Потребителите са оптимисти за икономиката и финансите си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Потребителите са оптимисти за икономиката и финансите си

Потребителите са по-склонни да правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба през следващите 12 месеца

Потребителите са оптимисти за икономиката и финансите си

Домакинствата не очакват висока инфлация и не са слонни да спестяват в следващите 12 месеца, сочи статистиката

17425 прочитания

Потребителите са по-склонни да правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба през следващите 12 месеца

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Потребителското доверие в България отново расте и след известни колебания през април показателите през юли се връщат близо до нивата си отпреди кризата, която започна в края на 2008 г., показват данните на НСИ. Нивото му расте по повечето показатели, което може да е положителен сигнал за икономиката.

Данните показват, че участвалите в изследването на статистическия институт домакинства са оптимисти за икономиката през идните 12 месеца, не очакват висока инфлация и не са склонни да спестяват. Намалява негативизмът и по отношение на безработицата. Повишаването на потребителското доверие се наблюдава както сред населението в градовете (с 1.2 пункта), така и в селата (2.8 пункта).

Добра отминала година и позитивни очаквания за следващата

Общият показател на доверие на потребителите нараства през юли с 1.6 пункта спрямо април. Общата оценка на потребителите за настоящото развитие на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месеца се подобрява и има увеличение на балансовия показател с 3.9 пункта. Същевременно и прогнозите им за следващите дванадесет месеца са по-малко негативни спрямо предходното наблюдение. По-благоприятни в сравнение с април са оценките и очакванията им за промените във финансовото състояние на техните домакинства.

Потребителите продължават да смятат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени, но с по-слабо темпо спрямо оценките, регистрирани през април. Същевременно и инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-слабо изразени.

По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца негативизмът също намалява. Прогнозите се изместват към запазване или незначително намаление, в резултат на което балансовият показател се понижава с 1 пункт.

Добро време за харчене

През юли по-голямата част от потребителите продължават да оценяват икономическата ситуация в страната като неблагоприятна за спестяване, въпреки че техният относителен дял намалява в сравнение с три месеца по-рано. Анкетата отчита известно подобрение (с 2.1 пункта) на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба. Потребителите в селата са по-благоприятно настроени да извършват такива покупки и през следващите дванадесет месеца, докато при градското население очакванията са по-резервирани.

Потребителското доверие в България отново расте и след известни колебания през април показателите през юли се връщат близо до нивата си отпреди кризата, която започна в края на 2008 г., показват данните на НСИ. Нивото му расте по повечето показатели, което може да е положителен сигнал за икономиката.

Данните показват, че участвалите в изследването на статистическия институт домакинства са оптимисти за икономиката през идните 12 месеца, не очакват висока инфлация и не са склонни да спестяват. Намалява негативизмът и по отношение на безработицата. Повишаването на потребителското доверие се наблюдава както сред населението в градовете (с 1.2 пункта), така и в селата (2.8 пункта).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    gari avatar :-|
    gari

    Всъщност не са оптимисти. И по двата показателя от заглавието балансът е в минусовата скала - тоест - песимистите са повече от оптимистите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK