Трябва да се осъзнаем като морска нация
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Трябва да се осъзнаем като морска нация

Трябва да се осъзнаем като морска нация

Търговският директор на Марина Порт Созопол Кристиана Илиева пред "Капитал"

24438 прочитания

Кристиана Илиева

Завършила е философия в СУ "Климент Охридски", издател е на списанията Bravacasa, Amica, L’Europeo и други, по лиценз на RCS periodici S.p.A. В портфолиото на италианското издателство са и вестниците Corriere della sera и Gazzetta dello sport. През 2013 г. стартира проекта La Maison на марината в Созопол. От края на 2016 г. е и търговски директор на "Марина Порт Созопол" ЕАД.

От няколко месеца сте търговски директор на Марина порт Созопол. Какво трябва да се случи, за да се развие яхтеният бизнес в България?

Преди всичко да се възприемем като морска държава, каквато все пак сме. Сейлинг културата в България не е развивана въпреки немалката ни морска ивица. Неглижирана е поради приемането й за някакъв свръхлукс. Докато в страни като Холандия, Дания, Италия, Швеция, Франция, Турция, Гърция, пропускам още много, придвижването с лодка е част от живота на хората, те плават още от деца. Документ за правоспособност се вади точно толкова лесно, колкото и книжка за управление на МПС. И въпреки че не притежават собствена лодка, могат да си я наемат, без да се нуждаят от скипер, който примерно в Гърция би им струвал поне сто евро на ден. Не мисля, че почивката на лодка е скъпо удоволствие. Една компания може да си подели наема, да обикаля от залив на залив, а на южните ни брегове има доста приятни места с красива и девствена природа. Затова, ако трябва да се върна на въпроса ви какво е необходимо, за да се развие яхтеният бизнес в България, то трябва да научим децата си на любов към морето от малки. И много се радвам, че нашата марина подкрепя малките "оптимисти" (клас за деца във ветроходството - бел. ред.) с материална база и при нас те се учат да управляват лодка от шестгодишна възраст.

Кои са основните проблеми и административни пречки, които пречат на развитието му?

Когато говорим за развитие, трябва да говорим за улеснен административен пропуск на лодки от Турция, Румъния, Русия. В момента обаче има само две митници на Южното Черноморие – едната е в Царево и работи от 8 до 17 часа, другата е в Бургас. Практически всяка чужда лодка е лишена от възможността да взима спонтанни решения за ваканцията си, което, съгласете се, е част от удоволствието. Не бихме могли да говорим за туризъм в съвременния смисъл на думата, ако не помислим за чужденците. Те са откриватели на нови територии, те са любопитни към Черно море, за тях то е непознато, но е непривлекателно поради административни неуредици. Повярвайте ми, в морския свят новината, че има удобни места, на които да ти ударят заветния печат, ще се разпространи за дни. Говорим за туристи, които ще слизат от лодките, ще се забавляват, ще откриват нови моменти и приятелства, ще харчат пари в крайморските ни градове. Ще ви дам пример – идват лодки от Гърция под британски флаг, разполагат с пет дни, но в два от тях трябва да се занимават с неуредици, рестрикции и проверки от всякакво естество, за почивка им остават три дни.

Защо част от реновираните пристанища стоят полупразни?

Не съм съгласна с вас. Двете яхтени пристанища в Созопол, разположени в непосредствена близост едно до друго, осигуряват комплексен продукт, който повишава интереса на собствениците и наемателите на яхти и търсенето се увеличава.

Нещо повече - инвестиционните намерения на Марина порт Созопол са обвързани с разширяване на капацитета в югозападна посока чрез плаващи кейовe, с които бихме могли да осигурим допълнителни до 280 котвени места за лодки с дължина до 10 метра. Разширението на акваторията ще бъде защитено от вълните чрез уейв брейк понтони без изграждането на каквито и да било стационарни хидротехнически съоръжения – буни или вълноломи.

Какво е необходимо, за да бъде печелившо едно яхтено пристанище?

Комбинация от природни дадености, добро управление, добри услуги и приятен живот на брега.

Какъв е профилът на клиентите на вашата марина – каква е пропорцията на български и чужди туристи, със собствени или с чартирани яхти идват, по колко дни средно престоява един клиент?

Активно лодките се ползват около месец по време на отпуските и уикендите. Към днешна дата – 80/20 български и чужди, предимно собствени, надявам се пропорциите да се променят. Бих искала да виждам повече лодки под чужди знамена. Желанието ни за развитие в тази сфера включва и привличането на големи и престижни международни регати като Marmaris International Race Week и Ataturk Sailing Cup, провеждани в съседна Турция. Този тип големи международни състезания привличат много посетители и участници. Средният брой ветроходни яхти, участващи в подобни регати, е около сто и въпреки че Марина порт Созопол разполага с 243 кейови места, по-голямата част от тях са наети за постоянно домуване. Свободните места са ограничени, особено през летния сезон, което възпрепятства организацията на състезания от този мащаб. Възможността капацитетът на пристанището да се увеличи в кратки срокове, при това без необходимостта да се изграждат нови сухопътни връзки или стационарни хидротехнически съоръжения, дава възможност Созопол да се утвърди на картата на международния ветроходен спорт, както и да привлече инвеститори, които търсят алтернативи на предлагания масов туристически продукт.

Какъв процент от приходите на яхтеното пристанище е от директни услуги по яхтата и какъв от допълнителни? Кои са те?

Средногодишният брой обслужени клиенти, определен на базата на средногодишния брой лодки, които използват кейово място на марината, е 350 екипажа, както и собственици на яхти, брокери и наематели на открита площ при реална стопроцентова заетост на кейовите места през летния и риболовния сезон. Паркингът на марината през 2016 г. е обслужил около 12 000 автомобила, основно през летния период май – октомври, като с предоставянето на тези паркоместа сериозно се улеснява паркирането в централната част на Созопол. Както вече ви казах, перспективите са свързани с увеличаване на броя кейови места.

От 2008 г. досега дружеството е постоянно на загуба – на какво се дължи, как я финансирате, кога и как очаквате да излезете на печалба?

Марина порт Созопол EАД няма загуба от обичайната дейност. Практически от създаването й до днес са направени инвестиции в подобрения и съоръжения, които са направили мястото притегателно и, да речем, очарователно, защото е обърнато към нейните първостепенни по важност обитатели. Предстои марината да навлезе в нов етап, за някои от целите вече споменах. Предстоят инвестиции, за които имам пълната подкрепа на акционерите относно функциите и идеологията на мястото, а именно да създадем място, което на първо място ще запази предназначението си, т.е. Марина порт Созопол ще е обърната към своята естествена функция – да бъде пристан. Не съм фен на мускулестата архитектура, затова, що се отнася до предстоящите инвестиции, ще създадем място, което сякаш винаги е било тук. В средносрочен план ще обърнем салдото, без да презастрояваме и продаваме апартаменти по 50 кв. м, от което някой ден да ни е срам.

Интервюто взе Йово Николов

Кристиана Илиева

Завършила е философия в СУ "Климент Охридски", издател е на списанията Bravacasa, Amica, L’Europeo и други, по лиценз на RCS periodici S.p.A. В портфолиото на италианското издателство са и вестниците Corriere della sera и Gazzetta dello sport. През 2013 г. стартира проекта La Maison на марината в Созопол. От края на 2016 г. е и търговски директор на "Марина Порт Созопол" ЕАД.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    hm avatar :-|
    хм

    то ние децата лесно ги научаваме да обичат морето - едно ходене до Гърция и са готови.

    как обаче да накараме да заобичат морето и природата разни чантаджии, местни феодали, престъпни кметове и подобни отпадъци ?

    в момента кафяво море е само бетон, отпадъци, навалица, лошо обслужване, дизинтерия. замислете се.

  • 2
    mamarinov avatar :-|
    Marinov Martin

    Една от първите активности на въпросния млад меринджей беше, да разшири мутротеката на марината. Което направи абсолютно невъзможно човек да си пренощува на лодката под звуците на поредния уонабидиджей. Мурафетите продължават до 5-6 сутринта, без намаляване на децибелите. Трябва да си корав дебил, за да продължаваш да си държиш лодката там, вместо да вдигнеш платната до Порто Карас или Сани.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "хм":

    Една кофа хейт, обърната върху главата на смислена инвестиция с добър потенциал и идеи за развитие. Поръсена с лек нюанс на горостта от възмездната национална измяна. На всичкото отгоре - без никаква връзка с материала.

    Колкото до цитата, госпожата очевидно има предвид местните деца, щото другите едва ли ще имат достъп до редовни плавателни преживявания. Но обективността не е важна.

    Ако ходих да спонсорирам фалиралите съседи, би ме било срам от това, а не да се хваля. Срам че нашата държава не може да направи нищо, че да задържи българските си туристи. Ходенето до Гърция никога не е било сигнал за висок стандарт. За съвсем нормални пари роднини обиколиха от Сърбия до Швейцария и обратно къде що курорт има. Вашата любима Гърция пасти да яде спрямо далматинското крайбрежие, например.

  • 4
    rdb41527334 avatar :-|
    rdb41527334

    Туй лелче доста надменно ни пропъди от едно снобарско заведение в Созопол - laMaison. Явно го играеше нещо като хостеса на вечерта. Някакво надменно отношение "Ама къде отивате, места няма" и прави знак Х с двете ръце :D Държание като на пъдар. Явно дори снобите са селяни в наща България.............. :D

  • 5
    hm avatar :-|
    хм

    До коментар [#3] от "Георги Георгиев":

    нищо не се разбра от излиянията ви.

    всеки, който обижда желанието на българския турист да почива спокойно и свободно, максимално близо до природата, е не повече от милиционер.

    вашите роднини и преживяванията им не ме касаят грам, даже не знам защо говорите от тяхно име.

    мен ме притеснява това, че българското черноморие все повече заприличва на някаква отделна територия, в която липсва стремеж да се угоди на туриста. отделно морската вода е шит, а брегът е застроен до водата въпреки 100те метра задължително отстояние до водата.

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#5] от "хм":

    И за това се гордееш, че почиваш в Гърция? Ама че хвалене!

    Банята е мръсна, затова ходя да се къпя в съседа! Леле, колко съм голЕм!

  • 7
    hm avatar :-|
    хм

    До коментар [#6] от "Георги Георгиев":

    хахахах, по вашата логика всички трябва да се къпят с вода от кенефа, само и само да не ходят в Гърция ли? да връчите по едно кепче на чуждите туристи и да ги пуснете да ловят алтайчета във водата, това ли намирате за правилно?

    моята представа за почивка не включва бетон, фекални води, чалга и навалица, а благодарение на липсата на всякакви правила, черно море се превърна точно в това, което е - дупка за чуждоземни мизерници.

  • 8
    xuf12527611 avatar :-|
    xuf12527611

    да гледа филма КИТ може и да се познае.....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата трибуна

Новата трибуна

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK