Нова голяма жп поръчка: 360 млн. лв. за отсечката Костенец - Септември
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нова голяма жп поръчка: 360 млн. лв. за отсечката Костенец - Септември

Нова голяма жп поръчка: 360 млн. лв. за отсечката Костенец - Септември

Европейските проекти по линията София - Пловдив най-сетне стартираха

Мила Чернева
32038 прочитания

© Мария Съботинова


Дни след като обяви търг за 1 млрд. лв. за модернизация на жп отсечката между Елин Пелин и Костенец, Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) пусна още една обществена поръчка. Тя е за подмяна на жп участъка Костенец - Септември, който е 24.5 километра.

Стойността на този търг е по-малка - малко над 361 млн. лв., но е сред най-големите за последните години и със сигурност е добра новина за свиващия се бизнес на строителните компании за инфраструктура.

Поръчката се финансира по Механизма за свързване на Европа. Крайният срок за подаване на оферти е 9 октомври 2017 г.

Какво и кой ще строи

В рамките на търга ще се извърши проектиране, строителство на железен път с проектна скорост 160 км/ч за пътнически и 120 км/ч за товарни влакове, както и авторски надзор и пускане в експлоатация. По жп отсечката ще бъдат построени три тунела с приблизителна обща дължина малко над 4.5 км., три пътни надлеза и един подлез, 23 моста и виадукта с приблизителна дължина 2.2 км.

Основният критерий за оценката на офертите е цената, която е с тежест 60%. Останалите показатели са изпълнението на проектирането, продължителността на прекъсванията на влаковото движение, срокът за изграждане на тунел №11, срокът за виадукт на км 83+259, влагане в строежа на изкопаните земни маси и интертни материали от участъка, както и срокът за експлоатация на гара Белово с пултове за временно управление. Участниците в търга трябва да са изпълнили поне едно ново строителство, модернизация или реконструкция на железопътна инфраструктура. Кандидатите трябва и да имат застраховка "Професионална отговорност" за проектиране за строежи първа категория в размер на 300 хил. лв. и за строителство на сгради първа категория от 600 хил. лв.

Заданието трябва да се изпълни за 60 месеца. Иначе казано, ако договор бъде подписан до началото на 2018 г., строителството ще приключи в началото на 2023 г. Зависи обаче колко бързо приключи състезанието и има ли обжалване.

Апетит за проекти

На границата между двата програмни периода се усети глад за големи инфраструктурни проекти от страна на строителния бранш, коментират от компаниите. Отделно имаше забавяне и при малкото големи железопътни и пътни търгове, които бяха обявени през последната година. Една причина беше подготовката на тръжната документация - в случая на НКЖИ.

Такъв е случаят с трите железопътни лота на Елин Пелин - Костенец и лота Костенец - Септември. Въпреки че в началото на 2017 г. от НКЖИ коментираха, че документацията се подготвя и търговете трябва да се пуснат до началото на март, това явно не се случи.

Забавяне може да дойде и по линия на обжалването. Например за ремонтите на близо 20 пътни участъка, финансирани по оперативна програма "Региони в растеж", бавно се стига до подписване на договор именно заради активно обжалване.

Оценителните комисии също работеха сравнително бавно, както беше в случая с поръчката за тунел "Железница" на магистрала "Струма", където комисията от Агенция "Пътна инфраструктура" разглеждаше техническите предложения над шест месеца. Впоследствие търгът беше прекратен през април заради изчезнали документи от оферти на двама от кандидатите. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков даде заявка, че в близките дни поръчката ще бъде обявена повторно.

Дни след като обяви търг за 1 млрд. лв. за модернизация на жп отсечката между Елин Пелин и Костенец, Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) пусна още една обществена поръчка. Тя е за подмяна на жп участъка Костенец - Септември, който е 24.5 километра.

Стойността на този търг е по-малка - малко над 361 млн. лв., но е сред най-големите за последните години и със сигурност е добра новина за свиващия се бизнес на строителните компании за инфраструктура.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    360 млн за 24 км. тия хайпър лууп ли ще строят...

  • 2
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Няма как, скъпо удоволствие е това Железницата, но няма как без нея. Апропо не се мотайте, щото влаковете от Шанхай вече започнаха да пристигат на гарата в Източен Лондон.
    Да не вземе "пътят на коприната" да ни подмине, щото ще е язък за ж.п. тунелите под Босфора!!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK