Липсата на тол-система може да доведе до поскъпване на винетките за камиони
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Липсата на тол-система може да доведе до поскъпване на винетките за камиони

Регионалният министър Николай Нанков обаче отрече да се обмисля поскъпване на винетките за леки автомобили.

Липсата на тол-система може да доведе до поскъпване на винетките за камиони

Това е втората обявена стъпка в битката за въвеждането на системата за таксуване

Мила Чернева
4828 прочитания

Регионалният министър Николай Нанков обаче отрече да се обмисля поскъпване на винетките за леки автомобили.

© Георги Кожухаров


"Ще вдигнем винетките за тежкотоварни автомобили. На обсъжданията на бюджета за 2018 г. ще стане въпрос по тази тема." Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков пред журналисти в четвъртък. Повод за изказването му е буксуването на търга за тол-система за тежкотоварни автомобили, при която техните пътувания ще се таксуват и на база изминато разстояние, а не за време, както е сега.

Вече има събрани оферти за поръчката за изграждане на системата, но тяхното отваряне се бави, тъй като срещу решенията на възложителя - Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), продължават да валят жалби в Комисията за защита на конкуренцията. Поръчката беше обявена още през август 2016 г., но след отхвърлянето на всяка жалба беше пускана с все по-кратък срок, като това провокираше нови жалби.

Заплаха номер две

Нанков уточни, че в момента от пътната агенция готвят анализ как и с колко да бъдат увеличени еднодневните винетки за тежкотоварни автомобили, които се използват основно за транзитния трафик. След това трябва да се вземе политическо решение.

Не е ясно дали това може да се случи още от 1 януари 2018 г., но от думите му по-скоро се разбра, че това зависи от прогреса на търга за тол-системата и дали ще започне нейното въвеждане в близкото бъдеще.

"Това не е пазарлък, видите ли - ще чуят жалбоподателите и ще оттеглят жалбите, напротив - те си жалят докрай", каза Нанков. Последните жалбоподатели са чуждестранни компании с опит в изграждането на тол-системи, така че теорията, че зад тях стоят интересите на превозвачите, не е особено основателна. Освен това ден по-рано министърът заяви, че се работи върху граждански иск за пропуснати ползи от това, че тол-системата не е въведена още. Според цитираните от него изчисления, които са груба сметка на база анализ на Световната банка, държавата губела 1.5 млн.лв. на ден. На въпрос дали искът ще бъде заведен срещу всички жалбоподатели или само някои от тях, той отговори така: "Това ще преценим, може би тези, които n на брой пъти вече обжалват едни и същи процедури."

Недостиг на средства за ремонти на пътища

Николай Нанков обясни, че в момента бюджетът на пътната агенция не достига за необходимата рехабилитация на пътища. По думите му 80 млн. лв. тази година са платени за зимното почистване, 7 млн. лв. ще са отделени за нови мантинели, 4 млн. лв. - за маркировка, а общо за поддръжка на година има не повече от 85 млн. лв.

"Едно е да поддържаш републикански пътища с 300 млн. лв., друго е с 1 млрд. лв. (колкото се очаква да са приходите след въвеждане на тол-система - бел.ред.). Отделно коментираме едни грандиозни проекти - ще построим "Хемус", ще изградим скоростен път Ботевград - Видин, автомагистрала Русе - Велико Търново, тунела под Шипка Ако ги сметнем, са 7 млрд. лв. всички проекти", заяви министърът.

"Ще вдигнем винетките за тежкотоварни автомобили. На обсъжданията на бюджета за 2018 г. ще стане въпрос по тази тема." Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков пред журналисти в четвъртък. Повод за изказването му е буксуването на търга за тол-система за тежкотоварни автомобили, при която техните пътувания ще се таксуват и на база изминато разстояние, а не за време, както е сега.

Вече има събрани оферти за поръчката за изграждане на системата, но тяхното отваряне се бави, тъй като срещу решенията на възложителя - Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), продължават да валят жалби в Комисията за защита на конкуренцията. Поръчката беше обявена още през август 2016 г., но след отхвърлянето на всяка жалба беше пускана с все по-кратък срок, като това провокираше нови жалби.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    За толкова години АПИ не успяха да измислят начин да заобиколят закона?

    Нпример: Как правителството си купи аФтАмбили през "горското", които първо ги купиха, а после казаха че не им трябват и им ги дариха...

  • 2
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    Как се нарича човек, който подарява 2 млрд, а се оплаква, че му липсват 700млн(до преди година 300млн)? " По думите му 80 млн. лв. тази година са платени за зимното почистване, 7 млн. лв. ще са отделени за нови мантинели, 4 млн. лв. - за маркировка, а общо за поддръжка на година има не повече от 85 млн. лв." А това не мога въобще да го разбера - на година за поддръжка се отделят 85 или 176млн(ако съберем всички числа) и как тези числа се равняват на 300 млн. от винетки за поддръжка?!?

  • 3
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    Как се нарича човек, който подарява 2 млрд, а се оплаква, че му липсват 700млн(до преди година 300млн)? " По думите му 80 млн. лв. тази година са платени за зимното почистване, 7 млн. лв. ще са отделени за нови мантинели, 4 млн. лв. - за маркировка, а общо за поддръжка на година има не повече от 85 млн. лв." А това не мога въобще да го разбера - на година за поддръжка се отделят 85 или 176млн(ако съберем всички числа) и как тези числа се равняват на 300 млн. от винетки за поддръжка?!?

  • 4
    sunshine54 avatar :-|
    Димка Станева

    А досега защо в цената на винетките не са включени парите за поддръжка и на магистралите ? Нас кукувци ли ни управляват ?
    Или те са калкулирани , ама дай да кажем , че за товарните камиони трябва да се плаща допълнително . Тогава жалбоподателите ще се уплашат от шофьорите и ще рекат " ОКей, ОКей , няма да подаваме повече жалби". Това се казва дипломация .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK