Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 14 юли 2017, 14:53, 25519 прочитания

Живей като капитана

Как се става водач на яхта до 18 метра или 40 бруторегистър тона

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Новата яхтена вълна

На север пусто, на юг луксозно

Рибарските пристанища - между амбициите и европейските пари

Отнесени в Гърция

Все повече български моторни и ветроходни лодки се местят за постоянно в Северна Гърция

Горещото лято на яхтения бизнес

Марините и продажбите на лодки в България растат, но държавата не помага на развитието на този вид туризъм

Яхтеният бизнес вдига котва

Регистрираните в България лодки се увеличават, пристанища по морето има, но все повече българи, собственици на яхти се отправят към Гърция

Трябва да се осъзнаем като морска нация

Търговският директор на Марина Порт Созопол Кристиана Илиева пред "Капитал"

Стигат ли 106 учебни часа, за да се научиш да водиш яхта в открито море и да приставаш на непознати места? Според българските закони - да. Точно толкова отнема обучението за управление на кораб до 40 бруто тона (или приблизително до 18 м дължина) - в тази категория влизат повечето стандартни моторни или ветроходни яхти.

"Някои искат да ловят риба в шелфа близо до брега, други са любители на големите скорости и предпочитат бързи плавателни съдове, а трети не ги влече скоростта, а големите разстояния, които могат да се покрият само с един ветроход", обяснява кап. Стефан Караманлиев, който води капитански курсове в обучителния център на "Карела сейлинг". Според него сред неговите курсисти интересът към моторни и към ветроходни плавателни съдове е разделен приблизително наполовина. Ясната тенденция пред очите на Караманлиев е, че желаещите да се обучат за капитани в последните две-три години стават все повече. "Ако преди обучавахме по 100-150 души на година, сега вече надхвърлят 200", казва той.


Същото показват и данните на Изпълнителна агенция "Морска администрация" (ИАМА). За 2016 г. свидетелство за управление са взели малко над 900 души - с почти 30% повече, отколкото година по-рано. "Броят на желаещите се увеличава, увеличават се и фирмите, които предлагат курсове", казва директорът на ИАМА кап. Живко Георгиев. "Има много лодки на колесар, с дължина до около шест местра, с които хората ходят по нашите язовири или в Гърция. Допълнително влияе и това, че в Гърция се изисква документ за правоуправление дори и за джет", казва кап. Георгиев.

Как се става капитан

Капитанският курс може да отнеме около месец и обикновено се провежда вечер или през уикендите. За общо 106-те учебни часа се минава през четири основни теми - корабоводене (география, метеорология, навигация, правила за движение), морско дело (устройство и движение на кораба, работа с радио и правила за безопасност), законодателство и техническа подготовка (устройство на двигателя). Курсовете завършват с вътрешен, а след това и с външен изпит, който наподобява изпитите за шофьорска книжка - индивидуален компютърен тест с 65 въпроса.



Общо 30 фирми предлагат капитански курсове за кораби до 40 тона. Най-много са в София - общо осем, по пет във Варна и Бургас, три в Русе и по една във Видин, Оряхово, Свищов, Силистра, Поморие, Велико Търново, Пловдив, Стара Загора и Кърджали. Изпити пък могат да се полагат само в центровете на "Морска администрация" в София, Варна, Бургас, Русе и Лом. При успешно издържан изпит свидетелството е валидно десет години, след което се подновява след представяне на актуално медицинско удостоверение.

Капитанските курсове струват между 400 и 1000 лв., като в София са малко по-скъпи, отколкото в провинцията. На някои места по-високата цена идва с допълнителни бонуси като радиокурс или допълнителни обучения. Цената на изпита е 15 лв.

Държавният стандарт за морско обучение до 40 бруто тона не включва практическа подготовка. "В рамките на един курс е трудно да се постигне практика. От "Морска администрация" гледат на курса по-скоро като подготовка да се качиш на кораб", обяснява Стефан Караманлиев. В неговия център се предлагат допълнителни практически часове, които се заплащат допълнително. "Вариантите при нас са 20 часа на Панчарево или една седмица на лодка в Гърция", казва Караманлиев.

Според кап. Живко Георгиев логиката в курсовете да няма практическа ветроходна подготовка е, че ветроходството е "по-скоро хоби и спорт". "Ветроходците в България са в много пъти по-малка бройка от тези, които имат свидетелство за водене на кораб. Ако имаме 15 хил. или 16 хил. души, които имат право да управляват кораб до 40 бруто тона, сигурно не повече от 1000 или 2000 души са ветроходци, занимават се и разбират", обяснява кап. Георгиев. "Всички имаме шофьорски книжки, но не всички можем да подкараме АТВ или някоя кола с висока проходимост в планината. Ветроходството се учи от малки деца в яхтклубовете, а по-нататъшното развитие си зависи от всеки един", казва директорът на ИАМА.

Кралската алтернатива

Българското свидетелство за управление на малък кораб важи по целия свят и дава право за наемане на яхта в Гърция, макар и да не включва много добра подготовка за това. Според Ясен Димитров от (....) "Вятър и вода" "българските капитански курсове дават откъслечно и обобщено теоретично познание по управление на морски съд" и раздаването на свидетелства в някои случаи е необосновано и дори безотговорно. Освен практически занимания към някой от центровете в България другата алтернатива за придобиване на по-адекватен морски опит са обучителните курсове на британската Royal Yachting Association (RYA). "Различните нива и курсове на RYA ти дават конкретно теоретично познание за конкретното ниво, което се затвърждава със съответния необходим практически опит, който носи увереност и сигурност на практика да изпълняваш ролята, за която си учил и си се явил на изпит", казва Ясен Димитров.

Курсовете на RYA са изцяло практически и се провеждат на съответния тип лодка, спрямо нивото, което се покрива. Траят по няколко дни, за които "яхтата става твой дом, класна стая, инструмент за обучение, превозно средство, с което се изминават N броя морски мили. Държиш щурвал, нагласяваш платна, приставаш и отплаваш, взимаш решения и носиш отговорност, командваш екипаж, преживяваш и учиш чрез опит", обяснява съдружникът във "Вятър и вода".

Особеностите на обучението по системата на RYA са, че то е раздробено на различни нива според мястото на плаване, частта на денонощието, отдалеченост от брега и придобиването на няколко различни сертификата струва значително по-скъпо. Най-близкият обучителен център се намира в Кавала, Северна Гърция, където редовно се провеждат курсове за компетентен екипаж (Competent crew), дневен шкипер (Day Skipper) и прибрежен шкипер теория и практика (Coastal Skipper). Цената е между 350 и 650 евро на ниво. Курсовете се провеждат на английски език. Според Ясен Димитров така се запознаваш "с терминологията и протокола при комуникация с чартърни компании, пристанищни власти, други съдове в морето на езика, който най-често ще ти се налага да ползваш в морската си практика." Дори сравнително ниското ниво "компетентен екипаж" на RYA има повече тежест от българското капитанско, когато става въпрос за управление на ветроходни яхти, казва още Ясен Димитров. Интересът към практическото обучение също се увеличава значително, като през изминалата година от "Вятър и вода" са изпратили 28 души на курсовете за "компетентен екипаж" и "дневен шкипер", а от началото на 2017 г. записните за вече 33. Според Статис Софицис, собственик на Aegeas Yachting и RYA инструктор, през неговия център в Кавала преминават по около 100 българи всяка година.
Морски капитан, речен капитан
За управлението на лодка до 20 м в сладка вода се изисква отделно капитанско свидетелство. "Ако някой вече е изкарал удостоверение за управление на кораб до 40 тона, не го караме да минава нов курс, а може сам да се подготви и да се яви на изпит", обяснява кап. Живко Петров. Основните разлики са в навигацията - за речното плаване например най-важни са теченията и шлюзовете, докато за корабоводенето в морето най-важни са вятърът и вълната. Правилата за движение в солена вода се определят от Международните правила за предотвратяване на сблъскване на море, докато в сладка вода действат други правила - в случая с Дунав това са правилата на Дунавската комисия със седалище в Будапеща.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кризата в развитие: Въпроси и отговори за работодатели 6 Кризата в развитие: Въпроси и отговори за работодатели

Какви мерки и действия може да предприеме бизнесът в условията на извънредно положение

31 мар 2020, 10395 прочитания

Вечерни новини: Започва приемът на документи по схемата за заетост; Навън - само с маска 3 Вечерни новини: Започва приемът на документи по схемата за заетост; Навън - само с маска

И още: Петролът продължава да се срива, срокът за чакалнята на еврозоната за България се изтегля за следващата година, а кабинетът обсъжда актуализация на бюджета

30 мар 2020, 3352 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Пазарът на ток не чака КЗК

В търговията с електроенергия вече действат нови правила

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10