Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
4 14 юли 2017, 17:22, 20261 прочитания

На север пусто, на юг луксозно

Рибарските пристанища - между амбициите и европейските пари

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Новата яхтена вълна

Трябва да се осъзнаем като морска нация

Търговският директор на Марина Порт Созопол Кристиана Илиева пред "Капитал"

Живей като капитана

Как се става водач на яхта до 18 метра или 40 бруторегистър тона

Яхтеният бизнес вдига котва

Регистрираните в България лодки се увеличават, пристанища по морето има, но все повече българи, собственици на яхти се отправят към Гърция

Горещото лято на яхтения бизнес

Марините и продажбите на лодки в България растат, но държавата не помага на развитието на този вид туризъм

Отнесени в Гърция

Все повече български моторни и ветроходни лодки се местят за постоянно в Северна Гърция

Още по темата

Яхтеният бизнес вдига котва

Регистрираните в България лодки се увеличават, пристанища по морето има, но все повече българи, собственици на яхти се отправят към Гърция

14 юли 2017

Бавното изплуване на рибния бизнес

Секторът е все още дребен и сив, но напоследък леко расте

5 дек 2014

България ще разполага с малко по-висок бюджет от ЕС за рибарство

Най-изоставащата нова европрограма е изпратена в Брюксел

22 сеп 2014

Улов на европейско финансиране

Иновациите и управлението на риска са новите приоритети при еврофинансирането за рибарство

13 мар 2014

Рибарското пристанище "Сарафово" ще е готово през есента

Община Бургас планира обновяването и на пoрта "Ченгене скеле"

25 фев 2014

Първа копка за пристанището в Сарафово

Срещу 12 млн. лв. Бургаският залив ще се сдобие с нов рибарски център

31 окт 2013
"Рибарските пристанища са големият Х за Северна България, казва кметът на Шабла Мариян Жечев. Не е ясно нужни ли са изобщо, колко да бъдат, каква да е инфраструктурата им. Освен това българското законодателство в тази сфера е преписано буквално от европейското, без ни най- малко да е съобразено с условията у нас." Според Жечев, който е и председател на Местната инициативна рибарска група "Шабла – Каварна – Балчик", в момента се разработва стратегия за развитие на сектора по Северното Черноморие, която трябва да стане основа при проектирането на рибарски пристанища в тази част на страната. От предшественичката на Жечев Райна Бърдарева Дуранкулак е наследил проекта "Възстановка на тракийско рибарско селище "Брия" – I етап".

Проверка на място показва, че заслонът с широка тераса високо над буната в северната част на града е отдавна изоставен. Следи от живот все пак има – сателитна чиния, непочистено барбекю, малко разпилян ресторантски инвентар... Но "тракийско рибарско селище" - няма. Според информационната табела на обекта неговата стойност е близо 131 хил. лв. с ДДС, а изпълнител на "възстановката" е била варненската фирма "ССС инженеринг". Южно от фара в Шабла са струпани двадесетина паянтови бараки и лодки, които, по всичко личи, от десетилетия чакат "стратегия". Другото са смокини, асми, ръжда и купища стари мрежи в онази занемара, в която могат да бъдат открити навсякъде по Черноморието.

"Цялата политика на Европейския съюз сега е насочена към това рибарите да станат туроператори, лодките им – лодки за разходка на туристи, а рибата да си стои в морето, за да се пази природата, казва Мариян Жечев. Производството на риба трябва да бъде изнесено в съоръжения на сушата. Вероятно с тази идея в другото рибарско селище в Шабла - "Кария", северно от фара, пак с европейско финансиране е реализиран проект за създаване на "зона за почивка на рибарите и гостите на града". Той е на стойност 84 хил. лв., но резултатът от тяхното усвояване буди по-скоро недоумение. Най-впечатляващата част от проекта са т.нар. енергийни пирамиди и сложната конструкция от въжета и кристални глобуси, които пречупват слънчевата светлина. Заради очевидно пропиляното финансиране през лятото на миналата година прокуратурата започна проверка. "Това е безобразие и то се вижда, каза по повод започналата проверка окръжният прокурор на Добрич Пламен Николов. Вместо буна или друго морско съоръжение, за което местните рибари мечтаят от години, се е построило това неясно нещо, от което никой няма нужда.

В Каварна двете буни, ограждащи малкия градски плаж, са поделени от "големите и малките риби". Големите – десетина добре оборудвани корабчета, са заели места по северната. Малките рибарски лодки – южната. "Онези имат всичко – хладилници, камиончета, магазини, кимва с глава към отсрещния кей собственикът на една от тях. Ние тук нямаме нищо, оправяме дупки по лодките." Според главния архитект на Каварна Камен Жейнов в момента общинската администрация работи по лицензиране на пристанището в морската зона на града. "Едва след това ще стане възможно разработването на проекти за пристан с прилежаща инфраструктура, каза Жейнов. В годините назад вероятно са правени опити за това, но никога не се е стигало до официално внасяне и одобрение на подобен проект".

В района на Балчик има около 50 рибарски лодки. Те домуват в базата на бившето военно пристанище. През 2013 г. в близост до крайбрежния площад бяха поставени 12 обитаеми контейнера на стойност 283 хил. лв. Всеки от тях е с по три помещения. "Проектът има и втори етап – за изграждане на стоянки за лодки и съоръжение за спускането им във водата, но той все още е на етап съгласуване", каза зам.-кметът на Балчик Димитър Димитров.



Все още в проект е и рибарското пристанище във Варна. В края на миналата година в собственост на общината беше прехвърлен държавен терен в местността "Карантинта". Очакванията бяха строителството да започне през тази година, но до този момент видим резултат от това намерение няма. Според проекта на 200-метровия кей с вълнолом трябва да има места за 100 лодки. Планирана е и рибна борса. В близост до пристанището е предвидено строителството и на еднотипни рибарски хижи. Но за всичко това продължава да се говори в бъдеще време, а от общинската администрация във Варна не можаха да отговорят на въпроса на "Капитал" на какъв етап се намира подготовката за реализацията на проекта.

Единственото завършено и действащо рибарско пристанище по Северното Черноморие се намира в Бяла. Макар и далеч от стандартите на подобни съоръжения в страните – членки на Европейския съюз, то предлага места за домуване на 137 рибарски лодки и корабчета, помещения за съхранение на инвентар и охрана. Според местните рибари всеки от тях плаща по 150 лв. годишна такса за използването на съоръжението, но проблемът е, че то вече е пренаселено. "Идват лодки чак от Бургас, твърдят рибарите. Местата вече свършиха, а наносът от пясък прави пристанището все по-плитко и скоро стоянките в близост до брега ще бъдат неизползваеми." Заради този проблем с финансовата подкрепа на Европейския фонд за рибарство община Бяла е купила драгажна машина. Според местните обаче работата й е "преливане от пусто в празно". Пясъкът, изкопан от дъното на пристанището, се изхвърля зад вълнолома на рибарския кей, откъдето не след дълго морското течение отново го връща в пристанището.

На юг нещата са съвсем различни. Още преди време от северната страна на старя град в Несебър беше изградено общинско пристанище за рибарите, което те и сега ползват.

Истинският разцвет обаче дойде с европейската Оперативна програма за развитие "Рибарство" и Европейски фонд за рибарство. През 2015 г. в квартал Сарафово на Бургас беше открито рибарско пристанище за 9 млн. лв. по програмата. То разполага със 151 кейови места, оборудвани са колонки за електричество и вода, хладилна камера, покрито тържище с 20 маси - рибна борса, бензиностанция, тоалетни, денонощна охрана, рампа спускане на лодки, голям паркинг. Таксите за домуване на рибарски и други лодки са диференцирани. За членове на рибарското сдружение в Сарафово например наемът за една година на лодка до 10 м е 200 лв. За други посетители таксата е по-висока. Кметът на Бургас Димитър Николов каза за "Капитал", че участието на общината в проекта е минимално, а голямата част на проекта е с безвъзмездна помощ от ОПР "Рибарство" на ЕС.

Миналата година беше открито и ново рибарско пристанище в Поморие. То е финансирано отново от същата програма с 11,5 млн. лв. В него има място за 112 лодки и 8 рибарски кораба, има и хелинг за 40 лодки и втори хелинг за 35 лодки на крайбрежната ивица, рибна борса, ремонтни работилници и административна сграда.

Класическото рибарско селище "Ченгене скеле" е на 15-ина километра от Бургас. Там обаче за външни хора има само няколко места, на които човек може да се върже без никакви условия, защото селището обслужва основно местни рибари.

Истинското бижу за рибните пристанища, построени с европейски средства, е в село Черноморец. То беше открито също миналата година и струва 9,5 милиона лева, като 7,6 са осигурени от програмата за рибарство, мярка 3.3. "Инвестиции за реконструкция и модернизация на рибарски пристанища, кейови места за разтоварване и покрити лодкастоянки." Местата за лодки тук са близо 200, като приоритет имат членовете на рибарско дружество "Свети Никола" - Черноморец, които имат разрешително за стопански риболов, чиито такси са почти символични. За сметка на това наемите за години на приходящи са около 700 лв. за лодка до 7 м, до 12 м 1000 лв., а до 15 - 1500 лв. Пристанището предлага колонки с ток и вода, охрана, хелинг (устройство за вадене на лодката за брега), слип (място, откъдето се вади лодката), паркинг, административна сграда и други удобства за рибарите.

В Приморско рибното пристанище е върнато на общината едва в началото на миналата година, разказа за "Капитал" кметът Димитър Германов. "Имаме идеи за модернизация, но чакаме новия програмен период, за да кандидатстваме за средства, каза той.

Пристанището в Царево е доста старо, като то е съчетание на яхтено и рибарско. Преди няколко години общината кандидатства за разширение и модернизация на пристанището за 6 млн. лв., но не получи одобрение от правителството.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 януари 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/ governmentevent

Дванадесета годишна среща на бизнеса с правителството



Акценти в програмата:
Загубата на човешки капитал през последните години - колко голям е проблемът, какви са ефектите за икономиката и какви държавни политики могат да го решат
Какво може да направи правителството за задържане и развитие на човешкия капитал
Докога ще расте европейската икономика и кои политики могат да повлияят на българския пазар на труда
Ще постигне ли България устойчив ръст, докато губи човешки капитал
Как българската икономика да стане атрактивна за работещите в чужбина


Прочетете и това

Депутатите правят бивши ниви вечни терени за строителство Депутатите правят бивши ниви вечни терени за строителство

Комисията по земеделие прие, че веднъж сменено предназначението на земята, само ще се препотвърждава

17 яну 2018, 943 прочитания

Вечерни новини: Алпинистът Боян Петров предлага решение за Пирин, ГЕРБ подкрепи закона "Пеевски за КТБ" Вечерни новини: Алпинистът Боян Петров предлага решение за Пирин, ГЕРБ подкрепи закона "Пеевски за КТБ"

И още: Bitcoin загуби 25% и вече е под 10 000 долара; Борисов обеща да се справи с корупцията в България "до две-три години"

17 яну 2018, 1436 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Когато този път парашутът не се отвори

Властта е била наясно с проблемите в управлението на НДК от дълго време, но не е предприела нищо

Как да се решат проблемите на българските медии

Съюзът на издателите представи Бяла книга за натиска върху свободната журналистика и предложи мерки за излизане от тази ситуация

Как Делян Пеевски уби "Булгартабак" за шест години

Холдингът, който беше приватизиран през 2011 г., днес е с продадени марки, софийският завод не работи, този в Плевен е почти без служители, а в Благоевград 60% са напуснали

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Волна програма

За това колко е важно да намираш удовлетворение и извън работата

Комунизмът (не) си отива

Най-обемният труд за социалистическия концлагер в Белене и други проекти, свързани с близкото минало

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 13.01.2018 Прочетете
Капитал PRO, Сривът на криптовалутите - пукане на балон или нова нормалност

Емисия

DAILY @7AM // 18.01.2018 Прочетете