Защо закъсняват полетите на "България ер"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо закъсняват полетите на "България ер"

Защо закъсняват полетите на "България ер"

Финансовите загуби за авиокомпанията се очаква да са 1.5 млн. лв.

Калина Горанова
82712 прочитания

© Капитал


- Няколко поредни дни пътниците на "България ер" чакаха зъкъснелите си полети в различни точки из Европа.

- Финансовите загуби за авиокомпанията от рекламации и жалби на пътници се очаква да са 1.5 млн. лв.

- Авиокомпанията обвини лошото време в Москва, но е възможно причините да са и по-сериозни

"Полетът на България ер от 21.55 ч. от Варна току-що кацна на летище София... ще си спестя коментарите...", написа служебният вицепремиер Деница Златева към 6 сутринта в понеделник. Конкретният полет е един от многото на "България ер", оцветени в червено по информационните табла на летищата. От миналия петък, няколко поредни дни пътниците на "България ер" престояваха часове наред в чакане да се качат на самолета било за чартърния или за редовния си полет по разписание. Гневът на пътниците беше, че не е имало никаква навременна информация за закъсненията на полетите, както и яснота кога ще се състои следващият такъв. От Министерство на транспорта заявиха, че ще направят пълна проверка на превозвача. А финансовите загуби за авиокомпанията от рекламации и жалби на пътници се очаква да са 1.5 млн. лв. И тъй като в авиацията имиджът е съществен актив, към тях може да се прибавят и пропуснати ползи - от пътници, отказали се да купят билет заради притеснения, че няма да стигнат навреме.

От "България ер" обявиха за виновник лошото време в Москва и на 5 юли обясниха, че ситуацията се нормализира. В същия ден обаче самолетът, излетял сутринта за Ереван, е върнат във Варна. Прогнозата за времето в арменската столица за въпросния ден показва 38 градуса, слънце, вероятност за бури 0% и умерен вятър от 7.4 м/сек. Или въпросът дали руското лято може да разбърка всичко, или има някъкъв по-сериозен структурен проблем в превозвача остава.

През последните няколко години авиокомпанията произвежда финансови загуби. Приходите й се свиват (виж таблицата). Има задължения от около 45 млн. лв. към "Летище София" за такси, а в баланса й седят около 60 млн. лв. вземания около фалиралия преди над пет години туроператор "Алма тур", които едва ли някога могат да бъдат събрани. Години наред счетоводно изнасяше загуба към свързаната авиокомпания "Хемус ер" и триковете в отчетите и сега продължават. И накрая се сблъска челно с много силната конкуренция на нискотарифните авиокомпании. Последното е довело до известна промяна в стратегията на "България ер", която се опитва да залага в по-голяма степен на чартърните полети, за да компенсира спада на приходите по международните редовни линии.

Представители на бранша коментират, че последното е довело до повече работа за екипажите, по-голяма натовареност на самолетите и по-малко буфери, които да компенсират непредвидени ситуации в силния сезон. Твърдението се отрича от "България ер", която твърди, че има всичко необходимо за обезпечаването на полетната си програма.

Адвокат, занимаващ се с обезщетения при закъснели полети сподели, че дълго време компанията е отказвала да изпълнява задълженията си по европейското законодателство за бързо изплащане на обезщетенията на пътници. В същото време Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация", която контролира за спазването на тези ангажименти, си е затваряла очите за това и дълго време е отказвала да санкционира авиокомпанията.

Времето в Москва

"Подобни ситуации като тази в Бургас се случват, когато трафикът е изключително интензивен, какъвто беше случаят", обяснява случилото се Христо Тодоров, изпълнителен директор на "България ер". "Закъсненията на полетите през последните дни бяха причинени от наистина неприятно за всички стечение на обстоятелствата, предизвикано от различни фактори", продължава той. В петък технически проблем е забавил един от самолетите с повече от 24 часа и се наложило той да излети със закъснение от Бургас за Москва. Това на свой ред се отразява на цялата програма на този самолет.

"Това забавяне можеше лесно да бъде компенсирано, но метеорологичните условия в Москва допълнително усложниха обстановката. Наложи се да бъдат препланирани още полети, които трябваше да излетят, а оттам насетне да бъде променена полетната програма по линиите от/до Бургас, Москва и Санкт Петербург", продължава той. Наложило се е да се пренасочва и капацитет от София, което е довело и до други закъснения на редовни полети от София. Били са "контактувани авиокомпании, с които "България Ер" има сключени договори за резервиране", които да поемат някои полети с цел да се редуцират закъсненията. "Ситуацията беше сложна, защото едно закъснение води след себе си друго", казват още от дружеството.

"За съжаление това се случва с всички авиокомпании в света и никой не е имунизиран. Именно затова са въведени компенсации за пътниците, предлагат се застраховки при отменени или закъснели полети, както и такива за пътуване в чужбина. По този начин пасажерите могат предварително да се подсигурят, че ако нещо непредвидено се случи с полета им, разходите им за хотел, транспорт, самолетен билет ще бъдат възстановени", съветва Тодоров.

По отношение на броя подадени рекламации и жалби от авиокомпанията отговориха, че са "в границите на допустимото за този период на годината, който се характеризира с активна полетна програма и пътувания на гражданите".

Финансовите загуби пък ще са "не повече от обичайните в тези ситуации". "Към момента очакваме да са около 1.5 млн. лв., като голяма част от тях са застраховани и презастраховани. Този тип загуби са предвидени и се залагат в бюджета като средногодишен разход за всеки един полет, защото закъсненията са стресиращи за пътниците, но са нещо обичайно за авиокомпаниите и съответно загубите от тях предварително се изчисляват", казва Тодоров.

Пренасочване заради лоукоста

Според представители на бранша обаче част от закъсненията се дължат на това, че компанията се е фокусирала в по-голяма степен в чартърните полети и външния "мокър лизинг", при който самолетите се наемат от други авиокомпании заедно с екипажите им, като опит да компенсира пораженията от тежката конкуренция на двете големи лоукост компании на летище София - Wizz Air и Ryanair.

Това се вижда и от последния отчет на националния авиопревозвач. Приходите на "България ер" от полети идват по три основни пера: международни редовни полети, международни чартърни полети и вътрешни линии. Последният отчет на "България ер" за 2016 г. показва, че през изминалата година авиокомпанията отчита спад на приходите си от международните редовни линии от 7.5%.

"Това е следствие от агресивното навлизане на нискотарифните авиокомпании, което създава изключително конкурентна среда за опериране на авиокомпания "България ер" и е предпоставка за гъвкава търговска и ценова политика. В тази връзка, за да се повиши ефективността от дейността на авиокомпанията, усилията на ръководството са насочени към промени, които са свързани с намаляване на броя полети и предлагания капацитет по определени дестинации. Това от своя страна довежда до освобождаване на самолети, които авиокомпанията използва за чартъри и външен лизинг, с което се очаква подобряване на резултатите от дейността". Като резултат от предприетите мерки компанията има ръст от 17% на приходите от чартърни полети.

Къде са самолетите

Към момента "България ер" изпълнява редовните си линии с до седем самолета според сезона. За чартърни програми се използват до три самолета от флота, обясняват от компанията, като допълват, че до 2020 г. не се предвижда редуциране на броя самолети.

Според отчет на авиокомпанията за 2016 г. към края й тя не разполага със собствени самолети, а оперира с наети на оперативен лизинг. От сайта flightradar24.com става ясно, че се движат 8 от самолетите - три броя Airbus A320, два броя Airbus A319 и три броя Embraer E1905, като единият A319 извършва полети в Азия и по-точно в Тайланд и между Тайланд и Камбоджа на мокър лизинг.

Чартърната дейност и мокрият лизинг явно се изнасят и към други близки до "България ер" дружества. Такова е "Бул ер", което стартира своята дейност като нов оператор на българския пазар през април 2016 г. Основното направление, в което иска да се развива, са чартърни полети в Европа и Близкия изток. Другата област е предоставянето на самолетите на мокър лизинг. Авиокомпанията осъществява дейността си с два самолета Boeing 737, наети на оперативен лизинг, като преди време с такива разполагаше "България ер".

Има ли пилоти

Освен самолетите другото необходимо нещо са екипажите. Според представители на пазара силната лоу кост конкуренция е дала и още едно отражение - като някои от пилотите са започнали работа в Ryanair, но от "България ер" не потвърждават подобна тенденция. "Не може да се каже, че след навлизането на нискотарифния превозвач Ryanair се наблюдава отлив на пилоти. Всяка година се наблюдава тенденцията пилоти от различни авиокомпании да сменят работното си място, като те веднага се заместват от други. В "България ер" се е случвало пилоти от националния превозвач да отидат да работят в друга авиокомпания и след няколко месеца да пожелаят да се върнат обратно при нас", коментира Христо Тодоров.

Обичайната практика в авиацията е на 1 самолет да има по петима капитани - общо по 10 пилоти на самолет. В момента броят на пилотите на трудов договор в "България Ер" е 81 (като през 2015 г. са били с трима повече). Тоестосемте самолета на авиокомпанията покриват въпросния минимум.

От националния авиопревозвач отричат и твърденията, че като цяло има недостиг на екипажи. "Екипажите на авиокомпания "България ер" напълно обезпечават полетната програма. За съжаление препланирането на полетна програма обърква целия график - не само на самолетите, но и на екипажите, които трябва да изпълнят съответния полет. Планирането на екипажите се подчинява на определени норми и правила", казват още от "България ер".

Правата на пътниците

Обезщетение на пътниците се дължи в три случая:

- при отмяна на полет, ако пътниците не са уведомени предварително поне 14 дни

- при недопускане на борда поради търговско претоварване (overbooking) - продадени са повече билети от местата

- при закъснение над 3 часа. То се определя спрямо от часа на пристигане в крайната дестинация на пътуването, т.е. при резервация на няколко полета е възможно в резултат на закъснение под 3 часа да бъде изпусната връзка със следващ полет и това да доведе до пристигане до крайната цел повече от 3 часа след първоначалното разписание - тогава отново се дължи компенсация, макар и закъснението на всеки отделен полет да е по-малко от 3 часа.

Регламент 261/2004 на ЕС предвижда обезщетенията на пътниците да се прилага за всички полети, излитащи от летище в ЕС. За такива, излитащи извън ЕС, но с крайна дестинация в съюза, се прилага единствено ако авиокомпанията е европейска. За полети без връзка с ЕС не се прилага.
Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал
- Няколко поредни дни пътниците на "България ер" чакаха зъкъснелите си полети в различни точки из Европа.

- Финансовите загуби за авиокомпанията от рекламации и жалби на пътници се очаква да са 1.5 млн. лв.

- Авиокомпанията обвини лошото време в Москва, но е възможно причините да са и по-сериозни

"Полетът на България ер от 21.55 ч. от Варна току-що кацна на летище София... ще си спестя коментарите...", написа служебният вицепремиер Деница Златева към 6 сутринта в понеделник. Конкретният полет е един от многото на "България ер", оцветени в червено по информационните табла на летищата. От миналия петък, няколко поредни дни пътниците на "България ер" престояваха часове наред в чакане да се качат на самолета било за чартърния или за редовния си полет по разписание. Гневът на пътниците беше, че не е имало никаква навременна информация за закъсненията на полетите, както и яснота кога ще се състои следващият такъв. От Министерство на транспорта заявиха, че ще направят пълна проверка на превозвача. А финансовите загуби за авиокомпанията от рекламации и жалби на пътници се очаква да са 1.5 млн. лв. И тъй като в авиацията имиджът е съществен актив, към тях може да се прибавят и пропуснати ползи - от пътници, отказали се да купят билет заради притеснения, че няма да стигнат навреме.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

42 коментара
  • 1
    vucoff avatar :-|
    vucoff

    Това трябва да е някаква реклама на нискотарифните компании, но не се усещате всъщност колко нереално звучи. Мокър лизинг има във всяка една авиокомпания и във въпросната много преди да навлязат нискотарифните. Те дори не са в пряка конкуренция, защото предлагат различни услуги и някои дестинации се различават. Такива закъснения може да се случи на всеки и макар да изглежда не е толкова странно, предвид и силния сезон и набора на туристи по морето. Всичко се преекспонира от медиите, а по света стават хиляди закъснения само за ден, но нищо не се казва.

  • 2
    sevelin avatar :-|
    Евроатлантик

    Няколко неща трябва да са ясни:
    1. Закъснения има по целия свят непрекъснато, например само днес до момента има над 10000 (десет хиляди) закъснели или отложени полета (източник: http://flightaware.com/live/cancelled/);
    2. Компании като България Ер, които имат ограничен брой самолети, а летят по толкова много дестинации, особено в сезона, са силно засегнти дори и от кратко затваряне на летище, а миналата седмица в половината европейски летища беше ужас. И да, хубаво щеше да е нацията да ни е 100 млн. души, за да може и националния ни превозвач да е със 100 самолета, та да има как да станат размествания така, че да не се усети, ама ей на, 8 млн. души с 8 самолета сме :)

  • 3
    nikolayrangelov avatar :-(
    Николай Рангелов

    Всъщност в статията само е намекнато за най-сериозния проблем - счетоводните хватки и политическия чадър за криенето на трупащите се от години загуби (най-вероятно подсилени от източване на компанията). Реално една частна фирма продължава да побутван от държавата "национален превозвач".

  • 4
    elo49385471 avatar :-|
    Columbus

    Преди няколко седмици България Еър бе класирана на предпоследно място по качество на услугата сред всички авиокомпании в света. След нея е само националният превозвач на Северна Корея. Нещо коментар от меринджеите или ще се правим на неразбрали?

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    Деница Христова, написала в туитър, че е кацнала с 8 часа закъснение....Това не беше ли превозвачът, който всяка година печелеше обществената поръчка за самолетни пътувания на държавната администрация при съмнително скалъпени условия, подробно описани в пресата? Самопрецакване му е името на това, което се е случило. Ами вече няколкото случая, когато пияни шофьори с по 20 "регистрации" блъснали роднини на съдии, прокурори и полицейски началници - все част от системи, които са си затваряли очите? Още примери да посочвам ли? Ами автоталибаните, които избуяха в София под светлото слънце на г-жа Фандъкова и се смятат за електорален бастион на ГЕРБ, с който да спечелят още 10 мандата? Досещате ли се, как тези примати с нисък праг на фрустрация, които паркират по тротаорите и те гонят 3 светофара да те напсуват за някакво засичане, след 2-3 дена с по-сериозни задръствания ще нахлуят в общината, ще завържат всекиго що набарат вътре крайник по крайник с въже за теглене и ще го разчекнат на 4 изфорсирани трошки?

  • 6
    i3ida11 avatar :-|
    i3ida11

    ... хах не е изненада при ръководство като това на христо тодоров - подставено лице без грам умения - само връзки и врътки. Жена му работи в министерството, той си гледа к-рволяка по морето. За това и такива резултати не закъсняват.

  • 7
    i3ida11 avatar :-|
    i3ida11

    До коментар 5 - също да добавим и лекарите , които винаги намират правилната диагноза да помогнат да се излезе от ареста и да се намали присъдата! После що ги биели - ами ей за това , защото изкривявате системата - полицай, адвокати, съдии, прокурори, лекари - всите заедно! Нарича се още самоизяждане! Същото е и в образованието! Всиì системи са в режим самоизяждане вече - парсата я обраха! Цедиха цедиха - ма веè няма от кого освен от себе си! Тъпи говеда!

  • 8
    markomucev avatar :-|
    KaV

    Драмата не е драма, когато помислиш обективно. България е по-скоро лятна дестинация и в разгара на сезона има повече полети, повече дестинации, за да може хората да пристигнат. Никоя компания не е застрахована от такъв сценарии. Серия от фактори направи няколко дни трудни за авиокомпанията, но много не биха се справили. Казвам, че никоя компания не е застрахована, защото в момента всички работят на 100% от капацитета си, подчертавам всички. Но гледайки стила на статията, ако другата седмица се случи същото с някоя от любимите ви авиокомпании едва ли ще прочетем подобна статия.

  • 9
    kyanev avatar :-|
    Красен Янев


    Каквито и да са проблемите на Bulgaria Air, това което се случва е безобразие. В петък летях от София за Варна с два часа закъснение, чакайки друг полет от Москва. Половината време на летището, другата половината в самолета. Никаква информация, екипажа нямаше представа какво се случва или се очаква да се случи. До тук да речем нормално. В понеделник вечер полет от Варна до София. С пристигането на летището стана ясно, че полетът от Варна-София се е превърнал в Варна-Бургас-София и за начало ще закъснее с 1 час. Тръгването закъсня с 2 часа, след което усещането, че се возиш в маршрутка силно се засили, като минахме през Бургас и почакахме и там още около час и половина да дойдат едни пътници, да не летим с празни седалки. Отново екипажа вдига рамене обяснява, че те не са виновни и нямам никаква представа, нито какво, кога се очаква, да се случи, нито какво трябва да направят хората, които си изпускат следващите полети, нито кой може да им помогне. Пристигнахме в София с 3 часа и половина закъснение. Една част от пътниците си изпуснахме следващите полети. На летището ни обясниха, че няма да ни обезщетят защото летим с Wizz Air и Ryanair, а те нямали договор с никого. Май се оказахме и виновни за ситуацията. Много ще се замисля дали да летя пак с Bulgaria Air, тяхната сметка за оптимизация излезна, за сметка на нещастните им пътници. Вероятно това прилича на началото на края им, за да си позволяват да правят подобни безумия. Дано да греша и да са временни затруднения, които бързо да забравим.

    ВНИМАВАЙТЕ с Bulgaria Air остава много неприятно усещане след тях!!!

  • 10
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    така като гледам отстрани проблема май иде от туй че компанията турга приоритет вярно и преданно да извозва фиркани рушняшки туристи за сметка на редовните полети... ма в туй нема нищо за чудене като се знай от кой е основана и кви са ѝ корените... :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK