420 километра мечти от София до Варна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

420 километра мечти от София до Варна

420 километра мечти от София до Варна

Строителството на магистрала "Хемус" е започнало преди 44 години, а прогресът му е бавен

Мила Чернева
42595 прочитания

© Капитал


Темата накратко

- Регионалният министър постави цел: да построят 75 км от "Хемус" за четири години, а до седем години магистралата да е изцяло готова

- Половината разстояние трудно ще бъде изградено толкова бързо: проектите не са готови, следват бавни търгове и строителство. Няма осигурени и нужните 2 млрд. лв.

- Почти сигурно е, че все пак 25 нови километра ще са готови до 2020 г.

Магистрала "Хемус" е дъщеря на много правителства: Тодор Живков присъства на първата й копка през октомври 1974 г., година преди началото на "Тракия", която все пак вече е завършена. Километрите пълзят през десетилетията. Но настоящият регионален министър Николай Нанков обяви края й: след седем години.

Срокът едва ли ще бъде спазен, тъй като за половината магистрала в средата няма готови проекти, на места ще трябват екооценки, после ще се правят търгове за строителство, ще започне изграждане, а стои и въпросът с парите, защото пътят се плаща от бюджета. По най-груби изчисления - около 2 млрд. лв.

25 километра до 2020

През последната седмица бяха направени две малки стъпки напред в развитието на Хемус". На 19 юли беше подписан договорът за строителство на отсечката между Ябланица и Боаза от 9.3 км. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) избра "Хидрострой" и две нейни дъщерни фирми за изпълнител още в началото на годината, но подписването се забави с шест месеца заради жалби.

В края на миналата седмица пък стана ясно кой е и консорциумът, който ще строи 16-те километра между Буховци (близо до Търговище) и Белокопитово, което е до Шумен (виж карето). В момента все още тече законовият срок за обжалване пред Комисията за защита на конкуренция (КЗК), като две обединения са потенциални жалбоподатели. От "Трейс груп холд", участник в едното, коментираха, че няма да подават жалба. До редакционното приключване на броя от "ПСТ груп" не дадоха отговор.

Тези общо 25 км ще са готови най-рано през 2020 г., ако всичко върви по план и без сътресения, тъй като срокът е две години и половина. Шефът на АПИ Дончо Атанасов и Николай Нанков обясниха, че ще се стремят да скъсят сроковете за проектиране и така "Хемус" да порасне с 25 км още по-скоро. Това обаче няма да е драматично увеличение на построеното трасе - остават още 225 км, което е над половината магистрала.

Автор: Капитал
Автор: Капитал

За участъка между Боаза и разклона между Ловеч и Плевен в момента се извършва техническо проектиране. По думите на министъра то трябва да приключи до края на годината и търговете за трите отсечки, на които е разделен участъкът, да бъдат обявени през 2018 г. Тук обаче идва казусът с оценките за въздействие върху околната среда (ОВОС). Такава има за цялото оставащо разстояние между Боаза и Буховци, обясни Дончо Атанасов. Част от 50-те километра обаче излизат от вече оцененото трасе и там може да се наложи да се направи нова екооценка, уточни Нанков. Това може да забави обявяването на търгове с месеци, особено ако има и обжалване на ОВОС-а.

И накрая остават 175 км между разклона Ловеч - Плевен и Буховци. За тях има изготвени идейни проекти, но не и технически, които тепърва трябва да се правят. Ако се използва трасето по тези идейни проекти, няма да е нужен нов ОВОС. Предстои техническо проектиране, за което вероятно ще има търг, а самото проектиране на 60 км от "Хемус" например беше със срок за изпълнение 392 дни. След това трябва да се изготви задание за търгове за строителство, а и самите процедури отнемат доста време, особено ако има жалби в КЗК. Дотук са необходими хипотетично поне три години. След това и самото строителство, което не се знае как ще бъде разпределено във времето. Винаги може да изникнат и непредвидени обстоятелства освен това, а и управляващите рядко се наслаждават на спокойни води.

Пречките пред "Хемус"

Съдейки по досегашната работа по магистралата, а и по начина, по който са протичали големите инфраструктурни търгове, седем години за целия "Хемус" е невъзможен срок. Първо, стои въпросът с финансирането. "Хемус" винаги е оставал зад борда, що се отнася до евросредствата, с изключение на отсечката между София и гара Яна. Ако допреди година-две мантрата на управляващите беше, че парите от пресечна контрабанда ще са основният източник, сега фокусът е върху все още несъществуващата тол система, която ще заработи най-рано през 2019 г. Общо за довършването на аутобана са нужни над 2 млрд. лв., казва регионалният министър. Той обаче се похвали, че участъкът между Боаза и Ловеч - Плевен ще струва със 150 млн. лв. по-малко от преди, защото са намалили мостовете и тунелите по трасето.

Търговете също са проблемно звено. Комисиите работят бавно и отстраняват със странни критерии много от кандидатите. Това носи жалби в КЗК и съда. И ако доскоро смелост имаха единствено чуждестранните кандидати, то от началото на годината гладът за поръчки и лекият трус в картела накараха и българските строители да възразяват срещу решенията на АПИ. Например подписването на договор за отсечката Ябланица - Боаза се отложи с шест месеца именно заради жалбите.

Понякога изникват и непредвидени обстоятелства, които забавят процедурите. Например катарзисът на премиера Бойко Борисов от началото на 2016 г., когато изцяло беше спрян търгът за магистралата заради съмнения за нагласени поръчки с много висока цена в полза на компании, близки до Делян Пеевски. Или пък странно изчезване на оферти, както се случи с тунел на "Струма".

Накратко - първото обещание, че до края на мандата на "Борисов 3" ще имаме цели 75 км от "Хемус", звучи трудно изпълнимо. А целта за седем години цялата - направо е невъзможна. Но при добра организация, идното десетилетие Северна България може и да има магистрала.

Последният търг: да изгоним конкуренцията

Последното състезание - за отсечката между Буховци и Белокопитово не направи изключение и насади поредни съмнения, че търговете се дирижират. От първоначално осем кандидата първо четири (основно чужди) бяха отстранени. После с изрядни оферти се оказаха само два. И спечели сочено за фаворит още в началото обединение: между "Пътинженерингстрой-Т", "Автомагистрали - Черно море", "Инфра Експерт" и "Трансконсулт - 22".

Победителите спечелиха с ценова оферта, която не беше най-ниската, въпреки че единствен критерий беше цената (комбинация между единични цени за строителство и обща сума за проектиране и строителство). Най-евтиното предложение беше на "ПСТ груп" и "ОРС Инфраструктура" - 99.9 млн. лв. Те обаче са били отстранени, тъй като АПИ е открила грешки в ценообразуването на единичните цени: анализите, които ПСТ са предоставили, давали едни цени, а в предложението имало други - къде с 0.05 лв. повече, къде с друга сума.

Победителите пък имат някои странно високи цени - например за изпълнение на насип, където офертата им е над два пъти по-висока от на другите. Освен това показателят "единични цени" е странно решение в поръчка за инженеринг, защото, преди проектът да е изготвен, количествата не са ясни, а оттам и оценката на единични цени е безсмислена, обясниха представители на строителния сектор.

49 коментара
  • 1
    tsyrvulan avatar :-(
    tsyrvulan

    Тая магистрала може да се строи и цели 60 годинки. След завършването си може да кандидатства за рекордите на Гинес за средна скорост на сроеж от 7км/година. Мене ме е срам че за 44 додини не може да се построи 420 км.

  • 2
    primerno avatar :-|
    primerno

    Пълна гавра, е това което се случва с магистрала "Хемус" и инфраструктурата в Северна България

  • 3
    isumu avatar :-|
    isumu

    Истината е че от почти 7 години (с 2 години прекъсване), откакто ГЕРБ обяздиха държавата, почти 100% от всички финансови средства за инфраструктура получени от членството на страната в ЕС умишлено се инвестират САМО И ЕДИНСТВЕНО в Южна България, което икономически и демографски съсипа северната половина на страна, която между другото е представлявала ядрото на Първата и Втората българска държава. Аз като човек живеещ в потиснатия и забравен Север, ще направя всичко възможно да не дам повече НИКОГА гласа си на избори за тази държава, нито ще спомагам за нейното развитие. Със семейството си искаме да се спасим от тази черна дупка наречена Република София и при първа въможност да придобием друго гражданство, при което с удоволствие вкупом ще се освободим от прокажените си български документи.

  • 4
    alray avatar :-|
    alray

    защо не строят едновременно с двете отсечки и такава в средата, там стават най-много катастрофи мисля, около Севлиево. Така ще може да се качваш на магистрала по някое време, вместо да дрънкаш до началото на следващия отсек, това леко ще разтовари движението и хора, които бързат, могат да наваксат... колкото и да е преправилно.. ама все е нещо

  • 5
    hitrata_svraka avatar :-@
    Хит®ата Св®ака ;)

    Всикчо се върти около оная работа на софиянци - магистралка до южното Черноморие ("Тракия"), магистрала към Гърция до Средиземно море...
    Всички построени магистрали и участъци от "Хемус" веднага започват да се рушат и се разходват много средства и за ремонти... Пътностроителна фирма да имаш!

  • 6
    hitrata_svraka avatar :-@
    Хит®ата Св®ака ;)

    ...затова предлагам столицата на държавата (държава??? каква държава??) да се премести (временно!) в Търново (с референдум да се премахне "Велико" от името му!) и ще видите как за има-няма 3-4 години политиците ще построят цялата "Хемус", след като им се раздрънкат Бентлитата и БМВ-тата от копките и жлебовете по сегашния път!...

  • 7
    klimentm avatar :-P
    klimentm

    Че египтяните са построили по бърже Хеопсовата пирамида!

  • 8
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Ей, затова трябваше преди време министерствата и държавните агенции да ги разпределят равномерно между областните градове ама така щеше да избяга далаверата.

  • 9
    qml36527734 avatar :-|
    qml36527734

    Теренът, през който трябва да минава магистралата е хълмисто-платовиден, минава и през Предбалкана, затова километър магистрала ще струва в пъти по-скъпо от АМ Тракия и Марица.
    Проблемът е че няма и европейско финансиране за Хемус, защото не е част от никакъв еврокоридор. За сравнение през така омразната ви АМ Тракия минават цели ТРИ паневропейски транспортни коридора, освен това, буквално около магистралата живее 2/3 от населението на страната и са разположени 4 от 6-те града с население над 100 хил. души. В Северна България по-големите градове са - Варна, Русе, Плевен, Шумен, Добрич и В.Търново. АМ Хемус ще минава непосредствено близо само през Шумен и ще стига до Варна, другите за да я ползват трябва да обикалят и пътят им ще се удължи значително. Ще минава през нищото. Не е такава целта на магистралите.
    Какво излиза, имаш труден терен, не е от международно значение, слабо местно значение, няма и еврофинансиране. Т.е. самият проект е недостатъчно добре обоснован и меко казано спорен, отживелица. Изпълнява се само заради обществения и полит. натиск, а не защото има реална нужда от него. Имало било магистрали в Южна България и това само по себе си било довод за нуждата от магистрала Хемус!?
    Много по-важни са отделни отсечки в Северна България, които реално ще свържат големите градове и населението, като Русе-В.Търново-тунел под Шипка (международен коридор), София-Русе, Русе-Варна дори. Но така в тоя си вид като "АМ Хемус", минаваща откъдето са решили да мине, е напълно лишена от логика и здрав разум. Ако имаше такава нужда от нея, за 44 години все щяха да я построят.

  • 10
    radio. avatar :-|
    radio.

    Да не я строят вече - няма смисъл. Половината Северна България се изнесе вече заради далновидната политика. А докато я построят, ще се изнесе и другата. Истината е, че Северна България приключи. До 5 години ще останат само роми, пенсионери и шепа работоспособни. Така че все тая вече дали ще строят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK