Как се променя Законът за движение по пътищата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как се променя Законът за движение по пътищата

Как се променя Законът за движение по пътищата

Увеличават се санкциите, улеснява се работата на КАТ - отново без адекватна статистика

60866 прочитания

© Юлия Лазарова


Вчера парламентът прие окончателно промени в Закона за движение по пътищата, които бяха "поръчани" от премиера Бойко Борисов като средство за борба с пътните инциденти. Те улесняват работата на Пътна полиция и увеличават санкциите за някои нарушения на пътя.

Отпада пътният знак, който предупреждава за камери

Причината за тази промяна е, че множество глоби за превишена скорост се отменят, тъй като преди радара не е бил поставен такъв пътен знак. Изискването за подобен знак затрудняваше изключително т.нар. мобилни радари, тъй като полицаите трябваше да си носят подвижен знак, който да слагат преди патрула.

Аргументът срещу отпадането на предупредителния знак беше, че така се нарушават правата на гражданите и те не знаят, че влизат в зона, където могат да бъдат заснети. Контрааргументът е, че радарите с камери не позволяват разпознаване на човека, който шофира, т.е. не засягат лични права. Новите радари, които МВР скоро трябва да закупи, позволяват разпознаване на регистрационни табели.

Този текст беше въведен в началото на 2015 г. след промени, предложени от управляващата коалиция (начело с ГЕРБ) и с мотиви, които са точна противоположност на тези, с които същите ГЕРБ днес гласуват отпадането му. В негова защита се изказва Красимир Ципов, който запази поста си на зам.-министър на вътрешните работи. "Аз лично смятам, че е необходимо да се оповестяват в средствата за масово осведомяване местата, където ще бъдат извършен контрол, няма значение какъв вид контрол. В крайна сметка, след като ще има камери в автомобилите, в моторните превозни средства, в полицейските патрулки, гражданите трябва да знаят, че този контрол се осъществява при условията на видеозаснемане", казва той тогава.

Две години по-късно управляващите са на друго мнение — знакът кара шофьорите да намаляват за малко, а след това отново да карат с превишена скорост.

На законово ниво се регламентират проверките с патрулки, оборудвани с камери

През последните няколко години над 90% от колите на КАТ бяха оборудвани или подменени с такива с камери и микрофони, които трябва да заснемат проверката като гаранция срещу корупционни практики.

Тъй като полицаите много често паркираха патрулките така, че спреният автомобил да е извън обхвата на камерите, в закона се записва изрично, че ако колата на МВР е с камери, контролът трябва да става в техния обхват.

Прекратява се регистрацията на автомобил от шест месеца до година, ако собственикът му го е дал на някого, който няма книжка.

Досега санкцията за подобно нарушение беше спиране от движение на автомобила до един месец.

"От проверките, които са извършени от началото на годината досега, има 11 366 спрени за проверка, от тях се установява, че само 1212 са били собственици на автомобили, останалите са били реално неправоспособни. Тези 10 000 всъщност ги оневиняваме", опита се да мотивира предложението Цветан Цветанов.

Шофирането след употреба на наркотици ще се наказва със затвор

Със заключителните разпоредби на промените се прави изменение на Наказателния кодекс, като се премахва приложението на чл.78а (ако деецът не е осъждан, а наказанието е до три години, се налага глоба), в случай че извършителят е употребил наркотични вещества. Това означава, че шофирането след употреба на наркотични вещества ще се наказва от една до три години затвор.

Приетите вчера законодателни промени са насочени към три групи нарушения - превишената скорост, неправоспособните водачи и шофирането след употреба на наркотици. От статистиката на МВР за тежки катастрофи през 2016 г. се вижда, че заради превишена скорост (общо ограничение и такова, въведено с пътен знак) са станали общо 8 тежки катастрофи (от общо 7166). Четири са тежките ПТП, предизвикани след употреба на наркотични вещества, а 143 - от пияни водачи. В статистиката няма данни за тежките катастрофи, предизвикани от неправоспособни шофьори. От статистиката на Главна дирекция "Национална полиция" за 2016 г. се вижда, че през годината са били установени 30 432 шофьори без книжка (за 2015 - 22 031) от общо 953 хил. констатирани нарушения.

Заблудата "статистика"

В България липсва задълбочен анализ на причините за настъпване на пътнотранспортни произшествия. Според статистиката на Пътна полиция основната причина за тежките катастрофи е т.нар. несъобразена скорост (всяка скорост, по-висока от тази, при която е нямало да стане ПТП). Освен недъзите на статистиката на МВР липсва съпоставяне на данните с други статистики - интензивност трафик, икономически и демографски показатели и т.н.

От приемането му през 1999 г. Законът за движение по пътищата е бил променян 69 пъти, което прави средно по 4 пъти на година. Към настоящия момент един човек изтърпява ефективно наказание лишаване от свобода за взет подкуп и той не е служител на Пътна полиция. Над 600 души (от общо около 8000 затворници) излежават присъди в българските затвори заради престъпления, свързани с движението по пътищата, като най-голямата група от тях са пияни и неправоспособни шофьори, както и такива, които шофират след употреба на наркотици.

Вчера парламентът прие окончателно промени в Закона за движение по пътищата, които бяха "поръчани" от премиера Бойко Борисов като средство за борба с пътните инциденти. Те улесняват работата на Пътна полиция и увеличават санкциите за някои нарушения на пътя.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    2.5 avatar :-?
    2.5

    "Причината за тази промяна е, че множество глоби за превишена скорост се отменят, тъй като преди радара не е бил поставен такъв пътен знак. Изискването за подобен знак затрудняваше изключително т.нар. мобилни радари, тъй като полицаите трябваше да си носят подвижен знак, който да слагат преди патрула.”

    Излиза че тъпите куки съзнателно ви снимат в нарушение на правилата, след което ви пускат глоба, кояро се отменя!
    Вместо шефовете им да се погрижат куките да не го правят, Тиквътъ ненагледна променя закона в полза на колегите си фуражки. Прави го по добре познатия ГЕРБаджийски табиет, веднага след избори, без да е мъцнал нищо по въпроса в предизборната си кампания! Тези, които не гласуваме за тях сме с нагласата че ще ни работят, но интересно какво очаква твърдият им електорат?

  • 2
    dimitar_stoyanov avatar :-|
    DS

    Контрааргументът е, че радарите с камери не позволяват разпознаване на човека-
    т.е. винаги можеш да кажеш че не си спомняш кой е карал твоята кола

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "2.5":

    А защо трябва да пазим изконното право на българина да кара с превишена скорост?

  • 4
    teodorski41 avatar :-|
    teodorski41

    в Испания пътната полиция използва 3д програма за установяване на нарушения по пътищата при инциденти - казва се СкетчЪп. Ако родната полиция реши, че иска да обучи хора в тази посока, да се свърже с българския им дистрибутор; можем да копираме обученията като съдържание.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK