С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 7 авг 2017, 18:21, 26340 прочитания

Общинските финанси: недостатъчни и все така зависими от държавата

Най-големите неплащани суми са натрупани към почистващите фирми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Шест закъсали общини са получили държавен заем без лихва през тази година за общо 20 млн. лв.
Ако беше фирма, община Кърджали отдавна щеше да е фалирала. Това сочат данните, изнесени в понеделник от Министерството на финансите, според които граничната община е с най-високо ниво на задлъжнялост - номиналната сума на просрочените дългове е 15.3 млн. лв., а числото непрекъснато расте в последните години.

Причината за тези необслужвани задължения на Кърджали е натрупването на дълг към сметоизвозващите фирми, и по-конкретно към "Грийн партнърс", посочи пред "Капитал" ръководителят на ГЕРБ в общинския съвет Огнян Иванов. Дружеството е свързвано с Румен Гайтански-Вълка, тъй като е регистрирано на същия адрес, както и "Волф 96", "ДИТЦ и "Чистота София" - фирмите на Гайтански, които отговаряха за почистването на столицата до 2007 г. Община Кърджали се е опитала да получи безлихвен заем от Министерството на финансите миналата година, но тъй като не е предоставила одобрен план за оздравяване, не е получила такъв. Не е ясно как Кърджали ще се справи с тези задължения, които дружеството във всеки един момент може да си поиска.


Кърджали е силен пример как общините стигат до колосални задължения. По-голямата част от дълговете на българските общини идват именно по линия на местни дейности, неизплатени суми по договори към доставчици, строители или изпълнители, казва Емил Савов от сдружението на общините. Еврофондовете и проектите, изпълнявани по тях, не влизат според него в сумата на тези просрочия, защото повечето общини ги съфинансират със заеми от фонд ФЛАГ и по тях няма нито ден просрочие.

Към края на юли сумата на просрочените задължения на местната власт намалява до 149.5 млн. лв., което е спад с близо 35 млн. лв. спрямо края на 2016 г. След Кърджали най-задлъжнели са Перник с просрочени 12.3 млн. лв. и Велинград с неплатени 11 млн. лв. Като процент на просрочените задължения към планираните приходи и държавна субсидия обаче Кърджали е едва на 12-о място. Най-зле са по-малките общини Димово, Неделино и Доспат, като там просрочията са между 220 и 270% от планираните приходи за годината.

Министерството публикува информацията заедно с данните за финансовото състояние на общините към второто тримесечие на годината, които показват леко подобрение в показателите. Инвестиционните също леко растат, но активността продължава да е слаба спрямо нивата от година по-рано.




На верижката на финансите

За разлика от Кърджали Сливен е поредната община, получила безлихвен заем от държавния бюджет по процедурата за финансово оздравяване, като така общият брой на подкрепените нараства до шест. Интересно е, че към миналата година най-голяма част от просрочените задължения на Сливен бяха също към "Грийн партнърс", които сметоизвозват в общината.
Опростяване на санкции по европроекти

Миналата година със забележка към държавния бюджет бяха опростени десетки финансови корекции, т.е. санкции, на общини по европрограмите "Регионално развитие" и "Околна среда". Така държавният бюджет през няколко различни механизма ще поеме корекциите, които бяха нанесени на общините заради нередности в изпълнението на проектите или заради неспазването на правила. Част от причините бяха въвеждането на нови правила за одитиране със задна дата, както и фактът, че ако трябваше да ги изплащат, доста от тези общини щяха да фалират. Не е ясно каква част от тези корекции влизат в сметките на индекса на устойчивост на общините.

Другите общини, получили средства от държавата да покрият задълженията си тази година, са Перник, Белово, Тетевен, Септември и Велинград, като общата сума на предоставените средства е близо 18.5 млн. лв. Възможно е повече общини да са поискали финансова помощ, но информация има само за получилите такава.


Общините с държавен заем се обвързват с оздравителен план, както и с много по-силен надзор от централната власт, което беше предизвикало недоволството на сдружението на общините преди време. Целта на безлихвените заеми към местната власт е да бъде намален дефицитът по бюджета, необезпечените и просрочените задължения и да бъде подобрено управлението на финансите им.

От шестте общини единствено Велинград отчита увеличение в сумата на просрочените задължения през първото полугодие на годината - с малко над 1.4 млн. лв., като така достигат 11 млн. лв. В същото време останалите региони понижават нивото на задлъжнялост, като най-значително е намалението в Перник и Сливен - съответно с 6.3 млн. лв. и 8.9 млн. лв. "Те са разплатили изцяло предвидените за погасяване просрочени задължения с предоставения от централния бюджет заем и изпълняват плана за погасяване на просрочените задължения", посочва докладът на Министерството на финансите по отношение на двете общини.

Община Септември обаче продължава да трупа задължения въпреки отдадените средства и има отрицателно бюджетно салдо към края на юни. Макар задълженията за разходи да намаляват през последните шест месеца (с 1.9 млн. лв.), понижението е по-малко от това по линия на просрочените задължения (3.1 млн. лв.). Това предполага генерирането на нови задължения, което е нарушение на закона за държавния бюджет, се посочва в доклада на министерството. Същевременно местната власт в Септември поема още ангажименти за разходи - с 3.5 млн. лв. повече спрямо края на миналата година, като така общата сума достига малко над 12.2 млн. лв.

Показателите на Белово, Велинград, Перник и Сливен сочат, че общините спазват законовите разпоредби или поне са в допустимите граници по отношение на задълженията и ангажиментите за разходи. Община Тетевен пък е предоговорила лихвения процент по заемите си и е разсрочила плащанията по главницата на единия.

Още от същото

Като цяло се забелязва леко подобрение във финансовото състояние на местната власт, но високата задлъжнялост продължава да е проблем за голяма част от страната. Огромна е частта от общините, които не могат да покриват 100% местните дейности с приходите си - едва 70 от тях могат да се похвалят с това.


В същото време, макар да отбелязва относително подобрение спрямо предходното тримесечие, инвестиционната активност продължава да е слаба спрямо миналогодишните нива. Към края на второто тримесечие капиталовите разходи на общините се равняват на едва 7.9% от общите. За сравнение, година по-рано нивото беше 10.4%, а към края на 2016 г. нараства до 15.2%. Най-високо е нивото на капиталовите разходи в Белово (45%), Чавдар (36.3%) и Угърчин (35.8%). Данните не са изненада, тъй като аналогична тенденция се забелязва в държавните разходи. От друга страна, тъй като през последните месеци на годината традиционно има най-значително увеличение в разходването на средства, вероятно показателят ще нарасне към края на 2017 г.

Средното ниво на общинския дълг в страната спрямо приходите и държавната субсидия намалява до 47.6%, което е понижение с 3.9 процентни пункта в сравнение с нивото през същия период на 2016 г. Равнището на дълга е относително постоянна величина, тъй като дългосрочните заеми се използват както за дофинансиране на европейски проекти и програми, така и за реализирането на значими инвестиционни проекти.

Сред най-добре представилите се общини по критериите на финансовото министерство са Варна, Самоков, Девня, Бургас и Божурище.
Критерии за финансова нестабилност

1) Годишният размер на плащанията по общинския дълг всяка година е над 15% от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните 3 години

2) Наличните към края на годината задължения за разходи по бюджета на общината надвишават 15% от средногодишния размер на отчетените разходи за последните 4 години

3) Наличните към края на годината поети ангажименти за разходи по бюджета на общината надвишават 50% от средногодишния размер на отчетените разходи за последните 4 години

4) Наличните към края на годината просрочени задължения по бюджета на общината надвишават 5% от отчетените за последната година разходи

5) Салдото по бюджета на общината през последните три години е отрицателно за всяка от трите години

6) Нивото на събираемост на приходите на общината е под средното за страната, отчетено за последната година.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ТЕЦ-ове на Ковачки ще получават до 60 лв. на тон за горенето на софийския боклук ТЕЦ-ове на Ковачки ще получават до 60 лв. на тон за горенето на софийския боклук

Част от RDF-а ще се оползотворява и в циментовия завод "Холсим", но с по-ниска цена

21 ное 2019, 809 прочитания

БСП се сниши за КПКОНПИ, ДПС обяви Цацаров за "богатство" 5 БСП се сниши за КПКОНПИ, ДПС обяви Цацаров за "богатство"

"Патриотите" щели първо да изслушат номинирания от ГЕРБ кандидат, преди да решат дали да го подкрепят

20 ное 2019, 2458 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Промишленото производство забавя растежа си през юни

Оборотите в търговията на дребно и строителството също отбелязват по-слабо повишение на годишна база

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10