Нанков: Средства за тол-системата ще има в началото на 2019 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нанков: Средства за тол-системата ще има в началото на 2019 г.

Нанков: Средства за тол-системата ще има в началото на 2019 г.

Забавлянето е очаквано, след като процедурата от година е непрекъснато блокирана от жалби

19744 прочитания

© Цветелина Белутова


Ресурс за изграждане на системата за тол-таксите може да има в началото на 2019 г. Това съобщи пред "Нова телевизия" в събота министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Така от думите му става ясно, че изграждането на системата се отлага поне с година, след като досега и той, и предшественичката на поста му Лиляна Павлова, и ръководството на пътната агенция твърдяха, че системата ще е готова догодина, както трябваше да бъде по първоначален план, въпреки че това изглеждаше по-скоро невъзможно заради блокирането на търга от непрекъснати обжалвания.

Тол-системата трябва да замени сегашните винетки за събиране на пътни такси. Целият проект ще трябва да бъде изпълнен за 19 месеца, а монтажът, въвеждането в експлоатация, тестовете, обучението и други ще обхванат поне 12 от тях. Изискванията на АПИ към кандидатите са високи - те трябва да разполагат с финансов ресурс от поне 100 млн. лв.

От повече от година насам обаче търгът е спиран и пускан наново няколко пъти заради жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Интересното е, че в последните няколко случая причина за жалбите са абсурдно кратките срокове, с които пътната агенция подновява процедурата всеки път. Преди месец тя дори опита да приключи подновения търг за въвеждане на електронната система за платено преминаване по пътищата за рекордно краткия срок от 24 часа. Веднага процедурата бе блокирана от три жалби в Комисията за защита на конкуренцията от чужди компании. Това не е изненада, тъй като повечето кандидати с опит са чуждестранни и имат нужда от време за реакция. За пореден път обаче антиномополният регулатор подкрепи пътната агенция и жалбите бяха отхвърлени, а Нанков наскоро коментира, че очаква търгът скоро да бъде подновен. Както става ясно обаче, това вероятно ще стане след година.

Иначе избраната фирма ще трябва да изгради системата за своя сметка, а чак след като тя влезе в експлоатация и започнат да се събират таксите, ще започне да получава парите си. Изпълнителят ще трябва да достави софтуер и апаратура за новата система: камери, радари, датчици за контрол, устройства за установяване категорията на автомобила, пунктове за плащане, устройства за проверка на таксите, бордови устройства за камионите. Системата трябва да предлага различни опции за плащане: онлайн, чрез приложение, на гише, през ПОС терминал и др. Тя трябва да е съвместима с чуждестранни устройства. За следене на автомобилите ще се използват съществуващите съоръжения за контрол на трафика, ще се изградят и нови. Достъп до базата данни ще имат АПИ, МВР, Агенция "Митници", НАП и др.

Ресурс за изграждане на системата за тол-таксите може да има в началото на 2019 г. Това съобщи пред "Нова телевизия" в събота министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Така от думите му става ясно, че изграждането на системата се отлага поне с година, след като досега и той, и предшественичката на поста му Лиляна Павлова, и ръководството на пътната агенция твърдяха, че системата ще е готова догодина, както трябваше да бъде по първоначален план, въпреки че това изглеждаше по-скоро невъзможно заради блокирането на търга от непрекъснати обжалвания.

Тол-системата трябва да замени сегашните винетки за събиране на пътни такси. Целият проект ще трябва да бъде изпълнен за 19 месеца, а монтажът, въвеждането в експлоатация, тестовете, обучението и други ще обхванат поне 12 от тях. Изискванията на АПИ към кандидатите са високи - те трябва да разполагат с финансов ресурс от поне 100 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK