко Борисов и вицепремиера Томислав Дончев наистина сериозно би облекчило гражданите, но то просто не е осъществимо в този вид".

57 000 000
дни през 2014 г. българските граждани като цяло са прекарали в получаване на административни услуги (за граждани и бизнеса) според анализ на Института за пазарна икономика от май 2015 г., базиран на правителствения Доклад за състоянието на администрацията за 2014 г.
Една от ясните заявки, които премиерът Бойко Борисов и вицепремиерът Томислав Дончев направиха след правителственото заседание миналия петък, посветено на "облекчаване на гражданите", бе за незабавното отпадане на свидетелството за съдимост като документ.

Първоначално Дончев предположи, че това може да стане до няколко седмици, ако не се налагат нормативни промени, защото базата данни е налична и справките за съдимост могат да се правят служебно от администрацията, вместо да се изискват от гражданите. Дни по-късно председателят на новата държавна агенция "Електронно управление" Росен Желязков даде отсрочка до есента - за да се възложи справката за съдимост на институциите, трябва да се направят промени в над 40 закона и 240 наредби, обяви той. Но пък тази промяна е елементарна и в едно изречение – проверката на съдимостта се прави служебно.


Предложението е неосъществимо, когато си осъждан

Действително предложението би улеснило гражданите, които сега вадят свидетелството от една администрация, за да го представят пред друга. В страната има 114 бюра по съдимост - 113 към районните съдилища и едно централно бюро към Министерството на правосъдието, където се издават удостоверения за лица, родени в чужбина, както и електронни свидетелства на неосъжданите граждани.

Предложението обаче не държи сметка за същността на проверката на съдимостта и различните хипотези, при които се изисква - при постъпване на работа и за получаване на определени разрешителни: за притежание на оръжие, за търговия с ценни книжа, при регистриране за определени професии (адвокат, нотариус, лекар и др.) и т.н. Това коментира съдията от Софийския районен съд (СРС) Петко Петков, който има пряк поглед върху процеса и като ресорен е зам.-министър на правосъдието през 2014-2015 г. в екипа на Христо Иванов. През последните 8 години като съдия Петков осъществяваше контрола върху бюрото по съдимост в СРС; освен това той е участвал и в работата по всички изменения на наредбата за съдимост от 2012 г. насам.



"Предложението на премиера Бойко Борисов и вицепремиера Томислав Дончев наистина сериозно би облекчило гражданите, но то просто не е осъществимо. Вярно е казаното от Томислав Дончев, че пълната информация за осъжданията на лицата фигурира в електронен вид в базата данни на бюрата по съдимост. В същото време информацията в тези 114 бази данни не е достатъчна, за да бъде издадено свидетелство за съдимост, когато лицето е било осъждано назад във времето и на негово име се съхранява бюлетин.

Нашето наказателно право познава два вида реабилитация – пълна и непълна. В този смисъл винаги, когато се издава свидетелство за съдимост на осъждани лица, се извършва правна преценка за какво точно се иска то, дали е настъпила реабилитация, а ако е настъпила - дали тя е пълна или непълна. Така в свидетелството за съдимост на едно лице, за което е настъпила непълна реабилитация по право, ще бъде отбелязано, че то не е осъждано, ако става въпрос за постъпване на работа в търговско дружество, но ако то иска да постъпи на работа например в МВР или свидетелството му е необходимо за получаване на достъп до класифицирана информация, тогава ще бъде отбелязано, че е осъждано. В момента такава преценка за всяко искане се прави от председателя на съответния съд или от оправомощени от него наказателни съдии"
, коментира Петков.

Действително и в момента на сайта на Министерството на правосъдието има опция един гражданин да заяви и да получи електронно свидетелство за съдимост по интернет, без изобщо да стига до гише. Това обаче е възможно само ако той има електронен подпис и никога не е бил осъждан. При подаване на електронната заявка системата автоматично проверява дали за него се съхранява бюлетин за съдимост (т.е. дали в миналото той е бил осъждан). Ако това е така, издаване на електронно свидетелство е невъзможно, защото няма как компютърната програма да извърши правната преценка, обяснява Петков.

Принципно недопустимо

Извън това според него е принципно недопустимо да се иска електронна справка за съдимост за друг човек, защото това в определен смисъл обезсмисля реабилитацията: "Ако издаването на такова електронно свидетелство се окаже невъзможно, защото съществува бюлетин, то тази невъзможност е указание за заявителя, че назад във времето гражданинът е бил осъждан, независимо че може да е реабилитиран. Така ще се заобиколят правните последици от реабилитацията - данните за предходни осъждания да не стават достояние на трети лица."

Всъщност и в момента има опция в някои случаи служебно да се получават справки за съдимост с пълната информация за предишни осъждания независимо от реабилитацията, но само от ограничен брой държавни органи: съд, прокуратура и разследващи органи – за нуждите на наказателното производство, органите по закона за защита на класифицираната информация, ЦИК - за всички кандидати за изборни длъжности, и т.н.

Според юристи по-добре е да се мисли за редуциране на случаите, при които се изисква проверка на съдимостта, не и за радикално премахване на свидетелството.

Но иначе този казус е добра илюстрация как българските правителства залагат реформите в администрацията и защо от тях нищо не излиза.

Илюстрация


550 "стратегически" документа

В Портала за консултативни съвети на сайта на Министерския съвет могат да бъдат открити близо стотина документа от последните петнайсет години, посветени на административната реформа и комплексното административно обслужване. Анализите, докладите, концепциите, стратегиите, пътните карти и т.н. за това как да ни обслужват по-ефективно, са се превърнали в основната и комай единствената дейност по административната реформа, платена с парите на данъкоплатците и европейските фондове.

Според един от тези доклади за развитие на държавната администрация към декември 2013 г. България разполага с 550 стратегически документа, от които 210 на национално ниво. Съществува цяла прослойка служители в администрацията с недоказани експертни познания в ресора на ведомството, в което работят, и спорна обща компетентност, но оцеляващи с умението да пишат стратегии.

Повече от петнадесет години няколко правителства слагат темелите на комплексното административно обслужване, по-известно като обслужване на едно гише. Същината му е, че едно звено от администрацията не може да иска от гражданина да й предоставя информация, която вече е налична в същото или друго звено и може да бъде получена служебно. А самата услуга да трябва да може да бъде заявена и получена дори по интернет или по пощата. Първият магистрален документ по темата, който вече се сочи в лекциите по административно управление, е заложен през далечната 2002 г. и до момента само се пренаписва с очевидната убеденост, че никой не чете тази книжнина, нито даже си дава труд да помни заглавията.
29 декември 2002 г. С решение Министерският съвет приема Концепция за подобряване на административното обслужване в контекста на принципа "едно гише", както и Базисен модел на обслужване "на едно гише".

19 юни 2013 г. МС приема Базисен модел на комплексно административно обслужване, разработен по проект на ОПАК с бенефициент администрацията на МС, като с него се обогатява Базисният модел от 2002 г. Към този момент 85% от администрациите отчитат, че работят комплексно.

17 март 2014 г. Концепцията на едно гише от 2002 г. е отменена с решение на МС за приемане Стратегия за развитие на държавната администрация, 2014 – 2020 г. В нея между другото пише, че 76.6% от всички администрации предоставят услуги на принципа "едно гише".

13 март 2014 г. Парламентът гласува на второ четене промени в Административно-процесуалния кодекс, с които администрацията се задължава в срок до една година, т.е. до март 2015 г., да въведе повсеместно комплексно административно обслужване. Вицепремиерът по икономическото развитие Даниела Бобева обявява промените за "революция в предоставянето на услуги", които освен това ще спестят на бюджета 30 млн. лева годишно.

14 януари 2015 г. Тържествено се промотират промени в Наредбата за административно обслужване, с които гражданите да могат да подават заявление за комплексно обслужване в най-близката до тях администрация, която има отношение.

Май 2015 МС приема План за намаляване на административната тежест за бизнеса.

Декември 2015 МС приема Пътна карта за развитие на държавната администрация и отново за обслужване на едно гише.

Ноември 2016 Вицепремиерът Румяна Бъчварова отчита успехите на управлението в административната реформа.

За да се стигне до разширеното заседание на МС на 16 юни 2017 г. за намаляване на административната тежест, където Бойко Борисов заяви, че "нямаме месеци и години за анализи", правителството ще вложи цялата си воля да облекчи гражданите. Премиерът е поставил толкова кратки срокове за въвеждане на електронното управление, че никой в сферата няма да ползва летен отпуск, обяви пък Росен Желязков.

И точно тази бързина е най-комичното нещо в случая.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ВСС ще обяви обществена поръчка за нов софтуер за разпределяне на дела ВСС ще обяви обществена поръчка за нов софтуер за разпределяне на дела

Решението бе взето след деветчасово заседание на съвета, което започна със скандални разправии и продължи на закрито

9 апр 2020, 412 прочитания

Вечерни новини: Световната банка очаква 3.7% спад на българския БВП, тестовете на полицаите - отрицателни Вечерни новини: Световната банка очаква 3.7% спад на българския БВП, тестовете на полицаите - отрицателни

И още: Синодът апелира на службите за Великден да ходят само вярващи от сърце, за седем дни регистрираните заразени с коронавируса по света се увеличиха от милион на милион и половина

9 апр 2020, 1042 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Ограничението за плащания в брой мина на първо четене

Най-вероятно проектът ще претърпи сериозни изменения при второто разглеждане в парламента

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10