НКЖИ обяви поръчка за 1 млрд. лв. за жп линията Елин Пелин - Костенец
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

НКЖИ обяви поръчка за 1 млрд. лв. за жп линията Елин Пелин - Костенец

НКЖИ обяви поръчка за 1 млрд. лв. за жп линията Елин Пелин - Костенец

Търгът за модернизация е разделен на три обособени позиции, като кандидатите могат да подават оферти само за една от тях

Мила Чернева
15284 прочитания

© Мария Съботинова


Поръчката за един от най-сложните и скъпи жп проекти в България - за отсечката между Елин Пелин и Костенец, най-после беше обявена. Търгът трябваше да стартира още през миналата есен, но имаше сериозно забавяне. През януари все още не беше изработена тръжната документация, а от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) коментираха, че подготовката върви и търгът трябва да бъде обявен до началото на март, което не се случи.

Участъкът е част от жп линията София - Пловдив и се финансира по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". Именно затова проектът трябва да бъде завършен до края на 2022 г., тъй като в противен случай можем да загубим финансирането за големия проект. Крайният срок за подаване на оферти е 5 октомври 2017 г.

Много тунели, много километри, малко време

Цялата отсечка е дълга около 51 км, като търгът е разделен на три обособени позиции. Две от тях са за модернизация на около 20 км, а третата - за дейности по 11 км. Стойностите на различните поръчки са 554 млн. лв., 116 млн. лв. и 354 млн. лв. без ДДС. Кандидатите обаче могат да подават оферти само за една от тях. Общо по цялата отсечка се планират 10 тунела и 24 мостове, естакади и виадукти.

Продължителността на изпълнението на всяка позиция е различна - между 48 и 72 месеца. Това значи, че или изпълнителите трябва да изпълнят модернизацията по-рано от предвиденото, или има реален риск да загубим финансирането. Освен това трябва да се разчита, че търговете няма да бъдат активно обжалвани в Комисията за защита на конкуренцията, тъй като тези процедури допълнително забавят започването на строителството с месеци. Скъпите поръчки обаче обикновено привличат и много жалби.

Критериите към участниците

Критерият за оценка на офертите с най-голяма тежест е предложената цена - 60%. Останалите общи показатели са изпълнение на дейностите по проектирането, продължителността на прекъсванията на влаковото движение, влагане в строежа на изкопаните земни маси и инертни материали от участъка.

Първата и най-скъпа позиция има два различни показателя - срокът за изпълнение на тунел и срок за изпълнение на Естакада на км 30+765. Втората позиция пък включва и оценяване на срока за изпълнение на мостовете. По третата позиция ще се оценява срокът за изпълнение на тунел и виадукт на км 70+632.

Апетитното жп за милиард евро

По оперативна програма "Транспорт" за периода 2014 - 2020 г. се предвиждат 220 км жп линии, изграждане и модернизиране на шест жп гари, 67 км нови автомагистрали и съответно 12 метростанции и 12 км нови метролинии, отчете Галина Василева от министерството на транспорта по време на конференция в средата на юни.

48% от парите по оперативна програма "Транспорт" са договорени, 10% са разплатени към изпълнителите на обществени поръчки, като близо половината от тях са авансови плащания, уточни тя.

Механизмът "Свързана Европа" е другият източник на финансиране за инфраструктура, като фокус там е железопътното строителство, като от него са договорени 294 млн. евро, от които 285 млн. евро са за жп проекти. НКЖИ е най-големият бенефициент за този програмен период с близо 1 млрд. евро средства.

Доскоро сред любимите победители в търгове на НКЖИ бяха консорциумите с участник "Водстрой 98", която допреди година се свързваше с депутата от ДПС Делян Пеевски, а след това беше придобита от "Хидрострой" на Велико Желев. При поръчките на НКЖИ компанията печелеше основно чрез консорциумите, в които участва в рамковото споразумение за строителни дейности, подписано през 2012 г.

Справка на "Капитал" в регистъра на Агенцията за обществени поръчки отпреди година показа, че обединенията на "Водстрой" са спечелили търгове и конкурси за 183.6 млн. лв., като държат челните три места на компаниите и обединенията, предпочитани от НКЖИ.

През лятото на миналата година за голямата поръчка за модернизацията на жп линията София – Елин Пелин НКЖИ избра хасковското дружество АБ в обединение с унгарската "Келет - УТ" срещу цена от 120 млн. лв. без ДДС. В бранша от известно време насам свързват АБ с Делян Пеевски.

Поръчката за един от най-сложните и скъпи жп проекти в България - за отсечката между Елин Пелин и Костенец, най-после беше обявена. Търгът трябваше да стартира още през миналата есен, но имаше сериозно забавяне. През януари все още не беше изработена тръжната документация, а от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) коментираха, че подготовката върви и търгът трябва да бъде обявен до началото на март, което не се случи.

Участъкът е част от жп линията София - Пловдив и се финансира по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". Именно затова проектът трябва да бъде завършен до края на 2022 г., тъй като в противен случай можем да загубим финансирането за големия проект. Крайният срок за подаване на оферти е 5 октомври 2017 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    kdo52372883 avatar :-P
    kdo52372883

    И печелившият ще бъде... пак СВИН-строй. Ураааа!!! В задруга с разни орбано-унгарски подставени фирмички. Защото все пак трябва и "западен" партньор, нали. Честита ви стабилност. Докато Цвъко ни занимава със самолети, кой ти гледа влаковете...

  • 2
    gll37355838 avatar :-|
    Дундурук

    Все си мисля, че за такава важна инфраструктура трябва да има създадена държавна компания. По-добре неефективно, отколкото некачествено, каквото виждаме в изпълненията на алчните бантустански частници.

  • 3
    zmuz avatar :-|
    zmuz

    "Поръчката за един от най-сложните и скъпи жп проекти в България..." излиза по 19,698 лв. на метър.

    За сравнение - стойността на 1 метър от продължението на метрото в Ню Йорк от "Таймс Скуеър" до 34-та улица излезе преизчислено в левове на 1 милион и 727 хиляди и 275 лв. Това - за 1 метър строеж.

    Просто казано - строителството на "най-сложния и скъп" ж.п. проект в България е 88 ПЪТИ по-евтино.

    Наясно съм, че сравнението е малко като да сравняваш "ябълки и портокали", но все пак ми се стори любопитно. Наздраве!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK