С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 23 юни 2017, 13:38, 60198 прочитания

Как се променя Законът за движение по пътищата

Увеличават се санкциите, улеснява се работата на КАТ - отново без адекватна статистика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Вчера парламентът прие окончателно промени в Закона за движение по пътищата, които бяха "поръчани" от премиера Бойко Борисов като средство за борба с пътните инциденти. Те улесняват работата на Пътна полиция и увеличават санкциите за някои нарушения на пътя.

Отпада пътният знак, който предупреждава за камери


Причината за тази промяна е, че множество глоби за превишена скорост се отменят, тъй като преди радара не е бил поставен такъв пътен знак. Изискването за подобен знак затрудняваше изключително т.нар. мобилни радари, тъй като полицаите трябваше да си носят подвижен знак, който да слагат преди патрула.

Аргументът срещу отпадането на предупредителния знак беше, че така се нарушават правата на гражданите и те не знаят, че влизат в зона, където могат да бъдат заснети. Контрааргументът е, че радарите с камери не позволяват разпознаване на човека, който шофира, т.е. не засягат лични права. Новите радари, които МВР скоро трябва да закупи, позволяват разпознаване на регистрационни табели.

Този текст беше въведен в началото на 2015 г. след промени, предложени от управляващата коалиция (начело с ГЕРБ) и с мотиви, които са точна противоположност на тези, с които същите ГЕРБ днес гласуват отпадането му. В негова защита се изказва Красимир Ципов, който запази поста си на зам.-министър на вътрешните работи. "Аз лично смятам, че е необходимо да се оповестяват в средствата за масово осведомяване местата, където ще бъдат извършен контрол, няма значение какъв вид контрол. В крайна сметка, след като ще има камери в автомобилите, в моторните превозни средства, в полицейските патрулки, гражданите трябва да знаят, че този контрол се осъществява при условията на видеозаснемане", казва той тогава.



Две години по-късно управляващите са на друго мнение — знакът кара шофьорите да намаляват за малко, а след това отново да карат с превишена скорост.

На законово ниво се регламентират проверките с патрулки, оборудвани с камери

През последните няколко години над 90% от колите на КАТ бяха оборудвани или подменени с такива с камери и микрофони, които трябва да заснемат проверката като гаранция срещу корупционни практики.

Тъй като полицаите много често паркираха патрулките така, че спреният автомобил да е извън обхвата на камерите, в закона се записва изрично, че ако колата на МВР е с камери, контролът трябва да става в техния обхват.

Прекратява се регистрацията на автомобил от шест месеца до година, ако собственикът му го е дал на някого, който няма книжка.

Досега санкцията за подобно нарушение беше спиране от движение на автомобила до един месец.
"От проверките, които са извършени от началото на годината досега, има 11 366 спрени за проверка, от тях се установява, че само 1212 са били собственици на автомобили, останалите са били реално неправоспособни. Тези 10 000 всъщност ги оневиняваме", опита се да мотивира предложението Цветан Цветанов.

Шофирането след употреба на наркотици ще се наказва със затвор

Със заключителните разпоредби на промените се прави изменение на Наказателния кодекс, като се премахва приложението на чл.78а (ако деецът не е осъждан, а наказанието е до три години, се налага глоба), в случай че извършителят е употребил наркотични вещества. Това означава, че шофирането след употреба на наркотични вещества ще се наказва от една до три години затвор.

Приетите вчера законодателни промени са насочени към три групи нарушения - превишената скорост, неправоспособните водачи и шофирането след употреба на наркотици. От статистиката на МВР за тежки катастрофи през 2016 г. се вижда, че заради превишена скорост (общо ограничение и такова, въведено с пътен знак) са станали общо 8 тежки катастрофи (от общо 7166). Четири са тежките ПТП, предизвикани след употреба на наркотични вещества, а 143 - от пияни водачи. В статистиката няма данни за тежките катастрофи, предизвикани от неправоспособни шофьори. От статистиката на Главна дирекция "Национална полиция" за 2016 г. се вижда, че през годината са били установени 30 432 шофьори без книжка (за 2015 - 22 031) от общо 953 хил. констатирани нарушения.

Заблудата "статистика"

В България липсва задълбочен анализ на причините за настъпване на пътнотранспортни произшествия. Според статистиката на Пътна полиция основната причина за тежките катастрофи е т.нар. несъобразена скорост (всяка скорост, по-висока от тази, при която е нямало да стане ПТП). Освен недъзите на статистиката на МВР липсва съпоставяне на данните с други статистики - интензивност трафик, икономически и демографски показатели и т.н.

От приемането му през 1999 г. Законът за движение по пътищата е бил променян 69 пъти, което прави средно по 4 пъти на година. Към настоящия момент един човек изтърпява ефективно наказание лишаване от свобода за взет подкуп и той не е служител на Пътна полиция. Над 600 души (от общо около 8000 затворници) излежават присъди в българските затвори заради престъпления, свързани с движението по пътищата, като най-голямата група от тях са пияни и неправоспособни шофьори, както и такива, които шофират след употреба на наркотици.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Парламентът прие бюджет 2020 на първо четене, 1.5 млрд. евро глоба за Унгария заради еврофондовете Вечерни новини: Парламентът прие бюджет 2020 на първо четене, 1.5 млрд. евро глоба за Унгария заради еврофондовете

И още: Tesla щурмува Европа през Германия, Цацаров е вариант за шеф на антикорупционната комисия, ВСС ще прегалсвуа избора на Гешев за галвен прокурор

13 ное 2019, 1451 прочитания

Кметът на Пловдив започна мандата си със спорно назначение на главен архитект Кметът на Пловдив започна мандата си със спорно назначение на главен архитект

Арх. Димитър Ахрянов, неуспял бивш кандидат за поста в града и досегашен главен архитект на Карлово, е директно трансфериран в Пловдив без конкурс

13 ное 2019, 2865 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Пътят към еврото минава през кабинета на германския финансов министър

Премиерът Бойко Борисов, заедно с група министри и член на БНБ, е на среща с Волфганг Шойбле

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10