Съюзът на съдиите иска вето върху промените в НПК и съдебния закон
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Съюзът на съдиите иска вето върху промените в НПК и съдебния закон

Протести пред парламента преди второто гласуване на промените в Закона за съдебната власт и Наказателно-процесуалния кодекс

Съюзът на съдиите иска вето върху промените в НПК и съдебния закон

Специализираният съд се превръща в извънреден, подчинен на политическа целесъобразност, пише в позицията на ССБ

23386 прочитания

Протести пред парламента преди второто гласуване на промените в Закона за съдебната власт и Наказателно-процесуалния кодекс

© Юлия Лазарова


Президентът има 15-дневен срок от приемането на закона, за да наложи вето, вместо да подпише указ за обнародването му в Държавен вестник. Депутатите трябва да препотвърдят с гласуване промените, ако искат да ги запазят в сегашния вид.

Съюзът на съдиите в България (ССБ) отправи призив до президента Румен Радев да наложи вето върху промените в два закона, приети в края на лятната сесия на парламента – Наказателно-процесуалния кодекс и Закона за съдебната власт. Обръщенията до президента по двата закона поотделно са публикувани на сайта на ССБ във вторник сутринта. Срещу измененията имаше голямо обществено недоволство от страна на професионалната общност и неправителствения сектор поради очевидно конюнктурните цели, които те си поставяха, но мнозинството тотално игнорира техните аргументи.

Превръщането на спецсъда в извънреден е забранено от конституцията

Противоконституционна е промяната в подсъдността на корупционни престъпления само когато те са извършени от висши представители на държавната власт. Това е основният акцент при промените в НПК, където тези дела бяха иззети от компетентността на Софийския градски съд (СГС) и бяха прехвърлени в Специализирания наказателен съд, потвърждавайки за пореден път опасенията, че управляващите под менторството на главния прокурор Сотир Цацаров създават политически целесъобразно правораздаване.

"Самата идея висшите представители на държавните власти да бъдат съдени от специализирания по организирана престъпност съд наред с организаторите и участниците на организирани престъпни групи представлява девалвация на идеята за държавност и допуска внушения за възможен политически произвол", пише в позицията на ССБ . В нея се оспорва тезата на вносителите, че така се постига специализация на правораздаването, всъщност превръща специализираните съдилища в извънредни, които са забранени от конституцията. Промените не водят до превръщането на спецсъдилищата в особен съд за всички престъпления, извършени от висшите представители на държавната власт, те ще разглеждат само част от обвиненията срещу тях – т.нар. корупционни престъпления. Останалите престъпления, извършени от лица във властта, ще продължават да се разглеждат от СГС. Всичко това е белег, че се създава извънреден съд, "доколкото всяка избирателност и отклонение от въвеждането на общ принцип за всички дела, за всички субекти или за цяла категория субекти се схваща като политическо накърняване на институционалната независимост на съда", се казва в позицията.

Същевременно там се изразява съгласие с изразените вече в публичното пространство опасения за конюнктурност на промените: преуреждането на вече съществуващата особена компетентност на СГС изисква сериозни мотиви, "за да разсее съмнението, че целта се свежда до фактическото елиминиране на съд, от който останалите власти и прокуратурата не са били удовлетворени. Такива факти не са изложени нито при внасянето на законопроекта, нито при неговото приемане".

Досегашната особена компетентност на СГС не е извънредна за разлика от новопредвидената за спецсъдилищата, защото СГС разглежда същия вид престъпления и когато са извършени от всички останали лица на съответната територия. Възлагането на СГС да разглежда тези престъпления от лицата във властта независимо от териториалната компетентност има единствената цел да постигане на унификация и да се преодолее опасността от местни политически въздействия при осъществяване на правосъдието, но не изисква създаване на нова предметна компетентност.

Всичко това сочи, че при липсата на други аргументи тази законодателна промяна не цели укрепване на правосъдието, а тъкмо напротив – подчиняването му на политическата целесъобразност.

Това изменение предопределя и решението по дискусионния въпрос дали на независим орган да се възложи разследването на дела за корупция по висшите етажи – по румънски или по друг модел. "Законът предвижда разследването по такива дела да се извършва от Специализираната прокуратура, следователите от следствения отдел към нея и определените със заповед на министъра на вътрешните работи разследващи полицаи, което значи, че разследващите такива престъпления няма да са независими нито в структурата на прокуратурата, нито в тази на изпълнителната власт", пише в позицията на ССБ.

Кариерни бонуси и нарушено право на сдружаване в Закона за съдебната власт

Искането за вето по отношение на далеч по-кратките промени в Закона за съдебната власт е насочено към две изменения – новите кариерни бонуси за членове на Висшия съдебен съвет и новосъздадената възможност за отстраняване на магистрат от длъжност във всички случаи на привличането му като обвиняем за умишлено престъпление от общ характер, както и забраната за магистрати да участват в управителните и контролни органи на организации, различни от съсловните им, което нарушава правото им на сдружаване. Възразява се и срещу задължението за всички магистрати да декларират пред ВСС членството си в професионални организации.

Отстраняването от длъжност на магистрат при всякакво обвинение не дава възможност на ВСС за преценка дали има връзка между вмененото престъпление и изпълняваните функции в съдебната власт, каквато преценка се прави при искане за отстраняване за всички други граждани. Привличането на обвиняем от органите на досъдебното производство не подлежи на съдебен контрол, което им дава изключителна и неограничена възможност да инициират отстраняване от длъжност на всеки привлечен като обвиняем съдия, прокурор или следовател, а с това – неоправдано ограничаване на права за много дълго време, пише в позицията. Изменението дава възможност за прекомерно дълго отстраняване на магистрати, без те да могат да се защитят.

Въвеждането на кариерни бонуси на ВСС противоречи на конституцията, доколкото назначенията на магистрати се преценяват от ВСС, а не по желание на самия магистрат. Кариерното израстване на магистратите става чрез конкурс, което в случая се заобикаля, пише в позицията.

Президентът има 15-дневен срок от приемането на закона, за да наложи вето, вместо да подпише указ за обнародването му в Държавен вестник. Депутатите трябва да препотвърдят с гласуване промените, ако искат да ги запазят в сегашния вид.

Съюзът на съдиите в България (ССБ) отправи призив до президента Румен Радев да наложи вето върху промените в два закона, приети в края на лятната сесия на парламента – Наказателно-процесуалния кодекс и Закона за съдебната власт. Обръщенията до президента по двата закона поотделно са публикувани на сайта на ССБ във вторник сутринта. Срещу измененията имаше голямо обществено недоволство от страна на професионалната общност и неправителствения сектор поради очевидно конюнктурните цели, които те си поставяха, но мнозинството тотално игнорира техните аргументи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK