Новият брой:
Какво се случва в държавата

420 километра мечти от София до Варна

Строителството на магистрала "Хемус" е започнало преди 44 години, а прогресът му е бавен

Последният нов участък от "Хемус" беше открит през 2015г. - пет км. участък между Белокопитово и Каспичан.
Последният нов участък от "Хемус" беше открит през 2015г. - пет км. участък между Белокопитово и Каспичан.
Последният нов участък от "Хемус" беше открит през 2015г. - пет км. участък между Белокопитово и Каспичан.    ©  Георги Кожухаров
Последният нов участък от "Хемус" беше открит през 2015г. - пет км. участък между Белокопитово и Каспичан.    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко

- Регионалният министър постави цел: да построят 75 км от "Хемус" за четири години, а до седем години магистралата да е изцяло готова

- Половината разстояние трудно ще бъде изградено толкова бързо: проектите не са готови, следват бавни търгове и строителство. Няма осигурени и нужните 2 млрд. лв.

- Почти сигурно е, че все пак 25 нови километра ще са готови до 2020 г.

Магистрала "Хемус" е дъщеря на много правителства: Тодор Живков присъства на първата й копка през октомври 1974 г., година преди началото на "Тракия", която все пак вече е завършена. Километрите пълзят през десетилетията. Но настоящият регионален министър Николай Нанков обяви края й: след седем години.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

49 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tsyrvulan avatar :-(
    tsyrvulan
    • - 1
    • + 30

    Тая магистрала може да се строи и цели 60 годинки. След завършването си може да кандидатства за рекордите на Гинес за средна скорост на сроеж от 7км/година. Мене ме е срам че за 44 додини не може да се построи 420 км.

    Нередност?
  • 2
    primerno avatar :-|
    primerno
    • - 1
    • + 27

    Пълна гавра, е това което се случва с магистрала "Хемус" и инфраструктурата в Северна България

    Нередност?
  • 3
    isumu avatar :-|
    isumu
    • - 9
    • + 30

    Истината е че от почти 7 години (с 2 години прекъсване), откакто ГЕРБ обяздиха държавата, почти 100% от всички финансови средства за инфраструктура получени от членството на страната в ЕС умишлено се инвестират САМО И ЕДИНСТВЕНО в Южна България, което икономически и демографски съсипа северната половина на страна, която между другото е представлявала ядрото на Първата и Втората българска държава. Аз като човек живеещ в потиснатия и забравен Север, ще направя всичко възможно да не дам повече НИКОГА гласа си на избори за тази държава, нито ще спомагам за нейното развитие. Със семейството си искаме да се спасим от тази черна дупка наречена Република София и при първа въможност да придобием друго гражданство, при което с удоволствие вкупом ще се освободим от прокажените си български документи.

    Нередност?
  • 4
    alray avatar :-|
    alray
    • - 1
    • + 11

    защо не строят едновременно с двете отсечки и такава в средата, там стават най-много катастрофи мисля, около Севлиево. Така ще може да се качваш на магистрала по някое време, вместо да дрънкаш до началото на следващия отсек, това леко ще разтовари движението и хора, които бързат, могат да наваксат... колкото и да е преправилно.. ама все е нещо

    Нередност?
  • Хит®ата Св®ака ;)
    • - 3
    • + 13

    Всикчо се върти около оная работа на софиянци - магистралка до южното Черноморие ("Тракия"), магистрала към Гърция до Средиземно море...
    Всички построени магистрали и участъци от "Хемус" веднага започват да се рушат и се разходват много средства и за ремонти... Пътностроителна фирма да имаш!

    Нередност?
  • Хит®ата Св®ака ;)
    • - 1
    • + 20

    ...затова предлагам столицата на държавата (държава??? каква държава??) да се премести (временно!) в Търново (с референдум да се премахне "Велико" от името му!) и ще видите как за има-няма 3-4 години политиците ще построят цялата "Хемус", след като им се раздрънкат Бентлитата и БМВ-тата от копките и жлебовете по сегашния път!...

    Нередност?
  • 7
    klimentm avatar :-P
    klimentm
    • - 2
    • + 17

    Че египтяните са построили по бърже Хеопсовата пирамида!

    Нередност?
  • 8
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi
    • - 1
    • + 13

    Ей, затова трябваше преди време министерствата и държавните агенции да ги разпределят равномерно между областните градове ама така щеше да избяга далаверата.

    Нередност?
  • 9
    qml36527734 avatar :-|
    qml36527734
    • - 8
    • + 21

    Теренът, през който трябва да минава магистралата е хълмисто-платовиден, минава и през Предбалкана, затова километър магистрала ще струва в пъти по-скъпо от АМ Тракия и Марица.
    Проблемът е че няма и европейско финансиране за Хемус, защото не е част от никакъв еврокоридор. За сравнение през така омразната ви АМ Тракия минават цели ТРИ паневропейски транспортни коридора, освен това, буквално около магистралата живее 2/3 от населението на страната и са разположени 4 от 6-те града с население над 100 хил. души. В Северна България по-големите градове са - Варна, Русе, Плевен, Шумен, Добрич и В.Търново. АМ Хемус ще минава непосредствено близо само през Шумен и ще стига до Варна, другите за да я ползват трябва да обикалят и пътят им ще се удължи значително. Ще минава през нищото. Не е такава целта на магистралите.
    Какво излиза, имаш труден терен, не е от международно значение, слабо местно значение, няма и еврофинансиране. Т.е. самият проект е недостатъчно добре обоснован и меко казано спорен, отживелица. Изпълнява се само заради обществения и полит. натиск, а не защото има реална нужда от него. Имало било магистрали в Южна България и това само по себе си било довод за нуждата от магистрала Хемус!?
    Много по-важни са отделни отсечки в Северна България, които реално ще свържат големите градове и населението, като Русе-В.Търново-тунел под Шипка (международен коридор), София-Русе, Русе-Варна дори. Но така в тоя си вид като "АМ Хемус", минаваща откъдето са решили да мине, е напълно лишена от логика и здрав разум. Ако имаше такава нужда от нея, за 44 години все щяха да я построят.

    Нередност?
  • 10
    radio. avatar :-|
    radio.
    • - 3
    • + 4

    Да не я строят вече - няма смисъл. Половината Северна България се изнесе вече заради далновидната политика. А докато я построят, ще се изнесе и другата. Истината е, че Северна България приключи. До 5 години ще останат само роми, пенсионери и шепа работоспособни. Така че все тая вече дали ще строят.

    Нередност?
Нов коментар