Пазарът на ток не чака КЗК
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарът на ток не чака КЗК

Ожесточената конкуренция в сектора продължава да ражда съмнителни практики

Пазарът на ток не чака КЗК

В търговията с електроенергия вече действат нови правила

14050 прочитания

Ожесточената конкуренция в сектора продължава да ражда съмнителни практики


Закъснялото правосъдие е отказ от правосъдие. Тази стара сентенция спокойно може да се приложи при опитите на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да наложи спазването на правилата на електроенергийния пазар. След четиригодишно производство срещу дружествата от групите на ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-про" за злоупотреба с господстващо положение, дори и да има наказания, те няма как да компенсират щетите, понесени от техните конкуренти. Ако реакцията на КЗК не беше толкова бавна, тя вероятно можеше да послужи за развитието на пазара. Само че в последните години пазарът на електроенергия значително се разви и поне от година на него действат нови правила, които вече до голяма степен са решили разследваните от КЗК практики. Това не означава, че всичко в сектора е цветя и рози, защото ожесточената конкуренция между търговците, която се разрасна през последните години, неминуемо ражда доста съмнителни практики. Те обаче не се третират от КЗК.

Преди седмица комисията предяви на трите дружества твърдения за злоупотреба с господстващо положение, с което разследването, започнало през 2013 г., е на път да приключи. Oт КЗК коментираха за "Капитал", че обект на производството е периодът 2010 - 2015 г., като нарушенията на отделните дружества са извършвани почти през целия период. Процедурата беше стартирана след подадени жалби от търговци на електроенергия, към които се присъедини и потребител, който не е успял да смени доставчика си на ток. В допълнение КЗК се самосезира заради това, че трите дружества възпрепятстват излизането на клиентите на свободния пазар. Най-общо обвиненията бяха, че трите мрежови компании отказват информация за потреблението на клиентите си. По този начин те облагодетелстват свързаните с тях търговци за сметка на техните конкуренти, които трябва да действат на сляпо.

В резултат беше образувано производство за злоупотреба с господстващо положение и картел, а от офисите на трите дружества бяха иззети документи на хартиен и електронен носител, с които комисията трябваше да докаже нарушенията. Година по-късно КЗК предяви твърдения за извършени нарушения с монопол на мрежовите дружества, доставчиците на регулирания пазар и търговците от съответните групи. От комисията коментираха, че разполагат с вътрешни документи, които са показателни за наличието на вътрешногрупова стратегия, която на практика е довела до злоупотреба с господстващо положение. Вместо производството да приключи обаче, на КЗК бяха нужни три години, за да предяви нови твърдения за нарушения. Оттам посочиха, че производството се е проточило толкова дълго, тъй като в неговия ход са извършени голям брой процесуални действия и е събрана и проучена значителна по обем информация. Сега това, което престои, е в 30-дневен срок компаниите да отговорят на обвиненията, а 14 дни след изтичане на този срок трябва да бъде проведено открито заседание, на което те ще бъдат изслушани.

Монополни игри

Едва ли в страната има търговец на електроенергия, който да не се е оплаквал, че ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-про" с процедурни хватки правят всичко възможно да запазят клиентите си, които допреди няколко години им принадлежаха по право. Освобождаването на електроенергийния пазар, което на хартия стартира още през 2004 г., даде възможност на потребителите да сменят доставчика си на ток. По този начин те получават пазарна цена на електроенергията. В първите години от тази възможност се възползваха най-вече големите индустриални предприятия, тъй като за по-малките клиенти нямаше особен икономически смисъл заради ниската цена на регулирания пазар. Ситуацията обаче се промени през 2013 г., когато законодателството задължи всички стопански клиенти на средно напрежение (средният бизнес в страната) да излязат на свободния пазар. Това отпуши една нова ниша за търговците на електроенергия, давайки им възможност да работят и на вътрешния пазар, с което постави основните на ожесточена битка за привличане на нови клиенти.

В последната година този пазар се разрасна още повече (виж графиката), тъй като от началото на април 2016 г. пречките пред излизането и на по-малките потребители на ниско напрежение (битови клиенти и дребен бизнес) също бяха премахнати благодарение на въведените регулаторни правила. Регулаторът одобри стандартизирани товарови профили, които позволяват и най-малките клиенти да излязат на свободния пазар, без за това да са нужни точни данни за потреблението. Освен това беше въведен срок процедурите за прехвърляне на клиентите от един на друг търговец да стават в рамките на месец. Междувременно на пазара се появиха множество търговци (по данни на ЕСО към края на 2016 г. действащите фирми са 95), което създаде яростна конкуренция между тях. В подобна ситуация е нормално гневните погледи на всички да бъдат насочени към доскорошните естествени монополи на пазара в лицето на ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-про". Още в началото на 2016 г., както "Капитал" писа, по-малки търговци се оплакваха, че като собственици на електроразпределителната мрежа тези групи разполагат с цялата информация за потреблението на клиентите, което е ключово, за да може да се направи достатъчно прецизна оферта за излизането им на свободния пазар. Тази информация обаче не е достъпна за други търговци. "Ние сме отправяли искания до трите дружества монополисти тази информация да ни бъде предоставена още през 2013 г., но беше отказано", коментира тогава Бойко Димитрачков, управител на "Фреа акспо". "Съвсем логично е компаниите да нямат равен старт. Едни започват от позиция на монопол, а другите започват от позиция на атакуващи, така че винаги ще има усещане за дисбаланс", беше коментирал в интервю за "Капитал" изпълнителният директор на "ЧЕЗ трейд" Владимир Дичев.

Други търговци коментираха, че процедурите по смяна на доставчика се възпрепятстват и много често не се спазват сроковете. В същото време, когато става въпрос за клиенти, които искат да останат в групите на трите ЕРП, нужните стъпки се правят много по-бързо и безплатно. Така или иначе сроковете на процедурите вече се спазват, признаха някои от засегнатите по-рано търговци. Председателят на КЕВР Иван Иванов също посочи, че при тях няма подадени жалби за неспазването на процедурите за излизане на свободния пазар.

Агресивна конкуренция

Вероятно всеки от действащите търговци може да разкаже много и за агресивната конкуренция на пазара като цяло, която се изразява в под­биване на цените, насрещни оферти и всякакви други трикове за привличането на потребители. Дори и на ръба на етиката обаче подобни практики не са незаконни. За сметка на това те са свързани с много рискове, които могат да затруднят финансовото състояние на някои компании, което води до несигурност за потребителите. "В последните години се предлагаха агресивно ниски цени, което беше свързано с поемане на много голям пазарен риск, ефектът от който се вижда когато цените започнаха да се вдигат", коментира Мартин Георгиев, председател на Асоциацията на търговците на електроенергия.

Напрежение в сектора обаче има и по друга линия и тя е, че някои от търговците не плащат цена "задължение към обществото" на "Националната електрическа компания", трупайки милионни дългове. Според Мартин Георгиев това също може да се тълкува като нелоялна конкуренция спрямо останалите търговци, които са коректни в това отношение. Oт НЕК не пожелаха да кажат какви са просрочените задължения и дали се предприемат мерки за тяхното събиране. От ежемесечния списък на некоректните платци, който държавната компания публикува, се вижда, че с малки изменения некоректните търговци са едни и същи. За юли това са 13 фирми. Една от тях - "Кей Ар Джи" обаче е отстранена от пазара в началото на миналия месеца по искане на НЕК заради неизплащане на задълженията й, посочиха от ЕСО.
От "Мост енерджи", която е в списъка, отказаха да коментират защо не плащат задълженията си, като само посочиха, че е некоректно от страна на НЕК да публикува такива списъци. Соня Кадиева, чиято фирма "Енерджи съплай" също е била в този списък, но вече е изрядна, също коментира, че въпросните списъци не са коректни, тъй като НЕК има и други начини да събира вземанията си. Освен това по думите й в него има фирми, които дължат стотинки, и такива, които дължат милиони. Допълнително обяснение е, че задълженията към НЕК възникват на 15-о число, когато търговците все още не са събрали всичките си вземания от клиентите.

Едва ли за някого е тайна, че когато става въпрос за развиващ се пазар, фирмите са готови да преследват докрай интереса си в печеленето на клиенти, водени от мотото, че целта оправдава средствата. Точно затова, ако комисията все пак иска да покаже ефективност, няма да е излишно в бъдеще да се самосезира по-често по текущи практики - дори това да не доведе до глоби или наказания, може да окаже възпиращо въздействие и да укрепи доверието в сектора. 

Закъснялото правосъдие е отказ от правосъдие. Тази стара сентенция спокойно може да се приложи при опитите на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да наложи спазването на правилата на електроенергийния пазар. След четиригодишно производство срещу дружествата от групите на ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-про" за злоупотреба с господстващо положение, дори и да има наказания, те няма как да компенсират щетите, понесени от техните конкуренти. Ако реакцията на КЗК не беше толкова бавна, тя вероятно можеше да послужи за развитието на пазара. Само че в последните години пазарът на електроенергия значително се разви и поне от година на него действат нови правила, които вече до голяма степен са решили разследваните от КЗК практики. Това не означава, че всичко в сектора е цветя и рози, защото ожесточената конкуренция между търговците, която се разрасна през последните години, неминуемо ражда доста съмнителни практики. Те обаче не се третират от КЗК.

Преди седмица комисията предяви на трите дружества твърдения за злоупотреба с господстващо положение, с което разследването, започнало през 2013 г., е на път да приключи. Oт КЗК коментираха за "Капитал", че обект на производството е периодът 2010 - 2015 г., като нарушенията на отделните дружества са извършвани почти през целия период. Процедурата беше стартирана след подадени жалби от търговци на електроенергия, към които се присъедини и потребител, който не е успял да смени доставчика си на ток. В допълнение КЗК се самосезира заради това, че трите дружества възпрепятстват излизането на клиентите на свободния пазар. Най-общо обвиненията бяха, че трите мрежови компании отказват информация за потреблението на клиентите си. По този начин те облагодетелстват свързаните с тях търговци за сметка на техните конкуренти, които трябва да действат на сляпо.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    "Най-общо обвиненията бяха, че трите мрежови компании отказват информация за потреблението на клиентите си."

    Капитал, пояснете!
    Как така ЕРПтата не дават информация? Ако търговеца иска информация за клиент на ЕПР, който се явява трето лице, много ясно че няма да му дадат - това си е лична информация. Ако клиента поиска ще му извадят справка срещу няколко лева.

    Ако търговеца търси информация за товаров профил, а на клиента няма монтиран такъв електромер това е друго...

  • 2
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    В края на месец юни се свързах с една фирма за доставка на електроенергия и поисках оферта като битов потребител с голяма месечна консумация (в зимния период) - разликата за 2000 кВ/ч беше 3 лева по-ниска оферта от цената на ЧЕЗ. За такава разлика в цената едва ли някой ще ме навие да прекратявам сегашния си договор, ще чакам по-добри времена...

  • 3
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    До коментар [#2] от "Г.Е.М.":

    Не очаквайте по-добра цена. По скоро "спестяването" за вас ще бъде от удобството да не се съобразявате (ако сте го правили) с нощната тарифа.

    Все пак можете ли да споделите с нас, читателите на капитал, каква цена на мегаватчас ви предложиха (името на търговеца запазете в тайна).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK