Пазарът на ток не чака КЗК

В търговията с електроенергия вече действат нови правила

Ожесточената конкуренция в сектора продължава да ражда съмнителни практики
Ожесточената конкуренция в сектора продължава да ражда съмнителни практики
Ожесточената конкуренция в сектора продължава да ражда съмнителни практики
Ожесточената конкуренция в сектора продължава да ражда съмнителни практики

Закъснялото правосъдие е отказ от правосъдие. Тази стара сентенция спокойно може да се приложи при опитите на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да наложи спазването на правилата на електроенергийния пазар. След четиригодишно производство срещу дружествата от групите на ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-про" за злоупотреба с господстващо положение, дори и да има наказания, те няма как да компенсират щетите, понесени от техните конкуренти. Ако реакцията на КЗК не беше толкова бавна, тя вероятно можеше да послужи за развитието на пазара. Само че в последните години пазарът на електроенергия значително се разви и поне от година на него действат нови правила, които вече до голяма степен са решили разследваните от КЗК практики. Това не означава, че всичко в сектора е цветя и рози, защото ожесточената конкуренция между търговците, която се разрасна през последните години, неминуемо ражда доста съмнителни практики. Те обаче не се третират от КЗК.

Преди седмица комисията предяви на трите дружества твърдения за злоупотреба с господстващо положение, с което разследването, започнало през 2013 г., е на път да приключи. Oт КЗК коментираха за "Капитал", че обект на производството е периодът 2010 - 2015 г., като нарушенията на отделните дружества са извършвани почти през целия период. Процедурата беше стартирана след подадени жалби от търговци на електроенергия, към които се присъедини и потребител, който не е успял да смени доставчика си на ток. В допълнение КЗК се самосезира заради това, че трите дружества възпрепятстват излизането на клиентите на свободния пазар. Най-общо обвиненията бяха, че трите мрежови компании отказват информация за потреблението на клиентите си. По този начин те облагодетелстват свързаните с тях търговци за сметка на техните конкуренти, които трябва да действат на сляпо.

Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал