ГЕРБ нанесе въздушни удари по президента
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ГЕРБ нанесе въздушни удари по президента

Масираната атака срещу Румен Радев стартира в края на миналата седмица с докладна на военния министър до министър-председателя. От нея става ясно, че междуведомствената група, оценила офертите за самолетите, не е класирала офертата за F-16 "поради несъответствие на ценовото предложение с изискванията, заложени в RFP".

ГЕРБ нанесе въздушни удари по президента

Покрай избора на нови изтребители Борисов е на път да насъска САЩ срещу държавния глава

Момчил Милев
31692 прочитания

Масираната атака срещу Румен Радев стартира в края на миналата седмица с докладна на военния министър до министър-председателя. От нея става ясно, че междуведомствената група, оценила офертите за самолетите, не е класирала офертата за F-16 "поради несъответствие на ценовото предложение с изискванията, заложени в RFP".

© Велко Ангелов


Ако искаш да отложиш решаването на даден проблем – създай комисия. Това гласи един от базовите принципи на добрата бюрокрация. Точно така постъпиха управляващите в набиращия все по-шеметна скорост скандал около избора на нов тип многоцелеви бойни самолети, който еволюира в персонална атака срещу държавния глава.

В сряда Народното събрание одобри с гласовете на ГЕРБ и Обединените патриоти сформирането на анкетна комисия, която да разследва обстоятелствата около процедурата по договаряне на нов тип изтребители. Тя бе задвижена скоростно по време на служебното правителство на президента и бивш боен авиатор номер 1. Срокът на работата й ще е два месеца, но според подкрепилите нейното създаване това нямало да спре процеса по модернизацията на бойната авиация. "Проверката не цели спиране на процеса за придобиване на нов тип боен самолет, а да гарантира неговата публичност и прозрачност", коментира бившият командир на ВВС и настоящ депутат от ГЕРБ Константин Попов в сряда. С този ход обаче лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов все пак има възможност да реализира неколкократно заявеното си намерение да бави с процедурни хватки окончателното решение по темата. И то без да отхвърля който и да е от потенциалните изпълнители на мегапроекта за 1.5 млрд. лв. Или пък да влиза в пряка конфронтация с правителството на Швеция заради явните си резерви към офертата на Gripen, определена като най-добра от екипа на Радев.

Резултатите от работата на комисията вероятно ще станат формален повод за разместване на приоритетите при модернизацията на въоръжените сили. Управляващите активно се опитват да лансират още един проект за превъоръжаване, за който още няма гласувано финансиране – този за нови бойни машини за пехотата на стойност около 1-1.2 млрд. лв. За подобна промяна активно говорят както военния министър Красимир Каракачанов, така и самият премиер. Борисов дори определи пехотата като "царицата на боя" (цитирайки Сталин) и обяви, че модернизацията на авиацията трябва да е последен приоритет.

Така премиерът хем прилага тактиката "разделяй и владей", като вбива клин сред генералитета, хем нанася политически удар по Радев, макар й задълбочавайки проблемите на бойната авиация. В момента Борисов като че ли може да си го позволи чисто политически, опирайки се на концепцията за съвместен ер полисинг с НАТО, по силата на която италиански изтребители Eurofighter ще патрулират в небето ни през следващите няколко месеца. Така той може да отложи още известно време решението за нов тип бойни самолети, като обтяга до крайност нервите на президента авиатор. Друг е въпросът дали подобно поведение е отговорно от гледна точка на националната сигурност...

Служебна победа

Конкретният формален повод за парламентарната проверка е твърдението от страна на управляващите, че служебното правителство не просто е определило победител, без да има мандат за това, но и за по-сигурно е дисквалифицирало американско-португалската оферта за изтребители F-16. Това обаче няма как да бъде потвърдено от независим източник, тъй като всичко около избора на новите самолети е засекретено и публичната информация е изключително оскъдна. Така, създавайки комисия от депутати, Борисов вече не само има официален претекст да не бърза с многомилионния харч за изтребители, но и постига политическа цел - директно насъсква американската държавна машина срещу своя политически опонент на "Дондуков" 2. Защото, откакто Тръмп бе избран за президент на САЩ, продажбата на оръжие made in USA стана специален приоритет за щатската администрация. По информация на "Капитал" щатската страна не е била официално уведомена, че е отстранена от надпреварата, и след срещата на Борисов с шведския му колега преди седмица от Вашингтон заваляли телефонни обаждания. Според източници от ГЕРБ премиерът коментирал ситуацията с репликата: "Нали казват, че Радев е човек на американците. Сега те да се оправят с него."

Масираната атака срещу Румен Радев стартира в края на миналата седмица с докладна на военния министър до министър-председателя. От нея става ясно, че междуведомствената група, оценила офертите за самолетите, не е класирала офертата за F-16 "поради несъответствие на ценовото предложение с изискванията, заложени в RFP". Най-вероятно става дума за обстоятелството, че доставчиците на американските самолети са искали 90% предплащане през първите две години – подобна схема се прилага в Румъния, която избра аналогичен тип изтребители. Според гласуваното от парламента решение бойните самолети трябва да се плащат разсрочено през целия период до 2025 г. На практика в момента България може да изтегли държавен заем за превъоръжаване при изключително ниски изгодни лихви. Предплащането обаче ще лиши страната ни от лост за контрол върху изпълнението на военния проект. А практиката на съседна Румъния показва, че проблеми и забавяния от страна на Португалия по-скоро може да се очакват.

Другото интересно нещо, което става ясно от докладната на Каракачанов, е, че съставът на комисията оценител всъщност е определен през март от служебното правителство на Радев. Президентът също така в качеството си на командир на авиацията водеше писането на искането за оферта (RFP), одобри формулата за оценяване и до последно парираше предложенията за коригирането й, направени от вече бившия директор на Института по отбрана Тодор Тагарев. Така на практика държавният глава временно успява да окупира цялата верига по взимането на решението за новите бойни самолети до идването на новите управляващи. И вероятно, ако неговите подчинени бяха действали прозрачно и не се бяха престарали да декласират F-16, в момента Борисов нямаше да има формално и политическо основание да откаже преговорите за Gripen.

Всъщност именно склонността на висшите офицери да действат секретно и безотчетно в момента се превръща в най-голямата им слабост на българския политически фронт. Където кохортата на премиера Борисов до момента като че ли все още си остава недетронираната "царица на боя"...

Какво иска да купи армията

Авиация

Армията спешно се нуждае от ескадрила многоцелеви бойни бойни самолети, съвместими със стандартите на НАТО. Причината е, че използваните в момента руски МиГ-29 са с почти изтекъл ресурс, поддръжката им става все по-скъпа и периодично трябва да бъдат приземявани за дълго поради липса на резервни част. Затова в началото на юни 2016 г. българският парламент одобри по принцип проект на стойност 1.5 млрд. лв. за купуване на нови изтребители. Срещу тази сума военновъздушните сили се надяват да получат между 8 и 10 многоцелеви бойни самолета. Потенциалните изпълнители на проекта са Швеция с нови изтребители Gripen, Португалия и САЩ с F-16 MLU "втора ръка" и Италия с използвани Eurofighter Tranche 1.

Флот

България форсира придобиването на два модулни патрулни кораба тип "Корвета" за нуждите на военноморските сили на страната. Проектът изненадващо и неаргументирано изпревари предишния приоритет на бойния флот – модернизацията на двете белгийски фрегати клас Е-71, който вече са на въоръжение, но се нуждаят от нова електроника, радари и ракети – както противокорабни, така и зенитни. Ъпгрейдът на действащите кораби би дал допълнителни бойни способности на българския флот в краткосрочен план. Въпреки това обаче през юни 2016 г. парламентът предпочете да гласува около 820 млн. лв. за строеж на две корвети, първата от които трябва да бъде готова до 5 години след избора на фирма изпълнител. По неофициална информация осем компании са изразили интерес за участие в надпреварата. Сред тях са DCNS, Fr. Lurssen Werft GmbH & Co.KG, BAE Systems, DAMEN, Fincantieri, Navantia, ThyssenKrupp и българската "МТГ-Делфин".

Сухопътни войски

Настоящият военен министър Красимир Каракачанов форсира програмата за превъоръжаване на пехотата с нов тип бронирана машина. Според ориентировъчните оценки на Сухопътните войски ще са нужни между 1 и 1.2 млрд. лв. за оборудване на една механизирана бригада, съставена от три подсилени батальонни бойни групи. Срещу въпросната сума военните искат да придобият 238 бройки бойна техника и да плащат за поддръжката им през целия жизнен цикъл от порядъка на поне 20-25 години. Първоначално искане за информация е изпратено до американската корпорация Textron, мултинационалната General Dynamics, германските Rheinmetall и Krauss-Maffei Wegmann, френската Nexter, италианската Iveco, финландската Patria, австрийската Steyr-Daimler-Puch и израелската Plasan. Впоследствие е имало и второ запитване до полската дъщерна фирма на Patia, която прави машините Rosomak, както и до две турски компании.

Ако искаш да отложиш решаването на даден проблем – създай комисия. Това гласи един от базовите принципи на добрата бюрокрация. Точно така постъпиха управляващите в набиращия все по-шеметна скорост скандал около избора на нов тип многоцелеви бойни самолети, който еволюира в персонална атака срещу държавния глава.

В сряда Народното събрание одобри с гласовете на ГЕРБ и Обединените патриоти сформирането на анкетна комисия, която да разследва обстоятелствата около процедурата по договаряне на нов тип изтребители. Тя бе задвижена скоростно по време на служебното правителство на президента и бивш боен авиатор номер 1. Срокът на работата й ще е два месеца, но според подкрепилите нейното създаване това нямало да спре процеса по модернизацията на бойната авиация. "Проверката не цели спиране на процеса за придобиване на нов тип боен самолет, а да гарантира неговата публичност и прозрачност", коментира бившият командир на ВВС и настоящ депутат от ГЕРБ Константин Попов в сряда. С този ход обаче лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов все пак има възможност да реализира неколкократно заявеното си намерение да бави с процедурни хватки окончателното решение по темата. И то без да отхвърля който и да е от потенциалните изпълнители на мегапроекта за 1.5 млрд. лв. Или пък да влиза в пряка конфронтация с правителството на Швеция заради явните си резерви към офертата на Gripen, определена като най-добра от екипа на Радев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

29 коментара
  • 1
    qns36396034 avatar :-?
    Galileo

    Ясно е че е яка битка на две лобита , ама каквито и доводи да вадят няма как да ме убедят че 30 годишните Ф16-ки са по-добра оферта от грипените (за същите пари).

    Радев колкото и да пионка на Русия и да прави гаф след гаф си мисля че е човек на който авиацията му е на сърце и точно в случая едва ли ще се напъва за по-лошата оферта.

  • 2
    vladimirovich avatar :-|
    vladimirovich

    Поредното нещо което ще прецака Бойко. След него ще ни трябват още 20г за възстановяване.

  • 3
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Спомням си поста във Фейсбук на сегашния министър на вътрешните работи Валентин Радев, с който той атакуваше сегашния конкурс с думите, че "през 2012 ние избрахме F-16, защо сега има конкурс". Само че през 2012 никой нищо не е избирал официално, явно става дума за партийна договорка!

  • 4
    cud56308911 avatar :-|
    cud56308911

    Зад дъртите Ф16 се крие тлъста комисионна.

  • 5
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    Аз пък друго не мога да разбера. Защо искат да поръчват стария модел грипени, при положение че актуалният е по - модерен а и летателният час е по - евтин?

  • 6
    orchis avatar :-|
    orchis

    До коментар [#5] от " zxp53317185 ": Не е готов

  • 7
    nikruma avatar :-|
    Nikola Marin

    До коментар [#5] от " zxp53317185 ": Чукча писател, не читаел..... първо чети малко после ке изказвай. 1. Gripen C/D е последна приета версия на самолета на въоражение включително от Швеция с повишени възможности за удари по земни цели спрямо А/B вариантите. Версията Е/F е разработка на хартия от SAAB за самолет с повишена площ на крилото и е направена без конкретно задание от държавата Швеция. 2. F-16MLU е трета не втора ръка произведен 1981/83г с остатъчин ресурс около 4000 часа при 8000 часа за Gripen, тоест по стар от изпилзваните в момента МиГ-29 доставени 1989г. 3.Еврофайтъра предлаган от Италия е 2 ръка от първите версии с ограничени възможности за удари по земни и морски цели, тоест не е многоцелеви самолет водещ до придобивате на нови възможности от ВВС. 4. Голямата бела при F-16MLU не е в това, че е стар. Проблема е, че след 10г ще останем само ние и Румъния ползващи тази модификация, а никой не казва до колко ще сме зависими от Турция за поддръжката му имаики в предвид, че те произвеждаха F-16 и същевременно големия разход за обучение на пилоти в единната програма на САЩ дето в момента на Полша и излиза около 1,5 мил $ на човек като се почва от първоначално обучение независимо от подготовката на пилота.... Румънцинте топърва ще берат ядове.

  • 8
    latsy avatar :-|
    latsy

    До коментар [#1] от "Galileo":

    "преди години лично Радев препоръчва Ф-16, а след посещението си в Унгария вече демонстрира предпочитание към „Грипен“- не може да не бъде смущаващо обстоятелство, аргументира позицията си депутатът (председател на комисия)". Факт без коментар!

  • 9
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    До коментар [#7] от " nikruma ": Чукча, е вземи чети ти първо. Е/Ф лети вече втора година откакто има прототип,листът хартия е в чугунената ти глава,а Бразилия вече ги е поръчала On 24 October 2014, Brazil and Sweden signed a 39.3 billion SEK (US$5.44 bn, R$13 bn) contract for 28 Gripen E and 8 Gripen F aircraft to be delivered from 2019 to 2024 and maintained until 2050

  • 10
    fkr55482911 avatar :-|
    султана глаушева

    Стига интриги! Срамота!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK