Добър вечер, другарки и другари

БСП имаше възможност да се възползва от опита на Георги Гергов (вдясно) като тв собственик, но след изгонването му от ръководството на партията всякакво взаимодействие с него би предизвикало скандал

Добър вечер, другарки и другари

Докъде стигна БСП с проекта си за телевизия и дали инвестицията ще си заслужава - какво показва опитът на съществуващите партийни медии

Елена Старидолска, Весислава Антонова
17641 прочитания

БСП имаше възможност да се възползва от опита на Георги Гергов (вдясно) като тв собственик, но след изгонването му от ръководството на партията всякакво взаимодействие с него би предизвикало скандал

© Анелия Николова


Темата накратко

- Лидерът на БСП Корнелия Нинова изглежда решена наесен БСП да има собствена телевизия. Проектът обаче е обвит в тайни

- България е една от малкото държави, в която съществува феноменът "партийна телевизия". Това е сива зона както по отношение на финансите, така и на регулацията и контрола

Уточнение

В хартиеното издание на "Капитал" неправилно за автор на един от цитатите на доц. Александър Маринов е посочен председателят на движение "Русофили" Николай Малинов. Пълното интервю на преподавателя в СУ "Климент Охридски" може да видите в края на текста.

Само едно неизпълнено обещание от всички, които даде в битката за партиен лидер на БСП преди година, признава Корнелия Нинова. Това, че "Позитано" 20 все още няма собствена телевизия. Но и това щяло да стане реалност до края на 2017 г., заяви тя на последния национален съвет на партията. А за повече подробности препрати към есента.

Новият вятър в партийната централа довя очевидно амбициозно ръководство. За последните месеци БСП се хвърли в два мащабни проекта - възстановяването на паметника на Бузлуджа и партийната телевизия. Макар и все още на думи, те биха глътнали милиони. Спорен е въпросът дали инвестициите ще си заслужават поне на имиджово ниво, защото на финансово по-скоро е абсурдно да се очаква възвращаемост.

Това се вижда и от съществуващите телевизионни проекти, най-близки до представата за партийни - СКАТ на НФСБ и трибуната на ВМРО "България 24". А най-откровено партийната медия "Алфа тв", собственост на партия "Атака", е смущаващо непрозрачна и неотчетна по отношение на финансите си.

България е самотен остров в ЕС по отношение на феномена "партии финансират собствени медии" и неслучайно. Това е странен модел, в който няма ясни механизми нито по отношение на финансирането, нито по въпросите на регулацията, контрола и спазването на етични стандарти.

Докъде е БСП TV

Може да се предполага, че в идеалните представи на "Позитано" 20 тяхната партийна телевизия ще е пряк канал за пропаганда, насочен както към традиционните избиратели, така и изобщо към публиката. Засега обаче всичко е в сферата на догадките, защото с проекта се занимава тесен кръг в ръководството на БСП, в който не са ангажирани досегашните партийни комуникатори с медиите. Неофициално "Капитал" научи, че въпросът за създаването на партийна телевизия е бил обсъждан още когато Георги Гергов беше част от ръководството на БСП. Той дори предложил на Изпълнителното бюро да предостави техника, помещения под наем и автомобили, но категорично не искал да финансира начинанието. Гергов имаше телевизия - NBT, която излъчваше от емблематичния за него ЦУМ. Може би затова Нинова се пошегува при последното споменаване на идеята за телевизия, че няма да се помещава на територията на бившия универсален магазин.

Амбицията на "Позитано" 20 е телевизията да не е просто интернет базирана медия, а "истинска". Най-вероятно ще има "ракета носител", т.е. ще стъпи на вече съществуваща телевизия. Не е ясно коя ще е тя обаче. Дори и да реши да създаде собствен канал, без да използва ресурсите на вече действащ, на БСП няма да й е трудно. Регистрационният режим в България е много лек и би отнел максимум месец.

Не е отпаднал вариантът социалистите да финансират под формата на външна продукция или да "откупят" определен часови пояс в програмата на вече съществуваща телевизия. Така ще избегнат по-сериозните разходи и ще се обърнат към вече завоюван зрителски интерес, извън теснопартийния. Интересът е към добър канал със средна аудитория, който да не е много назад и в честотния диапазон.

Кой в какво ще убеди Корнелия Нинова не е ясно, в централата на "Позитано" 20 напоследък зачестили посещенията на бившите тв журналисти Иван Гарелов, Кеворк Кеворкян и Тома Томов.

По-голям обаче е проблемът с финансирането на бъдещия медиен проект. Особено на фона на дългогодишните спорове в БСП колко пари трябва да се отделят за издаването на вестник "Дума" и изобщо за левия печат, в който влизат вестници като "Земя" и "Жарава", партньорският "Нова зора", списание "Съвременен показалец" и др. общо около 17 хартиени издания.

"Убеден съм, че това би било харчене на грешни пари. БСП не може да реши проблема с вестник "Дума", камо ли да успее в едно подобно трудно и скъпо начинание. През последните години се видя, че провал претърпяха редица телевизионни проекти, които бяха щедро финансирани именно за да изразяват различни частни (корпоративни) гледни точки", твърди пред "Капитал" социологът Александър Маринов, който до 1997 г. оглавяваше софийската организация на БСП.

От друга страна, след последните избори през март социалистическата партия ще получава почти двойно по-голяма субсидия от държавата в сравнение с 2014 г. - повече от 10. 5 млн. лв. годишно. Бюджетът, който "Позитано" 20 отделя през 2017 г. за левия печат, е около 650 000 лв., като около 40 000 лв. месечно са предназначени за "Дума". Отделно партията плаща дълговете, натрупани от предишни ръководства към печатницата. От няколко години вестникът няма допълнителен издател, след като председателят на движение "Русофили" Николай Малинов се оттегли. Преди него за известно време "Дума" се издаваше от оръжейния търговец Петър Манджуков, който беше собственик и на телевизия ББТ. БСП имаше косвено влияние там и телевизията бе сигурна трибуна за левите.

Сега заради идеята за собствена телевизия социалистите първо трябва да решат дали и под каква форма да финансират левия печат. По темата заседава работна група от няколко месеца, но без резултат. "Нашите избиратели си търсят вестника", твърдят поддръжниците за запазването на "Дума". Изданието излиза в 6 000 тираж. Най-вероятно няма да се стигне до закриването му, още повече, че той фигурира и в устава на партията, но е възможно да се преразгледа нуждата да се поддържат всички останали вестници, списания и бюлетини.

Последната инициатива на социалистическата партия по посока медийна собственост беше създаването на онлайн радиото "Звезда" през април 2014 г. Тогава то беше рекламирано с "гласа на Алф" Пенко Русев, който стана съдружник на БСП, а от "Позитано" 20 заливаха медиите със съобщения за популяризирането му чрез национално турне с участието на Любо Киров, Печенката, Петя Буюклиева и Нина Николина. Три години по-късно радиото не съществува, но Русев поддържа сайта, защото "му е мил". "БСП запазиха мълчание оттогава, може би тактично и аз си го бутам сам", каза той за "Капитал" и пожела успех на проекта за телевизия. Според него обаче, ако не е осигурено финансиране за поне пет години напред, той няма да се получи.

Повечето депутати и членове на Националния съвет на партията, с които "Капитал" разговаря, са по-скоро скептично настроени за успеха на новата медия. Липсва ентусиазъм дори и сред представители на най-тясното ръководство, един от които каза: "Не мисля, че това ще реши нещо. По-добре да дадем парите на съществуващите медии, за да ни отразяват, отколкото да правим телевизия."

Според Александър Маринов "днес едва ли някоя от големите, парламентарно представени партии може да се оплаче от систематично ограничаване на възможностите за медийна изява". "По-скоро проблемът е в обратното – тези възможности не се използват пълноценно. Но дефицитът на качествени медийни изяви (и на хора, способни да ги осъществяват) не се преодолява със създаването на собствена телевизия. Както казва Волтер, "когато човек е глупав, това е задълго", добавя той, като уточнява, че няма предвид единствено БСП.

Заслужава ли си инвестицията

Вече съществуващите три модела на партийни телевизии - СКАТ, "Алфа" и (донякъде) "България 24" са все платформи на националистически формации, но се различават както по начина на съществуване и собственост, така и по ролята им в партийните дела.

СКАТ вече беше наложен медиен продукт, а и кабелен оператор със солиден брой абонати и присъствие в големи райони като Бургас и Варна, когато Волен Сидеров започна да води предаване в нея. На базата на неговата популярност беше създадена "Атака" през 2005 г. "Алфа" пък възникна шест години по-късно, след като Сидеров и собственикът на СКАТ Валери Симеонов се скараха, за да може тв изявите на лидера на "Атака" да продължат. А "България 24" формално е независим частен проект с политематичен профил (новини, публицистика, филми и т.н.) и национално покритие по кабел и сателит, но в коментарните й предавания има силно участие на представители на ВМРО, а самата медиа се помещава в централата на партията на Красимир Каракачанов. Моделът им на съществуване обяснява донякъде и финансовото им състояние, както и каква аудитория привличат (виж графиките).

Впечатляващо е, че теоретично най-партийната телевизия - "Алфа" (лицензът е издаден на името на формацията на Волен Сидеров), е най-непрозрачна. В отчета за финансите на партия "Атака" за 2016 г. няма никакви числа, които могат да подскажат, че се отделят пари за медиата, за разлика от 2012 г. например, когато е записано, че около 605 000 лв. са отишли за нея. "Алфа" не беше регистрирана и в Сметната палата за последните парламентарни избори като доставчик на услуги, т.е. официално не е получила средства за кампанията.

За сравнение - единственото постъпление от агитацията за "България 24" са 12 000 лв. от ВМРО. Дори на президентските избори през 2016 г., на които Красимир Каракачанов (ВМРО) се яви в тандем с Явор Нотев ("Атака"), единствено СКАТ от партийните телевизии е отразявала кампанията им срещу заплащане. В същото време, за да се разпространява по кабел, "Алфа" най-вероятно плаща не малки суми месечно. Източници от пазара коментираха пред Капитал, че "Алфа" излъчва програмата си и на цифровия мултиплекс в София, за което също заплаща. Мъглата, с която е обвито финансирането на "Алфа" поражда въпроси и за какво точно се използва телевизията, след като аудиторията й не е голяма и по-скоро не служи за разширяване на политическото влияние на "Атака".

Отчасти отговор може да се търси между редовете на коментара на бившия председател на СЕМ Георги Лозанов за амбицията на социалистическата партия да има телевизия. "БСП няма да успее да се разшири в периферията с евентуална партийна телевизия - тя ще бъде електорална и ще се гледа от твърдите ядра. Ако събира приходи от реклама, то ще е от т.нар. обръчи от фирми", казва той пред dnevnik.bg.

"Ние сме допуснали в нашето публично пространство да съществуват медии, в които журналистите да бъдат едновременно с това и политически лица, активни политици, дори кандидат-депутати", коментира още през 2014 г. членката на СЕМ Мария Стоянова, имайки предвид общински съветници от НФСБ и депутати от "Атака". Днес тя казва, че в държавите от ЕС няма друга, в която да съществува феноменът на партийната телевизия. Това създава трудности на медийния регулатор, защото в годините назад се е случвало, когато съветът е констатирал нарушение в телевизията на "Атака", да се сблъсква с парадокса, че депутати от същата партия са били членове на медийната комисия в парламента и пряко са взаимодействали с работата му.

"Ако в началото тези телевизии имаха някакъв ефект, днес те са маргинализирани - не познавам човек, който да изгражда мнението си на базата на видяното там. Появяват се едни и същи лица и говорят едни и същи неща. Да не говорим, че гафовете на съответните партийни фигури се връщат като бумеранг върху телевизията", коментира и Александър Маринов, според когото партийната телевизия е анахронизъм. "Ако БСП (и другите партии) имат проблем да достигнат до народа, причината не е в канала, а в съдържанието на комуникацията. Каналите са много и в по-голямата си част – достъпни, но голямата слабост е съдържанието, посланията, които на свой ред би трябвало да изразяват политики", твърди той.

Доц. Александър Маринов, социолог и преподавател в СУ "Климент Охридски":

Каналите за комуникация са достъпни, слабост е съдържанието

Защо партийната телевизия да е анахронизъм?

Смятам, че партийната телевизия е анахронизъм поради следните аргументи. Първо, като всяка медиа, етикетирана като "партийна", тя би предполагала стесняване, а не разширяване на възможностите за политически комуникации. Това е логично, тъй като по презумпция тя би изразявала гледната точка на партията и дори главно на партийното ръководство. Т.е., би действал един предварителен психологически филтър – хората, които не са членове или твърди привърженици на партията, биха отбягвали подобен източник на информация и анализи като тенденциозен. А да се прави телевизия за удовлетворяване потребностите на твърдите привърженици е безсмислено, особено в наше време.

Второ, не е ясно, какви предимства би имало създаването на "партийна телевизия" пред алтернативата – активно участие на политици, експерти и симпатизанти на дадената партия в наличните електронни медии. Днес едва ли някоя от големите парламентарно представени партии може да се оплаче от систематично ограничаване на възможностите за медийна изява. По-скоро проблемът е в обратното – тези възможности не се използват пълноценно. Но дефицитът на качествени медийни изяви и на хора, способни да ги осъществяват не се преодолява със създаването на собствена телевизия. Както казва Волтер, "когато човек е глупав, това е задълго".

Трето, възможно е дадена медиа да има определен уклон към една или друга политическа тенденция – има достатъчно известни "леви" и "десни" вестници, радиостанции, дори телевизии по света. Но те не са партийни, в смисъл, че не се финансират и управляват от партията, т.е. от партийното ръководство. Обаче дори утвърдени медии с ясен политически профил имат все по-големи трудности при оцеляването си, да не говорим за разширяване на влиянието. Такива са времената.

Четвърто, може би някои смятат, че една партийна телевизия би могла да замени гаснещия партийно-организационен капацитет. Според мен, това е илюзия – никаква медия не може да замени прякото, живо общуване на политиците с хората. А именно тук е ахилесовата пета на българските (а и на повечето съвременни) политици – те рядко се срещат с хората в естествена обстановка, извън нагласените мероприятия.

Подчертавам – тези аргументи според мен са общовалидни и не засягат само намеренията на БСП. Лесно може да се направи съпоставка с другите партийни телевизии – СКАТ, Алфа. Ако в началото имаха някакъв ефект, днес те са маргинализирани - не познавам човек, който да изгражда мнението си на базата на видяното там. Появяват се едни и същи лица, и говорят едни и същи неща. Да не говорим, че гафовете на съответните партийни фигури се връщат като бумеранг върху телевизията.

Мислите ли, че средствата няма да оправдаят ефекта или пък, че има смисъл само обратният път - от тв звезда да станеш партиен строител?

Убеден съм, че това би било харчене на "грешни" пари. БСП не може да реши проблема с вестник "Дума", камо ли да успее в едно подобно трудно и скъпо начинание. Впрочем, през последните години се видя, че провал претърпяха редица телевизионни проекти, които бяха щедро финансирани, именно за да изразяват различни частни, корпоративни гледни точки.

Последният въпрос е интересен и заслужава по-задълбочена дискусия. Наистина, през последните години има доста примери за медийни фигури (не казвам журналисти), опитващи се да правят политическа кариера, и обратното – политици, които пробиват в медиите. В повечето случаи обаче тези опити са несполучливи, а някои завършват с трагикомичен резултат (Николай Бареков). Медийното и изобщо екранното присъствие помага за популярността и толкова. Оттам нататък е въпрос на качества, а качествата, необходими да бъдеш добър журналист и добър политик, са доста различни, особено у нас.

В заключение, ако БСП (и другите партии) имат проблем да достигнат до народа, причината не е в канала, а в съдържанието на комуникацията. Каналите са много и в по-голямата си част – достъпни, но голямата слабост е съдържанието, посланията, които на свой ред би трябвало да изразяват политики. А политики няма, или поне такива, които да защитават интереса на огромната част от нацията. Оттук и отношението към политиците, партиите и – за съжаление – институциите.

Темата накратко

- Лидерът на БСП Корнелия Нинова изглежда решена наесен БСП да има собствена телевизия. Проектът обаче е обвит в тайни

- България е една от малкото държави, в която съществува феноменът "партийна телевизия". Това е сива зона както по отношение на финансите, така и на регулацията и контрола

Уточнение

В хартиеното издание на "Капитал" неправилно за автор на един от цитатите на доц. Александър Маринов е посочен председателят на движение "Русофили" Николай Малинов. Пълното интервю на преподавателя в СУ "Климент Охридски" може да видите в края на текста.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


12 коментара
  • 1
    isosla avatar :-|
    Elysium

    "Кой в какво ще убеди Корнелия Нинова не е ясно, в централата на "Позитано" 20 напоследък зачестили посещенията на бившите тв журналисти Иван Гарелов, Кеворк Кеворкян и Тома Томов."

    Само ДС агенти... Нямат наяждане гадовете.

  • 2
    ruslan avatar :-|
    Росен Радославов

    ...............Докъде е БСП TV.............

    ..........По-голям обаче е проблемът с финансирането на бъдещия медиен проект...............

    Сериозно?
    Та това ще бъде "Путлер ТВ" или "Гласът на Путлер".
    ДС=КГБ=Путлер.

    Пари ще има таваришчи.
    Не страхуйтесь.

    Ще е нещо като "Чума". Знаем, че го има, но никой не го чете.

  • 3
    fve avatar :-P
    Федор Езерский

    Опит за хубава статия, но пълна с откровени глупости. Ако може, бихте ли снимали една едничка корица на списание „Съвременен показалец”? Ще се демонтира изненадам ако намерите такова издание на пазара и/или в антикварните книжарници. :))))

  • 4
    plebs avatar :-|
    plebs

    "Ако в началото тези телевизии имаха някакъв ефект, днес те са маргинализирани - не познавам човек, който да изгражда мнението си на базата на видяното там. Появяват се едни и същи лица и говорят едни и същи неща."

    Изострянето на политическия дебат предизвика разголване на много "скрити лимонки" именно като партийни медии. Фокусирането върху телевизиите на ОП е доста комично. Етикетирани са медиите на турболибералите. Започва осъзнаване и за медиите на Моника. И всички те вкупом са изправени пред перспективата на "партийни органи".

  • 5
    ruslan avatar :-|
    Росен Радославов

    Парията на Валери Симеонов и тази на перхидроленият произлязоха от телевизия, но партия да си прави телевизия постфактум вече е глупост, да.

    Знайно е, обаче, че Путлер пари за глупости не жали.
    Дерзайте таваришчи от бсп/ДС. Нека свършат всички пари на североазиатците.

  • 6
    ruslan avatar :-|
    Росен Радославов

    До коментар [#3] от "Федоp Венедиктович Езеpский":

    Щото подритва любимата партия?

    Кое конкретно е откровена глупост в статията?

  • 7
    fve avatar :-|
    Федор Езерский

    До коментар [#6] от " Росен (Путлер капут) ": Списанието, за което помолих да го снимат. Дори от далече. Ще ти дам един пример. Не е по-различно да се напише, че СДС навремето са издавали вестник „Демократизация”

  • 8
    ruslan avatar :-|
    Росен Радославов

    "Демокрация" е вестника на СДС и е във време, в което друго нямаше като медия, е освен БНТ.

    И не, коренно различно е. Опитваш да замажеш факта, че Путлер ще си пуска вестник в България.
    [quote#3:"Федоp Венедиктович Езеpский"]„Съвременен показалец”?[/quote]
    Не намерих такова списание в нета и изразявам съмнение, че въобще съществува. Ако го знаеш пусни да го видя що е то.

  • 9
    greeneyes avatar :-|
    greeneyes

    До коментар [#1] от "Elysium":

    Наистина агенти на ДС! Между другото и този форум е пълен с тях!

  • 10
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    До коментар [#1] от "Elysium":


    До коментар [#9] от "GreenEyes":

    Най-големите бивши ДС агенти нагаждачи имат огромна маса последователи във фейса - страшна, примитивна паплач от промити мозъци. Наистина е страшно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход